hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ormkur - IVOMEC
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Ormkur - IVOMEC
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2008 :  17:37:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Hesten min skal reise til en annen stall om en uke, og 2-3 dager før han drar skal jeg gi han ormkur.
Kan jeg gi han IVOMEC på denne tiden av året?
Hvis ikke, hvilken ormkur type bør jeg bruke nå?

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

mariakaogcindy

Skrevet - 11/05/2008 :  20:52:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ga mine Ivomec, det var med resept fra dyrlege så tror den kan brukes nå Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2008 :  20:58:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ga mine Ivomec, det var med resept fra dyrlege så tror den kan brukes nå

Opprinnelig postet av mariakaogcindy

Flott, takk skal du ha

Gå til toppen av siden

kenyelgen

» VIP

Skrevet - 12/05/2008 :  09:45:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg gir alltid ivomec rundt nyttår(en gang i året) og bahnmint (eller panacur) resten ev året. Dvs før beitet, midt på sommern og dobbel dose på høsten. m Da har jeg en plan som sikkrer meg mot ulike parasitter..Det er bare ivomec som tar bremslarver, og bahnmint som tar bendelorm. Om man skal flytte hest inn i en ny besettning anbefales enten bahnmint eller ivomec,så da kan du sikkert velge...

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2008 :  13:10:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei! Jeg gir alltid ivomec rundt nyttår(en gang i året) og bahnmint (eller panacur) resten ev året. Dvs før beitet, midt på sommern og dobbel dose på høsten. m Da har jeg en plan som sikkrer meg mot ulike parasitter..Det er bare ivomec som tar bremslarver, og bahnmint som tar bendelorm. Om man skal flytte hest inn i en ny besettning anbefales enten bahnmint eller ivomec,så da kan du sikkert velge...

Opprinnelig postet av kenyelgen

Takk for svar. Det er flott, for jeg har IVOMEC her fra før.

Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2008 :  13:19:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva du skal gi kommer an på hva slags parasitter hesten har, om den i det hele tatt har noe. Det "vanlige" er å gi panacur før beite (den tar bl.a. rundorm), banminth i dobbel dose etter beite (denne tar bendelorm) og ivomec rundt jul (den tar det meste, også bremselarver). Jeg vil derimot ikke anbefale å gi noen av dem før du har sjekket hesten(e) for orm med en avføringsprøve.

Har du unghest(er), eller bare voksne? Er de i egen flokk, eller går de av og til sammen med "fremmede" hester? Ta avføringsprøver og send inn til analyse, du kan sende til veterinærinstituttet i Trondheim bl.a.. Så tar du nye prøver utpå sommeren, og så utpå høsten igjen. Har du bare voksne hester kan det godt hende at du ikke har parasitter i dem i det hele tatt, og da sparer du både hestene og naturen ved å droppe å gi.

På sikt kan du ta stikkprøver innimellom dersom alle hestene dine er voksne, sannsynligvis er de immune og vil ikke ha behov for ormekur. At dyrlegen skriver ut resept på alle tre viser bare at dette er noe denne veterinæren må lære mer om...

~Anniken

[quote]

Never give up on the things that make you smile!
Redigert av - KarenG den 18/05/2008 13:19:52 Gå til toppen av siden

Missgadget

Skrevet - 01/07/2008 :  11:45:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man kan også gi Silver Lining Wormer som holder hesten parasittfri i opptil ett år. Det er det "naturlige" alternativet til å gi ormekur. Det fåes kjøpt på bl.a. happy horse. (nettbutikk)

her kommer en liten produkt beskrivelse fra dem selv:

Denne posen er nok til å holde din hest fri for orm og parasitter i 1 år!
Det sunne alternativet til kjemiske/syntetiske markkurer. Kombinasjonen er laget for å forandre miljøet som orm og parasitter finner fordelaktig og få dem til å flytte til en annen del av kroppen. Men siden urtene, via blodstrømmen, er i hele hesten, fins det ingen plass de ønsker å være, og derfor evakuerer de systemet. Ved å holde fordøyelsessystemet rent og sunt, kan ikke parasittene etablere seg.
Er trygg å gi til drektige og diende hopper og unghester. Den hjelper hester som har vansker med å felle vinterpelsen, blir matte i pelsen, klør i halen, og hester som har problemer med å legge på seg, men ellers virker sunne.
Gå til toppen av siden

kenyelgen

» VIP

Skrevet - 01/07/2008 :  22:01:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Virker den? Høres for bra ut...rart ikke alle bruker dette da? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 02/07/2008 :  02:43:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - hvorfor bruker ikke "alle" veterinærer dette, da?
Finnes det seriøs forskning og dokumentasjon?
Gå til toppen av siden

Missgadget

Skrevet - 02/07/2008 :  11:51:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg nevnte dette bare som et alternativ til vanlig ormekur. Så er det opp til kver enkelt om man vil bruke det eller ikke. Eg kan ikke svare på hvorfor vetrinærene ikke bruker dette. Det er bare et alternativ til vanlig ormekur. Også vidt eg har forstått så det slettes ikke alle som i det hele tatt er klar over at finnes et alternativ til feks ivomec, banminth og panacur. Eg vet om flere som har brukt denne typen av ormekur og de er i alle fall fornøyde. Det eneste ulempen som eg kan forestille meg er jo at den er jo en smule dyrere enn feks en vanlig ormekur fra dyrlegen. Gå til toppen av siden

kenyelgen

» VIP

Skrevet - 02/07/2008 :  16:17:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trenger vel nødvendigvis ikke bli dyrere viss en dose varrer ett år. Gir jo en hest kansje fem tuber markkur i løpet av året, koster litt det og! Bare intresant om det virker... Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.62 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.