hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelp, hva gjør vi nå.....????
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Hjelp, hva gjør vi nå.....????
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2008 :  22:03:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Fjordinghoppa vår har termin om 73 dager og vi holder på å venne henne til stedet hun skal følle (føllstallen). I føllstallen har vi kun en hesteboks og den er veldig stor, men der blir hun stående alene. I stallen hun pleier å stå til vanlig har hun selskap av kompisen sin, men her er hesteboksene mye mindre(ca.3mX2.7m). Og muligens litt for liten til å følle i (????)

Vi har nå drevet litt tillvenning med henne til føllstallen i noen uker og da latt henne stå der under måltider (ca. 3-4 timer per dag). Dette begynte å gå veldig bra og det så ut til at hun fant roen der inne. Men så skjedde det...... Pga. varmen kom det plutserlig et skikkelig snøras fra taket mens hun stod der inne, og dette falt jo rett utenfor vinduet hennes og skremte henne veldig. Dette er over en uke siden nå, og etter dette har hun vært så utrolig stressa og urolig der inne og ser ikke ut til å finne igjen roen. Det er faktisk slik at vi er bekymret for om hun i det hele tatt kan stå der, for å stresse slik hun gjør nå, er jo absolutt ikke bra for drektigheten. Hun vil nesten ikke røre maten der inne lenger heller og DET er et dårlig tegn.

Men så fort hun kommer inn i den vanlige stallen hvor kompisen står er hun helt rolig igjen og både spiser og legger seg ned for å hvile.

Så hva skal vi gjøre med dette. Vi vet hvor viktig det er for hoppa å ha god plass når hun skal følle. Men når hun stresser slik i føllstallen som hun gjør er vi redd det skal gå skikkelig galt. Det er faktisk slik at vi vurderer å la henne følle i den vanlige stallen sin. Men er det altfor liten plass der inne til at hun kan følle der (ca.3 x 2.7m) ?????

Hva skal vi egentlig gjøre i denne situasjonen????

Blir veeeeldig veldig glad for svar

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 21/02/2008 :  22:30:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
I vår stall er boksene 3*3 meter, og mi skal følle der... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/02/2008 :  23:32:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tilvenning til føllboksen behøver du ikke gjøre på minst 1 1/2 mnd enda, så ta det med ro, du.
Vil råde deg til å "glemme" denne boksen en stund.
Da er snøen borte - ja du kan til og med vurdere om hun kan følle ute....
2,7 x 3 m er da ikke så lite, og hvis dama er rolig her - sammen med sin kompis, "filleonkel" Heffalompen, ville jeg heller vurdere om dette er den beste løsning.

Når fødselen nærmer seg, dvs. at dama har fått "sukkertopper" på juret, og er blitt slakk bak, KAN du kanskje vurdere om hun roer seg i den større boksen. Jeg vil tro at hun føler seg mye mer vel i stallen sammen med sin venn.

Du kan ganske sikkert ta det med ro i minst 50 - 60 dager enda, og gamle "avstandsjordmor" Boysen lover å gi deg råd hele veien. (Ja, jeg skulle nesten ønske at jeg kunne sitte føllvake sammen med deg - for det vet jeg ALT om....)
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2008 :  23:34:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Her ser du Stjerna i sin vanlig lille boks:

Her ser du Stjerna sammen med kompisen sin i føllboksen (dette var før hun ble så skremt av snøraset).

Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 22/02/2008 :  19:31:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syntes ikke boksen din var så alt for liten å følle i... Hoppene vet alltid ossen de skal legge seg for at føllet skal ha det bra når det kommer osv. Er bedre med en trygg hoppe enn en kjempe stressa enn... Eller som T.Boysen sier, kansje ute hadde vært en mulighet. Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 22/02/2008 :  20:13:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Hoppene vet alltid hvordan de skal legge seg? Det tviler jeg på. Hoppas instinkter sier nok ingenting om vegger, da vegger er noe som vi har introdusert for hestene.

I fjor la min hoppe seg med ræva helt tett mot veggen, i den hensikt å følle der. Dette var da hennes ihvertfall tredje følling (antakelig hennes sjette - i verste fall). Og dette var i et leskjul som er 3,5x5 m.

Jeg hadde ikke latt hoppa mi følle i en så liten boks som på det bildet. Ho må omtrent legge seg med hodet i et hjørne for at det skal være tomrom bak hoppa. Ho kan jo også kanskje ha behov for å røre litt på seg når ho har veer (eller om føllet ikke ligger helt rett - så må ho bevege seg).

Ellen Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/02/2008 :  01:59:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det mulig å ha Heffalompen i nærheten av den nye boksen? Sånn at de i det minste kan høres/luktes/prates?
Ca. 1 uke før forventet følling kan du gjøre følgende: Ta all flis/halm fra den gamle stallen inn i den nye, så den lukter "hjemme". Kanskje du også kan gi foret der, ha dørene åpne, så hestene kan gå fritt ut og inn.
Forresten, er det mulig å lage til en bitte iten stall til Heff... - bare for noen dager? Den ser jo diiger ut, den føllboksen.
Men enn så lenge: La føllboksen vente en stund.
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2008 :  21:59:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er det mulig å ha Heffalompen i nærheten av den nye boksen? Sånn at de i det minste kan høres/luktes/prates?
Ca. 1 uke før forventet følling kan du gjøre følgende: Ta all flis/halm fra den gamle stallen inn i den nye, så den lukter "hjemme". Kanskje du også kan gi foret der, ha dørene åpne, så hestene kan gå fritt ut og inn.
Forresten, er det mulig å lage til en bitte iten stall til Heff... - bare for noen dager? Den ser jo diiger ut, den føllboksen.
Men enn så lenge: La føllboksen vente en stund.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Nei det er desverre ikke mulighet å lage plass til Heffalompen på utsiden av denne boksen, da det er kun et plankegolv der som hesten fort kan gå igjennom. Og det vil heller ikke være mulig å la hestene gå fritt ut og inn der pga. inngangspartiet. Vanskelig å forklare, men det er en smal vinkelutgang, gjennom vedskjulet vårt Føllboksen er stor ja, men ikke så stor at det kan bygges noen liten boks der inne. Da vil den bli like liten som den vanlige boksen hennes, og da er vi jo like langt. Jeg tror uansett at jeg vil gjøre som du sier å "la føllboksen være" for en stund. Så får jeg heller forsøke igjen om 2-3 uker.

For Stjerna vil det være flere fordeler med å følle i føllstallen; Det er godt med plass og mye lys fra to store vinduer (med gitter selvsagt). Det er også god belysning der inne. I tillegg har det seg slik at Heffalompen reiser herfra den 18 mai. Om hun skal følle i den lille boksen sin og hvis hun ikke har føllet innen den tid, så blir hun plutserlir helt alene der inne. Og så nært opp til følling vil ikke det gange henne særlig godt vil jeg tro. Derfor er det en fordel at hun får vent seg til å stå alene i føllstallen, for det er der hun må stå tilslutt alikevel.
Heffalompen skal tillris litt og jobbe på Blixland gård i sommer, mulig lenger enn det også. Så derfor reiser han 18.mai.

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2008 :  22:05:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hoppene vet alltid hvordan de skal legge seg? Det tviler jeg på. Hoppas instinkter sier nok ingenting om vegger, da vegger er noe som vi har introdusert for hestene.

I fjor la min hoppe seg med ræva helt tett mot veggen, i den hensikt å følle der. Dette var da hennes ihvertfall tredje følling (antakelig hennes sjette - i verste fall). Og dette var i et leskjul som er 3,5x5 m.

Jeg hadde ikke latt hoppa mi følle i en så liten boks som på det bildet. Ho må omtrent legge seg med hodet i et hjørne for at det skal være tomrom bak hoppa. Ho kan jo også kanskje ha behov for å røre litt på seg når ho har veer (eller om føllet ikke ligger helt rett - så må ho bevege seg).

Opprinnelig postet av Hirsaluohkka

Nei du har rett i at det er lite med slike vegger ute i naturen, og derfor er det heller ikke naturlig for ei hoppe å ta hensyn til dette. Nå vil hele føllingsprossessen bli kameraovervåket, så vi vil følge med når det skjer. Men alikevel er det best om hun kan følle i føllingsboksen. Men om hun stresser så mye som hun gjør nå i føllboksen, så er ikke det bra for det ufødte føllet heller. Hun vil ikke spise, og langt i fra legge seg ned der inne, og vandrer og stresser rundt så hun blir helt svett. Så hva er da værst lurer jeg nå på?

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2008 :  22:11:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg syntes ikke boksen din var så alt for liten å følle i... Hoppene vet alltid ossen de skal legge seg for at føllet skal ha det bra når det kommer osv. Er bedre med en trygg hoppe enn en kjempe stressa enn... Eller som T.Boysen sier, kansje ute hadde vært en mulighet.

Opprinnelig postet av mariakaogcindy

Ja det er dette her som er dilemmaet da. Hva er værst, å følle i en liten boks hvor hun er trygg og rolig og har selskap av bestekompisen sin, eller følle i en stor boks hvor hun (iallfall akkurat nå) er liverdd og helt alene.

Å la henne følle ute hadde jo vært en mulighet, men det kommer veldig ann på vær og føre. Og da får vi litt problemer med å følge med henne og kontrolere henne hele tiden. Litt vanskelig å kameraovervåke henne ute i en stor paddock.

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2008 :  22:19:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Du kan ganske sikkert ta det med ro i minst 50 - 60 dager enda, og gamle "avstandsjordmor" Boysen lover å gi deg råd hele veien. (Ja, jeg skulle nesten ønske at jeg kunne sitte føllvake sammen med deg - for det vet jeg ALT om....)

Jeg prøver å forbrede meg til følling og har lest en god del om følling nå. Det står bl.annet flere steder at hoppa bør settes på det stedet hun skal følle minst 4-8 uker før følling. Dette er både for at hun skal finne roen og bli vant med stedet, men viktigst er det for at hoppa skal bygge opp antistoffer mot det bakterie miljøet som er der, slik at føllet får denne beskyttelsen av mora rett føre fødselen.

I skrivende stund er det 71 dager igjen til hun har termin.

Det er så mye å sette seg inn i og jo mer man leser desto skumlere blir det synes jeg. Det er jo så mye som kan gå galt og så mange skrekkeksempler. Prøver å holde på den tanken om at det går som oftest bra i de aller fleste føllingene.

Føllvake ja, bor du langt unna oss?? (Hedmark/Våler i solør(Braskereidfoss) /mellom Elverum og Flisa).

Redigert av - *Skogli_Western_Riders* den 23/02/2008 22:21:24 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 24/02/2008 :  23:50:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Problemet" med at hoppa skal venne seg til bakteriefloraen i den nye boksen løser du ved å flytte den gamle flisen over - da er det kjente lukter der også.
Mulig at damen "merker" at du er spent på OM hun vil like seg der, istedet for at du signaliserer: HER skal du være - god plass, ikke sant!
Når det gjelder føllvake: Er det plass utenfor boksen, hvor du kan ha en feltseng, eller en "feriestol", hvor du kan sitte stille, evt. sove litt. Det bør ikke være for mye lys i stallen, da de fleste hopper foretrekker å følle når det er mørkt.
Hehh - foreslår at du slutter å lese om følling fra nå av, og fokuserer på at det går bra.
Siden jeg har en skvett sameblod i årene, skal jeg "go-ganne" litt på dama di, jeg.
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2008 :  19:53:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
"Problemet" med at hoppa skal venne seg til bakteriefloraen i den nye boksen løser du ved å flytte den gamle flisen over - da er det kjente lukter der også.
Mulig at damen "merker" at du er spent på OM hun vil like seg der, istedet for at du signaliserer: HER skal du være - god plass, ikke sant!
Når det gjelder føllvake: Er det plass utenfor boksen, hvor du kan ha en feltseng, eller en "feriestol", hvor du kan sitte stille, evt. sove litt. Det bør ikke være for mye lys i stallen, da de fleste hopper foretrekker å følle når det er mørkt.
Hehh - foreslår at du slutter å lese om følling fra nå av, og fokuserer på at det går bra.
Siden jeg har en skvett sameblod i årene, skal jeg "go-ganne" litt på dama di, jeg.

He he. Takk takk Trine. Vi har anskaffet overvåkings utstyr, så jeg skal være flue på veggen og følge med henne fra sengekanten. Gubben og jeg skal ha nattvakter og bytte på å ha skift. Planen er helt klar. Tror jeg skal følge tipset ditt jeg om å slutte å lese om følling. Jo mer jeg leser desto med redd er jeg for alt som kan gå galt. Bare det er jo en hel bok nesten Stjerna er ved godt mot og ser ut til å ha det bra. Jeg rir henne litt "nesten" hver dag, men bare rolig og lett jobbing.
Så nå er nedtellingen i gang for fullt; 69 dager igjen til termin

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 25/02/2008 :  22:39:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehhh - "Skogli" - så at du hadde skrevet en melding til meg på VIP'en, men da jeg skulle svare på den, forsvant det "i tåka" (dvs. hengte seg opp). Kunne du skrive på min private mail istedet, så er det lettere å prate, liksom, (trineboysen@start.no).

Ja, tenk om jeg hadde hatt overvåkningsutstyr de gangene jeg har tilbrakt natt etter natt i kalde staller - ventende på mærrer som "kneip igjen" så godt de kunne, når de visste at jeg var der....
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.