hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Preging
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Preging
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Polaris79

» VIP

Skrevet - 26/03/2008 :  01:45:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kan vel sies som flere sier; sosialisering med et hint av preging på en positiv måte. Det ble vel en demoratisk og politisk korrekt måte å si det på.
Nå blir det bare et ordspill, men ordet preging er blitt brukt i sammenheng med en ekstrem måte å håndtere føll, men det er ikke dermed sagt at det er kun den måten som heter "å prege" et føll. På samme måte som våre foreldre preger oss gjennom vår oppvekst, en katt vokst opp med en hundeskikkelse i familien, og som f.eks dyr som har surrogatmødre. Ordet "preging" er ikke synonymt med den brutale amrikanske måten som ble reklamert tidligre. Til tross for at det er hva folk forbinder med ordet.

Hvis noen sier: western, forbinder man det med sliding stop, sterke bitt, rodeo og spinning?!?!?
Er så mange nyanser i hvert ord at det blir bare dumt å tro det er alt det betyr. Western er like mye pleasure, rolig og avbalansert trening.

Vennligst ikke si at ordet "preging" kun er negativt. Det er et ord som har eksistert lengre enn vi aner. Kun fordi vi forbinder det med noen folk sine meninger, skal man ikke kutte ut dens egentlige mening.

Skriver helt og holdent under på denne.
Gå til toppen av siden

femalia

» VIP

Skrevet - 26/03/2008 :  01:58:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det riktige uttrykket er vel egentlig sosial preging.
Det hadde sikkert blitt mye mindre misforståelser om temaet da.

Ren preging vil jo tilsi at du setter deg selv inn som en større hovedperson enn dyrets mor og som gjør at den ikke får en naturlig tilknytning til henne, noe som vanskeliggjør at den får en god adferd fordi vi i realiteten har tatt fra hoppa store deler av foreldreansvaret, pga. at den sterkeste pregingen på omsorgsperson/hest foregår de første timene etter fødsel.

Sosial preging er når man venner føllet/hvalpen/kalven til ting/seg selv, mens mor fortsatt er hovedperson og har hovedoppgaven når det gjelder både å prege og den sosiale oppdragelsen man bør ha for å bli en hest som har god "hestesosial kompetanse og adferd". Man vil da sette sitt sosiale preg på føllet selv om man bare gir det litt oppmerksomhet, mens man kanskje steller mest med mora, de første 1-3 dagene. Så i realiteten tror jeg dere snakker om nesten det samme.

Redigert av - femalia den 26/03/2008 02:13:27 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/03/2008 :  02:04:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste om preging av føll i amerikanske araberblader, som jeg abonnerte på på 80- og 90-tallet. Det ble beskrevet som en egen "metode", og tildels ganske drastisk i forhold til mor og føll, da føllet ble fjernet fra mora og "solid preget".
Først var det mye positivt, men så ble det mer og mer dempet, og etter mine engelskkunnskaper å dømme, gikk man bort fra metoden med systematisk preging.
Man endte opp med å anbefale å håndtere føllet sammen med sin mor.
Det var derfor jeg ville advare litt mot "preging" - som man altså har gått bort fra.

Har selv håndtert 8 føll, med gode resultater.

Mente ikke å provosere noen, bare nevne at det man egentlig mener, er god, fornuftig håndtering.
Og det kan jeg en del om.
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2008 :  19:25:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Treneren min har avlet føll lenge.
Hun lar det for det meste klare seg selv med moren, men de blir leid ut sammen til paddock ( 15 meter)
Og så har de fått lov til å løpe i ridehuset før de skal ut så ikke føllet går i strømtråden ute når den løper som en villmann rundt.
De første dagene har hun tatt den rundt på hele kroppen.
Ikke masse. bare sånn kjapt over på ett minutt.

Det er det. og slik har hun gjort med moren, som hun har avlet selv og de andre hestene.
Og de er snille som lam og vet klart hvem som er sjefen.
Jeg ser ingenting galt i det.

Har jobbet på Vilhelmsborg på hoppekåringen der. Og alle hestene var 3 år og kom RETT fra beite, kun vant til sal og hodelag.
Det er noe av det mest idiotiske jeg vet om.
SÅ mye som vi strevde. Vi måtte oppdra 28 unghester hver dag.
NEI TAKK sier jeg bare.
Skal kjøpe meg føll nå, og er fast bestemt på hva jeg skal gjøre for å si den sånn.
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2008 :  19:25:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Treneren min har avlet føll lenge.
Hun lar det for det meste klare seg selv med moren, men de blir leid ut sammen til paddock ( 15 meter)
Og så har de fått lov til å løpe i ridehuset før de skal ut så ikke føllet går i strømtråden ute når den løper som en villmann rundt.
De første dagene har hun tatt den rundt på hele kroppen.
Ikke masse. bare sånn kjapt over på ett minutt.

Det er det. og slik har hun gjort med moren, som hun har avlet selv og de andre hestene.
Og de er snille som lam og vet klart hvem som er sjefen.
Jeg ser ingenting galt i det.

Har jobbet på Vilhelmsborg på hoppekåringen der. Og alle hestene var 3 år og kom RETT fra beite, kun vant til sal og hodelag.
Det er noe av det mest idiotiske jeg vet om.
SÅ mye som vi strevde. Vi måtte oppdra 28 unghester hver dag.
NEI TAKK sier jeg bare.
Skal kjøpe meg føll nå, og er fast bestemt på hva jeg skal gjøre for å si den sånn.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.