hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sommer eller vintersko
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 sommer eller vintersko
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 07/04/2008 :  20:19:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hesten min går en ny runde med brodder nå.
skal skos denne uka.
Er forsatt glatt/sleipt rundt omkring i skoger osv, så tar ingen sjanser.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/04/2008 :  03:44:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehh - "global oppvarming"...! Vi som i påsken fikk 20 minus og 70 cm nysnø - ja, ja....
Riktignok hadde det vært noen mildere dager, men kanskje vi fikk en påminnelse om at "væla står tel påsk likkavæl"....
"Påske" betyr IKKE "vår" - særlig ikke tidenes tidligste påske. Ja, det er i disse dager da en "vanlig påske" ville funnet sted, og nå har vi "kaldt pissregn" og gufne dager - laaangt fra "ideal-påsken" med kalde netter, skareføre og glitrende skiturer.
For mitt vedkommende betyr ikke påske "vår", før min lille hest virkelig har røyta av seg en del millioner med hår!
Ja, stengt tatt - årets "påske" var å sammenligne med en noenlunde normal vinterferie. Det er først i disse dager at man kan begynne å lete etter vårtegn - altså "påske".

Meen - jeg stoler på min gamle hest - og hun har røyta i flere uker - så VÅREN, ja den er i anmarsj!
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 12/04/2008 :  19:39:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal sko til uka tenker jeg ( 15. - 18. april) og skor nå med sommersko. Det kan umulig komme mer snø nå, det nekter jeg å tro! Og det jeg ikke tror kommer heller ikke til å skje :) Evig optimist!

Men hvis man er i tvil går det an å sko med brodder og så skru ut broddene når det ikke er mer snø... Hesten skal på beitet rundt 7. juni og da går skoene av :)
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2008 :  22:52:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg skal sko til uka tenker jeg ( 15. - 18. april) og skor nå med sommersko. Det kan umulig komme mer snø nå, det nekter jeg å tro! Og det jeg ikke tror kommer heller ikke til å skje :) Evig optimist!
Opprinnelig postet av Nikita

Det snødde i Oslo i dag...
Er fortsatt masse snø og is i skogen her.

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 13/04/2008 :  20:23:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg valgte nå og ta av broddene, det var smeden min enig i også Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 16/04/2008 :  19:27:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av missixty

Ja, greit nok det... Men det kommer ikke mye, og her er det ingenting i skogen lengre. Dessuten er det innspurt på studiene nå, og ridningen har ikke tatt helt av her for å si det sånn :) At det blir så mye snø og is at han ikke gå ute i havna fordi han ikke har brodder, tror jeg rett og slett ikke på :D
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2008 :  20:21:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av missixty

Ja, greit nok det... Men det kommer ikke mye, og her er det ingenting i skogen lengre. Dessuten er det innspurt på studiene nå, og ridningen har ikke tatt helt av her for å si det sånn :) At det blir så mye snø og is at han ikke gå ute i havna fordi han ikke har brodder, tror jeg rett og slett ikke på :D

Nei, der er det bare masse gjørme
Heldig dere, som ikke har noe snø i skogen igjen, trenger ikke ri mer enn 1 time fra stallen før det er 70 cm med snø altså (Ullevålsseter, Tryvann, Skjennungstua mm). Håpløst, vil jo gjerne ha av de broddene egentlig. Men smeden kommer 9.mai, da blir det sommersko på oss også

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 17/04/2008 :  00:05:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Er veldig glad jeg beholdt broddene, for fy søren som det kan skli i leira bortover.
Lurer på om jeg skal beholde brodden på i sommer jeg
for rir mye på gress i skogen og gjørmete bakker.
For regn det blir det og det er glatt når i skauen med en eneste gang da.
Men får høre hva smeden anbefaler.

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/04/2008 :  04:07:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, de vinterskoa jeg fikk på i år, var bare helt toppers - "gullsko" med flere små, skarpe brodder, og istedet for vanlige, tjukke hoofgrip, fikk hun tynne silikon-halvsåler.
Dama har trippet som ei dronning i vinter, og TYDELIG likt endringen i vintersko, fra de tidligere tunge skoa med svære brodder.
Det SKJER noe innen skoing også!
Og da er det bare å håpe at hovslager også har fulgt med i utviklingen.
Jeg ser da for meg at dama beholder "gulskoa med de små broddene inntil sommersesongen med barbeint er å forerekke - for MIN hest.
Gå til toppen av siden

jezza86

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2008 :  07:24:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejezza86  Svar med kopi av melding
Gullsko er ikke så nytt, da...
Husk på at den smalere skoen er mindre stabil. (den bøyes lett, og gir mindre støtte)
Også en del som har hatt negative opplevelser med faste brodder, mht. større belastninger på ledd/sener (brodder=bråstopp)
Derfor liker jeg skrubrodder, som kan skrues ut når det ikke er is.
Men hver sin smak...
(Jeg skor helst med "de tunge, gamle, gode", men det er ikke fordi jeg ikke vet at det finnes alternativer/gullsko)
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 17/04/2008 :  12:00:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel ikke tvil om at det ikke er bra for hesten å gå med brodder for lenge. De gir ekstra belastning på ledd og sener som jezza skriver.
Grunner til å bruke brodder ekstra lenge allikevel er for at man skal kunne ri helt ubegrenset og uten hensyn til vær og føre - og smeder vil gjerne sko med brodder for at de ikke skal få telefoner om hester som må skos om på nytt pga et brått snøfall sent på våren.

Rytter og smed opplever problemene med å skifte om til sommersko for tidlig.
Hesten opplever problemene med å skifte om til sommersko for sent.

Det er jo gjerne på veier at isen blir liggende sent. I de fleste luftegårder forsvinner den mye tidligere og sludd som kommer sent på våren pleier ikke å være noe problem i luftegården - men kanskje på de områdene vi ønsker å ri. Litt is i luftegården kan også løses med å strø litt grus.
Dersom det er glatt på favoritt-rideveien kan man jo kanskje trene litt alternativt noen uker.

Det er min mening - men egentlig har jo ikke jeg stemmerett siden jeg har hesten barfot. Da har hesten bedre feste på alt underlag enn jeg har - uansett føre - så lenge jeg ikke setter på meg selv brodder under skoene mine. I tillegg kjenner hesten hvor mye friksjon den har med underlaget og tilpasser bevegelsene sine til underlaget på en helt annen måte enn hester med sko.
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2008 :  22:56:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hovslageren kommer hit på mandag, og da kastes rett og slett skoene av! Så mine to skal gå barfot ei stund nåe som føret er litt varierende (gjørme noen steder, "krystallporøs" is andre steder, og bare grusveier andre steder). Så får jeg heller sette på sommersko hvis slitasjen blir for stor... Står såpass fritt om hvor jeg vil ri og hva jeg vil ri*hehe*
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 18/04/2008 :  20:45:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis man skor med sommersko nå må man jo vurdere hvor man rir (hvis det er slik at det er glatt på grunn av søle eller sludd og snø eller is)..

Nå blir det ikke skoing på oss før til mandag, det er 21. april, og jeg kan bare ikke sko med vintersko! Spurte hovslageren og gikk denne meldingen tilbake: Sommersko, det er jo VÅR!

Hehe...

Det er så sølete i skogen her hos oss nå at det ikke går an å ri der uansett :( Blir mest bane og den vanlige rundene på grusveien og asfalt. På jordene er det også for sleipt akkurat nå :(
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 18/04/2008 :  22:40:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Og det er heller ikke lov og ri på jordene etter 15 april, er det ikke sånn?

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2008 :  22:57:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvorfor sko med vinter/ sommer sko når man kan sko med bråd hull og skru inn vis nødvendig er det jeg har gjort så her kan vinteren og sommeren kommer som den vill

smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.