hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gummisko
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Gummisko
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 01/07/2007 :  20:53:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lurer veldig på disse gummiskoene til hest. Er de å få her i landet enda, noen som har erfaringer med de? Har prøvd barfot, men har ikke mulighet til å ha han barfot da han blir så frykelig sårbeint, og det er enkelt og greit ikke bra nok tilrettelegging der jeg har han til å kunne ha han barfot. Men som et alternativ tenkte jeg på disse gummiskoene, hvor lenge holder de i forhold til vanlige sko, hvordan er "gripen" sommer/vinter? sklir de på snø, eller gir de greit nok feste. Håper veldig på svar!!

Hilde_balder

» VIP

Skrevet - 06/07/2007 :  09:50:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
åjj, sånne hørtes intressant ut..d vil æ oxo gjerne høre mer om :-)
Men de e sikkert veldig dyr vil æ tru eller..??
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 06/07/2007 :  11:50:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
www.softlife.se
Vanskelige å få tak i - kanskje - har vært.
Litt dyrere, men kan brukes flere skoinger før de er utslitt.
Godt feste på ulikt underlag, var veldig fornøyd, men broddene er litt for dårlige om vinteren på holke.
Om det går lang tid mellom skoingene flyter høvene lett ut så det bør skos litt oftere enn normalt så hoven aldri blir lang. Kan være en veldig god løsning i en periode før man tar skoene av og prøver barfot.
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 06/07/2007 :  17:36:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
oy... De så veldig brae ut Disse vil jeg vite mer om også Er det ingen andre også som har frøvd sånne sko

Men hvor mange skoinger (måndter) kan hesten ha disse skoene
Hvor ofte bør hesten skos med disse
Gå til toppen av siden

VitaRosita

Norway

Skrevet - 08/07/2007 :  21:37:06  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingVitaRosita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVitaRosita  Svar med kopi av melding
hmm..disse vil jeg også gjerne høre litt mer om;)
Travere kan hvis de vil de også;) Gå til toppen av siden

Argento-Luotas

Skrevet - 08/08/2007 :  12:47:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ei i stallen min bruker sånne, av og til på ene hesten sin,
hun traver på asfalt da, for det er ikke det samme trykket da hun har på sånne gummisko, ganske smart!(; har aldri brukt slike selv da..(og trava IKKJE på asfalt!;)
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 26/11/2007 :  18:45:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
Jeg lurte på om dere hadde hørt om noen gummi sko som er gjennomsiktige? De er bøyelige, sånn at skoen følger hovens naturlig spill!
pluss at siden skoen er gjennom siktig kan den som setter på skoen slå inn spikeren steder hvor den ikke ødeleggerhoven.
jeg har ikke prøvd skoen.. men han hovbekjæreren jeg bruker, har tenkt til å begynne å impotere dem til norge!
de har prøvd skoen på egne hester og er veldig fornøyd.
jeg synes det evt er et godt alternativ hvis man absolutt ikke skal ha hesten barfot. man kan også ha brådder i skoen om vinteren=)
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/11/2007 :  19:04:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hippoflex??

http://www.hippoflex.de/hippoflex.php

Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 27/11/2007 :  09:21:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Har en venninne som fikk et par plast sko av meg, for jeg hadde i en eske med rester fra en butikk som hadde samlet masse sko som det var lite igjen av og ulike par osv, til salgs for en samle sum. De var supre på hoppa hennes sine høver. Hoppa hadde gått for lenge barfot på grus og ikke blitt stelt slik at det var feilslitt og nesten umulig å sko med vanlig jernsko. Disse plast skoene gjør at hoven får vokse normalt utover og skoen "følger" hoven. Dermed får du en mer naturlig form på hoven selv om den er skodd.

Veldig bra for før du evnt går over på barfot vil jeg også si. Har prøvd å se på Fossum på Bjerke om de har slike sko, men nei....så de er nok ikke så lette å få tak i nei.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 27/11/2007 :  10:25:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sitat HelleG
"Disse plast skoene gjør at hoven får vokse normalt utover og skoen "følger" hoven. Dermed får du en mer naturlig form på hoven selv om den er skodd. "

Hm, hoven får vokse normalt UTOVER? Det høres ut som du beskriver sleng. Hoven skal ikke ha en klokkeform men bør vokse i samme vinkel fra kronranden til bakken. Jeg har prøvd plastsko og en av ulempene var nettopp at det lett ble sleng i hovveggen når denne vokste.
Sleng betyr at den hvite linja er strukket og hovveggen ikke er godt nok festet i hovbenet. Det er veldig veldig normalt, men det er noe man alltid prøver å unngå på barfote høver. Høvene er mye sterkere og sunnere om det ikke finnes sleng.
Skor man med plastsko for å senere gå over til barfot (egentlig uansett) bør man sko om oftere enn ved jernsko. Man kan bruke de samme skoene om igjen, men hovveggen må ikke få lov til å bli lang og flyte utover.
Hester som blir barfote ser ofte ut som de får veldig små høver for dem som er vant til skodde hester. Det er fordi slengen blir tatt vekk og høvene er små og kompakte og sterke. Likevel er de gjerne videre i hælpartiet, men det som synes er at tåa blir kortere og helt uten sleng og med lett overrulling.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/11/2007 :  12:23:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvorfor blir det mer sleng på syntetiske sko enn jernsko?? Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 28/11/2007 :  19:44:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fordi jernskoene holder hoven sammen og fikserer den i sammentrukket tilstand som den har når hoven ikke er vektbærende.
Høver som er skodd med jernsko får ofte sleng fremover i tåa fordi hoven vokser fremover og blir en lang sylinder med lang tå som etter hvert bøyer av pga kreftene som trekker tåa frem og opp hver gang hoven ruller over tåa. Høver skodd med gummisko kan ski ut i sideretningen også hvis de får vokse for lenge med gummiskoene på.

Så jeg anbefaler gummisko, men få en smed til å komme å trimme høver og sette på skoene om igjen hver 3 uke kanskje?
Med større hovspill - som hoven får med gummisko - kan også endel høver begynne å vokse mye fortere. Større blodsirkulasjon, mer stimulering av høvene fører til raskere hovvekst hos endel hester.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/11/2007 :  23:37:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvem forhandler Easy Walker i Norge?? Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 04/02/2008 :  12:20:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
ja var hippoflex jeg mente=)
Har ikke prøvd det selv, men synes at det høres ut som et godt alternativ til vanelig jern sko, hvis man apsolutt MÅ ha sko på hesten.

Kopi av melding:
Hippoflex??

http://www.hippoflex.de/hippoflex.php

Opprinnelig postet av Lopke

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 04/02/2008 :  12:58:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Må det sko andeledes ved bruk av gummisko?
Og kan alle smeder sko med de?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 05/02/2008 :  11:01:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt at man må sko anderledes ja... Jeg hadde tenkt å prøve dette sammen med ei, men nå flytter hun til Sverige - så da blir det nok ikke noe av... Vi skulle importere de fra Tyskland - og da måtte en hovslager sette seg inn i hvordan man skor med disse skoa. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.