hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten min viser ingen interesse for Kraftfôret..!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hesten min viser ingen interesse for Kraftfôret..!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

troypija

» VIP

Skrevet - 20/01/2008 :  21:20:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min viser ingen interesse for kraftfôret sitt.. hun prøver ikke engang å spise d. Men det som er så rart, er at hun spiser høyet sitt som normalt, er kvikk og har heller ikke feber. Prøvde å tilby henne gullerot, mn heller ikke det har hun vist interesse for.. har prøvd å bløte kraftfôret, mn heller ikke d har funket. Det har vert slik siden Torsdags morgen, og nå er det søndag.

Har tatt vekk kraftfôret i helga, mn når jeg nå prøvde å tilby henne litt så viste hun forsatt ingen interesse.

Det er snakk om ei blandings hoppe på 3 og et halvt år. (Kaldblods/fjording). Har tenkt på om d kan være felling av jeksler, mn da er d jo litt rart at hun ikke har problemer med høyet:S

Noen forslag til hva dette kan være? Eller noen som har opplevd noe lignede?

Alle forslag tas i mot med stor takk!

(Skal kontakte veterinær innen de nærmeste dagene for besøk i stallen vis d ikke er noen forandring).

Kjersti+Cometen

Skrevet - 20/01/2008 :  22:51:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags kraftfòr er det snakk om? Og hvor mye? Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 21/01/2008 :  09:20:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oppdrett.. 1Liter fordelt på morgen å kveld.. altså 0,5 Liter på morgen og på kveldsfôringen. Til middag får hun ingen ting. (Hun får 2kg høy til hvert måltid). Gå til toppen av siden

Kjersti+Cometen

Skrevet - 21/01/2008 :  17:37:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det høres jo litt rart ut.. Jeg ville ringt veterinær. Hvis hesten ikke vil ha gulerot engang så må det jo være noe galt? Har vært borti hester som blir matleie, men det er neppe problemet med så små mengder. At hesten ikke har feber behøver ikke nødvendigvis bety at den er frisk. Ring dyrlegen du! Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 21/01/2008 :  17:59:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har snakket med dyrlegen nå, og han hadd ingen ide om hva d kunne være. Han mente kanskje d var snakk om matleihet. I hvert fall skal kraftfôret kuttes totalt ut i to dager til, uten noe som helt til gang. Deretter skal jeg prøve med en neve, og øke litt for hver dag dersom hun spiser. Hvis ikke skal jeg bare fjerne kraftfôret ijen.

Mn jeg lurer forsatt på om d er noen som har opplevd noe lignede..
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 21/01/2008 :  20:54:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har vært borte i akkurat det samme, med min 3åring... Hun fikk oppdrett... Hun ble lei + at hun hadde tannfelling... Hun spiste høy og alt helt fint.

Jeg fikk beskjed av min dyrlege og gi betfiber eller kli sammen med oppdretten bløyta, da smaker det bedre. Nå har jeg slutta med oppdrett da så nå går hun bare på kli og gulrøtter...
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2008 :  18:08:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde samme problem her, med to av de "eldste" hestene- 18 åring og 14åring. Grovfôr gikk ned på høykant, men det de fikk i bøtta si morgen og kveld nekta de å spise. Ja, de gadd ikke engang komme for å sjekke bøtta si. Løsningen ble å blande Havens slobber mash (müsli som skal svelles) i resten av maten- etter oppstarten med det har de to aktuelle hestene stått KLARE ved porten ved fôringene, og bøttene vært "skinnende" rene etterpå.
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 24/01/2008 :  09:23:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
1000takk^^,
Mn om jeg skal blande med betfôr.. hvor mye skal jeg bland inn ca.? Er d snakk om bare litt, eller mener du å bytte ut et par dl. oppdrett med betfôr?:S

Hun spiser forsatt ikke, så jeg tror uansett at jeg skal få dyrlegen til å sjekke henne og i tilegg sjekke tennene.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 25/01/2008 :  01:12:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen grunn til at hesten må ha ekstra kraftfòr? Er den tynn eller slapp?
En fjording/døl er av raser som stort sett klarer seg selv på naturlig fòr.
Er det tatt fòrprøve av høyet? Kanskje det inneholder nok av alt hesten trenger.
Jeg ville vært glad for å ha en hest som ikke belaster et ellers skrantent budsjett med ekstra utgifter til kraftfòr. "Dessverre" har jeg en hest som elsker gulrøtter....
Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 25/01/2008 :  11:03:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har kommet fram til at hun antageligvis bare er lei av oppdrett... prøvde å gi henne litt komplett og d gikk ned på høykant nå som hun har vert uten kraftfôr et par dager.

Når d gjelder hvorfor hun går på kraftfôr, så må jeg nok si at jeg egentlig ikke har så mye peiling på fôring og slikt.
Mn hun går på oppdrett fordi hun er en unghest i vekst, og hun ris og trenes forholdsvist ofte tatt i betrakning at d er en 3åring (Ikke mer enn tre dager i uka med ridning). Oppdrett inneholder de næringsstoffene en unghest trenger.
Jeg har fått hjelp fra søskenbarnet mitt som går siste året på dyrlegestudie til å sette opp fôrplan, og jeg har forhørt meg med flere andre, så jeg mener at det er rett å gi henne dn mengden hun får.

Men som du sier.. det er ingen krise om hun ikke spiser kraftfôret over en periode. Det var vel mer d at jeg ble litt skremt, og tenkte d kanskje kunne være noe mer alvorlig siden hun vanligvis kaster seg over kraftfôret.

Takk for alle svar..^^,
Nå prøver vi med litt "go`biter"slik som betfôr eller melasse i blandt, Så får vi se.
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 26/01/2008 :  13:43:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hun spiser komplett hvorfor ikke prøve og blande komplett og oppdrett ?? Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 26/01/2008 :  21:48:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Holder på Hun får ikke like stor rasjon som før enda, mn hun spiser da opp alt (Blanding av oppdrett & komplett) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.