hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Transport av shettis.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Transport av shettis.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Eli K

» VIP

Innlegg: 32

Skrevet - 23/07/2007 :  18:34:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan gjør dere det når dere transporterer shetlandsponnier på henger? Min lille shettis blir fryktelig urolig av å stå fastbundet på henger og ved en anledning ommøblerte han hengeren fullstendig, han veltet skilleveggen og greide og løsne bommen i front. En "normal" hestehenger er jo egentlig ikke bygd for så små hester virker det som siden bommen i front er høyere enn shettisen, jeg synes derfor det blir litt skummelt og binde fast ponnien i bommen...ved en evt bråstopp da risikerer jeg jo at ponnien knekker nakken når tauet strammer.
Jeg har også en N/L og når jeg transporterer begge hestene samtidig kjører jeg uten skillevegg og med ponnien løs. (N/L står fastbundet)
Hittil har vi kun kjørt sånn på korte avstander på en lite trafikkert grusveg til og fra beitet (ca 1mil) og dette har fungert utmerket. Men nå skal vi ut på en ganske mye lengre kjøretur ( ca 1,5times kjøring) og jeg lurer da på om jeg skal transportete på den måten hestene er vant til eller om jeg skal bruke skillevegg og binde fast begge 2 og dermed risikere at lille ponnis blir redd igjen og velter lemmen, kiler seg fast under bommen eller lignende.
Hadde jeg eid egen hestehenger skulle jeg laget en avtagbar skillevegg og hatt forann ponnien, men så lenge jeg må nøye meg med å låne hengeren til naboen blir det litt vanskelig desverre!

Hirsaluohkka

» VIP

Innlegg: 318

Skrevet - 23/07/2007 :  19:09:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Jeg ville ha stablet masse høybunter foran i hengeren, slik at shettisen ikke slås mot bommen med nakken i en eventuell ulykke.

Sånn helt egentlig skal en voksen hest være fastbundet i transport, men jeg syns at du har funnet en løsning som fungerer best for dere.

Ellen Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Innlegg: 706

Skrevet - 25/07/2007 :  20:56:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei, Når jeg har transportert mine hester sammen (en kaldblods og en mini shetlandsponni) på dobbelt henger har jeg tatt en høy ball ved skillevekken ved siden av shetlandsponnien så den får mindre plass og boltre seg på... og tatt en pall forann i hengeren så den ikke kan gå under den bommen... Da står de støtt... de får ikke snudd seg fordi du har høyball der og den kommer seg ikke forran så den får knekt nakken !!! Jeg leier henger og dette har ikke vært noe problem... Jeg bare binner fast høyet i skille veggen og binner fast pallen i fronten så det er bare og ta ut når jeg er ferdig Gå til toppen av siden

jalla

Innlegg: 635

Skrevet - 28/07/2007 :  10:55:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette har jeg lurt litt på åssen jeg skulle gjøre også... Da vi kjørte lille Rufus alene, bandt vi han helt i fronten ved glasset (har en vanlig gaupenhenger) og med midtlemmen til side slik at han hadde litt av den til å støtte seg på. Kjøreturen var over 2 timer, så jeg var litt spent, men det gikk kjempefint!

Verre ble det da jeg skulle kjøre 1 liten og 1 stor! Har egen henger, så da er det muligheter for å mekke litt, og jeg satte pappa på det prosjektet. Vi laga en ny bom, bare mye lenger nede, til den lille. Borra hull i midtlemmen og "uteveggen". Fester bommen med skruer i midtlemmen og på utsiden, så den er lett og fjerne dersom man må det. Den nye bommen er vel ca 60cm høg, og passer perfekt til min lille, han står stødig inntil den bommen, og er ikke høy nok til å stange inn i den vanlige bommen over hodet hans.

Har bilder av dem inne i hengeren på vipen min, ta en titt der så skjønner du kanskje mere av den klønete forklaringa
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway
Innlegg: 2272

Skrevet - 29/07/2007 :  13:01:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Mange som transportterer shettiser mye modifiserer hengeren sin selv, ved å sette inn ny bom foran som er lavere og passer til Shettisen, samme bak.
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Linn/Celine

» VIP

Innlegg: 21

Skrevet - 13/10/2007 :  22:04:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg transporterer shettisen min binder jeg fast en pall foran ved bommen (bruker bare et longetau og surrer den fast med). Hvis du har pall med store mellomrom mellom plankene så bare tett igjen de med mer planker. Lettvint og fungerer supert =)
Lykke til

Mvh Linn
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Innlegg: 706

Skrevet - 14/10/2007 :  12:57:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gjør det samme som linn/Celine, + at jeg tar høyball ved siden av ponnien så hun ikke har så stor plass og kan prøve og snuseg... Gå til toppen av siden

kenyelgen

» VIP

Innlegg: 102

Skrevet - 15/03/2008 :  21:59:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Shettisen min døde da hengeren datt av bilen til de som hadde henne på for... Siden hun var så liten forsvant ho under bommen, og knakk nakken! Helt forferdelig!!! Men hun reddet antagelig den andre hesten som var med, en Welsh. den gikk forst i bommen, og landet så oppå shettisen i trekanten forran bommen...Den måtte skjøres ut gjennom taket. Skrekkhistorie,ja,og jeg trodde ikke det kunne skje!!! Men det skjedde... Vil anbefale alle å sjekke at hengeren er orntli festa, og ha noe forran som stopper de små hestene om ulykken er ute.. Var heldigvis ikke min henger, eller jeg som kjørte, men må si jeg syns det har blitt litt ekkelt å transportere etter dette... Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Innlegg: 195

Skrevet - 12/06/2008 :  01:46:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
åh nå ble jeg redd. det er nemlig ikke lenge til jeg skal frakte mine to shettiser og en welsh over 50 mil. de andre gangene jeg har gjort det, står shettisene rolig å knasker på maten, men det er ikke fritt for at jeg har tenkt på hvor små de er i forhold tl bommen. de suser jo bortover en vei i stor fart med noen cm klaring fra veigrøft og andre biler Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.