hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - bedekke i februar ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 bedekke i februar ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

mariakaogcindy

Innlegg: 706

Skrevet - 21/12/2007 :  19:01:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo

Fikk et tilbud om og bedekke shetlandsponni hoppa mi i februar...

Er dette lurt eller bør jeg vente litt lenger ?
Når vil føllet da komme ?

TORHILD

» VIP

Innlegg: 2595

Skrevet - 21/12/2007 :  22:59:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Føllet vil da bli født i januar, noe som jeg synes er en ugunstig tid. Du har flere måneder igjen med kulde og snø, og føllet vil få begrenset utegang. Det beste er å bedekke i mai-juni synes jeg, slik at føllet blir født i april-mai. Da har gresset begynt å spire litt, og det kan være ute og leke om dagen, uten frykt for å "drukne" i snøen...
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 22/12/2007 :  01:41:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
En del fullblodser blir bedekket så tidlig for å få hestene så "gamle" som mulig når de skal starte som 2-åringer. Ja, noen travere også - jfr. Atom Vinter som var født i januar.

Med en shettis er ikke slike "idrettslige" hensyn nødvendige, og min mening er at et lite ponniføll bør oppleve våren når det blir født.

Det er vel naturens viselighet at de fleste dyreunger blir født om våren....

De fleste hopper viser liten brunst i vinterhalvåret, og selv den mest virile hingst må finne seg i å vente til damene mener at tiden er moden. Ved bedekking om vinteren vil jeg tro at hormonbehandling kan bli nødvendig.

Hvorfor dette tilbudet nettopp i februar? Skal hingsten flyttes til et annet sted?

Normal bedekningstid er om sommeren, og mange føllventende folk er spente på om 17.-mai blir å feire i bunad eller stalltøy..... (heh - jeg har fått ett føll den 15. mai og et den 19. - så jeg unngikk å måtte ta av bunaden....)
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Innlegg: 706

Skrevet - 22/12/2007 :  08:32:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten skal på beiteslipp langt unna så den er ikke ledig da Kanje prøve og finne en annen hingst da ? Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Innlegg: 2595

Skrevet - 22/12/2007 :  20:45:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men når blir den sendt på beiteslipp da??
Gå til toppen av siden

Stjernekar

Innlegg: 108

Skrevet - 22/12/2007 :  23:51:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mest sansynlig vil ikke hoppa di være brunstig på den tiden av året...
Jeg har jobba på avlstasjon i noen år, og der åpner de 1. mars, men de fleste av hoppene kommer ikke igang før i april/mai med brunst...

Men for å motsi megselv litt... Jeg har ei shetlandshoppe som er brunstig året rundt, og pisser bare hun ser en ny hest........

Men uansett. Det er for tidlig for min mening. Er du uheldig med været, blir de kanskje stående inne i ukesvis....

Jeg driver å kikker etter hingt til min hoppe nå, og det er jo HAUGER av dem! Finn en annen.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 23/12/2007 :  02:43:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis dette er en verdifull avlshingst og han skal på slipp, er det også vanlig at slike hingster stilles til disposisjon i såkalt vårstasjon, så lokale hopper som ikke har anledning til å gå på slippet får sjansen til bedekning, særlig hvis hingsten skal gå på slipp langt borte fra hjemstedet.

Slike vårstasjoner er vanlig i ca. en mnd. fra midten av mai til midten av juni.
Regner med at denne hingsten er en "premiekar" som det er attraktivt å få føll etter, hvis han er "den beste partner" for nettopp din hoppe. I seriøs avl er det mange hensyn å ta.

Ville altså ventet så lenge som mulig utover våren med å bedekke, og også studere andre aktuelle hingster. Et aspekt å vurdere, er også hvor attraktivt et evt. føll vil bli - enten for egenbruk, og om føllet er salgbart - enten det blir hingst eller hoppe.

I de fleste raser vil et hingsteføll ende opp som vallak - enten før eller etter utstillinger, mens et hoppeføll har en "lettere" omsetning. Av de 9 føll jeg har oppdrettet, ble to av tre hingsteføll vallaker, mens den tredje ble avlshingst i Sverige. De fleste hoppene ble premierte avlsmærrer.

Avl er forøvrig en "alvorlig sak". Man må ha et mål med parringen, ved at foreldrene er gode (og godkjente) avlshester, og man må være bevisst på at et "nusselig føll" bare er nusselig i to-tre måneder, og så har man å gjøre med en vilter jypling, som man kanskje må ha i minst tre år, før det er noenlunde salgbart som innridd. Og da kan man begynne å regne på hvor mye dette føllet har kostet i oppforing og opptrening...

Er ikke så "oppdatert" på Shettis-fronten når det gjelder avl, men trekker paralleller til nl-hest, som jeg har en smule erfaring med.
Gå til toppen av siden

Sarha

Innlegg: 78

Skrevet - 27/12/2007 :  12:24:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke under noen omstendigheter bedekke en hoppe i februar.
Og du som bor såpass sentralt, har rimelig god tilgang på hingster av god kvalitet, så hvorfor akkurat denne hingsten?
Som andre har nevnt, det er ikke naturlig for en hoppe å følle vinterstid, og det kan i verste fall skape problemer som at hoppa avviser føllet.
I nærheten her var det for 3-4 år siden 2 som satte på føll vinterstid, og det gikk "galt" for begge.
Å flaske opp et føll er mye arbeide, og ikke alltid bra for føllet...
Nei takk til vinterføll, og som hingste-eier ville jeg aldri sagt ja til å bruke min hingst på ei hoppe i februar.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 29/12/2007 :  00:36:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, Sarha stiller nok et betimelig spørsmål: Hvorfor nettopp denne hingsten - på DENNE tiden av året?

Har hingste-eier noen "egen-grunn" til å tilby hingstens "tjenester" på en såpass ugunstig tid på året?

Nei - vent til våren med å vurdere om shettishoppa har noen grunn til å bli avlshoppe - og som tidligere sagt: Det er greit nok å avle et føll, men da har man også "en ekstra hest" i minst 3 år, før man får solgt den.

Hvert år er det altfor mange "hobbyavlere" som blir sittende med "søte føll - som er blitt uregjerlige ungdommer" - som man ikke får solgt.

Siden jeg har vært i "gamet" i mange år, og det er et "ikke-tema" - hvor tror dere at ikke solgte føll havner?

Selv har jeg klart å selge de føll jeg har avlet, men det gjelder ikke alle...
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway
Innlegg: 810

Skrevet - 31/12/2007 :  14:44:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er greit nok å avle et føll, men da har man også "en ekstra hest" i minst 3 år, før man får solgt den.

Opprinnelig postet av T. Boysen



Dèt er jo ikke sikkert da. Man kan jo få solgt før hesten er såpass gammel, men noen garanti har man ikke.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 01/01/2008 :  02:45:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig kan man være "heldig" å få solgt et føll eller en uinnridd unghest - til folk som KAN og vil ha jobben selv med å utdanne en hest. Men erfaringene er at de fleste vil kjøpe en ferdig innridd hest.
Har selv vært heldig og fått solgt de føllene jeg har avlet, men da har de vært etter høyt premierte hester, og dessuten godt håndtert.
Det er moro og spennende å avle hest, men man MÅ planlegge mye før man setter føll på ei hoppe.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.69 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.