hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva synes dere hesten er verdt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 hva synes dere hesten er verdt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

katriiine
» VIP

Skrevet - 02/05/2008 :  01:32:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
vurderer å kjøpe hest, og lurer på hva dere synes hesten jeg tenker på er verdt.
dansk varmblods, 11 år.tidligere gått lb dressur, hoppet 120. ganske stiv nå, og har lite muskler...så mye trening må il for å få hesten på topp. hva synes dere hesten er verdt?

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2008 :  08:17:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En hest er verdt det en kjøper er villig til å betale

Synes det er umulig å vurdere en usett hest via en tekst som ikke sier noe om hestens generelle helsetilstand (utover at den er ute av trening) eller om hestens kvalitet (eller hestens kjønn, og deretter eventuell avlsverdi om det er snakk om en hoppe med god avstamning og kvalitet).

Men for å snu litt mer på debatten. Du kan nok få en hest til disse kriteriene til en relativt rimelig penge, uten at jeg vil sette et minste beløp. Men om hesten du tenker på faller inn under denne kategorien synes jeg er umulig å uttale seg om.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 02/05/2008 :  19:02:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjønn?? Hopper er jo mer verd mtp avl.
Lb dressur er ikke noe videre for en DV, "alle" går jo minst det...
120 i sprang, tja, premiert på stevner i 120 eller bare hoppet det på treninger?
Sånn kjapt, så ville jeg sagt under 50.000,- iallefall, men akkurat hvor mye, kan jeg ikke svare på uten å ha sett hesten el.l.

Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2008 :  02:46:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
x-traver eller ridehest?
Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/05/2008 :  03:14:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva forlanger selger, da? Hester å sammenligne med? Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 18/05/2008 :  11:24:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
x-traver eller ridehest?

Opprinnelig postet av KarenG

DV
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/05/2008 :  02:45:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
En DV er, etter det jeg har sett på markedet, ofte høyt prisete hester. Dette er en rase som er blitt fremavlet for gode prestasjoner i sprang og dressur.
Hesten som skal kjøpes bør derfor sjekkes mht. prestasjoner i nær familie, og priser på disse.
Grundig veterinærsjekk er en selvfølge hvis man er i ferd med å kjøpe en hest som er høyt priset.
Prøvetid er også noe man bør inngå avtale om.
Og igjen: Hva forlanger selger? - I forhold til hva kjøper er villig til å gi?
Gå til toppen av siden

Ragnhild_så_det_så
» VIP

Skrevet - 25/05/2008 :  20:04:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke mer enn 20 - 30 000.. Slike hester blir neppe så gamle også.. Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 25/05/2008 :  20:39:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor vil ikke "slike" hester bli så gamle ? Prestasjonsmessig er jo ikke akkurat hesten utslitt, hvis det var det du tenkte på ? Gå til toppen av siden

Ragnhild_så_det_så
» VIP

Skrevet - 25/05/2008 :  20:46:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fordi at ponnier lever lengst og fungerer lengre enn andre hesteraser.. Det er nå sånn jeg har forstått det =) En 11-åring er ikke gammel, men det kommer an på hvor gamle de fleste dansk varmblods blir. Det vet ikke jeg, så det jeg sa at den neppe ble så gammel var bare en antagelse;) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/05/2008 :  01:46:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror det er relativt med levealder på hester.
I stallen hadde vi en angloaraber (tidligere sirkushest) som ble 32, en svensk halvblods som ble 30, en nl-blanding ble ca. 40 (man var litt usikker på fødselsåret), mor til min nåværende 24 år gamle dame, som er sprek som bare det, ble 29, og sånn kan jeg fortsette med gamle hester, av alle raser.
Gjentar spørsmålet: Hva krever selger i pris?
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 26/05/2008 :  22:39:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fordi at ponnier lever lengst og fungerer lengre enn andre hesteraser.. Det er nå sånn jeg har forstått det =) En 11-åring er ikke gammel, men det kommer an på hvor gamle de fleste dansk varmblods blir. Det vet ikke jeg, så det jeg sa at den neppe ble så gammel var bare en antagelse;)

Opprinnelig postet av Ragnhild_så_det_så

Når folk spør, så bør de få fakta, ikke antagelser!!! Og en DV kan bli like gammel som alle andre hesteraser! (kan ikke sammenligne med ponny, da det er hest hun skal ha!)

Gå til toppen av siden

Ragnhild_så_det_så
» VIP

Skrevet - 26/05/2008 :  23:18:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Fordi at ponnier lever lengst og fungerer lengre enn andre hesteraser.. Det er nå sånn jeg har forstått det =) En 11-åring er ikke gammel, men det kommer an på hvor gamle de fleste dansk varmblods blir. Det vet ikke jeg, så det jeg sa at den neppe ble så gammel var bare en antagelse;)

Opprinnelig postet av Ragnhild_så_det_så

Når folk spør, så bør de få fakta, ikke antagelser!!! Og en DV kan bli like gammel som alle andre hesteraser! (kan ikke sammenligne med ponny, da det er hest hun skal ha!)

Opprinnelig postet av TORHILD

Haha, ja okei.. sorry for at jeg blandet meg inn... Jeg trodde hun spurte alle, og trodde ikke at jeg kom til å bli angrepet bare for at jeg prøvde å si min mening-.- og det er ikke så stor forskjell på hest og ponni, det er de samme dyrene bare at det er hest når mankehøyden overskrider 148 cm..
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/05/2008 :  03:47:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, Ragnhild, du ble vel ikke akkurat "angrepet", men også jeg hadde hørt at "ponnier blir eldre enn hester" i mange år - før jeg erfarte at det var ikke helt sant.
Meeen, det er klart man kan få det inntrykket, når man hører at en traver anses som "gammel" når den er 12, for ikke å snakke om galopphester, som omtrent ikke settes i løp etter 10 års alder.
Dressurhester ansses ikke for "ferdig utdannet" før de er minst 10 - 12, og det samme gjelder for spranghester på høyt nivå. Men SÅ hører man liksom ikke om aktive sportshester som er over 15 - 16, kanskje 17 år. Og da kan man - med rette - lure på hvor det blir av alle disse hestene som nærmer seg de 20.
For ikke å snakke om, hvis man har besøkt en stall og hilst på den eldste hesten der, som - som regel - er en ponni som er "ca. 30"....
Jeg vil tro det har mye å gjøre med hvordan hestens/ponniens liv har vært, og hvordan den er blitt brukt og stelt.
Glemmer aldri gode, gamle Rozzo, en kobberfarget (ja, han skinte som kobber i pelsen) angloaraber, som hadde vært sirkushest i sine yngre dager. Han kunne mange kunster, og når han ikke bare ble ridd på turer, men fikk seg en runde på ridebanen, kunne den gamle sirkushesten "slå til", med krum nakke, høye beinløft og en kroppsføring som kunne få hvemsomhelst til å gispe av beundring - bare sååå lekker! Han ble 32 år gammel, og kunne sikkert blitt eldre, hvis ikke ulykken hadde vært ute, og han fikk "juling" av en "ny" hest i stallen, som plutselig gikk inn i hans boks ved innslipp, og som slo den gamle hesten som litt etter gikk pent inn i sin boks, og møtte denne "nye". Han fikk ødelagt et bein, og det var stor sorg i stallen da den vakre, gamle hesten måtte "slippe".
Ja, jeg kan mimre.....
Gå til toppen av siden

Ragnhild_så_det_så
» VIP

Skrevet - 27/05/2008 :  16:07:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det var vel dumt av meg og skrive at slike hester ikke ble så gamle:/ Man skal alltid skjekke fakta først, takk for opplysningene=) Jeg tror nok ikke jeg var nøye nok når jeg skrev det..

Kanskje dumt å si noe om prisen også, men man må jo vurdere ut i fra hvor langt man vil nå med hesten, om man vil ha den livet ut (man må jo alltid tenke på fremtiden til en hest når man kjøper en), hvor mye arbeid det blir å trene den opp igjen (det stod at hesten hadde lite muskler og var litt stiv), hvordan stamtalve den har (?), er det hoppe, hingst eller vallak, har man bestemt seg for akkurat den hesten eller er det andre å vurdere osv..

Så jeg vet ikke hvor mye dansk varmblod og hva de er verdt generelt, men det kommer jo masse an på hva selger vil selge den for.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/05/2008 :  02:21:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
For all del - "R. så det så" har et poeng, ved at man ikke så ofte finner gamle hester som har hatt en "aktiv idrettskarriere" - hvor blir de av?
Hopper som har "prestert" blir gitt en sjanse som avlshopper, men hingster - ja, de blir vel kastrert hvis de ikke har gått "den lange veien" til å bli avlshingster - noen ganske få.

Ja, man kan lure på om det ikke også i hesteverden er litt "diskriminering"?
Man betaler gladelig høy pris for en DV (eller tilsvarende) som knapt hopper 80 cm, mens en nl-hest (eller tilsvarende) ikke oppnår i nærheten av slike priser, selvom den hopper 120....
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.