hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sommersbeite..?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Sommersbeite..?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mariie92
» VIP

Skrevet - 26/01/2008 :  21:39:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har en bekjent som ikke har tenkt til å sende hesten sin på sommersbeite i år..
Så det jeg lurer på om det er karv om at hesta skal stå på sommersbeite..? For ellers kommer denne hesten stå på rundbell HELE året..! Er dette lovlig..? Det kan vel ikke være noe bra for hesten dette..

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 27/01/2008 :  01:13:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Det er ingen krav om at hester skal på sommerbeite.
Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/01/2008 :  01:17:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Krav og krav - har ikke behøvd å lese forskriftene fra "Mat"-tilsynet, da min hest går på beite året rundt, og minst 3 mndr. på naturlig sommerbeite. Om vinteren er det selvfølgelig ikke noe særlig å spise utendørs, og hestene får da lagt ut fòr på dagtid.

Jeg ville synes synd på en hest som ikke får - bare litt - sommerferie på friskt gress. Ja, bare noen få uker å "være hest"....

Er denne hesten en veeeldig aktiv konkurransehest, med høysesong om sommeren, eller er det fordi denne bekjente ikke vet om noe sted den kan gå på beite? - Da kan jeg gi tilbud om et meget godt sommerbeite, og hvis transporten ikke er for lang, kan jeg godt hente den stakkars hesten hit.....

Regner med at du da forstår hva jeg mener om at en hest ikke får gå på sommerbeite.....
Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 27/01/2008 :  10:54:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg holdt på med travere var det bare unghester og alvshopper som gikk på beite..
Det var liksom ingen som tenkte på at det faktisk går ann å kombinere!
Jeg syns det er så mange som tror at sommerbeite = FRI. Hestene mine går også på beite hele året, og spiser grass så lenge det gror, og det er på sommeren jeg er mest aktiv med mine!

Også er det de da som ikke tåler å gå på grass...
De som er forfangene eller bare blir fryktelig feite.
Ponnien min blir smellfeit bare av å se et grasstrå!
I to sommere har hun gått med en forfangen ponni på et beite uten grass (terreng og skog) med høy. I år skal hun stå sammen med en hest som også blir smellfeit og spise høy.
De må ikke spise grass for enhver pris...
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 27/01/2008 :  11:53:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sommerbeite er vel ikke påbund, men som T Boysen sier... La hesten være hest noen få måndter.

Som du sier da må den gå på rundball... Det er IKKE og anbefale, ballen vill mugne etter 2 dager og da må den kastes... Rundball skal bare brukes når det er minusgrader ellers så gjærer den...

håpe du fikk noe utbytte av dette...
Gå til toppen av siden

Mariie92
» VIP

Skrevet - 27/01/2008 :  12:03:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar! =D
Til T Boysen; dette er ikke en aktiv hest i det hele tatt! Den kan ikke bli ridd på pgr av at hun er ekstremt salrygget.. Så det er heller det at de ikke har sommerbeite.. Men det er ikke noe problem å skaffe seg det hvis man vil liksom... Vi har fått tak i mange fine sommersbeiter til hesta våres.. =D
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 27/01/2008 :  12:57:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Da er det jo synd at den ikke kan få seg litt fridager i finværet!!!
Men jeg forstår jo at folk med allergi-hester, aktive hester og andre hester som av en eller annen grunn ikke bør stå på beite velger å ikke sende dem på beite, men heller ha de hjemme på luftegård/beite og evt ha litt inne-tid, og regulering av for mm.
Jeg har et stort fokus på at mine hester skal få være så mye ute som mulig! Har en hest som reagerer veldig på insekt ( må veterinærbehandles) og ønsker å ha henne i nærheten, slik at hun kan settes inn når det er behov, dessuten vil hun vær inne på natten. Dette fungerer fin, det blir jo omtrent 12 timer utetid - samt tid inn for å sove,spise, få litt fri fra insekt. Så jeg har valgt å ha noen på skikkelig sommerbeite, ute døgnet rundt i mange uker- og en mellomløsning på to av de andre.

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 27/01/2008 :  13:21:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å snakke generelt om beite, så er det mange som liker å bruke hesten sin om sommeren, og som ikke har beite tilgang slik at det lar seg kombinere ... at en hest ikke sendes bort 2-3 mnd på sommerbeite, behøver ikke bety at den står på stall mesteparten av døgnet. Mine hester står på beite enten de er hjemme eller sendes bort, fordi det er gress på alle havnene her , men de står ute døgnet rundt fra april, så ute hele tiden har de alikevel. Mange velger å gi hestene fri noen mnd på vinteren når føre er vanskelig. Foreksempel. Jeg sender hestene mine bort om sommeren, men det er kun fordi JEG ikke makter å ri når det er varmt. og JEG vil gjerne ha den tiden sammen med min mann til å kunne gjøre andre ting ...

Sommeren er for mange den beste tiden og ha hest, så hvorfor skal hesten sendes bort da ? Om ikke man har gresstilgang hjemme, så kan man fint plukke gress til hesten, så den får det, eller bruke tid til å gresse med den.

Nei, det er ikke noe krav til at hester skal stå på beite.

Ang rundball, så er ikke dette sommermat. MAn må fore med høy.

Besøk gjerne hjemmesiden vår :)

http://www.123hjemmeside.no/marsgris
Gå til toppen av siden

Mariie92
» VIP

Skrevet - 27/01/2008 :  19:28:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar.. Jeg skjønner det at hvis folk har hester de starter med å sånne ting, så sender de dem ikke på beite.. Det er jo forståelig.. Men dette er en nordlandshest, som aldri blir brukt, stakkar.. Så da, når de nesten ikke har ut hesten, skjønner ikke jeg hvorfor de ikke sender den på beite.. Men det er jo opp en hver enkelt. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/01/2008 :  01:19:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehhh - send hesten hitover, så får min gamle nl-dame en slektning å gå sammen med...... Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.64 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.