hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - skremmende og forfærdelig!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 skremmende og forfærdelig!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bomar

» VIP

Skrevet - 06/07/2008 :  21:55:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er vel mer ment som menneske psykologi og adferd da. Men uansett...
Dette er ikke unormalt desverre......Jeg fikk et spørsmål på en av de gammle stallene jeg sto på før der ei jente spurte meg om råd fordi hesten hennes kastet veldig på hode når hun ridde....Jeg svarte at hun hadde ett bitt trødd opp i ganen på hesten og presset over en neserem så den ikke kunne åpne munnen.... Vil at alle skal se denne videoen og tenke seg godt om når man tar bittet i munnen på hesten....
Selv rir jeg med NH grime og bittløst hodelag ...og er så utrolig glad for det når jeg ser slikt som på filmen

http://www.youtube.com/watch?v=IXR_SW_soII&feature=related

summer

Skrevet - 06/07/2008 :  22:18:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel,. nå er det jo også kjent at Nevzorov lager filmer med de værste bittbrukbildene ever da. Hadde de samme bildene blitt tatt med bittløst hadde det faktisk ikke vært noe penere . NNår du skriver at du håper alle ser disse bildene, og tenker seg godt om før de putter bitt i munnen på hesten, får jeg på følelsen at du mener at å putte bitt i munnen er ensbetydende med vold.

HVis du selv rir med bitt, så rir du vel ikke på den måten ?

Egentlig ville jeg ikke svare på denne, pga ordlyden, men vil svare allikevel, pga alle unge jentene som leser på disse forumene.

Er du egentlig klar over hvor sterk en *NHgrime* som du kaller det, eller taugrime , er ? De knutene er der for å forsterke grimen, og det er VELDIG tynt tau over neseryggen til hesten. Og ... du er klar over at på bittløse hødelag må man ha neserem. Vet du hva slags skader en neserem kan gjøre på munnen, om ikke alt er perfekt på innsiden ?

Det er ikke galt å bruke bitt på hesten, om man har et som passer godt. Det er heller ikke galt å ri bittløst. Faktisk anbefales det fra hestetannlegers side å bytte på mellom bitt og bittløst. Fordi begge deler lager problemer om de brukes mye. Bittløse hodelag legger mye trykk , selvom man ikke drar i tøylene hele tiden, på neserygg og på innsiden av kinnene. Slimhinnene der er veldig følsomme, og det er også neseryggen. Det er kun bein og hud, og det skal ikke mye trykk til her før det blir problemer , faktisk.

Man kan gjøre omtrent like mye skade ved feil bruk av bittløst, som ved feil bruk av bitt .... Ved riktig bruk av begge to, gjør man ingenting galt.
Gå til toppen av siden

Bomar

» VIP

Skrevet - 06/07/2008 :  22:28:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var ikke ment som noe, de som har bitt på er dyreplagere....og kjenner ikke til fyren zom er på den andre parten av videon heller. Jeg har ridd med bitt og vet jo at ikke det er bittet som skaper skadene, det er hånden som holder tøylen. Jeg sier alldeles ikke at de som rir sprang dressur eller noen annen form er dyreplagere...Det er ikke det jeg mener i dete hele tatt....det er ikke noe vits å gå i et anngrep for jeg har ikke sagt noe stygt om noen som bruker grener der de bruker bitt, nesereimer eller martingaler. Er jo en allsidig rytter som rir litt dressur, litt western litt sprang osv osv Jeg har snakket med veterinæren selv og fått vite at de vanligste skadene på en hesten er vevet i munnes på hesten. Jeg mente ikke at det var feil å bruke bitt....mente vel heller at noen bruker det feil.....Sorry for det, men nå skjønner du hva jeg mener....Er bare en oppvekker

Og jeg har ridd med NH grima i litt over to år, og har aldri hatt noen skader eller noe lignende. Men er jo ikke det som var relevant da.....

Jævlig synd at noen går i forsvar sånn, MEN jeg har aldri sagt at noen er dyreplagere
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 07/07/2008 :  09:34:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
prøvde bittløs på min ponni jeg, og det endte med at han løp ut, viste det vite i øynene, og kræsjet i hesten forann.
humant sa du?

Han får panikk om noe klemmer over nesa, så derfor rir jeg med løs nesereim, og passende bitt, og er strålende fornøyd, og det er ponnien også.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 07/07/2008 :  18:15:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du leser en gang til hva du har skrevet, så skjønner du også svaret mitt ;) Gå til toppen av siden

Bomar

» VIP

Skrevet - 07/07/2008 :  19:24:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
prøvde bittløs på min ponni jeg, og det endte med at han løp ut, viste det vite i øynene, og kræsjet i hesten forann.
humant sa du?

Han får panikk om noe klemmer over nesa, så derfor rir jeg med løs nesereim, og passende bitt, og er strålende fornøyd, og det er ponnien også.

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

'
Jaja, skjønner det, syns det er bra at man finner noe som passer for sin hest. Jeg har selv ridd med bittløst hodelag, men min hest flytter for trykk og sjenkler så, trenger ikke å bruke hendene så mye.:P bare for å korrigere.
Gå til toppen av siden

Bomar

» VIP

Skrevet - 07/07/2008 :  19:31:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis du leser en gang til hva du har skrevet, så skjønner du også svaret mitt ;)

Opprinnelig postet av summer

Ja, mente ikke å slutte å bruke bitt, mente tøylebruken da......
Er litt dumt å gå ut ifra noe sånt, kanskje du skulle spurt meg hva jeg mente istede for å prate nedlatende til meg "er du klar over???" som ble gjentatt flere gang i svaret ditt. JA, jeg er klar over hvor sterk en tau grime er, veldig klar over det. Derfor jeg rir kun med vekten og sjenklene og bruker tøylene som forparts flytter. Skrev ikke noe konkret om at folk skulle slutte å bruke bitt, er bare til ettertanke, kanskje det er noen som kjenner igjen tøylbruken sin og tenker seg om når de river og sliter på munnen til hesten. Syns det er utrolig dumt at voksne folk kan ta så feil å konkludere sin egen meining av noen få setninger om korsen personen er og mener det.
Gå til toppen av siden

Bomar

» VIP

Skrevet - 07/07/2008 :  19:32:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette var jo ment som noe fælt anngående filmen.... syns jo bare synd i hesten, synd at de fleste for noia og bare er ute etter å anngripe folk etter egen oppfattning Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 07/07/2008 :  22:02:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
DU går ut på et diskusjonsforum, linker til en film med ekstremt stygge bilder, og sier at det ikke er unormalt dessverre. DU henviser til en på stallen din hvor du beskriver at du gir et *krasst svar* uten forklaring videre. DU Sier at du håper folk tenker seg godt om før de putter bitt i munnen på hesten, og slutter med Aat DU kun rir med bittløst, og er glad for det når du ser filmen. ....

JEG ser for meg en haug med småjenter som dermed tolker det som at å bruke bitt er ensbetydende med å dra munnen i filler. Det er ikke noe å bli furten for det. SLik leser jeg innlegget ditt, og dermed ant noen andre også ... siden du ikke får reaksjonen du ønsker , så har du kanskje også vinklet innlegget ditt feil ?

JEG tolker nemlig innlegget ditt som et av mange småfanatiske *bitt er grusomt* innlegg. Og svarer deretter. Jeg synes du er ganske klar i hovedinnlegget, og ser ingen grunn til å spørre hva du kanskje EGENTLIG mener ... jeg regner med at du mener akkurat det du sier. SIden ikke bittløst heller er rosenrødt, velger jeg da, for andre lesere, å påpeke det jeg gjorde.

Når du legger ut et slikt innlegg ,så må du faktisk regne med at det blir en diskusjon ut av det :)

case closed fra min side, andre lesere får tolke ting som de selv vil.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/07/2008 :  02:04:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fanatisme er aldri av det gode. Gå til toppen av siden

Bomar

» VIP

Skrevet - 08/07/2008 :  12:26:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
DU går ut på et diskusjonsforum, linker til en film med ekstremt stygge bilder, og sier at det ikke er unormalt dessverre. DU henviser til en på stallen din hvor du beskriver at du gir et *krasst svar* uten forklaring videre. DU Sier at du håper folk tenker seg godt om før de putter bitt i munnen på hesten, og slutter med Aat DU kun rir med bittløst, og er glad for det når du ser filmen. ....

JEG ser for meg en haug med småjenter som dermed tolker det som at å bruke bitt er ensbetydende med å dra munnen i filler. Det er ikke noe å bli furten for det. SLik leser jeg innlegget ditt, og dermed ant noen andre også ... siden du ikke får reaksjonen du ønsker , så har du kanskje også vinklet innlegget ditt feil ?

JEG tolker nemlig innlegget ditt som et av mange småfanatiske *bitt er grusomt* innlegg. Og svarer deretter. Jeg synes du er ganske klar i hovedinnlegget, og ser ingen grunn til å spørre hva du kanskje EGENTLIG mener ... jeg regner med at du mener akkurat det du sier. SIden ikke bittløst heller er rosenrødt, velger jeg da, for andre lesere, å påpeke det jeg gjorde.

Når du legger ut et slikt innlegg ,så må du faktisk regne med at det blir en diskusjon ut av det :)

case closed fra min side, andre lesere får tolke ting som de selv vil.

Opprinnelig postet av summer

Har ikke noe problem å disskutere, men det du har svart er på kanten med person angrep, det er jo ikke snakk om meg i det hele tatt. Og hvis du har missfortstått så innderlig er det jo synd. Syns det var en utrolig skrekkelig film og ville vise den siden dette ikke er så unormalt. Hadde ikke tenkt å sette griller i hode på folk. er jo helt feil. Og om jeg har skrevet det på en sånn måte at folk missforstår det vil jeg gjøre noen ting klart:

Jeg er ikke imot bittbruk i det hele tatt ( finnes en del der ute som bruker det feil ja, men tenker ikke når jeg ser noen bruker bitt "åhh, får en dyremisshandler!" asså herregud, har jo ridd med bitt selv leeeenge leeeenge leeenge)

Legger denne debatten på død for min skyld fordi det er utrolig irriterende at det finnes noen her på forumet som BARE vil krangle.

Ville bare vise den videoen i sympati for de hestene som var med i den....geeez

Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 08/07/2008 :  15:01:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare skyte inn at jeg er enig med summer, og at jeg ikke oppfatter saken slik at hun "bare vil krangle".
Og jeg synes kanskje det første innlegget ditt er noe krassere og mer bastant enn svarene dine blir etterhvert, men hvis du ikke mente noe av det du skrev i første innlegg, hvorfor skrev du det da? tenker jeg...

Nå vil ikke jeg heller bli tatt for noe "personangrep", da, men vil bare si at det er lurt å tenke over hvordan man formulerer seg og hva man vil få fram før man legger inn noe på et forum hvor hvem som helst kan lese det. Og om man får svar fra noen som ikke er enige, så må man tåle det og.

Hilsen en som rir med både bitt og bittløst, som er enig i at bildene er stygge og fæle, men som er SÅ lei av det Nevzorov-alle er dyremishandlere-hysteriet nå at hun tror hun klikker snart!!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 08/07/2008 :  19:05:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hø hø hun vil ikke ha person angrep hun.
vel om man ikke vil ha det, så angriper man ikke andre heller.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Bomar

» VIP

Skrevet - 09/07/2008 :  12:31:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg beklager første innlegget, det ble helt feil :/ var feil formulert av meg, veldig feil....Er ikke noen som vil ha et negativt forum. og er ikke spesielt glad i å krangle. så beklager det, har jo sagt i de andre innleggene mine hva jeg mener om bitt, rir med bitt når hesten min er ferdig skolert og skal brukes i stevner.

Spør heller:

Hva syns dere om filmen?

Tilfelle/eller ikke?

Noen bitt eller bittbruk dere har dårlig erfaring med?

Hvilket bitt bruker dere og er du og hesten fornøyd med det?

Del deres erfaringer med forksjellige bitt og tøylebruk

Gå til toppen av siden

Bomar

» VIP

Skrevet - 09/07/2008 :  12:37:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg selv rir hestene inn med en spesiallaget taugrime/hodelag fra USA. Syns selv at hesten blir mer følsom for tøyletrykk, vekt og sjenkler når hun ikke har noe press på munnen. Når jeg først begynner å ri med bitt etter en sånn skolering er bittet nesten ikke i bruk. Jeg rir jo western og rir med slakke tøyler, så jeg flytter hesten ved å legge en tøyle mot halsen ifra den siden jeg vil hesten skal vike og flytter med vekt og sjenkler. For min del er det nok greit å ri hesten inn uten bitt siden det ikke er så mye i bruk i begynnelsen.

Gå til toppen av siden

Bomar

» VIP

Skrevet - 09/07/2008 :  12:41:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hø hø hun vil ikke ha person angrep hun.
vel om man ikke vil ha det, så angriper man ikke andre heller.

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Nei tigull, det vet vel du alt om..... :P hihi
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.