hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Form på tur
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Form på tur
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

PBJ

» VIP

Skrevet - 16/12/2007 :  18:19:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvilken form rir du hesten din/hesten du rir i på tur? Lar du den gå med litt løsere tøyler når du traver/galopperer, eller rir du den til tøylen?
Er tur fri eller jobb, mener du?
Begrunn ;-)

VitaRosita

Norway

Skrevet - 16/12/2007 :  18:41:39  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingVitaRosita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVitaRosita  Svar med kopi av melding
Hmm...Jeg rir travere, så det sier kanskje seg selv at jeg ikke kan trave og galoppere på helt slakke tøyler. Men jeg prøver så mye jeg kan å la hesten gå på løse tøyler så mye av turen som mulig. Når jeg rir skritteturer (før, og etter løp) pleier hesten alltid å gå på slakke tøyler. Men jeg rir ikke så veldig ofte, så når jeg kommer ut i skogen men en hest som har blitt trent foran vogn på treningsløype i nesten en uke, blir hesten(e) ganske glade, og vil gjerne løpe litt;p hehe;-)

Så der fikk du svar fra min side;-) Men kanskje folk som rir "ridehester" har det litt mer annerledes på tur? Ikke vet jeg;p

Travere kan hvis de vil de også;) Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 16/12/2007 :  18:59:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg rir på tur er det for avvekslingens skyld, og hesten har løse tøyler så sant det lar seg gjøre. Jobber aldri dressurøvelser på tur, da dette blir gjort på banen så godt som hver dag ellers.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 16/12/2007 :  19:24:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har igrunn turhest, og tur er kos og jobb. Noen ganger bare svimer vi, andre ganger jobber vi. Jeg rir alltid på løs tøylekontakt. det jeg derimot passer på er at hun alltid bruker ryggen. Mister hun den, jobber vi aktivt med å finne den tilbake så fort som mulig. Gå til toppen av siden

Ingerid-Exon

» VIP

Skrevet - 16/12/2007 :  19:57:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg rir på tur har jeg lange tøyler, hvis ikke hesten er stresset. hestene jeg rir/har ridd synes det er kjedelig å gå i form hele tia, så når vi skal på tur går de å koser seg Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 16/12/2007 :  20:45:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spørs på hvilket humør hesten er i, er hun avslappet rir jeg med slakke tøyler og sitter som en potetsekk, men hvis hun er ivrig etter å løpe er jeg litt mer streng osv.. Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 22/12/2007 :  01:26:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Zara går på løse tøyler i skritt, dette både på tur og på bane forsåvidt. I trav pleier jeg å få hun til å søke nedover, rett og slett for å få konsentrasjonen på meg og ikke alt annet rundt. Hun er bare 3 år, og har lett for å se spøkelser her og der hvis hun får tid til å "lete"...

Galopp er hun ikke sterk nok til å gå i form i enda, så der er det "fritt" :)

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 22/12/2007 :  01:36:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir jo stort sett bare på tur, da, så det blir litt av hvert... Noen dager rir jeg litt i skog og mark, da "avslappet" på løse tøyler, noen dager langs veier, og da prøver jeg å få hesten til å jobbe litt "av og på".
Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/12/2007 :  02:04:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en hest som går avslappet med løse tøyler, og som "skjerper seg" når jeg tar kontakt med bittet, for da skal det skje noe.

Men "LØSE tøyler og løse tøyler" er to ting.
Hvis man har helt LØSE tøyler, dvs. at man omtrent ikke holder i reima og hesten er helt "fri", så KAN dette bli en smule farlig hvis hesten plutselig skvetter til og setter avgårde. Da tar det ca. ett sekund mer enn nødvendig å få den under kontroll igjen.

Med "løse" tøyler, dvs. at man har gitt hesten fri fra bittet, men likevel ikke har "hel-slakk" på tøylen, kan man få "tak" i hesten igjen på et øyeblikk hvis den - på hesters vis - plutselig setter avgårde.

Vet ikke om jeg fikk forklart det helt forståelig. Men det handler om sikkerhet, og at man kan ta kontroll over hesten på et øyeblikk.

Man vet aldri når en hare - eller en ÆLJ! - plutselig hopper ut foran en i skauen....
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2007 :  23:16:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
JEg rir ALLTID hesten i form på tur, dvs i trav og galopp, når jeg skritter på starten og førsten av turen har hun såklart lange tøyler...

Det jeg erfarer m å ri hesten i form også på tur er at det er myyyye enklere å ri den i form på banen ettersom da vet hesten at når den blir ridd på, er det i form den skal gå. Dessuten har den jo mer faokus på andre ting når den går på tur, og hvis man klarer å ri i rett form også på tur vil det bli myyye enklere å ri den i form i f.eks et dressurprogram på stevne hvis den blir spent, titter eller hva enn som skjer...
En annen grunn til at jeg rir hester i form på tur er at jeg ikke har ridebane hjemme og da blir det dressurøvelser på tur istede, og da kreves det jo at hun går i form (sjenkelvikninger, versader traverer osv..)

Men har KUN gode erfaringer med å ri hester i form på tur, selv om mange kanskje vil se på meg som litt streng, hesten er faktisk på jobb når den blir ridd (hvertfall mine konkurransehester....)

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.