hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - BE
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 BE
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 22/05/2008 :  10:07:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hvor mye bør man ha kjørt før man tar BE, og dermed drister seg ut med hest og henger??

Har en rolig og kjekk fjording og en sterk trekkbil, men jeg har kun hatt lappen i to uker... Litt tidlig å ta hengerlappen??

www.hestene.no

Lopke

Norway
Innlegg: 5953

Skrevet - 22/05/2008 :  10:29:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei det er ikke for tidlig å ta hengerlappen. Du merker fort når du får timer hvor rutinert du er i trafikken med 2 tonn bak bilen. Men om du har mulighet å øve hjemme (UTEN HEST) så gjør det. Men da må du selfølgelig ha en med deg. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 22/05/2008 :  11:15:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Så det er smart å øve masse hjemme, både med vanlig henger + hestehenger m. og uten hest?
www.hestene.no Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 22/05/2008 :  11:30:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hestene trenger vel ikke å være med.. Men du må iallfall lære deg å rygge med henger. Det kan du gjøre med vanlig henger og med tom hestehenger. Kan være lurt å trene litt med en reell størrelse på hengern, selv om tankegangen med enhver henger er den samme. Å kjøre rett frem er veldig enkelt, du må bare huske på å legge litt god plass i brå svinger. Ellers kjenner man lite til at hengern henger bak.

Har dog ikke BE-lappen selv, men har kjørt litt rett frem og øvelseskjørt med henger uten hest. Planen er å få trent litt på rygging på egenhånd, men uten egnet bil, manglende tid og ikke egen henger så har det ikke blitt noe av. Har dessuten ikke råd til å kjøre opp i nærmeste fremtid heller..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 22/05/2008 :  11:32:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Oki, takk for råd.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Lopke

Norway
Innlegg: 5953

Skrevet - 22/05/2008 :  12:09:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
BE koster mellom 5-10.000 alt etter som hvor mange timer du trenger. Øving i rygging er det viktigste. husk at du skal svinge "motsatt" av bilen for å få hengeren rett vei. Men Lager du knekk på bil/henger så må du kjøre frem og prøve igjen. Dette kommer til å sitte når du får det inn.

En stor henger er lettere å rygge med enn en liten da du har bedre kontroll på hvor hengeren er hele tiden hvis den stikker litt utenfor bilen. Hengeren min er 2.30 bred (XL modell) så den er veldig lett å rygge med (bortsett fra at den krever PLASS) men å kjøre med skal man tenke over at den er bredere enn bilen. På små veier er det ikke så spennende å treffe lastebiler.

Ellers må du ha dine obligatoriske 4 timer pluss sikkerhetskurs (teori) for å ta BE.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway
Innlegg: 1671

Skrevet - 22/05/2008 :  15:13:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Lopke: Hva er det som koster ved BE lappen? Er det timene, eller kurs/teori? Hva vil det koste hvis man ikke tar kjøretimer (jeg får disse gratis av svigermor, som er kjørelærer, serru)?

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway
Innlegg: 5953

Skrevet - 22/05/2008 :  15:26:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lopke: Hva er det som koster ved BE lappen? Er det timene, eller kurs/teori? Hva vil det koste hvis man ikke tar kjøretimer (jeg får disse gratis av svigermor, som er kjørelærer, serru)?


Opprinnelig postet av Natalie_S



sikkerhetskurset, lån av bil til oppkjøring (dette skal være en skolebil) nytt kjørekort (tror det koster 5-600), husker ikke om man skulle betale for sensor til prøven og.. og selvfølgelig timene med kjøreskolen som gjerne ligger på en 4-500 pr time og.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 22/05/2008 :  16:03:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Sikkerhetskurs, er det lastsikringskurs? For det har jeg fra før jeg nemlig.. (traktor). Timene på kjøreskole ligger på 420 her jeg bor.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Lopke

Norway
Innlegg: 5953

Skrevet - 23/05/2008 :  00:13:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja det er det.. stropping og vekt og sånt. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 23/05/2008 :  03:05:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ooppps - ikke si det til noen - men jeg kjørte hest i mange år før jeg oppdaget at jeg ikke hadde den nødvendige "E" i mitt sertifikat. Men gjett om jeg var snar med å FÅ den, da jeg oppdaget dette. Kjørte da, for sikkerhets skyld, opp til "hengerlappen med lastebil" (+ 16 seters minibuss m/henger).
Til alle som kjører med hest - tenk at dere har et badekar fullt med vann bak i hengeren, og at det ikke skal søles ut noe av vannet på turen....
Forøvrig er det er det greit å forholde seg til at man laster ut hesten(e) før man evt. parkerer hengeren på en trang parkeringsplass. Ta gampen ut snarets mulig på en rett strekning etter ankomst, og ikke prøv å lukeparkere med en henger full av hest. - Da vil clutchen på bilen få en alvorlig belastning - og yess - det HAR jeg også opplevd - nemlig at bilen "streika" pga. overanstrengt clutch - midt på E18 - i 90-sonen!! Og DET unner jeg ingen å oppleve!

Hvis noen ønsker å høre DEN historien, så sitter den spikret - for MAKAN til mareritt har jeg knapt opplevd...!

Men ellers har jeg fraktet hest land og strand rundt - og det er OK å vite at jeg "kan kjøre hest".
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway
Innlegg: 5953

Skrevet - 23/05/2008 :  10:20:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Folk som er født før 1974 tror jeg det var fikk automatisk tilskrevet C1 (opp til 7500kg) på førerkortet. De måtte altså ikke gå opp til ekstra kjøreprøve. Dem som var eldre (husker ikke årstall) fikk automatisk også BE. Men man måtte fikse dette selv, og hvis man ikke gjorde det i rett tid kunne det ikke tilbakeføres.

Typen min som er født før juni 1974 fikk automatisk C1. Han har aldri måttet ta prøve på dette.
Kompisen hans som er født oktober 1974 måtte ta prøven :)
Min morfar som aldri har tatt BE har dette automatisk i førerkortet. Han kan kjøre C1 med henger uten problen. Men han er jo mye eldre.. Husker ikke når dette ikke var automatisk men det var før 1974 hvertfall.

Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Innlegg: 209

Skrevet - 28/05/2008 :  11:56:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er C1 liten lastebil? Gå til toppen av siden

Lopke

Norway
Innlegg: 5953

Skrevet - 28/05/2008 :  21:00:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja Gå til toppen av siden

kenyelgen

» VIP

Innlegg: 102

Skrevet - 10/06/2008 :  21:31:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var midt i året for de som er fødd i 74...Jeg er selvfølgelig fødd på høsten, og fikk ikke dette med på lappen grrr! Jeg har BE, men ville ta C1 og, siden vi har en pickup lastebil,men da måtte jeg ta liten lastebil og henger fikk jeg beskjed om på biltilsynet...og det høres dyrt ut...
Noen som vet hva konsekvensene for å kjøre uten hengerlappen er?? En jeg kjenner gjør det konsekvent (vanlig bilhenger, ikke hest) og jeg trenger noe å skremme han med, he he!!
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway
Innlegg: 5953

Skrevet - 10/06/2008 :  21:49:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Med hest er det lite smart. Du kan risikere en bot på 3000,- eller var det mer?? dessuten må du koble av. Ikke så gøy når du har hesten stående..

Da er det lurt å ha venner som gidder å hente deg. Ellers kan falken bli dyr..
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.