hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg gjøre?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hva skal jeg gjøre?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 26/05/2007 :  18:43:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har kjøpt meg en 3 årig nordlandshest vallak, som nå står ute sammen med ei nordlandshoppe på 11 år og min gamle hest; 24 årig araberblanding vallak. Hoppa og araberblandingen har stått sammen i halvannen måned og er kjempegode venner. Når nordlandsvallaken min Tyri, som han heter, kom ut på beite med de andre to, rottet hoppa og gamle hesten min seg sammen og ignorerte ham totalt. Men likvel er Tyri den nye sjefen nå, og min gamle hest som alltid har vært sjef, måtte finne seg i å bli jaget rundt på beite. De kommer bedre over ens nå alle sammen, de har stått sammen siden onsdag, men de holder seg fortsatt unna ham om de kan. Jeg har jo utnyttet denne muligheten til å bli bedre kjent med Tyri, som fra før alltid har vært en god og snill unghest, som møter alle nye folk med en mule i ansiktet ditt. Jeg begynte med å koseprate med ham og klø ham på de rette stedene, og det tok ikke lange tiden før han kom løpende når jeg kommer. Han stiller seg opp og lurer på om vi skal klø hverandre. Jeg benytter mye av det jeg har lært av bøkene til Henry Blake, og blåser ham mykt i mulen og lener armen min over halsen hans for å simulere en mors kløing og beroligende kosing (har ikke selv lang nok hals til å nå over på andre siden med munnen min som en hest kan=oP) Jeg passer på å ikke bli noen nikkedukke for ham, jeg sier ifra til ham om han skulle gjøre noe galt, og han tygger underdanig. Men etter noen dager nå, så har han endret seg litt i "forholdet vårt", han tålererer ikke at jeg koser med gamle hesten min, og jager ham vekk, samt at han har en merkelig ting for seg at om jeg sitter, så må han våke over meg. Da kommer han rett bort til meg, og står over meg slik at jeg sitter under halsen hans, og står slik så lenge jeg sitter der. Hva er det for noe? Koselig er det jo da

Men problemet jeg har fått er jo da at gamle hesten min er nå svært skeptisk til meg, for jeg aner han ser på meg som noe farlig da Tyri stadig kommer bort og truer med bank. ( Hoppa henger med ham, så hun ser ikke på meg som noe positivt hun heller)I stad steilet Tyri mot ham Hva skal jeg gjøre? Skal jeg jage vekk Tyri når det skjer? Må jo få sjekket hvordan det står til fysisk med hestene når de er på beite, og det får jeg vanskelig gjort når Tyri stadig jager de andre vekk.

summer

Skrevet - 26/05/2007 :  21:40:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det du beskriver om at han blir holdt utenfor er helt normalt når en ny hest kommer inn i en flokk. Han vil gradvis komme inn i varmen.

Ang det du beskriver, ja jeg ville jaget vekk nordlandshesten, hvis han går på den hesten du holder på med. Greit at han er sjef over gamlehesten, men du er sjef over han, og det må han lære seg først som sist. Det vil ant også anses som trygt av gamlehesten din at du forsvarer han, som du jo bør, som flokkleder.

Jeg opplevde mye av det samme her. Min eldste hest syntes ikke noe om at jeg hadde kjøpt en to års hoppe til henne. Velsa har fått gjennomgå ganske godt i vinter, men gamlemor kan PRØVE seg på å gjøre henne noe, mens jeg er og holder på med henne. Det er jo en risiko at det går utover meg også. så hun blir sendt vekk med harde skyts om hun prøver seg. Og det vet hun, og gjør derfor helst ikke det. Jeg får litt på følelsen av at du bør være litt obs på at ikke treåringen din faktisk oppfatter deg som lavere enn han i rang ....

JAg han vekk! Han virker såpass trygg på folk at han tåler det, og de andre hestene må vite at du faktisk stiller opp for dem ;)
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 27/05/2007 :  22:45:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar En annen ting som jeg lurer på; Gamle hesten min har siden Tyri kommet, blitt redd for meg, som jeg nevnte. Men jeg syntes det bare blir verre jeg. Skikkelig rart. Skulle gi ham mat i dag i ei bøtte, han stod alene i luftegårde da det bare er ham som skal ha litt kraftfor. Og det første hesten gjør når jeg kommer med bøtta er å løpe i full fart VEKK. Måtte stå i en halvtime for å overbevise ham at det er trygt å spise fra bøtta selv om jeg holder den. Det går helt fint å ri, men når jeg holder på med ham enten ved å prøve å gi ham kos eller børste, sånekter han å se på meg, ser alle andre retninger og snur hodet helt vekk.

Skjønner ingeting jeg, bare for en uke siden, så slappet ham hetl av når jeg børstet og koset ham, og dultet borti meg med hodet, men det har han sluttet tvert med. Bare snur seg vekk og er til og med redd for å spise en gulrot som jeg holder. Hva i all verden har skjedd? Er han fornærmet på meg fordi den nye hesten kom? Jeg har aldri lagt en hånd på den hesten, aldri gjort noe for å skade ham. Kan han virkelig miste all tillit til meg bare sånn plutselig?
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 27/05/2007 :  23:06:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
det kan hende han rett og slett reagerer på at han har blitt jaget vekk avden andre hesten og kobler det til deg. Bruker du masse tid på han alene løs, vil nok det hjelpe litt skulle man tro. Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 28/05/2007 :  00:25:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Håper det, får ta tiden til hjelp Gå til toppen av siden

Missgadget

Skrevet - 01/07/2008 :  09:52:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan gikk det? har gamlehesten din fått tillitt til deg igjen? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 02/07/2008 :  03:05:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det kan skje mye i en hesteflokk når et nytt medlem kommer til, og det kan skje mange uforutsette ting. Vil nok tro at det er best at hestene først får "gjøre opp" seg imellom, og uten at et menneske griper inn - eller "tar side".
MEN det viktigste er at mennesket - uansett rang blant hestene - er SJEFEN når det gjelder å håndtere hestene.
Vi mennesker har hverken harde høver eller digre tenner å slå fra oss med, så her må det gå på "psyken og myndigheten". Ja, husk å alltid ha med en skikkelig kjørepisk i en periode da hestene "prøver ut" sin rang, så de ikke "prøver seg" på deg, for DET kan bli farlig!

Den hesten som før var sååå snill, og som plutselig bllir skeptisk til deg, bør egentlig bare "få fred" til å venne seg til den nye rangordningen, og selv om det kan synes "brutalt", så bør du la hestene selv "finne ut" at du - uansett - er sjefen. Derfor bør du ikke "vise underdanig oppførsel" overfor en hest som allerede er forvirret, ved at du "tilbyr den mat" og på en måte signaliserer at du OGSÅ er "underdanig".

Nl-hester har som oftest et svært tydelig kroppspråk, da de er en naturrase. Men det betyr også at de er svært bevisste på "hvem som er sjef" - og vil selv prøve å bli det. De må derfor også få et svært tydelig "svar" på hvem som bestemmer - DER OG DA!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.