hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjertesukk!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Hjertesukk!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2008 :  10:25:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Så da er hesten jeg hadde satt bort hjemme igjen...et sant virvar av en hest!

Hun har stått borte siden juli07 - og det gikk som en drøm - til å begynne med. Nå etter jul, har jeg stadig fått tilbakemeldinger om at hun har vært sur under børsting, en og annen grime har gått fyken, leietau er nappet i stykker, bakuter når hun har vært sprek osvosv.

Sett over tid, har jeg ikke reagert noe særlig på noe av dette - og har vel tenkt (jammen ikke sikker på hva jeg har tenkt....) at Pytt, dette går nok over. Og sagt over telefonen at "Nei, men SÅNT må hun da ikke få lov til"....MEN jeg har visst aldri sagt HVORDAN de skal irettesette henne!!!

Siste rapport, som fikk meg til å lure - var at hun var blitt så trassen i trafikken - og var direkte skummel å ri langs veien. Hmmm - dette var da rart, tenkte jeg. Så da vinterferien nærmet seg slutten, tok jeg en tur ned for å se hva som egentlig foregikk....

OG hva ser jeg - en hest som er SKIKKELIG sur og grinete under behandling av noen art - sparker bakut under riding - småsteiler med små krav - vrir seg til alle bauer og kanter når man skal ha henne frem - hele hesten er en stor protest. Og i trafikken - herre gud - jeg hadde ikke forsøkt en gang selv å ri henne på vei!!!

Etter en dags intens diskusjon med gubben og stalleieren min - var det bare å hente hesten, før det VIRKELIG ble problemer...Så her sitter jeg da - med en hest som er nærmest ubrukelig - ingen stallplass - og masse, masse jobb for å rette opp hesten igjen. Og verdens dårligste samvittighet for å være så himla treig i oppfatningen...Men også glad for at det ikke har gått verre, heller. Ingen har falt av, ingen ble skadet....

Hadde hesten i rundvolta mandag - og GUD for et trass-nivå!! Hun blåser fullstendig i andre enn seg selv. Prøvde seg på å fly ned treneren 2 ganger, og mildt sagt ikke veldig opptatt av hva denne mente om noe. Fikk henne litt ned - men da jeg skulle leie henne selv ned på beitet - glemte hun fullstendig meg i andre enden av leietauet, når hun skulle inn til de andre. Null respekt for "min sone".

Sjekket over ryggen hennes og ingen reaksjon på noen punkter - tenkte først at salen kunne startet problemene - men desverre, får man nesten si....

NÅ ER JEG DEPPA, NÅ!!

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2008 :  16:35:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Uff. Forstår godt frustrasjonen din. Det er jo en kjempejobb og få henne inn på riktig spor igjen, så dette er ikke mye moro. Men du får ikke gi opp, men fortsett og jobb godt med henne så vil hun forhåpentligvis bli fin igjen etterhvert. Men det er utrolig hvor fort man kan "rasere" flere års trening hos en hest på kort tid, om den håndteres feil altså.
Utrolig kjippt og forstår godt at du er deppa over en slik erfaring.
Føler med deg.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2008 :  22:50:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei du... Du har sikkert tenkt tanken, men hva med et opphold hos Per W Vogel en stund? Han holder jo til i rimelig nærhet, og får masse skryt. Jeg har ingen egne erfaringer med han, men har hørt masse bra fra folk som har hatt hesten sin der. Men det koster sikkert en del, men da får du mulighet til å få en tryggere/mer stabil hest tilbake, og kanskje lettere å få stallplass til henne? (PS: tror jeg har sett henne i aksjon når jeg har kjørt forbi, ingen enkel dame nei*puh*)

Er vel grenser som er problemet her, rettere sagt at hun ikke har fått grenser der hun har vært. Eller noe nevrologisk? Ville fått en vurdering av henne av en som kan vanskelige hester... Hun kan jo være direkte farlig for folk, og det er ingen tjent med, hverken DU eller hesten. Lykke til!!!

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/02/2008 :  02:43:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oooofff!! - Her kommer alle "redd hesten-instinktene" inn for fullt!
Og hvis det hadde vært "min lille dame" ville jeg selvfølgelig brukt masse tid og penger for å prøve å rette opp skadene.
Jeg vil selvfølgelig "støtte" alt arbeide og penger noen evt. velger å legge ned i en slik hest - hvis det virkelig er så ille som det høres. OG - så er det et moment til: Hvor mye kan man muligens klare å "gjenskape" av hestens gode egenskaper - og hvor "ødelagt" er den?
Få en veterinær til å sjekke først - er den syk? Og HVOR mentalt ødelagt er den?

Vil vel si det sånn: Hvis hesten er blitt en FARLIG hest, så ER den blitt farlig, og da skal det MYE til å få den "tilbake". Spørsmålet er da hvor mye man er villig til å "ofre" på akkurat denne hesten....
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2008 :  00:25:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Takk, takk for sympati - det er alltid hyggelig når man ligger litt nede....
Nå har hesten vært "hjemme" en uke - og hesteflokken har gjort en god jobb...Hun er betraktelig jenket ned i gemyttet - og roet seg en god del. Blandt HESTER. Så får vi bare ta steg for steg...Det neste nå, er å få sjekket kjeften hennes - for hun har hatt en del problemer der tidligere. Om noen har fulgt med gikk hun med ulvetenner da hun kom til oss, som plaget henne voldsomt. Til dels grunnen til at jeg kjøpte henne i første rekke - for hesten hadde vondt, og ingen gjorde noe med saken. Eieren fordi hun ikke hadde råd (samlivsbrudd, rettsaker OG heftig sykdom, faktisk alt på en gang - skikkelig heldig...) forverten fordi "det ikke var hennes hest". Neivel - så ble hun MIN hest, da - og vi hadde ikke stallplass da heller - så jeg sendte henne bort hvor forverten MIN sørget for munn-pleie og jeg dekket kostnaden. Fikk fjernet ulvetenner og spisser av en annen verden overalt i munnen. Vet'n der nede sa det var det verste han hadde vært borti - og han er Hestevet'n på den kanten.....Sier vel litt....! huff

Hun ble raspet første gang i mai og andre gang i august 07 - og har nå gjenopptatt sin gamle vane fra den gang med hoderisting og tungesleng. Derfor tenker jeg at det er på tide igjen. Tidsmessig er det ikke for tidlig, heller - med tanke på fjoråret...

Leie-messig er hun roligere - men stakk fra stalleier på beitet i går. Slet seg løs, fordi hun øyensynlig var redd en annen hest på beitet de skulle gå forbi....Samme hesten hun hilste på da vi selv satte henne tilbake samme kveld...?!?

Skodde henne i går - og det gikk overraskende bra. Hovslageren og vi er like hele...he-he. Hun sto rolig med alle bena - men hodet gikk i ett enda renn. Frem og tilbake og hit&dit. Prøvde aldri å glefse noen av oss heller. Så jeg tror det er håp, jeg!! Liker hesten veldig godt - æh----slik hun var ihvertfall - så gir ikke opp med det første!!

Har tenkt på Per-W - det er absolutt et alternativ - men får se om vi får noe fremskritt selv først...Er det ikke noe progresjon - vil jeg nok vurdere andre (dyrere) metoder, men håper i det lengste! Har jo to andre også, som krever sitt - både av stell, trening og ikke minst utgifter! Har solgt en sal, da - for å få litt start-kapital !!! Skulle det knipe, har jeg da noen saler til på "lager", he-he...Stadig optimistisk!!!

Noen som vet om noen god vet på tann-rasp, Elverums-området foresten??????

Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2008 :  10:51:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hør med Mjøsa Hesteklinikk:-) Hørte du hadde dårlig erfaring med den lokale hestelegen (har jo en oppstallør her som jeg får oppdatering ifra hehe), så hør med de på Mjøsa-klinikken du.
Godt det går fremover med (u)dyret *hehe*

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2008 :  22:21:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Takk og takk igjen! Vi fikk raspet i dag, vi! Gikk veldig bra. Hesten var ni-dopet, og resultatet ble bra. Var ikke så ille - men noe spisser og kanter var det. Nå er grunnlaget lagt, og "alle fysiske forklaringer" på rar oppførsel er utradert - så da er det bare å dra opp ermene og sette i gang!

Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 05/03/2008 :  13:49:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette går helt sikkert bra skal du se! Stå på og vær rettferdig!

Masse lykke til! Husk å oppdatere oss!
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 09/03/2008 :  20:53:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Nå har dama stått "hjemme" i 2 uker - og du verden, for noen fremskritt! Etter 2 runder i volta og ikke minst siste medlem i hesteflokk på 6 - er hun betydelig jekket når det gjelder føyelighet...

De andre hestene har gjort en riktig god jobb, ved å tukte henne litt i flokken - og rundvolta har gjort sitt med hensyn til oppførsel når det gjelder mennesker. Følger nå godt med når man leier henne - og har vært på to rideturer med alle gangarter. Har faktisk ikke forsøkt hverken bakuter eller protester av noen art. Litt skeptisk til nye omgivelser, men ikke mer enn man kan forvente. Personlig synes jeg hesten er fin å ri!! Veldig fornøyd med saken som den er nå - og tidsperspektivet har visst vært sterkt overdrevet...

Eneste problemet mitt, er at andre hesten min blir noe nedprioritert - og jeg savner å ri henne...snufs.

Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2008 :  11:07:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo et luksusproblem kontra det du stod med for to uker siden:-)

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2008 :  10:48:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
He-he, ja - det får'n si! Har tenkt litt tilbake, og lest hva jeg har skrevet i dagboken min her på h-marked - og tenkt litt sånn for meg selv mens jeg ser på hesten sånn hun er pr i dag - Har jeg overdrevet liiiitte-granne?? Men nei - det har jeg faktisk ikke. Endringen som har skjedd på disse få ukene, er såpass stor - at jeg må lure ENDA mer på hva som gikk feil med for-takerne mine. Mystiske greier!

Det har ordnet seg imidlertidig med stallplass, og jeg må tenke grundig igjennom hvordan ting skal bli fremover. Stedatteren min er litt for "ung i hodet" til å takle denne hesten - og ikke 100% trygg på Mitsi heller - gubben liker ingen av "mine to" - og jeg har vel strengt tatt bare tid til en av de selv...*sukker*

Har tenkt på salg - men hesten er jo veldig anvendelig i forhold til de andre på noen måter - vi er i gang med tilvenning til lave drag, for å kjøre henne inn ordentlig. Er kjørt i høye drag fra før, så det mangler ikke så mye. Trafikk-treningen må også økes, kicker på større ting - traktoren f.eks var ganske så skummel i helga...Mentalt er hun litt "Indi" (den var til deg, Tinkalis...) - følsom, og trenger rolig og konsekvent behandling. Nervøse folk gir utslag! Oppdaget det i helga, da stedatteren børstet henne. Hesten ble urolig, nappet i tauet og rygget bakover. Sto og så på henne en stund, og skjønte ikke med en gang...helt til jeg spurte stedatteren min om hun var nervøs nå?! - Øh, ja....svarte hun. Sa da fra at hun kunne gå å gjøre noe annet istedet - og VIPS, hesten rolig med en gang jenta ble borte. Som å skru over en bryter.

Spennende å jobbe med - og bli kjent med hesten - men tidsperspektivet jobber litt mot oss - Litt guffent å ikke vite hvordan ting blir fremover mht stall, hva vi skal foreta oss med hesten - og ikke minst; vil vi finne utav hvem av oss som skal benytte hesten fremover...?? Noe jeg sikkert burde tenkt på i fjor da jeg kjøpte henne, he-he - men da var jo situasjonen og HESTEN noe annerledes...*grubler intenst*

Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2008 :  22:31:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror, vet ikke, at hoppa di muligens har hatt for lite grenser hos noen som ikke har vært helt trygge på det de har drevet med. Slik du beskrev hoppa i begynnelsen ga meg umiddelbart et bilde av Indi uten grenser i ca 1-2 uker og det sa jeg til Christine. Hehe, "Indi" har blitt et moteord når særheter dukker opp her på tunet. "Indi-aktig", "ta en Indi" etc etc

Er det noen trøst, så er det ikke bare du som har problemer med tidsperspektivet og hestekabal...

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2008 :  23:19:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
*flirer godt, og nikker gjenkjennede* he-he!

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.