hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - La hoppa følle med eller uten sko???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 La hoppa følle med eller uten sko???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2008 :  19:12:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Bør hoppa få av skoene før følling?
Evt. hvor tidlig bør dette skje?

Ei hoppe kan jo (i følge læreboka) følle 30 dager før el. etter termin.

Hva har du pleid å gjøre med hoppe som skal følle?

Hoppa vår er ikke barfot til vanlig og blir lett sårbeint.
Hva anbefales?

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Justforfun+Rilight

Norway

Skrevet - 17/02/2008 :  20:04:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJustforfun+Rilight  Svar med kopi av melding
Mine hopper føller uten sko, rett og slett for at jeg vil ikke ta den unødvendige risikoen det er at de har på sko. Jeg tar av skoene ca en måned før følling hvis de har sko. Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 17/02/2008 :  20:06:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også hørt at det er lurt å ta av skoene... skoene til Tia skal iallefall av!! :)

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2008 :  22:26:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Takk for svar. Ja da blir det "off" med skoa på dama vår også
Takk.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/02/2008 :  00:40:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, bare så du får det HELT bekreftet: Sko av!
Uavhengig av termin, så bør skoa av så snart du kan merke at det er den minste endring i juret - ja, for jeg regner med at du sjekker det daglig. Da kan det være uker til fødselen, men det er bedre å ha tatt skoa av i tide.
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 19/02/2008 :  13:17:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan sommersko skade altså ? (mer enn barfot ?)

Alle hoppene jeg har sett følle har hatt sko, untatt 1 når jeg tenker meg om...

Tenkte lissom hvis hun blir lett sårbeint så kan ikke det være godt og gå og halte rundt med DIIIIGER mage osv...

Legget til det at jeg hvet egentlig ikke så mye om dette, men syntes det virket rart...
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2008 :  15:25:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Hoppa mi hadde sko på ved følling, og det hadde to andre drektige hoppene på stallen også, uten at føllene kom til skade, hoppa passer jo på hvor hun plasserer bena sine (jeg forhørte meg om det meste da hun skulle følle, og fikk aldri anbefalt å ta av skoene).
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 19/02/2008 :  18:48:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har jobbet på et avlsenter og sett mange hopper som ikke har vært så forsiktig på hvor de setter beina sine...
Nå gikk det alltid bra. Om det var fordi de ikke hadde sko vet jeg ikke, men....
Jeg ville aldri ta den risikoen!
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2008 :  19:13:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Nei jeg vil ikke ta noen unødvendige sjanser med hoppa vår, så skoa vil nok bli tatt av i løpet av en måneds tid. Jeg så en dokumentar om en villhest flokk. Og der var det bl. a. ei hoppe som hadde hatt føll flere ganger. Villhester har jo ikke sko da, men denne erfarne hoppa tråkka altså på føllet sitt i det hun reiste seg opp etter føllinga. Dette var egentlig utgangspunktet for at jeg la inn dette spørsmålet her. Men nå vet jeg at "Dama skal av med skoa før følling!" etter alle tips og anbefalingene her. Det er bedre at hoppa blir litt sårbeint en kortere periode, enn at vi risikerer skader på føllet. Håper bare på at snøen og isen forsvinner snart slik at det ikke blir så ille glatt ute.

Takk for alle svar og tips
Bare 75 dager igjen til termin nå

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/02/2008 :  00:33:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehh - jeg som har avlet føll siden 1984, har ALLTID hørt at skoa skal AV på høydrektig føllhoppe.
Det er like selvfølgelig som at hopper på slipp også skal være skolause.
Selv om høver kan/skal være harde og velpleide i uskodd tilstand, er forskjellen mellom sko og ikke sko å sammenligne med tresko og barbeint på våre føtter. Dessuten er en skolaus hoppe-hov mye mer følsom for hva den evt. tråkker på.
Hehh - vil tro at blåholka er forsvunnet i GOD tid før det er gått 75 dager..... - skal begynne å krysse av på datoene, jeg også.....

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2008 :  12:43:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ehh - jeg som har avlet føll siden 1984, har ALLTID hørt at skoa skal AV på høydrektig føllhoppe.
Det er like selvfølgelig som at hopper på slipp også skal være skolause.
Selv om høver kan/skal være harde og velpleide i uskodd tilstand, er forskjellen mellom sko og ikke sko å sammenligne med tresko og barbeint på våre føtter. Dessuten er en skolaus hoppe-hov mye mer følsom for hva den evt. tråkker på.
Hehh - vil tro at blåholka er forsvunnet i GOD tid før det er gått 75 dager..... - skal begynne å krysse av på datoene, jeg også.....

Opprinnelig postet av T. Boysen

Nedtelling har begynt for fullt (har nok allredet vart en god stund må jeg ærlig innrømme, he he).

Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 25/02/2008 :  15:31:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skoene på hoppa mi skal av så fort den hersens isen har gitt tapt for våren. Hun brukes ikke så mye nå at det vil bli noen slitasje uansett, og jeg har tro på at skoløse perioder gjør godt for hovkvaliteten. I tillegg kan en skodd hov gjøre veldig mye mer skade enn en uskodd hov.

Mange hester som er i daglig bruk trenger ikke sko. Da kan jeg heller ikke skjønne at en hest som ikke er i bruk, skal trenge sko.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.