hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barbak or not? Hva er det beste for den firbente??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Barbak or not? Hva er det beste for den firbente??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 06/06/2008 :  00:55:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hey spm: hva er best for hesten? barbak eller med ordentlig tilpasset sal og shabrak? har hørt så mye om og men om det. red ikke indianerne uten? indianerhestene hadde det jo SÅ bra! er det ikke også ekkelt å ha en sånn stram gjorde under magen? tenk å ha på en så stram bh??? det er cikert ikke det samme, men. bare en undring:):)

summer

Skrevet - 06/06/2008 :  19:41:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aller først ... hvordan vet du at indianerhestene hadde det så bra ? hvordan vet du at de ikke hadde skader i ryggen ;) ?

Indianerne red nå helst uten sal tipper jeg, fordi de ikke hadde noe annet alternativ ?

At en velbalansert rytter sitter barbak på en velmuskulert voksen hest en gang i blandt er ikke noe stort problem. Men ved daglig ridning er absoutt en veltilpasset sal og anbefale. Kort og godt fordi hestens ryggrad ikke skal ha så mye vekt på seg, og salen avlaster nettopp denne.

En salgjord skal faktisk ikke være ekstremt stram, men alt er jo noe de vennes ti. De synes vel bitt og grimer og alt er ekkelt i tarten... men som våre ridedyr må de jo lære seg til det utstyret vi trenger for å bruke dem. sånn er det jo bare :)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 07/06/2008 :  01:43:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om det var for rytterens eller hestens beste at salen ble oppfunnet - det har jeg ikke funnet noe skikkelig svar på i den litteratur jeg har hatt tilgang til.
Bortsett fra at stigbøylenes oppfinnelse var av avgjørende betydning for Mongolenes erobring av "hele verden" på 1200-tallet. De "ridende horder" kunne skyte bedre, satt sikrere på hesten, og det sies at de i løpet av dagen red med kjøtt under salen for å ha en skikkelig mør biff å steke om kvelden....

Skulle gjerne lest en bok om "salens historie".

Gå til toppen av siden

kenyelgen

» VIP

Skrevet - 07/06/2008 :  12:07:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med summer.. Om man skal få trena orntlig trenger man en veltilpasset sal:) Vi bruker hesten som ridedyr,og for at dette skal fungere best mulig er man avhengig av visse hjelpemiddler. Mange idealister vil helst ikke ha verken sal, bitt, sko eller dekken osv men da blir jo bruken begrenset... og de fleste vil vel bruke hesten, ikke bare ha den som pynt i hagen?? Noe som kansje hadde vert mest "naturlig ". (Litt satt på spissen det her da:) ) Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 09/06/2008 :  00:26:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Aller først ... hvordan vet du at indianerhestene hadde det så bra ? hvordan vet du at de ikke hadde skader i ryggen ;) ?

Indianerne red nå helst uten sal tipper jeg, fordi de ikke hadde noe annet alternativ ?

At en velbalansert rytter sitter barbak på en velmuskulert voksen hest en gang i blandt er ikke noe stort problem. Men ved daglig ridning er absoutt en veltilpasset sal og anbefale. Kort og godt fordi hestens ryggrad ikke skal ha så mye vekt på seg, og salen avlaster nettopp denne.

En salgjord skal faktisk ikke være ekstremt stram, men alt er jo noe de vennes ti. De synes vel bitt og grimer og alt er ekkelt i tarten... men som våre ridedyr må de jo lære seg til det utstyret vi trenger for å bruke dem. sånn er det jo bare :)

Opprinnelig postet av summer

Ja jeg visste det ikke så det var derfor jeg spurte har bare hørt så mye om det. Tror at feks shettiser ikke har rygg for sal for de ruller bare av uansett...:( er ganske overbevist om at sal er best nå, men det er iallefall himmelsk deilig å ri uten når man rir tur:)
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 09/06/2008 :  00:29:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Enig med summer.. Om man skal få trena orntlig trenger man en veltilpasset sal:) Vi bruker hesten som ridedyr,og for at dette skal fungere best mulig er man avhengig av visse hjelpemiddler. Mange idealister vil helst ikke ha verken sal, bitt, sko eller dekken osv men da blir jo bruken begrenset... og de fleste vil vel bruke hesten, ikke bare ha den som pynt i hagen?? Noe som kansje hadde vert mest "naturlig ". (Litt satt på spissen det her da:) )

Opprinnelig postet av kenyelgen

Ja man kan jo ikke ri ordentlig uten sal, men på lette turer... jeg har ikke noe imot verken sal, bitt sko eller dekken så lenge man bruker dem riktig:) det er jo egentlig det beste for hesten og det er jo det vi vil:):)
Gå til toppen av siden

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 09/06/2008 :  16:41:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Man kan ri ordentlig uten sal (hvis du har balanse), det er ikke et problem.
Men når vi sitter uten noe underlag (sal/pad) på hesten, sitter vi rett på skjelettet på en måte. En sal fordeler trykket over hele ryggen.

Ridde mye med ridegjord før (daglig og overalt), men ble frarådet å gjøre dette.

Vet ikke helt om jeg fikk forklart det ordentlig, menmen ;)

Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 09/06/2008 :  16:50:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner har alltid ridd barbak på shettishoppa mi for at de to salene jeg hadde ikke passa (ponnypute og vanlig sal), men når jeg får fjording skal jeg nok ha sal:) Gå til toppen av siden

kenyelgen

» VIP

Skrevet - 09/06/2008 :  22:54:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er og tidligere barbakkrytter,på shettisen min:) dem er det vanskelig å finne sal til! Tar meg av og til en rolig tur på "elgen" for morro skyld, men skal man ri en orntli økt dressur, eller hoppe hinder med litt høyde er man avhengig av sal,syns nå jeg da! Men jeg har fått super balanse som en "bivirkning" av mange år uten sal.... Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 10/06/2008 :  00:39:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
jeg tror sal er det beste for hesten. den er en beskyttelse og demper litt når man kommer ut av balanse når man rir.

Vet noen staller der der ikke er lov og ri barbakk.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 10/06/2008 :  01:42:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er og tidligere barbakkrytter,på shettisen min:) dem er det vanskelig å finne sal til! Tar meg av og til en rolig tur på "elgen" for morro skyld, men skal man ri en orntli økt dressur, eller hoppe hinder med litt høyde er man avhengig av sal,syns nå jeg da! Men jeg har fått super balanse som en "bivirkning" av mange år uten sal....

Opprinnelig postet av kenyelgen

der sa du det
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/06/2008 :  03:25:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som utdannet ridefysioterapeut siden 1980, har jeg mange ganger måttet vurdere om rytteren har "best" av å ri bareback, eller med sal, og likeledes om hesten kan
bære en rytter med eller uten sal, avhengig av rytterens vekt og funksjonsnivå, og hvilke tilpasninger som må gjøres mht. hjelpemidler og hjelpere.
I forhold til en rytter, er det klart at en "naken" hesterygg formidler mye mer av direkte muskel-stimulans og bevegelser til rytteren, enn om de går "via" en sal, for ikke å snakke om forskjellen med å ri med eller uten stigbøyler.
Uten å "avsløre" alt man har lært seg som ridefysioterapeut, gjennom mange års utdannelse, så er mye av terapien avhengig av hestens utdannelse, mentale kvaliteter og fysikk.
Siden jeg også selv er blitt funksjonshemmet, har jeg ikke ridd med sal siden 1993, fordi jeg får spasmer i høyre bein hvis jeg bruker stigbøyler. Men så har jeg en godt utdannet "sofahest" med meget god rygg og ikke høy manke - heldigvis. For ellers hadde jeg måttet slutte å ri for mange år siden.
På bildet til venstre rir jeg dressur (ca. LB) på oppvisning på Dyrsku'n i 2006, og hvis dere ser godt etter, rir jeg uten sal.
For å være helt ærlig, så tror jeg at jeg må slutte å ri den dagen jeg ikke lenger kan ri - uten sal -på min kjære, gamle hest.
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 11/06/2008 :  21:51:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ri det er himmelsk å ri uten sal, og gamle hester er best å ri barbak:D Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/06/2008 :  03:32:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel de færreste hester idag som er "behagelige" å ri bareback på.
Høye og skarpe manker er IKKE noe noe særlig å utsette sine "nedre regioner" for å sitte på i tildels raske og ubekvemme gangarter. Og særlig ikke hvis det ikke er noe muskulatur til å avdempe støtene fra ryggraden på hesten.
Nei, "uten-sal-ridning" bør - og kan - ikke gjøres uten at hesten har en myk og rund rygg, uten for mye manke, og at den ellers har en god og sterk kroppsbygning og GODE bevegelser.
Terapihester bør ihvertfall ha en slik kroppsbygning og ryggmuskulatur, at de kan brukes både med og uten sal, og ha gode bevegelser, som så overføres til rytteren.
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 12/06/2008 :  22:53:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har nett vært å ridd dressur på shettisen min - barbak hæærligggggg hun har rund god rygg. de andre barbakopplevelsene jeg har hatt har også vært fantastiske, uten en kaldblod - det var spm å sitte på en kniv ugh Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.92 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.