hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 7 år og ferdig på dressurbanen.....? :s
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 7 år og ferdig på dressurbanen.....? :s
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Adeleinos

Skrevet - 13/06/2008 :  21:19:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei..
jeg har en 7 år gammel hoppe som har vært brukt i konkurane ridning i dressur, hun har resultater som har vært over alle forventninger, de 4 siste LA klassene hennes har hun gått med to 1 plasser, en 2 plass å en 8 plass. dette har vært store klasser med nermere 40/50 startene i hver klasse. hun har fått fra 65-70% i disse 4 siste klassene å har før dette også gjort det sterkt. jeg skulle nå forige helt ta henne ut i hennes første MB klasse. alt gikk kjempe bra helt til noen dager før stevnet. brått begynte hun å steile å var kjempe motvillig, jeg forsto jo med en gang at noe ikke var som det skulle så jeg gikk av å sjekket henne, hun ømmet masse i ryggen sin å dagen etter ringte jeg veterinær som kom å så på henne. det ble bestemt å kjøre henne til veterinærhøyskolen. der tok de scintegrafi av henne å påviste at hun hadde vondt bakerst på ryggen/krysset. alt det radioaktive stoffet fra scintegrafien gikk til dette området. de klarte ikke helt å lese utifra bildene hva som egentlig var galt, bare at det var noe. de kunne forsikre oss om at det ikke kom fra ridningen men at hun antagelig har slått seg skikkelig eller at det eventuelt er medfødt... de konstanterte at hun har veldig vondt å ville ha henne til etter helgen for å la en spesialist se på henne...
vet dere noe om ryggskader/PLAGER PÅ HEST? hvordan er prognosene på dette egentlig?

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 14/06/2008 :  05:47:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rygg er noe "fanteri" - på både hest og folk - det vet jeg som er fysioterapeut.
I ryggraden finnes det et utall av ledd og sener, bindevev, nerver og knokler - som "må" være perfekt på plass hvis man ikke skal få en "vondt" her eller der. Selv den minste feilstilling eller annen skade, kan føre til store konsekvenser.
Ja, ryggplager er en av de største grunner til arbeidsuførhet hos folk - og det er vel å regne med at det samme gjelder hester.
Håper de finner ut av det på Vet.h.skolen - der er hun ihvertfall i de beste hender.
En tanke bare: Hos mennesker er beinlengdeforskjell en hyppig grunn til ryggplager, og en av behandlingene, er å få sko med høydeforskjell. Hva med hester med beinlengdeforskjell? Får de sko - eller beskjæring - som kan utligne forskjellen? Det skal bare noen mm til på folk...
Vet ikke hvor mye veterinærer lærer om slike ting - ehh at de lærer at fire bein er like lange....
Vi fysioterapeuter lærer MASSE om beinlengdeforskjeller og påfølgende ryggplager.
Meeen, det er vel lettere å gi et menneske en innleggssåle, enn å sko opp en hest med forskjellige sko-tykkelser - jeg vet ikke riktig. Du må bare spørre.
Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 14/06/2008 :  11:16:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prognonser er helt umulig og si så lenge man ikke vet hva slags skade det dreier seg om ... det kan være noe som er greit å fikse, det kan være noe som tar tid og fikse, det kan være noe som aldri blir bra. Og det er umulig og gjette utfra *ryggvondt* . Det kan være låsninger , muskelspenninger, forkalkninger, og så utrolig mye mer.

Så du må nok bare avvente og høre diagnosen :) Lykke til!

(Jeg har en hest som vi har slitt med låsninger i rygg og bakpart, som har hatt s tore smerter osv , og har brukt noen år på å rette opp dette, pr i dag er hun helt fin igjen. Foreksempel.

Besøk gjerne hjemmesiden vår :)

http://www.123hjemmeside.no/marsgris
Gå til toppen av siden

Missgadget

Skrevet - 01/07/2008 :  11:38:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hesten din fått en diagnose? Hvordan gikk det? Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.