hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nordlandshest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Nordlandshest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Charlotte Johansen

Skrevet - 09/04/2008 :  11:10:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har kjøpt meg nordlandshest og er veldig fornøyd med rasen så langt.
Det jeg lurer på er hvordan er det med nordlandshestens sprang og dressur kapasitet?
Det varierer jo fra hest il hest osv, men jeg er litt usikker på hva nordlandshestene deres blir brukt til osv...

Jeg vil jerne starte stevner i fremtiden, og har lyst til å satse på Nordlanshest.
Går det ann å nå langt med nordlandshester?

Og er det sånn høyde/vekt grenser for rytteren i forhold til hesten mht til å starte?

-Charlotte

femalia

» VIP

Skrevet - 09/04/2008 :  19:48:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Såvidt jeg vet har en god del Nordlandshester hoppet opp til 120-130, rasen har altså et visst sprangtalent. Uten at jeg har peiling på konkurranser med hest, vil jeg tro at i vanlige konkurranser, gjelder samme regler som for andre hesteraser, m hensyn til hestestørrelse i forhold til rytterens vekt, størrelse og alder.

Kanskje finnes det egne konkurranser for Nordlandshest? .. det vet ikke jeg, men kanskje du kunne ta en titt på nettsidene til "Rimfakse".
Gå til toppen av siden

Sandra_Bijou-b

» VIP

Skrevet - 09/04/2008 :  20:27:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei :)

Jeg hade selv en norlandshoppe, når jeg red ponni.
Hun ble startet i blandt annet 80cm og 90cm, hvor hun fikk 3.plass i 90cm, så de kan være like gode som andre hester;)
det fine med denne rasen, er at de også er med hardføre og sann :)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/04/2008 :  00:42:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja, min hest har hoppet 120 cm på stevne (hun vant) og gått LB dressur.
Såvidt jeg vet er Norgesrekorden i sprang for nl-hest på 135 cm - hvis den ikke er blitt slått i det siste. Flere hester går LA dressur.
Det er også nl-hest som har Norgesrekorden i ponnitrav, det er nl-hest som er Norgesmester i både skogshestkjøring, brukshestkjøring og brukshestridning (dette er spesielle grener).
En nl-hest ble Norgesmester i ponni enbet i marathonkjøring og tospannkjørerne hevder seg også i toppen i kjørekonkurranser.
- Skal jeg skryte mer, eller?
Gjør deg kjent på Rimfakse.no, så blir du kjent med hyggelige folk, får vite om kurs, stevner og samlinger osv.

På Hest.no - under emnet stevner (se på venstre side), og der står det en reportasje om nl-hestene på Dyrsku'n på Seljord i 2006. Der hoppet de 130 cm og gikk pas de deux i dressur - og mye mer.
Gå til toppen av siden

Charlotte Johansen

Skrevet - 17/04/2008 :  15:56:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
I går hoppet jeg 70 med min lille nordlandsvallak. Du kan se bilder i galleriet. Jeg synes det er bra med tanke på at han bare er 4 år gammel. Gå til toppen av siden

stall-lynghaug

» VIP

Skrevet - 11/05/2008 :  21:59:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
min bittelille nordlandshest hopper 70cm Gå til toppen av siden

Prinsesse-Vil-Ikke

Norway

Skrevet - 11/05/2008 :  22:42:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePrinsesse-Vil-Ikke  Svar med kopi av melding
Man må vel også tenke på at det er det individe som teller. Noen lyngshester hopper 60 cm, og noen 120 cm - for eksempel.
Ikke alle hester er like ;)
Kommer jo an på hvordan de er trent osv.

Janita og Rosa Lind <3

Gå til toppen av siden

SaraOgMedina

» VIP

Skrevet - 12/05/2008 :  23:00:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nordlandshesten til søskenbarne mitt hopper 120cm (er 133cm), har startet på 80cm:)
Han er iallefall veldig kvikk, Ikke lat han nei:)
Gå til toppen av siden

*molla*

Norway

Skrevet - 17/05/2008 :  17:10:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
min er en kjempe fin kjørehest;) men også fin i sprang, dressur og feltritt;) har en to åring som kan bli veldig fin i sprang;)
Hilsen Trøymis Tirill, Tirills Trym, Idtron, Solgrimen og meg Ida;)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/05/2008 :  02:47:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehh - en nl-hest er som en potet - kan brukes til alt, og bli flink i alt - det kommer an på oppdragelsen og eieren.
Veeel - litt kan også tilfalles "avl og familie", men alle hinsgter som er kåra/premiert i dag har gjennomgått en utvida brukstest, bla i kjøring og trav, som viser at de er lydige, flinke og snille - ja, "lynne" er et viktig parameter. Også hopper må gjennomføre rideprøve eller kjøreprøve, så man VET at premierte dyr i dag har kvalitet5er som ride- og kjøre-hester.
Og så er det bare opp til eier å trene den videre.
Men man skal også være klar over at nl-hesten er en "natur-rase" som har bevart i seg hestens naturlige instinkter og en "klokskap" som av og til tolkes som "stahet", med mindre hesten er "venn" med sin eier. Da har man en venn for livet - DET kan jeg underskrive på.
Gå til toppen av siden

SofusOgMarlene

» VIP

Skrevet - 27/05/2008 :  21:41:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSofusOgMarlene  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSofusOgMarlene  Svar med kopi av melding
Mange Lyngshester hevder seg i flere konkuranse grener! I helga Plukket jeg og 2 pr. Hingsten min tre 1.plasser av 4 klasser ^^

http://www.piczo.com/EliasnesSofus Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/05/2008 :  01:41:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp - Marlene og Sofus sier vel mer om nl-hesten enn massevis av innlegg. Ta også en titt innom VIP'en hennes. Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 03/06/2008 :  20:23:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Skriver under på T.Boysen her!
Jeg har jo selv en "potet" av en fjording, og disse to rasene er nok ikke så ulike?:)

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

kenyelgen

» VIP

Skrevet - 07/06/2008 :  12:28:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den eneste nordlandshesten jeg kjente godt,Kastor, var en super hest. Litt tung da,men gikk sprang,dressur og kjøring. Og ville man ha seg en koselig barbakktur i 15 minus og snøføre, var han perfekt å sitte på:) som en liten sofa med varmeelement!! Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 09/06/2008 :  15:17:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Kjente en nordlandshest som var sirkushest, jeg!:D
Hun var også god i sprang på sin tid:)
Hun døde 27 år gammel, da alt med henne plutselig kollapset. (Hjerte, lunge osv..)

Hun kunne blitt reddet, men dyrlegen sa at han ikke orket å komme ut, så stalleier fikk noen til å komme og skyte henne.. Utrolig trist dag - hun var en nydelig hest!

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

kenyelgen

» VIP

Skrevet - 09/06/2008 :  22:58:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjenner du til Kastor Boysen? Han var hingst ganske lenge.Rød med hvit man og hale. Kansje du vet hvilken klasser han gikk og? :) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.