hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - TRIKS, LINKER?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 TRIKS, LINKER?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Sara-Blakken

» VIP

Skrevet - 04/09/2008 :  19:55:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heihei =)

Er det noen som vet om noen sider der det står om trikstrening? Alt er av interesse! Har en bok om det også, men er ikke så veldig fornøyd med den igrunn.. Den heter "Gi hesten nye utfordringer". Men fikk veldig lyst til å lese litt om det på internett, så hvis noen vet om noen sider, så spytt ut! :)

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2008 :  13:26:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fjordingen min har lært seg noen triks, uten at jeg har hatt noen bøker eller oppskrifter på hvordan. Jeg har bare oppmuntret han til bl.a å komme med fôrbøtta si når den er tom, at han kneler når han får godbit etc.

jeg tar bare en situasjon som virker egnet etter hva jeg øsnker av triks, og bygger videre på det:-)

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/09/2008 :  02:52:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Triks" - hva er poenget?
For mange år siden "lærte" jeg to hester å "gi labb" - mot godsaker. Har aldri angret mer på noen "hesteoppdragelse"! Det tok 5 minutter å lære dem å "gi labb" - men 2 ÅR(!) å lære dem AV med det igjen.....
Man bør derfor være meget bevisst på HVA man lærer sin hest til å gjøre....
Gå til toppen av siden

Sara-Blakken

» VIP

Skrevet - 12/09/2008 :  22:21:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
"Triks" - hva er poenget?
For mange år siden "lærte" jeg to hester å "gi labb" - mot godsaker. Har aldri angret mer på noen "hesteoppdragelse"! Det tok 5 minutter å lære dem å "gi labb" - men 2 ÅR(!) å lære dem AV med det igjen.....
Man bør derfor være meget bevisst på HVA man lærer sin hest til å gjøre....

Opprinnelig postet av T. Boysen

Det er faktisk veldig mye positivt med triksing. For det første så er det jo vel og bra med variert trening. I tillegg så får hesten muskler som blandt annet er bra under ridning. Det kan også brukes for å tøye ut etter en treningsøkt. Hesten får også litt hjernetrim Tenk deg at hesten kommer seg ut av paddocken, er det ikke en fordel å ha lært den å komme på kommando da? Jeg har også lært hesten min gi labb, eller som jeg kaller det, gi hov. Han har aldri misbrukt dette, fordi han har respekt og tillit til meg. Om hestene dine gjorde trikset i tide og utide, så kanskje det hadde noe med at de ikke hadde full respekt for deg.
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 12/09/2008 :  22:52:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Får hesten muskler utav å gi labb!?!?!?!
Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2008 :  22:52:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
kanskje det hadde noe med at de ikke hadde full respekt for deg.

å, ja - det tror jeg også....he-he-he.
Eller også kan det hende at ....noe helt annet. På rideskolen vår, var det en hest som hadde lært å gi hoven sin for godterier - og hesten sparket ivrig med forbenet fordi han trodde han var flink. Endte med at hesten ble slaktet, fordi det var så mange som ble redde han. Men, men - det var jo det mest negative ved triksing, da. Visst kan man lære hesten ting som er morsomt for begge parter også! Jeg har tenkt å sparke fotball med Pirilill til sommeren, for eksempel.. Vet ikke om noen sider - men har tenkt å følge med på denne tråden for tips, jeg også!!

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 13/09/2008 :  12:27:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man må ikke finne på å lære hesten sin og galopere på kommando. Og iallfall ikke hoppe hinder. Det er ganske sannsynlig at hesten kommer til å misbruke det. Hoppe over alt den ser uten forvarsel og brått galopere der det passer minst. man må heller ikke lære hesten signal for å rygge .. tenke seg til en hest som rygger hver gang den føler for det.

ja det var ironi, jeg er så lei av å høre at hester misbruker triks.

hvis en hest misbruker triks, da har den ikke lært det godt nok. Og da er det du som trener som har gjort en dårlig jobb. Dessverre er det vanlig da, for å ta med det også. Altfor mange bruker godbiter i triks trening, og aldri ellers. Altfor mange er superentusiastiske i trikstrening, og aldri ellers. Og man får en hest som digger trikstrening, mens alt annet er jobb,. Da , i tillegg til dårlig innlæring, kommer problemene.

triks skal trenes inn på nøyaktig samme måte som man trener inn alt annet. da ser ikke hesten forskjell på en galoppfatning og en hilsen foreksempel. Man skal ha de skikkelig på kommando, og når hesten kan det , ikke oppmuntre egne forsøk. (man lar ikke hesten galopere hele tidne bare fordi den synes det er gøy.

Klarer man ikke det, bør man holde seg unna trikstrening.

HVorfor trene triks ? det er moro, hesten får forandring i hverdagen, og endel triks kan være nyttige strekke øvelser osv. Hjernetrim er aldri dumt.

men med mindre man ikke virkelig vet hva man driver med skal man holde seg langt unna steiling, forsåvidt også legge hesten ned, kyssing osv osv. man bør holde seg til triks som er helt uskyldige. Men det er masse triks som er uskyldig. Man kan lære hesten å *smile* ... ingen fare for noen. Man kan lære dne å trille ball, plassere beina sine på spesielle punkter, *bukke* (altså hilse, ikke slenge av folk) man kan lære den å lukke opp ting, gjøre litt artige ting som å se ut som om den skammer seg osv osv ...

man skal alltid tenke på hestens og sine egne begrensninger, og tenke litt over hvorvidt det man lærer hesten er dominerende eller ikke, litt vesentlig iforhold til hvor dominerende hesten er.

Lærer man hesten å gi labb og den gjør det hele tiden, så har man gjort en elendig jobb. Kort og godt. Spesielt om man får samme resultat på to hester. en hest som kan et triks skikkelig på kommando, den gjør det når den får beskjed om det. Og ikke når noen rasler med forbøtta.

men gi labb framover går i kategorien triks man ikke skal leke med om man ikke kan lære det godt nok.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.