hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Preging
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Preging
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mararia
» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2008 :  00:52:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som har noen gode tips når det gjeøder preging av føll?
Hva man bør gjøre, og når man skal stoppe?

HAr hørt masse forskjellig, men jeg er glad for alle forskjellige synspunkter.

Den som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger, vet ikke at hester ikke er gratis

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 24/03/2008 :  01:12:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prege et føll? Hvorfor det?
Føllet skal være sammen med sin mor, og så kan vi mennesker håndtere det forsiktig.
Gå til toppen av siden

Mararia
» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2008 :  11:44:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grunnen til at jeg vil prege er for i den perioden lærer hesten veldig mye. Da trenger man ikke å terpe på det etterpå. Og hvis man ikkke gjør det for mye, så har ikke det noen negativ virkning.
Den som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger, vet ikke at hester ikke er gratis Gå til toppen av siden

SariaogWenche

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2008 :  12:27:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSariaogWenche  Svar med kopi av melding
Hei.
Hoppen min venter føll i midten av april og jeg har også planer om å "prege" føllet . ikke sånn kjempemasse, men har tenkt å bare ta det mest grunnleggende. Venne det til å bli tatt på rundt om kring på kroppen, spesiellt hode og bein. Ha grime på og venne det til å bli leid i løpet av de første dagene. ellers kommer jeg nok til å konsentrere meg om bein og høver, og at den blir trygg på å la mennesker håndtere den.

Har filmen "Early learning" av Robert M. Miller som jeg synes er ganske god, men der går han jo inn på VELDIG mye. Tror det er nok for min del å bare ta det viktigste av det han tar opp, så blir det enklere senere med resten uansett :)

Lykke til med den lille og treningen
Gå til toppen av siden

Mararia
» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2008 :  17:32:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for tipset, jeg har tenkt å bare ta noe. For ejg har hørt at hvis man preger de for mye kan føllet miste den naturlige adferden.

HAr tenkt på å lære den å bli tatt på hele kroppen, med hender og plastikk. Slå den på beina så den blir "kjent" med skoing. Og sånn ting.

Den som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger, vet ikke at hester ikke er gratis Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 24/03/2008 :  22:09:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Hvorfor skal man fokusere så voldsomt på å "prege" følla? Jeg syns det beste er å la de være med på alt som moren skal gjøre. Da får føllet sett hva som forventes av de, og etterhvert gir jeg de lignende oppgaver.

Fjorårets føll har jeg feks gjort veldig lite med. Ho ble leid første gang som 2 uker gammel, deretter sporadisk leietrening (kanskje 10 ganger i løpet av 6 mnd). I dag går ho som en prest etter meg.
Unghesten som jeg hadde før, trente jeg "masse" med, noe som resulterte i en småfrekk unghingst som gjorde det den ville. Det krevde vannvittig med fokus for å få ham til å oppføre seg (for han hadde jo opplevd at han var sterkere enn mennesker).

Så jeg sverger til lite "preging" på årets føll også.

Ellen Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 25/03/2008 :  02:03:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er MORA dere må sørge for å være "venn" med - og ikke gjøre unaturlige ting med et nyfødt føll.
Ja, jeg HAR lest stoff om preging av føll, og det VAR "mote" i USA en stund. Men så kom det også veldig mye negative resultater av dette, og nå er det (heldigvis) ikke moderne lenger.
Som sagt kan man godt HÅNDTERE et føll, så det blir vant til mennesker, men ordet preging - og begrepet som det kommer fra - er noe helt annet.

Når man steller hoppa, gi føllet et par tak med børsten også. Når man sjekker høvene på mora, løft på et eller to føllbein i samme slengen. Når man tar på mora grime eller hodelag, ha en liten føllgrime klar. Når man smatter på mora for å få henne til å gå, smatt litt til føllet også, så det "ser og gjør" det samme som mamma.

Men altså "preging" - nei takk. Da kan man få samme reaksjon som når man preger en flokk gåsunger på seg selv, og da HAR man et problem.....
Gå til toppen av siden

SariaogWenche

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2008 :  06:59:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSariaogWenche  Svar med kopi av melding
Kjenner jeg blir litt irritert nå men la gå...skal på jobb, så har ikke tid til å svare slik som jeg ville gjort.

Vil bare si det at den form for håndtering som jeg har tenkt å gjøre med føllet er det mange her i Norge også som praktiserer med flotte resultater. Og T. Boysen, deg har jeg hatt denne diskusjonen med tidliggere også, der jeg la klart fram at HOPPEN BLIR IKKE GLEMT.
Ingen føll har vonnt av å bli tatt litt på på bein og kropp i løpet av de første timene. Men man skal selvsakt ikke styre på for mye heller.
Fordi at dere kanskje har fått gode resultater på en måte betyr ikke at det er den eneste måten å gjøre det på.
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 25/03/2008 :  12:08:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Hvorfor blir du så provosert, SariaoogWenche?

Alle gjør selvsagt det de føler seg mest komfortabel med. Trådstarter ber om råd, og det er akkurat det ho får.

Men husk på at et føll som er for "trygg" på mennesker, fort kan bli farlig (med "trygg"mener jeg for nærgående og tøff). Åringen min som overhodet ikke er preget, er helt trygg på alle mennesker. Og det er fordi moren har vist henne at vi er ganske okey. Unghesten jeg hadde før (som ble håndtert masse) begynte å bite og steile (han er egentlig en veldig snill hest men ble for nærgående da han nærmet seg 1 år). Har ventet og ventet på at fjorårets lite-håndterte føll skulle begynne med lignende atfert ved samme alder, men det har ikke kommet enda.

McOogCo

» VIP

Skrevet - 25/03/2008 :  12:41:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er stor forskjell på hvordan man velger å "prege" et føll. Det er dermed ikke sagt at om man velger å prege det, så vil det bli nærgående og innpåslitent. Når jeg fikk føll for noen år siden var det for tidlig født, og måtte flaskes opp de første dagene. det ble IKKE vondt og prøvde å ta kontroll over menneskene rundt seg. Alt dette har mye å gjøre med om man fastsetter rangen i "flokken" og ikke tillater noe tull. SEFF vil en ung hingst prøve seg, akkurat slik en villhest ville. Det er den tiden man bruker nettopp for å sette rangen i orden. Det har vel minimalt med sammenheng om man har preget føllet!?!? Jeg velger å tro at det er håndtering fra å skilles fra mor, og fram til "problemet" oppstår som er hovedpunktet på det tilfellet. Når man sier "å prege føllet" mener man som regel innen de første timene/dagene/ukene.
Jeg valgte å "prege" føllet mitt på min måte, en blanding av alt jeg har lest og sett.
Valgte å børste hele henne, stikke fingre i øre, nese, munn og løfte halen. Termomenter fikk hun i ræva likevel pga oppsyn. Løfta bena og kakka litt under dem. Grima var på innen noen dager, og påfølgende leietrening ble gjort med "8talls sirkel tau" rundt henne (en løkke rundt frampart, en rundt bakpart, og holde sammen over salleiet). På denne måten kunne man legge et lite og forsiktig press i grima, etterfulgt av et lite press i stumpen, skjønte fort hva det begydde. Samtidig gjør det også at om et føll skulle få panikk, så blir den ikke holdt igjen i grima, men har en trygghet i ramma rundt seg.
Folk får gjøre og si akkurat hva de vil, men jeg sverger til å holde på med føllet fra begynnelsen, gi den noen uker, for så å få stå i ro med moderen over sommern og høsten. Da har man allerede etablert et godt forhold, og besøkene på beitet osv består av klapp og kos for da har allerede føllet skjønt at det du driver med ikke er skummelt. Det vil automatisk fange opp hva som blir gjort med moderen, og som det har blitt sagt her tidligre så blir det en slags "herming" etter henne. Viktig å gjøre tilsvarende med både mor og føll.
Blir irritert når folk sier at man bare skal la føll og mor være alene og ikke gjøre noe. Man kan da forestille seg hvor mere traumatisk det blir for den å skilles fra moren når den i tillegg ikke har en eier den stoler på på forhånd. Om man skal snakke om "naturlig hestehold" osv i denne sammenhengen så er det INGEN sammenheng. I naturen vil IKKE føllet og moren bli skilt så fort og dramatisk. De vil gradvis bli avskilt, men være i samme flokk. Da vil ikke føllet kjenne den store trangen for nærhet og tillitt. I et menneskebasert samfunn er hesteholdet slik at man som regel skiller føll og hoppe ganske snarlig (ala rive av et plaster) og da vil jo seff det lille føllet bli ensomt og redd. Da ville jeg for all del foretrukket at et forhold mellom eier og hest allerede er etablert, slik at den skjønner at det menneskedyret som skal leie og bestemme over den, faktisk er snill og god.

Dette får være et personlig valg alle gjør, men jeg vet med hånda på hjertet at når mitt føll ble skilt fra moderen sin, så søkte hun mye trøst hos meg. På den måten hadde hun et lite holdepunkt, og samtidig har hun i ettertid ikke hatt noe som helst problem med verken napping, biting, å bli tatt på ører, mule, øyne, rumpe, skoing og alt det andre som følger. kan vel også sies at de hestene som napper og biter som regel blir slik pga dårlig irettesettelse gjennom oppveksten.

Som sagt får folk gjøre akkurat som de vil, men for Mararia som spurte, så har jeg iallefall fortalt om hva jeg har gjort, og det med godt resultat. Jeg holdt på kun når jeg var i boksen for å stelle moderen, og dermed fikk den lille et lite 5minutt med oppmerksomhet også. Man kan ikke kalle det for å forandre den naturlige adferden, fordi dette er alt ting som de skal igjennom før eller siden likevel.
Gå til toppen av siden

SariaogWenche

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2008 :  18:23:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSariaogWenche  Svar med kopi av melding
Takk McOogCo! Helt enig med deg i det du skriver Slipper jeg å skrive i det vide og det brede Er ikke så god som deg til å formulere meg heller så...

Vi hadde forresten også en hingstegutt som vi måtte flaske opp, noe som resulterte i en fantastisk fin gutt som stolte fullt og helt på mennesker. Han fungerte forresten helt normalt sammen med hester også. Mora tok seg av ham men hadde ikke melk, og hun tok også dette helt fint uten å støte fra seg føllet eller bli usikker på noen måte.

T.Boysen: Hvor har du lest om disse negative sidene ved imprint training? Er jo selvsakt interessert i å lese dette? Nettsteder? Eller artikkler? Vet om en del oppdrettere som praktiserer denne form for håndtering av nyfødte føll, og de har bare positive ting og si om det.

Er det forresten noen her som har "preget" sitt føll og fått et negativt resultat?

Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 25/03/2008 :  18:24:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Selvom jeg ikke driver med preging av føll, så betyr det ikke at føllet ikke håndteres. Når mora børstes, børstes føllet. Når mora er på tur, er føllet med.

Fjorårets føll så ut til å bli en skikkelig problemhest. Ho levde i sin egen verden, uavhengig av mamma. Ho gikk fullstendig i baklås når ho skulle leies, selvom moren ble leid like foran henne. Da valgte jeg å ikke håndtere henne i slike situasjoner, slik at ho ikke skulle lære seg uvaner. Da er det bedre at ho er blank på situasjonen. Nå er ho en engel som gjør alt ho blir bedt om og er ekstremt lettlært.
Unghingsten (som ble kastrert som åring pga manglende papirer) var englebarn fram til han ble 1 år. Da var han raptus i noen måneder, og det til gagns. Som føll var han veldig enkel, han tok alt med stoisk ro. Total stopp på håndtering under raptusperioden ble redningen. Han ble englebarn igjen før kastreringen, så jeg er rimelig sikker på at hans oppførsel ikke var pga at han var hingst. Jeg har en rase der såkalte hingstenykker er totalt fraværende. Har aldri hørt om tinkerhingster som er farlig (ikke som unghingster heller).
Ingen av disse to har blitt skilt fra moren deres enda pr dags dato, og skal ei heller skilles. Avvenning tar moren seg av, mens tanter gradvis overtar oppdragelsen.

Mararia
» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2008 :  20:00:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg takker for alle innlegg, selv om jeg må si meg uenig i et par ting.
Jeg er helt og holdet for preging av føll, alle som jeg har hørt har drevet med dette er veldig positive til dette. Dessuten tror jeg helle rikke at dårlig oppførsel ho hesten ha kommet fra preging, men heller fra andre ting i ettertid.

Noen påstår at det er lurt å være sammen med føllet i starten, og heller ad et være i en stund før man fortsetter treningen. På dennne måten vil den få både kontkakt med mennesker, og får lære ting av moren.
Er det noen som vet noe mer om dette?

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2008 :  21:46:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hatt 2 føll og jobbet på oppdrett stall

Føll 1 fjoring

Føll 2 fullblods

Føll 1 ikke så veldig hyggelig kar som gjore som han synes passet seg og han ville veldig gjerne ta deg vis du prøvde og i rettesette han. Snakket med oppdrette som fortalte meg at det var mor som var leder av floken der og kansje det hadde noe med saken og gjøre og ja det tror jeg at det hjelper ikke super mye når mor er leder og føllet da egentlig skal"overta" denne plassen med årene

Føll 2 egentlig veldig hyggelig kar som alle kunne drive med selvfølge lig sto matmor rett ved for og passe på Den andre vet jeg at mor var underdanig så tror faktisk det har en del og si om hvor i flokken mor er og ikke preging

smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

femalia

» VIP

Skrevet - 25/03/2008 :  23:12:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter hva jeg mener å ha lært da jeg gikk på landbruksskolen, så synes jeg at det ser ut som det er en viss begrepsforvirring ute og går her om hva som er preging og hva som er sosialisering. Bare sånn for å ha sagt det.. ellers har jeg ingen fornuftige tips. Gå til toppen av siden

McOogCo

» VIP

Skrevet - 26/03/2008 :  01:23:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan vel sies som flere sier; sosialisering med et hint av preging på en positiv måte. Det ble vel en demoratisk og politisk korrekt måte å si det på.
Nå blir det bare et ordspill, men ordet preging er blitt brukt i sammenheng med en ekstrem måte å håndtere føll, men det er ikke dermed sagt at det er kun den måten som heter "å prege" et føll. På samme måte som våre foreldre preger oss gjennom vår oppvekst, en katt vokst opp med en hundeskikkelse i familien, og som f.eks dyr som har surrogatmødre. Ordet "preging" er ikke synonymt med den brutale amrikanske måten som ble reklamert tidligre. Til tross for at det er hva folk forbinder med ordet.

Hvis noen sier: western, forbinder man det med sliding stop, sterke bitt, rodeo og spinning?!?!?
Er så mange nyanser i hvert ord at det blir bare dumt å tro det er alt det betyr. Western er like mye pleasure, rolig og avbalansert trening.

Vennligst ikke si at ordet "preging" kun er negativt. Det er et ord som har eksistert lengre enn vi aner. Kun fordi vi forbinder det med noen folk sine meninger, skal man ikke kutte ut dens egentlige mening.

Utover det, siden Mararia spør om råd:
Jeg ville latt føllet få de første timene i ro med moderen, die melk, slappe av å la de få igjen pusten sammen. Så (om moren synes det er greit) gå inn i boksen å stryke begge to. Ta på hele føllet, inni ørene, munnen, nesa, (rumpa) iallefall løfte halen, og la det være med det.
Dagen etter gjennta samme en gang til (tar bare 1 min eller noe) og ellers bare kose, se på, la den lukte og smake på deg. Kan godt løfte litt på en framfot om det er rolig og den synes det er greit. Frambena først da det er lettest for balansen. Event stryke bakbena godt og iallefall poengtere at det ikke er farlig.
Utover det: ha på grima de første dagene, ikke lei den, men ha på grima så den venner seg til den. nakken dems er ikke sterk nok for å holde imot trykket av å bli leid om den skulle få panikk. Gi den minst to uker før den leies i grima. Event bruk "8tall tau" hvis man vil ha kontroll på føllet. Ikke overdriv alt, ta bare et lite min med oppmerksomhet rettet mot den lille, og ellers kos masse med moderen slik at den ser at det er noe positivt. Sitt gjerne i boksen litt å la den utforske deg, da vil den fort finne ut at du er noe positivt.
Du vil merke fort at den lille krabaten blir nygjerrig på deg, kommer bort for å hilse, kose og smake på skolissene osv :) Bare stryk og gi den litt oppmerksomhet. Resten kommer av seg selv :) Når den drar på beite om sommern, benytt annledningen når du besøker til å stryke på hele den. Trenger ikke bry seg om bena lengre, da har den som regel altfor mye å tenke på å leke med, herje og sniffe på blomstene. Da rekker det godt med en klapp og litt kos :)
Beste rådet er å behandle føllet med kjærlighet, ro og gjør enhver opplevelse til noe den vil huske som positivt :)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.