hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bnadasjer eller ikke?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Bnadasjer eller ikke?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Christina_

Skrevet - 28/12/2007 :  22:13:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Hesten min fikk en skade i høst, vet ikke helt hva som skjedde men hun har ihvertfall satt fast i noe med begge bakbeina :S
Dessverre var jeg litt treg med å ringe dyrlegen.. Hun var ikke halt eller noe, men var jo helt umulig å bandasjere dem pga hun var så urolig.
Dyrlegen kom ca 1,5.mnd etter hun fikk skaden og sa at det ikke var noe farlig, men at jeg måtte bandasjere hver natt. Nå har jeg bandasjert i 2.mnd, og når hun har stått noen dager uten synes jeg hun har hovna opp litt, så jeg har bare fortsatt å bandasjere. Jeg spurte dyrlegen hva han mente, og han sa at dersom de hovna opp måtte jeg bandasjere. Så jeg bandasjerer hver natt fremdeles. Hva mener dere jeg skal gjøre? virker ikke som hun er plaget av det, så hvis hun har litt fylinger i bakbeina kan det vel ikke gjøre noe? Hvis jeg bandasjerer hver natt, så blir hun jo avhengig av det for å ikke fylle :S hva ville dere gjort? Hun subber jo med bakbeina, men det er noe hun alltid har gjort..

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/12/2007 :  00:47:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm - har det ikke bedret seg MED bandasjering i løpet av 2 mndr.?
Hva med å prøve å ikke bandasjere noen dager - og gi så mye uteliv som mulig.
En del hester "fyller litt" ved å stå stille i mange timer i døgnet - men kanskje ikke mer enn at det "årnær sæ" ved litt normal bevegelse.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 29/12/2007 :  16:39:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg ville tatt den til klinikk for ordentlig undersøkelse. + mye utegang som trine sier Gå til toppen av siden

Christina_

Skrevet - 29/12/2007 :  18:49:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jojo, det har blitt MYE bedre med bandasjering! Men når jeg lar henne gå noen netter uten, synes jeg de hovner opp litt, ikke mye. De går helt ned etter å ha ridd en stund, så da kan det vel ikke gjøre så mye?
Dyrlegen har jo sett på det, og det er ikke noe farlig i det hele tatt, hun gikk på smertestillende en uke + at hu fikk en sprøyte. Hun står ute så og si hele døgnet, fra 6 om morgenen til 9 om kvelden.
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 29/12/2007 :  19:04:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis de går helt ned etter bevegelse, er vel det et veldig godt tegn. Min første tanke er at det da er lymfesystemet som ikke helt greier å sirkulere godt nok når hesten står stille. (Det er jo da i grunn avhengig av bevegelse uansett, men noen trenger mer bevegelse enn andre).

Fikk ikke helt grepet på hva slags skade hesten din hadde hatt, men var det sårskader? Isåfall vil det jo gjerne ha blitt dannet litt arrvev som igjen kan føre til dårligere sirkulasjon. Jeg har selv en hest med ett sånt ben, og svaret jeg får fra samtlige dyrleger jeg har spurt, er;
"Jeg ville ikke bekymret meg for det der, så lenge det forsvinner med bevegelse og du ser at det ikke plager hesten."

Jeg bruker også bandasjer dersom han av en eller annen grunn må stå inne lenge (med lenge mener jeg mer enn en "normal natt" på 8-9 timer), men for det meste sverger jeg til bevegelse, og lar ham gå ute mest mulig, helst hele døgnet, det er i grunn det eneste som hjelper.
Uten å gjøre dette til en barfotdebatt må jeg allikevel få legge til at han også hadde stor bedring etter at han fikk skoene av.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Christina_

Skrevet - 29/12/2007 :  20:45:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det som skjedde var at når jeg kom til stallen var det ene beinet ganske hovent og hun hadde tydeligvis skjært seg på et eller annet, for på begge ballene bak hadde hun et langt kutt innover. + noen småsår på begge bakbeina. Noen dager senere så jeg at hun hadde fått et nytt sår på utsiden av beinet, og der var det en kul. Hun haltet ikke eller noen ting. Hovslager`n var der dagen det skjedde, og vi fikk rensa det, selv om hun hadde veldig vondt. Fikk lagt på en slags bandasje, men var ikke så lett i og med at sårene var helt nede ved hoven. Hovslageren mente at jeg ikke trengte å ringe dyrlegen, så da gjorde jeg ikke det.. Men når hun skulle ha nye sko igjen, var enda bakbeina hovne, så jeg ringte dyrlegen og han kom. Han sa at det ikke var noe farlig, men at jeg måtte bandasjere og så videre. Den ene kulen hadde allerede blitt kronisk. Nå har jeg bandasjert i 2.mnd, og for en uke siden var hovslageren her for å sette på nye sko og han sa bakbeina så veldig fine ut.. For ikke lenge siden flyttet jeg henne til en stall like ved meg, og da lot jeg henne stå noen dager uten bandasjene. Da synes jeg de hovna litt opp, men ikke mye (kan være på grunn av at hun har mugg i tillegg) Men gikk ned ved trening. Jeg spurte dyrlegen og han sa at hvis beina hovna opp når jeg ikke brukte bandasjer, måtte jeg fortsett å bandasjere. Har tenkt til å la henne stå uten bandasjer noen dager nå, men hvis beina hovner opp da, skal jeg fortsette å bandasjere eller ikke ? vanskelig :S Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 29/12/2007 :  20:58:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan bare svare for min egen del, og jeg prøver å bruke bandasjer minst mulig, uten å være fanatisk i den retningen heller.

Jeg kan sammenfatte det sånn; Jeg ser på problemet med min hest slik; LØSNINGEN er mye bevegelse. Bandasjer er for meg ingen løsning, men en "kriseplan"... skjønner du? Dette fordi bevegelse faktisk bedrer sirkulasjonen, og er det naturlige alternativet, mens bandasjer ikke akkurat gjør særlig mye med sirkulasjonen, men mer "hindrer" bena i å hovne like mye opp... Så må nesten bare du avgjøre hva som blir best for deg.

Edit; skriveleif... mandasjer! LOL!!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks....
Redigert av - Spendas den 29/12/2007 21:00:42 Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 29/12/2007 :  21:02:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Skriver under på den, Spendas!
Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Christina_

Skrevet - 29/12/2007 :  21:05:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for rådet :)
Ja, jeg synes at beina blir mye bedre når hun får beveget seg. Derfor prøver jeg å ri henne to ganger om dagen+at hu står ute mest mulig. Men har også hørt at hvis man bruker bandasjer over en lengre periode blir beina avhengig av det for å ikke hovne opp. stemmer det?
Hun bruker i tillegg bandasje på framkneet, fordi hun ble sparket for 3-4 uker siden. Hevelsen har blitt mindre, er en kul på utsiden av kneet. Synes du jeg burde bandasjere til hevelsen har gått helt ned eller droppe det ?
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 29/12/2007 :  21:13:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
De sier så, ja, at bein som ikke utgangspunktet ikke hadde behov for bandasjer, kan FÅ det dersom man begynner å bruke det hele tiden. Har ikke satt meg inn i mekanismen bak det, men har fått høre det fra veterinær, så det er nok ikke bare oppspinn...

Når det gjelder kneet, så er det umulig å svare på uten å vite mer om hva det er, men la meg si det sånn; jeg personlig ville neppe ha hatt bandasje på etter 4 uker pga en hevelse som var på vei ned. Så får du nok en gang tenke litt på hva du mener er best selv. Du vet jo også hvor omfattende denne skaden var osv, det gjør jo ikke jeg.

Christina_

Skrevet - 29/12/2007 :  21:45:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun var skikkelig halt de første to dagene, hele beinet var som en tømmerstokk. Rensa, og bandasjerte det. Ringte dyrlegen etter 3.dager, han sa jeg skulle bandasjere med kloramin, så det gjorde jeg i 5.dager og etter det bare vanlig bandasje. Etter ca 2.uker begynte jeg å ri igjen og det gikk veldig bra. Hun hadde ikke feber eller noe, meste hun hadde var 38,2. den første dagen. Beinet er mye bedre, hun hadde to småsår, de har grodd veldig fint. nå er det bare den kulen som er igjen. Hvis du går på profilen min, ser du bilde av kneet. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/12/2007 :  01:41:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
I utgangspunktet er det best å klare seg uten bandasjer, når en skade er leget. Da er det "naturen" som sørger for å holde sirkulasjonen i gang, med mye bevegelse og en boks som har et underlag som fremmer sirkulasjonen selv om hesten står mer stille. (En fjærende talle er ganske bra til dette.)
Som "menneske-fysioterapeut" har jeg hatt pasienter som er blitt operert eller har fått skader og lammelser som gjør at sirkulasjonen er blitt forstyrret, og hovne armer eller bein er medfølgende plager. Da kan man bandasjere eller bruke støttestrømper som hjelper til med venetilbakestrømningen eller lymfedrenasjen. Men disse skal bare sitte på en begrenset stund, og regelmessig og ikke belastende bevegelse er den beste medisin.
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 30/12/2007 :  08:35:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hun var skikkelig halt de første to dagene, hele beinet var som en tømmerstokk. Rensa, og bandasjerte det. Ringte dyrlegen etter 3.dager, han sa jeg skulle bandasjere med kloramin, så det gjorde jeg i 5.dager og etter det bare vanlig bandasje.

Opprinnelig postet av Christina_

Hun hadde ikke kanskje lymfangitt, da? Det kan jo i enkelte tilfeller bli kronisk dersom det ikke får behandling fort nok... Jeg har ihvertfall vært inne på den tanken med min hest, siden han har noen gamle arr på den foten, uten at jeg vet hva som har skjedd eller hvilken behandling de sårene har fått/ikke fått.
Du kan jo evt spørre dyrlegen din litt mer om det, for jeg har ikke funnet så mye info på hvordan kronisk lymfagitt egentlig arter seg...

Christina_

Skrevet - 30/12/2007 :  12:00:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det bakbeina du snakker om nå ?
Hvis det er det, så trodde også dyrlegen det var lymfangitt når jeg snakket med han på telefonen, men når han kom og så på henne sa han ingenting om at hun hadde fått lymfangitt..Men det kunne hende at hun alltid kom til å ha litt større venstre bakbein enn høyre. Jeg trodde også at det var lymfangitt, men da hadde vel dyrlegen sett det når han var å sjekket henne?
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 30/12/2007 :  12:19:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er bakbeina jeg snakker om... Er jo ikke godt å vite hva de sier... Men det første jeg tenkte på var i grunn lymfangitt, og siden du har fått beskjed om kloramin-omslag også, så kan jo det tyde på at dyrlegen mistenkte det samme...

Men uansett, dersom det ikke plager hesten nå, så er det vel ingen fare.

Christina_

Skrevet - 30/12/2007 :  12:24:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du snakker om frambeinet, så behandlet jeg det fra første dag. Hadde hun lymfangitt da, så var det i tilfelle bra jeg bandasjerte med kloramin da ? Jeg ville jo helst at dyrlegen skulle komme, men han sa det ikke var nødvendig (dette var etter noen dager) Så lenge hesten ikke haltet lenger, og hevelsen hadde blitt mindre. Han kunne ikke svare på hvor lang tid det kom til å ta før hevelsen gikk ned, men det kunne ta lang tid. Jeg sjekket temp på henne hver dag, lå stortsett på 37.6. Jeg begynte å ri henne etter 2. uker ca, og da var hun kjempeivrig og ville bare løpe ( det er vel et godt tegn? ) Hun virker ikke som å plages av kneet, så da er det vel heller ingen grunn til å ringe dyrlegen igjen? Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.