hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dyrevernssak eller må det bli verre :O???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Dyrevernssak eller må det bli verre :O???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

mariakaogcindy

Skrevet - 15/07/2008 :  18:43:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det står to stakkasjlige hester på "gården" ved siden av min gård.

De står bare der. Det er en islandshest som er forfangen hele tiden og ei fullblodshoppe som er så stiv at når smeden er der må hun stå lent oppetter veggen fordi hun ikke klarer å stå så lenge på 3 bein

Høvene dems er ikke så fine de heller. Fullblodsen har sko, der har hoven begynt å sprekke opp og tåe er altfor lang (syntes ikke like godt på bildene som "Kattie" skal legge ut for meg). De er nok aldri skrapt høver på. Det er så harpakka under der at du ser ikke stråla Islandshesten er barfot og hovveggen bare trykkes utover. Han har også ganske så lange høver i mine øyne.

De har ikke noe stall, men de blir sperra inne i en kontainer som det blir møkka i 1 gang i uka. Hun bruker halm og møkker kunn 1 gang i uka

Kan få tatt bilde av alt det skrotet også som hun har inne i paddocken til hestene. Det er så mye farlig der.

men er det så ille at dyreverne / mattilsyne vil ta seg av det ??

Bilder av alt kommer !!

DreamWorks

» VIP

Skrevet - 15/07/2008 :  19:01:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her kommer det bilder...

først viser jeg fullblods hoppas høver...

Så islendinges høver...

Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 15/07/2008 :  22:04:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først og fremst vil jeg si at det er veldig flott at du og alle andre følger med og passer på våre kjære 4beinte

Fullblods er kjent for å ha dårlig hovkvalitet og flate høver som flyter utover når de blir litt for lange, og bedre blir de ikke med alderen heller. Syns å se at dette kan være en eldre fullblods. Jeg syns ikke dette ser for ille ut. På sommeren merker jeg at høvene har lettere for å sprekke opp og flise seg. Kan se ut som det er dags for ny runde smed.
Ang stølheten, så er eldstemann her (19 år og fullblods) også veldig bak stiv, når sko slås på bak blir de løftet minimalt fra bakken. Alderdommen igjen.

På islandshesten er det heller ikke ille, syns jeg. Sånn som mine ser ut etter noen dager uten skraping, som det har lett for å bli på sommeren når hestene står på beite. Blir fort tettpakket med møkk og diverse hvis det har regnet.

Skrot i luftegården derimot er uansvarlig, hestene kan fort skade seg på noe, der må hver enkelt ta sitt eget ansvar ovenfor dyrene.

Men generelt, disse hestene er ikke det værste jeg har sett.

Gå til toppen av siden

DreamWorks

» VIP

Skrevet - 16/07/2008 :  10:34:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det ser kanskje ikke like ille ut på bildene som i virkeligheten...
på islendingen så ser det ut som For oss at den gjørma liksom har blitt en del av hoven, og vi tydelig så hvordan høvene har flyti ut... spør du meg er ikke dette bra!
og vi bruker samme smed som hun som eier disse hestene, og han spør oss om når hun har tenkt til å sko de igjen...?!
Når en hest har sko, er det vel ikke bra og gå med de for lenge?!

Jeg har selv en fullblods og skjønner hva du snakker om og de har lett for å ha dårlig hovkvalitet, men da sysns jeg man skal passe mer på høvene...
det er vel flere måneder siden de har fått stelt høvene...

Meen, vi kan sikkert få ta i fler bilder :)
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 16/07/2008 :  10:46:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som sakt over, det ser værre ut i virkeligheten, men vi skal skaffe flere bilder
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 16/07/2008 :  23:10:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jeg har samme situasjon her jeg, bare se på innlegget mitt om "Hva kan jeg gjøre????" eller noe sånt.. Vist du leser mitt innlegg + svarene jeg har fått, så blir du nok klokere skal du se=)
Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 16/07/2008 :  23:13:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=21781

Her er mitt innlegg:) Du vil finne mange gode svar og råd der=) Men det du beskriver er ikke på langt nær så ille som det jeg forklarer, men likevel er det en sak jeg ville ha anmeldt på flekken;)

Du sier at det er verre i virkelgiheten (akkurat som bildene på min link), og jeg anbefaler deg på det sterkeste å ta kontakt med dyrevern/mattilsyn/politi, men først les innlegget mitt:) Veldig mange gode svar der!

Lykke til!:D

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/07/2008 :  02:10:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uansett om hester har sko eller ikke, skal høvene stelles ca. hver 6. - 8. uke. Også om sommeren. Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 17/07/2008 :  11:00:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, nettopp !!!

Men det er jo nesten ikke det værste for alt det skrote de har i padocken og den kontaineren de står i om natta Den er jo så møkkette som den kan bli... Vi skal snike oss litt rundt der i dag å få tatt noen bilder av resten også... Kansje vi får se et gromsete vann også hvem hvet hva vi kan finne ?!?!?!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/07/2008 :  03:25:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er bra at "folk bryr seg" - for det er verre å IKKE si noe. Det er bedre å "bry seg" en gang for mye enn en gang for lite.

Det er mange mennesker som dessverre "ikke kan nok" om dyrestell - og hestestell spesielt.
Har selv holdt på med hest siden 1970, og har lært mye og hørt mye. I tillegg har jeg en bokhylle full av bøker om hester og hestestell. For en "nybakt hesteeier" finnes det massevis av bøker å lese om hestehold. Altså ingen unnskyldning for å la hester gå i skrot og farlig skrap osv. som det ser ut som i dette tilfellet.

Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 19/07/2008 :  17:55:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her er noen bilder av alt skrote som er i padocken til disse hestene

Dette er noen digre jern greier med kjempe skarpe kanter

Dette er et komlokk som stikker langt opp fra bakken og den plata som står der er full av spiker

Her er det en lastebil, paller, masse jernrør og jernplater og hvis dere ser nøye lenger bak ser dete stoler og bord ligge slengt rundt

Bilde av kontaineren kommer !!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/07/2008 :  01:06:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser ikke bra ut, dette. Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 20/07/2008 :  19:13:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bør dette meldes til dyreværne / Mattilsynet... ?? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/07/2008 :  02:06:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du - eller noen voksne - pratet til eieren om dette? - På en velmenende måte?

Den platen med spiker hørtes skummel ut.

Går det an å skrive en melding om noe sånt som: "Vi er litt bekymret for hestene dine. De kan skade seg på ting på beitet. Kanskje en smed kunne se på høvene deres om ikke så lenge."

Legg lappen i en plastlomme (i tilfelle regn), og fest den på conteineren - men ikke sånn at hestene "spiser den opp".....
Gå til toppen av siden

DreamWorks

» VIP

Skrevet - 21/07/2008 :  20:03:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for at du er så engasjert
Det var en god ideè, vi skal få prøvd å henge opp en lapp i løpet av uka
har prøvd å prate med henne før, men hun bryr seg liksom ikke sånn man skal gjøre... Og kan pga en del krangling før om beiter osv, så snakker ikke vi akkurat så mye sammen lenger... Men kan se hva vi får gjort med den lappen, og se hva som skjer
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 21/07/2008 :  22:07:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jeg ville ha ringt mattilsynet om jeg var deg!
Gjør det i første omgang..

Om det ikke skjer noe, kan du kontakte politiet!;) Les hvilke svar jeg fikk på linken du=)
Maaange gode svar!

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.