hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Natural Horseemanship
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Natural Horseemanship
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Hannah552
» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2004 :  12:22:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Nå lurer jeg veldig!?
Hva er dette Natural Horsemanship,eller NHS for no?
Hilsen Hannah

Hannah K. Hansen

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2004 :  17:40:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
NH går i bunn og grunn ut på å trene og håndtere hesten på dens egne premisser, etter hva som er mest naturlig for hesten, eller det vil si trene hesten etter hestens eget språk, slik at den lettere skal forstå hva vi mener. Men som i all hestehåndtering er det forskejllige meninger og treningsmetoder som fungerer.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/02/2004 :  04:55:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Ikkno` hokus pokus,tren lederskap ovenfor hesten med hestens eget kroppsspråk...
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 05/02/2004 :  17:12:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan finne endel info på disse sidene her:

http://ellenofstad.com/hjem.html
http://www.equs.no/
http://www.parelli.com/home.asp
http://www.lesliedesmond.com/ (http://www.lesliedesmond.com/articles/no/articles.asp)
http://www.markrashid.com/
http://www.johnlyons.com/index.php

Litt lesestoff :) Jeg anbefaler deg å lese litt på nettet, samt diverse bøker og gå på kurs. NH kan forklares kort slik som det er blitt før her, men samtidig så inneholder det utrolig mye. Og du bør vite hav du driver med før du begynner å jobbe med hesten. Og da kommer lesing godt med. Lykke til da
Gå til toppen av siden

Ina&Uraya

» VIP

Skrevet - 03/03/2004 :  09:35:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Horsemanship kan være bra til tider, men det meste er bare ship shap opplegg! Det er altfor mange som ikke har peiling på hva de driver på med, og da blir det akuratt det samme som å ødelegge hesten. Det forvirrer ofte hesten mer enn det gjør noe bra! Jeg kan være enig at noen metoder er bra, men jeg ser på det meste som ødeleggende.

Min hest er sunn, frisk og veldressert, uten ship shap! Og vi trives med det!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 03/03/2004 :  11:11:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Nå synes jeg du skriver mye tull....Du kan ikke svartmale begrepet Horsemanship pga.at noen ikke skjønner poenget med det og evt.håndterer hesten sin feil!

Ærlig talt, det blir det samme som å si at Dressur er ødeleggende for at veldig mange ikke klarer/forstår hvordan de skal ri slik!!! Halooo...
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2004 :  11:15:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Må si meg helt enig med Chess, det finnes idioter i alle hestegrener, men selve prinsippet bak treningsmetodene er de samme, og de er ikke ødeleggende i seg selv, men misforståelser kan selvsagt oppstå!
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Ina&Uraya

» VIP

Skrevet - 07/03/2004 :  18:27:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
godt mulig det er slik som dere sier, men jeg har dårlige erfaringer med slik ship shap, hva er det slags trening å stå å jage hesten rundt i en rundpadock uten mål og mening? Nei, takke meg til mine egne metoder; SUNN FORNUFT OG MASSEVIS AV KUNSKAP OG RIDEERFARING! Men jeg har full forståelse og respekt for de som velger å ødelegge hesten sin på den måten... Men jeg må tro at det finnes noe som driver på "rett" måte.... Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/03/2004 :  00:36:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Monoli17...Du er fortsatt heeelt "på jordet" om du tror det bare går ut på å stå i en sirkel å jage hesten rundt...da er du like stokk dum som de du netopp har kritisert!!

At du i tilegg klarer å vrenge ut av deg; at du "respekterer de som velger å ødelegge hesten sin på den måten"...???!!
Er du fullstendig gal,eller prøver du å være "morsom"...???
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 08/03/2004 :  01:08:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Monoli17: Du kan "ødelegge" en hest ved å utføre noe du ikke kan- enkelt å greit!
NH er en kjempe fin måte å feks kommunisere og etablere lederskap ovenfor hesten hvis man vet hvordan man skal gjøre det!
Og i en alder av 18 år har man vel ikke så mye erfaring hverken på det ene eller andre området...
Slutt å kritiser, men vær heller åpen og nysgjerrig for ny innsikt og lærdom (slik som denne debatten begynte med)!

Hege Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/03/2004 :  06:42:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hva er galt med en 18-åring? Når man er 18 er man myndig, og voksen. Man er -ikke- et barn, selv om noen her skulle tro det.

Dette minner meg om en barfotdebatt - liker man ikke den ene tingen, blir man hetset.

Jeg er åpen for nye ting, men ja - jeg er enig i at en del av det rett og slett er humbug. Hvorfor?
Fordi noen av "de store" rett og slett "underviser" og tar seg betalt for ting en hver person med litt sunt hestevett mellom ørene kan tenke seg frem til. Kjenner selv til mange som har v'rt på div. kurs, og kommet tilbake veldig skuffet. Men, les det som det står; Jeg sier -en del-, ikke alle.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/03/2004 :  06:48:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Formosissima...

Det er nesten så også jeg begynner å tro at det har noe med alderen å gjøre akuratt nå..Du er like langt unna det vi egentlig diskuterer du også,og "tar ikke" poenget. I tillegg skriver du at "vi" hetser!! Lurer på hvem som gjorde DET først her gitt...Dette blir for dumt og barnslig.

Redigert av - xxxx den 08/03/2004 06:59:23 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/03/2004 :  09:26:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Chess, har jeg sagt at "vi" hetser? Jeg svarte på en tiltale av en annen person, men jeg skrev også at jeg er åpen for det. Jeg sa heller ikke at alt er tull, og jeg avskrev ikke alt. Men jeg sa at -mye- er humbug, og slik er det dessverre med mye i dag. Mye av det vi ser, i alle faser av livet og hverdagen er humbug - mens mye faktisk funker.

Jeg slaktet ikke NHS, jeg stilte bare et kritisk spørsmål.
Om dette blir for barnslig, ja - da vet ikke jeg. Da blir det litt svart/hvitt for meg, om en person ikke skal få bevege seg i gråsonene. :)
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 08/03/2004 :  12:10:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Monoli17: Så lenge du tror at NHS går ut på å jage hesten rundt uten mål og mening, så håper jeg for hestens del at du holder deg langt unna det! Men om du noen gang skulle fatte poenget med NHS og lærer deg metodene så vil du nok få et annet syn Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 08/03/2004 :  12:14:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Humbug betyr lureri. At noen tar seg betalt for å lære bort sunt vett til folk som ikke har det; er det lureri??? Nei, det er det da ikke!?

I tillegg må jeg si at å reagere på et utsagn og si seg uenig IKKE kan karakteriseres som "hetsing". I så fall er negative utsagn "hetsing" også...

Monoli17 skriver: "godt mulig det er slik som dere sier, men jeg har dårlige erfaringer med slik ship shap, hva er det slags trening å stå å jage hesten rundt i en rundpadock uten mål og mening?"

Hvis du har rett i at "hetsing" er aktuelt, så er jo dette et utsagn som KLART kan dekkes av det uttrykket. Det er en negativ uttalelse som tydeligvis er dannet på manglende kunnskap om NH, og er i tillegg en idiotforklaring av alle som bruker NH i sin omgang med hest.

Før man avfeier en metode som ubrukelig, så bør man finne ut hva metoden består i. Jeg trener mine hester i rundpaddock. De skal vende innover eller utover på mine signaler, skifte gangart på min kommando, flytte seg dit jeg vil og ha oppmerksomheten på meg. Metoden er basert på hestenes eget kommunikasjonssystem, der en lederhest driver en lavere rangert hest hit og dit for å få den til å akseptere et lederskap og finne tryggheten i å ha en leder den forstår og kjenner.
Hvilken del av dette er formålsløst og ødeleggende? Jeg bruker ikke denne måten å trene på daglig. Men i grunntrening av hest er den for meg helt uvurderlig. Jeg kommer mye lenger mye raskere med hesten og kommunikasjonen vha dette kontra kun daglig omgang og håndtering + evt. longering på longeline eller taugrime og reip.

Den kunnskapen jeg har kom IKKE "rekende på ei fjøl". Jeg har selv betalt penger for å gå på kurs og lære meg hestepsykologi, adferd og kommunikasjon vha kropps-språk. I tillegg har jeg jo lest en god del, sett videoer, brukt MYE tid på å observere dynamikken i en hesteflokk og lederens signaler, samt trent selv på å bedre meg og få et klart språk hestene kan forstå. Og ennå er det langt igjen før jeg blir fornøyd med min evne til å kommunisere med hest...

Da jeg var 18 kunne jeg det meste. Nå blir jeg snart 40, og føler at jeg knapt har skrapet overflaten på hva hest egentlig er... Jeg har ENORMT mye igjen å lære...

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/03/2004 :  13:05:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
For å ta en sak helt ut fra annen sammenheng, det er nå en stor sak i VG om en såkalt "tannlege" som praktiserer uten autorisasjon, og det finnes også andre av dem. Det har vært en del saker om tannleger uten autorisasjon osv. De driver med humbug, men det betyr ikke at alle tannleger driver med det, men så lenge man tror noen driver med det, må man få stille kritiske spørsmål, ellers ville disse aldri blitt oppdaget.
Slik er det i hesteverdenen også, det er innen alle grener noen som driver seriøst, og noen som driver useriøst. Jeg har på ingen måte slaktet hele NHS-systemet, bare deler av de som praktiserer det.
Det finnes gode rideskoler, og det finnes dårlige. Det finnes flinke hovslagere, og det finnes de som tror de kan mye - men ikke kan noe. Det finnes de som sier de er kjempeerfarne, men som egentlig bare såvidt kan holde seg på en hest. Skjønner dere? Det var dette jeg mente.
Jeg mente -ikke- hele NHS samfunnet. Off topic, men jeg ønsker å forklare det litt nærmere.

Som jeg også sa, er jeg åpen for det. Jeg mener at sunt hestevett er noe alle burde ha, være seg om de har fått det fra NHS, eller "fra seg selv". Ei heller har jeg sagt at jeg kan alt, for det gjør jeg ikke - og er smertlig klar over at jeg har en lang vei å gå, og aldri vil bli utlært.
Jeg var heller ikke den som sa at det var ødleggende - for det tror jeg ikke.

"Svigers" har selv vært på kurs med en rimelig kjent NHS-person, men ble ikke vidre imponert over det som skjedde - og syntes ikke det var verdt pengene, og syntes heller ikke denne personen gjorde så mye mer annerledes enn hva man selv gjør. Nå har de vært på kurs med Ellen Ofstad - og er superfornøyde, og følte at de fikk mye ut av akkurat det.

Det er forskjell på mennesker også, ikke alle er like flinke med det de gjør.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.