hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva istede for havre ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 hva istede for havre ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

mariakaogcindy

Skrevet - 21/01/2008 :  20:49:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo

Hesten min går på havre nå og blir veldig sprek. Hun trenger litt energi så jeg må bruke noe annet enn havre.

Morgen:
0,4L betfiber
0,5L kli
0,5L green power
0,5L gulrøtter
0,3L Havre (skal byttes vekk)
1dl olje
15ml e vitamin
20ml salt
Fri tilgang på grovfôr

Lunsj:
Fri tilgang på grovfôr

Kveld:
0,4L betfiber
0,5L kli
0,5L green power
0,5L gulrøtter
0,3L havre ( skal byttes)
15ml e vitamin
10ml kalk
20ml salt
15ml multivitamin
2dl olje

Hun må ha litt energi ved siden av dette...

Hun tåler ikke pellets som energi eller komplett...

Jeg lurte på om gull fra fk hadde funket og hvor mye ??
Eller ekstrem fra fk ??

Noen tips... ( er mest intressert i fôr fra fk fordi det er der jeg kjøper det andre...)

Tusen takk for hjelpen

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 21/01/2008 :  21:11:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Nå har jeg lest litt på forplanen din, 6 dl havre i døgnet hel eller valset? for om det er valset havre er jo dette "nesten ingenting" i kilo-samenheng. Men la oss si at det er hel havre - 1 liter tilsvarer kanskje rundt 0,6 kilo ( huker ikke nøyakig) Men du gir den 3 dl olje - noe som tilsvarer 1 kilo havre energimessig, altså rundt 2 liter havre! Så saken er om det er oljen eller havren den blir sprek av...Er det jo sånn at du er sikker på at det er havren kan du jo bare gi den littegranne mer olje, og for å kompensere 6 dl havre så blir jo ikke det store mengden. Hvis hester får mer enn 3 dl ole må de ha tilskudd av vit E. selges olje med e-vit på felleskjøpet.
Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 21/01/2008 :  22:35:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var jo mye stæsj du gav hesten din da.. Noe grunn til at du gir den kli/greenpower/e-vit. Ikke ment som kritikk, men mange som gir masse greier uten at hesten trenger det.. Forstår det m e-vit for å komansere for olja, men det er også uhyre viktig å ikke gi for MYE e-vit, noe som fører til forgiftning...

Men man kan bytte ut havren m f.eks. bygg, det inneholder faktisk mer energi enn havre, men menge hester reagerer ikke på samme måte av det.. CH ekstrem er pellets, så det vil nok ikk hesten din tåle.. Husker ikke helt inneholdet av energi i Gull, men mener at også denne inneholder havre.. Hva m å prøve Spillers, Eggersmann, Havens e.l.? De inneholder ikke havre, og har forskjellige typer m ulikt enegiinnhold. Har selv startet å gi min 5åring havens, fuker bra etter 3 uker...

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 21/01/2008 :  23:00:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg tenker litt andre veien .. har du prøvd å gi den forplanen du gir uten havren ? Mtp at det er ikke så mye havre, og hvis den mengden gjør hesten for sprek, så får den kanskje nok energi av oljen ?

jeg ville tatt bort havren og sett an noen uker, og heller da evt gitt noe annet om det blir for lite ... signerer forøvrig Ida sitt innlegg...

Besøk gjerne hjemmesiden vår :)

http://www.123hjemmeside.no/marsgris
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2008 :  01:24:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Jeg tror jo også kankje at du gir nok som det er, skjønner ikke helt hvorfor du tror at 3 dl havre to ganger daglig er årsaken til "sprekheten", og at du vil bytte dette med en annen energi kilde. Jeg tror mange har misforstått litt om at havre er et så voldsomt "sprekhets-for", de blir vel i realiteten sprekere av bygg. Men studier viser at omtrent 30 prosent av hester i norge ikke tåler bygg så bra. Det som er med havren er jo stivelsen - som omdannes til energi. For mye stivelse er heller ikke bra, men dette viser seg jo heller på andre ting enn akkurat sprekhet.
I dagens kraftfor samfunn kan man vel omtrent kjøpe det man vil ha, og det er jo flott! Men i årenes løp har jeg gjort meg enkelte erfaringer, har foret på masse hester- unge/gamle/gamle samt forfangen hest. Jeg prøver å fore så enkelt og "rent" som mulig. Dvs dele opp rasjonene mest mulig, og jeg gir det letteste foret ( fordøyelige) til morgen og middag, og det som krever litt mer tid til kvelds. Prøver å ikke blande alt i en "smørje" fordi enkelte forslag " kan ta plassen til et annet" slik at man ikke får utnyttet det slik man ønsker. Kli har jeg sluttet med etter råd fra veterinær, dette er i utg.pkt et avfallsprodukt og kan for hester som bla er plaget med mugg være årsak. ( og det funker, har ikke hatt et tilfelle av mugg siden vi kuttet ut hvetekli i fjor!)
Jeg mener ikke at man ikke skal blande forslag, men være litt bevisst på hva man gir - hvorfor- når - og om det er nødvendig. men jeg så et eksempel idag, der noen hadde ordnet en forplan,til en stor brukshest, 0 kraftfor/tilskudd morgen + middag---men alt til kvelds, og da spør jeg hvorfor?
Sorry for at jeg "tok helt av" her, dette ble vel litt OT

Gå til toppen av siden

Stor&Liten

» VIP

Skrevet - 22/01/2008 :  10:09:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten din går på fri tilgang til grovfor med god kvalitet, så skal det vel i utgangspunktet ikke være behov for å gi så mye kraftfor?
Med mindre den brukes veldig hardt, eller har spesielle behov. Rasen har jo også endel å si for hvordan hesten bør fores.

Jeg regerte også litt på at du gav så mye forskjellig "stæsj" til hesten din.
Er dette virkelig nødvendig?

Mine hester, en Kaldblods og en Frieser, får svært lite kraftfor. Jeg gir bare en drøy halvliter komplett morgen og kveld. Og de får det mest bare fordi det skal "være noe i krybba", og for at jeg skal ha noe å blande multivitaminen i.

De har også fri tilgang på grovfor av god kvalitet, og er i godt hold og i god form for sitt bruk.( Hobbyhester)

Det jeg ikke fant på lista di, men som jeg kan anbefale, er hvitløkspulver.
Dette sies å ha en litt avvisende effekt på insekter om sommeren, og siden det styrker immunforsvaret, kan det også virke forebyggende på forkjølelser og luftveis plager.

Gå til toppen av siden

Stor&Liten

» VIP

Skrevet - 22/01/2008 :  10:36:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forresten... tror jeg trekker tilbake det siste avsnittet mitt der jeg anbefalte hvitløk..

Begynte å lese noen andre tråder her, hvor det påstås at hvitløk kan være giftig for hester, noe jeg faktisk ikke har vært klar over!!

Har vært tom for hvitløk i noen uker, men kommer nok ikke til å skaffe det igjen nei...

Med andre ord: Jeg anbefaler IKKE hvitløke allikevel.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 22/01/2008 :  19:24:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når du sier hesten din trenger fôr med energi, i steden for havre, hvorfor trenger den det?

Er det fordi den lett taper vekt? Hvis hesten får alt dette og fri tilgang på grovfor, og allikevel er for tynn, men blir heit av havre, så er det EN ting.

Hvis du mener hesten må få noe fôr som gir den energi til hard trening, - men ikke SÅ heit energi som kanskje havre - så er det noe annet...

Om det siste er tilfelle og hesten ikke er for tynn - ville jeg kuttet ut havren og IKKE erstattet den med noe annet. Hesten får nok energi til hard trening fra grovforet. Forskningsresultater viser at konkurransehester løper fortere om de får kun grovfor og ikke kraftfor den dagen de skal gå løp. De regner med at hestene blir raskere av å slippe de store svingningene i blodsukkeret som kraftforet forårsaker.

Hvis hesten lett blir tynn trenger den flere kalorier. Kalorier er en enhet vi måler energi i, så om hesten får mer kalorier får den mer energi, men kanskje ikke den hetende typen energi som du vil unngå. Forplanen din ser jo bra ut så jeg ville da evt fått analyse av grovforet, blodprøve for å se om det er noe hesten mangler, og lete etter grunner til at hesten ikke tar til seg nok næring.
Noen hester legger lettere på seg om man kutter ut alle kornprodukter (M.a.o havren) uten å erstatte det med noe annet. Noen hester har godt av Equilibra eller Biola for å gi maven riktig bakterieflora.

Fortell oss hvordan det går... :-)
Gå til toppen av siden

DonPånnis

» VIP

Skrevet - 23/01/2008 :  00:14:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare et lite tips om du vil ta noe bort fra forplanen.

Tar du vekk klien, kan du ta bort kalken også, gi heller vitamintilskudd - det burde holde (kanskje ikke, jeg vet ikke ettersom din går på kun havre), kjøpes på FK. Kli er det ingen grunn til å gi, dog bra at du gir kalk når du gir kli! Vil du at hesten skal kose seg med "grøt" så er det 100 ganger bedre med betfiber, som du allerede gir. Istedenfor olje + e/vitamin, kan du også få kjøpt på FK en olje som er TILSATT e/vitamin, så 2 i 1 Og olje gir jo energi selvsagt..

Eller synes jeg at du har tatt frem forplanen veldig bra, ikke pgr. av at det var så mye "stæsj", men feks. det med e/vitamin grunnet hesten får i seg olje, kli - kalk. Og det med e/vitamin, så sies det at man ikke trenger å tilsette med mindre man gir store mengder olje, jeg husker ikke nøyaktig mål, men anbefalt dosering av olje er 2-3dl, vet ikke om den trenger olje under det, men nok helt sikkert over vertfall. Men det er bra å gi e/vitamin uansett, ¨smører¨ leddene fint, hesten blir litt mer løsgjort etter harde treningsøkter.
ca 50gr salt til en hobbyhest, varierer med hvor mye den svetter/trenes.

Redigert av - DonPånnis den 23/01/2008 00:17:31 Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 23/01/2008 :  20:12:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok... Hadde håpet jeg skulle slippe og ramse opp men det må jeg vist...

Denne förplanen er satt opp sammen med dyrlege, fordi hun har overaktivitet i tarmen. Hun har e vitamin både pga olje og pga dårlige høver. kalk pga kli...

Jeg har prøvd uten havre og da syntes jeg det blir lite liv i henne... Dyrlegen sa da at han ville bytta, men han var ikke helt sikker på til hva ?? Han tenkte litt på gull...

hun kan ikke få rein bygg, for da begynner hun og fylle i beina.

Håper da på noen "nye" tips som kan hjelpe meg litt på vei Eller må jeg bare prøve meg fram selv

Skal forresten gå ned på green power nå... til 1L om dagen...
Gå til toppen av siden

Stor&Liten

» VIP

Skrevet - 24/01/2008 :  11:47:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du skriver først at du vil bytte ut havren fordi hun blir veldig sprek av den. Men så sier du også at hun lite energisk UTEN havren...

Isåfall er vel den mest innlysende løsningen å bare justere havremengden?
Kanskje du bare trenger å gi litt mindre havre for at hesten skal fungere slik du ønsker?

Resten av forplanen din ser jo ut til å dekke andre behov hesten har, så den bør du kanskje la være som den er.

Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 24/01/2008 :  20:52:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg fikk beskje om og prøve litt uten havre, og da var hun lat.

Andre sier det ikke er noe vits i å gi mindre havre, men bytte i noe annet... MEN HVA
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2008 :  22:12:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
ok. har skjønt at du vil beholde forplanen med det du har- men bytte ut havre med noe annet. Men jeg skjønner ikke helt; den blir sprek/heit av 6 dl havre pr dag, altså uten å ha regnet så nøye, men en kilo hel havre veier vel rundt 0,6 kg - da er vi nede i ma kanskje som 0.3-0.4 kg havre og det gjør hesten heit. men uten dette blir den lat. da er marginene små i differansen lat-heit må jeg si. tror ikke jeg ville gitt gull iallefall, min erfaring er at gull gir mer "fart" i dem enn havre, iallefall når vi er nede i slike små mengder.
hvis du halverer havren din da- til 3 dl i døgnet burde du jo komme til det ultimate her, ikke lat og ikke heit.
Personlig klarer jeg ikke helt å skjønne at havren i disse små mengdene kan være så avgjørende, du har jo en stor hest, hadde skjønt det om den hadde fått en kilo for mye men.
Men om dette kan hjelpe: Jeg har en hest, spranghest, en typisk kikkete en som får samme kraftfor mengde året rundt omtrent ligger på rundt 4-6 liter. Hun kan være helt "klikk, heit som bare f, være veldig energisk" jeg kutter ikke ned på foret av den grunn, for jeg kjenner henne så godt at jeg vet at det ikke er foret - hun er sånn - neste uke kan hun være lat. Slik er hennes personlighet." lat/heit/sprek/bedagelig..." det er rett og slett dagsformen som avgjør - jeg vet nesten aldri hvilket "føre" hun er på før v komer ut. Hun er i flott hold, fin pels/hover, bygger muskler mm - så forplanen passer henne fint.
Nå skal jo ikke jeg si at din hest er sånn, men det er ikke alltid foret som har skylda for at en hest oppfører seg som den gjør- men likeså personlighet, noen er mer uforutsigbare hvis man kan kalle det det- og iallefall etter mine erfaringer så har man en dag av hvert med enkelte hopper kontra vallaker.

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 24/01/2008 :  23:14:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
olje er det mye energi i.
Snakket med en jeg kjenner som jobber på felleskjøpet, og hun sa når det ikke var havre og få tak i, så anbefalte de og gi energi og olje.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2008 :  23:29:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Olje gir "slow-release" energi, dvs den er ikke hetende.
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 26/01/2008 :  13:35:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
så jeg skal da bare fortsette på havre ? Hun har egentlig blitt litt bedre igjenn... Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.26 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.