hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Registering
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Registering
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 04/06/2008 :  01:11:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Hvordan registrerer man hest i norge? er det påbudt? er det ikke noe med en mikrochip? vet at hunden vår har det:D Fortell litt om dette de som kan. vil gjerne gjøre det, for det er jo mer sikkerhet om noe skulle skje osv....

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 04/06/2008 :  03:37:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sjekk inn på NHS's (Norsk Hestesenter) sider - om registrering av hest.
Ifølge "loven" skal nå ALLE hester ha Hestepass, være microchippet og ellers være høyst registerbare.
Ja, selv min 24 år gamle nl-hest, som fra fødsel av er behørig kjent i Stambok, og grundig 2.-premiert på div. utstillinger, måtte jeg få chippet og få Hestepass på.
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 05/06/2008 :  01:49:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sjekk inn på NHS's (Norsk Hestesenter) sider - om registrering av hest.
Ifølge "loven" skal nå ALLE hester ha Hestepass, være microchippet og ellers være høyst registerbare.
Ja, selv min 24 år gamle nl-hest, som fra fødsel av er behørig kjent i Stambok, og grundig 2.-premiert på div. utstillinger, måtte jeg få chippet og få Hestepass på.

Opprinnelig postet av T. Boysen

'

Tusen takk:) godtå bli oppdatert om det!
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2008 :  23:49:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
En annen ting - kanskje ikke så hyggelig, men realistisk...Fikk høre at uregistrerte hester nå kan nektes å bli tatt i mot for slakt? En ulykke kan skje, hesten kan bli riktig dårlig, og altså uten registrering sitter man der med en nød-avlivet hest man ikke helt vet hvor man skal gjøre av. Mange velger jo i dag å begrave hesten sin selv - men vel....Ikke alle har muligheten til det, da. Jeg har lenge visst at alle hester skal registreres, og dette fikk meg til å få r..va i gir. Ikke fordi jeg VIL slakte hesten min, gud forby - men OM så skulle være, vil jeg da ha muligheten, i det minste! Det ble hvitt pass på oss, da. (blandings-hest og ulovlig avlet, hmmm.)
En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 07/06/2008 :  01:54:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, hvordan dette i praksis fungerer, skulle jeg også gjerne visst.
Fikk altså vite at selv min da 23 år gamle hest - som er behørig stambokført - MÅTTE chippes og få pass. Det var altså fordi hun ellers ikke kunne tas imot på et slakteri den dagen hun må "gå" - fikk jeg vite.
Men dette må jo være heeelt høl i hue! Greit nok at myndighetene "bestemmer" at alle hester skal ha pass, og at slakterier ikke kan ta imot hester som ikke har sånt noe. Men her er det vel et gigantisk gap i teori og praksis - som nok ikke vil kunne "tettes igjen" på årevis.
"Myndighetene" har da ikke vært særlig oppdatert om at et finnes en god del tusen hester som ikke er "i boka" - og ikke vil komme dit heller. Så hva vil de evt gjøre når en del tusen hester etterhvert blir gamle, syke og dør? Skal de kastes på dynga, eller leies inn i skauen for å dø, eller andre kreative metoder for å bli kvitt 5 - 600 kg "dødt dyr"? - Når de altså ikke kan tas til et slakteri, som i det minste har mulighet til å destruere et så stort dyr.
Å "forlange" at ALLE hester i Norge skal chippes og ha pass er vel like realistisk som å "forlange" at alle som bor i Norge skal gå med røde gensere....
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 09/06/2008 :  00:35:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er sikkert mange hesteeiere som er useriøs og blåser av hestepass og sånn, men det hadde jo vært bra om alle hadde tatt det seriøst for da ville det blitt litt mer kontroll. syns ikke at hestene skulle måtte ha pass for å bli slaktet. hva har det med saken og gjøre?? litt nuts det der. om en hest lider og sånn altså selv om jeg egentlig er imot hesteslakt er det jo iblant ikke så mange valg..... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/06/2008 :  02:58:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg tenker med gru på evt. "praksis" med såkalt "uregistrete" hester. Når hver av dem dør, kan de altså ikke tas inn på et slakteri og bli "borte".
Tenk om "allmuen" i årene fremover stadig kan komme til å oppleve at det ligger "uregistrerte" hestekadavere rundt om i skauen, med dertil hørende åtseldyr, rever, grevlinger, rotter, kråker og skjærer, spyfluer mm.mm.
Nei, fri og bevare meg! Ordningen med "hestepass" er nok ikke "moden" enda, da ALLE hester som dør eller må avlives, burde fraktes til et forsvarlig slakteri for destruksjon.
Om da "restene" etter hesten - etter eiers ønske, eller veterinærs vurdering - kan "brukes" til noe - ja, det er en annen sak.
Gå til toppen av siden

Inga+Bailey

» VIP

Skrevet - 12/06/2008 :  09:00:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm..

Jeg har en hest med ukjent far, som er blanding mellom varmblods- og kaldblodstraver. Jeg har hørt at jeg ikke kan registrere henne pga ingen vet helt sikkert hvem far er, samt at hun er blanding. Men er det sant?

BAILEY TRENGER HELFÒRVERT!! Se finnkode: 15931305 for mer informasjon. Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 12/06/2008 :  20:08:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Inga+Bailey:
Hesten din kan ikke registreres som en "rasehest" i en stambok. Men den er lovpålagt å ha pass, der det står "hest" i stedet for rase (hvitt pass i stedet for rødt)

Ellen Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 13/06/2008 :  14:14:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Hester uten pass blir tatt imot ved enkelte slakterier, men da får du ikke noe igjen for kjøttet. Hesten blir destruert, altså bare slaktet og så blir kjøttet ikke brukt til noe. Men pga passbestemmelsene blir vel denne "løsningen" etterhvert også borte vil jeg tro
Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.