hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - nyttårsaften??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 nyttårsaften??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

mariakaogcindy

Skrevet - 20/12/2007 :  19:23:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo

Noen tips til nyttårsfeiring ??

Har selv tenkt til og ta noe forran vinduene og sette på radio... + propper i øra på kaldblodsen...

Noen flere tips så de ikke skal bli redde og stressa ??

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2007 :  23:37:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte en CD i dyrebutikken i dag med lyder av fyrverkeri og mye annet. Så nå har jeg begynt å forberede hestene til nyttårs natta. Vi vet av erfaring at dene enne ponnien vår blir kjemperedd når rakettene fyres opp for fullt, så han skal få litt nyttårsdop. Det er egentlig ikke p.g.a han at vi skal gi han noe å roe seg ned på, men vi har ei drektig hoppe som står i boksen ved siden av. Hans uro smitter voldsomt over på henne så et år ble hun så syk at vi måtte ha dyrlegen her natt til 1. nyttårsdag. Sånt er ikke mye moro, og nå som hun er drektig tar vi ingen sjanser. Derfor skal den redde ponnien få beroligende middel den kvelden, for den drektige hoppas skyld. I tillegg til dette har vi allredet nå startet med å dekke til vinduene i stallen slik at det ikke plutserlig blir en masse brudd på de vanlige rutinene på nyttårsaften.
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/12/2007 :  23:59:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, jeg er glad ingen av dyra mine reagerer på raketter .... her gjøres ingenting.... ant blir de tatt tidlig inn, men det er fordi vi skal kose oss hjemme ;). I fjor jobbet jeg og tok de inn til normal tid (23 tiden )

så her går alt som normalt. Ingen tiltak.
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 21/12/2007 :  18:58:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for tips

Ingen fler som har noen tips til å få redde hester rolige ??
Gå til toppen av siden

Snøros

» VIP

Skrevet - 21/12/2007 :  23:21:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg setter på radioen, og har lyset på, så hestene ikke skal se alle fargene som spretter opp i været:)
Men på en annen side har jeg tenkt litt på det at om hestene i tilegg skal bli redde for rakettene og alt annet styr, så skal lyset stå på, radioen surre og masse annet.. Det er jo helt anneledes en de vanlige rutinene det? Men sånn er det bare, tørr ikke å ikke gjøre det vertfall:) De får også litt godt å spise, så de skal tenke på noen annet.. Mange små måltider får de også
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 22/12/2007 :  08:25:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok, da skal jeg ta noe forran vinduene og radio på og lyset på... + den store hoppa med propper i øra...

Er det noe kraftfôr jeg kan gi kl 00.00 ? de får kraftfôret sitt kl 19.00,
men er det farlig om jeg lager ekstra feks betfiber og gir kl 00.00 ??
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/12/2007 :  03:12:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har et "vidundermiddel": Biter av gulrøtter som jeg hiver rundt i boksen, så hesten må lete og finne bitene. Da glemmer den som oftest både smell og lys.... Gå til toppen av siden

Hege+Blesi

Skrevet - 28/12/2007 :  13:18:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg kommer til å sette hesten min hos han jeg hadde Blesi hos før. Der får han gå på utegang hele natta sammen med andre hester, og da bryr han seg nesten ikke noe om rakettene i det hele tatt. Han får nemlig panikk dersom han står inne og det er skumle lyder... Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 28/12/2007 :  13:38:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
se artikkel på hest.no

Hesten min er faktisk (jeg er veldig stolt og overasket over det) den roligste hesten på nyttårsaften (og tiden rundt). Han kunne fint bare stått ute i hagen å kikket på rakettene som lyser så fint, hehe! men de andre hestene som raser rundt i hagene desperate etter å få komme inn (ja, eller ut av hagene) bestemmer :). I fjor hadde vi èn problemhest rundt nyttår. Den gikk rundt og rundt i boksen, stressa seg opp, var dyvåt av svette og steila. Han sto langt fra døråpningen og hadde ingen vindu heller. Han var redd to dager før 31 desember og èn uke frem i tid.... .Veldig vondt å se den slik! Eieren hadde ikke hatt han på nyttår før så hun visste ikke at den ikke taklet det. Hvis man ikke forbereder seg så er skaden allerede sjedd for slike hester. I år (hesten står på en annen stall) er jeg nåkså sikker på at eieren tar noen forhåndsregler. Bomull i ørene, masse ynglingsmat (likte tipset til Boysen), kanskje litt beroligende (ikke dop) + de vanlige tingene som lyset på, tepper forran vinduer, radio på (med snakking - ikke musikk) og kanskje hun også vil feire nyttår sammen med sin hest? var nemlig HELT umulig å få tak i henne i fjor, så stalleier måtte ordne opp selv (selv om det var lite å gjøre annet enn å passe på at ikke stallinredningen raste ned....)

Jeg lurer på. Noen som har erfaring med hva man kan gjøre med en hest som allerede er DØDSredd? er det i det hele tatt noe å gjøre? vi tok jo av hesten dekkenene som var gjennombløte av svette og prøvde å gå inn å roe den - selv om det ikke var mye til hjelp....

Vi har fått noen nye hester på stallen i år, som vi jo ikke aner hvordan vil reagere så.... Det positive er imidlertid at de andre hestene i stallen vår ikke lot seg gire opp av èn som var redd. Det tenker jeg er bra både i forhold til dette, men også f.eks brann...
Gå til toppen av siden

VitaRosita

Norway

Skrevet - 28/12/2007 :  19:49:36  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingVitaRosita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVitaRosita  Svar med kopi av melding
hmm...Her var det jo ganske mange gode tips;)
Travere kan hvis de vil de også;) Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 28/12/2007 :  23:15:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Kanskje det beste tipset er å la en nervøs hest være sammen med rolige og trygge hester rundt disse rakett-tider...?
Ellen Gå til toppen av siden

Snøros

» VIP

Skrevet - 28/12/2007 :  23:46:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om hesten er dødsredd, ville jeg vurdert å dopet det ned. Kan høre litt drastisk ut, men om hesten er så redd at det ikke har det bra i øyeblikket, eller kan vere til fare for omgivelsene eller seg seg selv ( veit jo ikke om hesten din er det da så klart, er bare generelt jeg tenker på) så ville jeg vurdert det. Da slipper du å bekymre deg for å hesten kan skade seg. Men du kjenner jo hesten, og finner nok utav det:) Lykke til!:) Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 29/12/2007 :  16:41:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
men dop varer jo bare to timer ca....? doper hesten min to ganger i året når den skal til tannlege - og det er ikke lenge før den er ute i hagen igjen og våken... kan jo ikke bare pøse på med dop hele natta... Ville heller gitt beroligene jeg men... Gå til toppen av siden

Snøros

» VIP

Skrevet - 29/12/2007 :  22:18:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dop eller beroligende da, en av delene hvertfall.. Her er det vertfall slik at det er mellom kl 00.00- ca 01.30 at rakettene blir skutt opp. Men så bort jeg på en liten plass, så er ikke mange rakettene som kommer opp. Men i år skal det vist vere konkurranse om hvem som klarer å skyte opp mest raketter, i og med at det er siste året en får skyte vanlige raketter. Gruer meg jeg... Radioen er kom på, så de blir vandt med den. Allerede i dag ble det skutt opp raketter, menst hestene gikk ute, lagde heldigvis ikke så mye styr.. Sprang litt rundt, men roa seg fort:)
Men anngående dopen, er det noe en kan sette selv, eller må en ha dyrlege?? Dette kommer jo det også helt ann på, rekner jeg med:)
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 30/12/2007 :  04:57:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Egentlig er ikke hester redde for det som er over dem da de er mer opptatt av hva som er på bakken. Når hestene står inne i en stall hører de bare mye smell og spetakkel, og de vet ikke om det kommer fra himmelen eller jorden.
Om du forsøker å sette hestene ut en plass (med dekken, da det er kaldt) kommer de nok ikke til å være like redde.
Hadde hest på stallen før som var livredd når det var nyttår. Den ble så rabiat at den sparka ut veggen på stallen og løp ut. Året etter forsøkte vi å ta ut alle hestene i paddocker, slik at de fikk se at det var fra himmelen lyden kom. Da reagerte de ikke i det hele tatt, så det er i alle fall slik vi gjør det. Har ikke vert noe problem med det, så lenge det bare er en natt er det ikke skadelig for hesten heller (med tanke på kulden).

Dette er også ganske bra, da nyttårsraketter ofte lager brann (spesielt i staller med høyloft/eller lignende). Om stallen skulle begynne å brenne, så står hestene likevel ute:)

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

hanfla

» VIP

Skrevet - 30/12/2007 :  12:24:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mine hester reagerer ikke i det hele tatt, virker nesten som om de liker å se på rakettene, står hvertfall bare rolig og titter eller slapper av. men enig med dere som mener at det er lurt å ha de ute for hester skremmes jo vanigvis mest av lyder de ikke vet hvor kommer fra så best å la de se hva som skjer=) ellers lykke til alle dere med redde hester, tror også mat er et godt tips forresten;)

OG GODT NYTTÅR TIL ALLE SAMMEN!!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.