hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å introdusere nye hester.....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Å introdusere nye hester.....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2008 :  09:19:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Akkurat nå har vi kun ei hoppe her hjemme, men det er bare for en kort periode. Om ca. 2 ukker kommer en liten ponni vallak hit og om 3-4 uker kommer en stor tinker vallak. Planen er at disse 3 skal gå sammen her hjemme i vinter, men hva kan jeg gjøre for at det skal gå "glattest" mulig å sette disse sammen. Alle 3 er fullvoksne og ganske høye i rang og det vil jo uansett bli et oppgjør mellom dem når de slippes sammen.

Er det noe vi kan gjøre for å lette sammenslåingen annet enn å bare la de gjøre opp selv?

Hva slags erfaringer har dere når det gjelder å la 2 vallaker gå sammen med en eller flere hopper? Ingen av dem er noe særlig hingstete av seg, men tinkeren på 16 år har i sommer begynt å bedekke de hoppene han har gått ilag med. Dette har han aldri gjort tidligere, men noe han plutserlig har startet med nå.

Den første som kommer er ponnien og uka etter kommer tinkeren.

Noen gode tips før det "braker løs"

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Northernlights

Skrevet - 19/08/2008 :  19:36:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du ikke heffalompen lenger da ? Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 19/08/2008 :  21:26:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville satt de ved siden av hverandre først i 2 dager så de kan hilse på hverandre igjennom gjerde så ville jeg bare slept dem sammen... Hvis hestene er snille og ikke sparker osv... Hadde jeg bare slept dem sammen med en gang også kansje Det er det jeg vanlig vis gjør Men hvis alle er høye på rangen ville jeg nok latt de hilse mellom gjerde i 2 dager Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2008 :  21:26:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har du ikke heffalompen lenger da ?

Opprinnelig postet av Northernlights

Han har jobbet på Blixland hestesenter i sommer, og blir nok mest sansynelig stående der helt frem til neste sommer. Ei 17 år gammel jente, svært dyktig rytter vil gjerne ha han på helfor, noe jeg har sagt ja til. Hun kommer til å videre utdanne han også, noe som er veldig positivt for oss begge to :)

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 19/08/2008 :  23:48:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hilsing over gjerdet er noe av det værste jeg vet, men det er sikkert fordi jeg har en hoppe som slår med bakbeina, og gjerdene går til h........ Så jeg slipper alltid bare sammen jeg, på store områder.

Min erfaring er at to fremmede hester vanligvis går helt fint .En hest inn i en flokk på to (når man har sånn hoppe som jeg har ) blir gjerne rabalder, men har aldri opplevd noe farlig rabalder.

Det beste tror jeg er om du bare kunne lempet alel tre sammen samtidig, men det er vel litt værre å få til ;)

Hvis hestene er normale i hodene sine ville jeg prøvd å sluppet de sammen jeg og sett hvordan det gikk.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/08/2008 :  01:53:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slepp dem løs - la "naturen gå sin gang" - men et par personer med kjørepisker bør stå klare til evt. å måtte gripe inn - hvis det blir litt for mye bråk.
Men hester klarer stort sett å ordne opp selv, selv om det flyr en hov og de skriker litt.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2008 :  04:35:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så lenge de har god plass ordner de best opp selv. Hilsing over gjerde i tau osv er jeg ikke noe begeistret for, da skal de som regel yppe mer enn om de er løse sammen :)
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/08/2008 :  04:57:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Harneshaug - la gampene få ROM og TID til å bli kjent med hverandre - på hestevis.
Det er ikke grunn til panikk om hestene hyler, sparker litt bakut og raser rundt. Om en hest stiller seg i et hjørne, har det gitt klar beskjed til de andre - og så får de fortsette "oppgjøret" så lenge det er nødvendig. Det blir nemlig ikke "fred" i hesteflokken før de har "gjort opp", og det er fint LITE vi mennesker kan gjøre med det. Det verste vi gjør, er å "gå imellom" - det bare utsetter "det endelige oppgjøret.
Vallaker kan ha noen skikkelige oppgjør, men roer seg snart. Med mærrer kan det ta litt lengre tid, med "småoppgjør", da de danner "relasjoner".
Ja, det er nesten som med oss mennesker. Kara slåss, mens kvinnfolka "konspirerer".... - skjønner?
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2008 :  10:19:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Inntil i fjor har det kun gått hopper hos oss - en flokk på 9 hester. Vi var veldig spente på hvordan ting skulle utvikle seg, når det på sommeren kom 2 vallaker - men det ble ikke noe heft i det hele tatt. Med god plass å løpe på - ordnet de opp selv. Den ene vallaken ble liksom lederen, han da - og hadde det travelt med å rydde i rekkene når det oppsto uenigheter. Interessant skue!
Det kommer og går hester hele tiden på gården - og hver eneste gang har vi bare sluppet hestene sammen - uten komplikasjoner. Visst bråker de fælt, og visst løper de som tullinger - og mye romper i været også - men aldri har det skjedd noen skader. Kun "show-off" for å plassere seg i "samveldet". Kun den ene hesten vår (Elton) - som fortsatt etter ett halvt år sliter litt - hun er lavest i rang, og veldig utfrosset. Men fortsatt skadefri.....

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2008 :  13:48:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Takk for alle svarene. Ja da tror jeg nok at det er best å slippe dem sammen med det samme. Den lille ponnien kommer allredet neste onsdag, men den store tinkervallaken kommer ikke før om noen uker. Når den store tinkeren kommer vil jeg nok tro at vallakene vil gjøre opp skikkelig på "mannfolkvis", og for sikkerhetsskyld skal jeg ha med kjørepisk i tillfelle en av dem blir presset opp i et hjørne. Hestehagen vår er ganske stor med den har tross alt 4 hjørner og et leskur :) he he.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2008 :  04:35:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan hende du får deg en overraskselse ;) Og den innebærer ikke vallakene hi hi ...
Uansett lykke til, det går nok bra skal du se!!

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2008 :  11:02:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
He he, ja hu frøkna vår er faktisk veldig veldig høy i rang, så dette blir spennende greier. Håper bare det ikke blir for spennende, og at de ordner opp seg i mellom ganske kjapt.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 21/08/2008 :  12:20:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du må huske på at *høy i rang* behøver ikke bety trøbbel. Ofte er hester som er høye i rang veldig flinke til å tilpasse seg i flokken :) Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2008 :  15:56:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du må huske på at *høy i rang* behøver ikke bety trøbbel. Ofte er hester som er høye i rang veldig flinke til å tilpasse seg i flokken :)

Opprinnelig postet av summer

Det var godt å høre. Husker bare når vi slapp henne på hingstslippet i fjor sommer, og hvor nervepirrende det var da hun kom i krangel med ei anna høyrangshoppe. Ingen av dem ville gi seg, og de ble stående rompe mot rompe og slå og slå og slå og slå i laaaang tid. Stjerna trakk seg tilslutt, men det er faktisk første gang vi har sett henne gi fra seg rangen slik. Men da hun trakk seg haltet hun samtidig voldsomt, så hun hadde visst fått seg en skikkelig lårhøne. Ellers vet vi at hun er et veldig godt flokk medlem som ordner opp ved bråk hos de andre, når hun først har funnet sin plass. Spennende :)

Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2008 :  20:49:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
*Tvi tvi*
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 21/08/2008 :  23:36:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
to merrer som sparker løs på hverandre er noe dritt, og det er også i sånne situasjoner skader oppstår. Men heldigvis er det ikke så ofte de løser problemene på den måten. Min hoppe er skikkelig hyggelig. Hvis hun står sammen med den andre hesten og slipper en ny inn, kjeppjages nykomlingen rundt og hun biter i rompa om hun får tak. Nå løper de fleste i fra henne da. men det blir iallfall ikek skader av sånt, med mindre noen tråkker feil da. Bitemerker på rompa får man tåle. SLipper man henne sammen en fremmed hest alene derimot, går det rolig for seg.

Det går nok helt sikkert fint, og dere passer jo uansett på :) Og ikke kommer det to ranghøye damer heller :)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.