hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ri inn islandshest på 2-3 år !?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Ri inn islandshest på 2-3 år !?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ammymy

» VIP

Skrevet - 15/12/2007 :  15:03:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg så en islandshest på finn.no
det står at den er 2år (snart 3år)
Det står at de har tømmekjørt den og
den har hatt på vogn, det står også at den
har blitt ridd på av små unger (er ikke sikker
på om de mener at ungene har sittet på eller ridd på den)

Er ikke det litt tidlig å begynne å tømmekjøre/ri/Sette på vogn på en hest/ponni på 2/3 år ? Og jeg har hørt at islandshester utvikler seg sent og at man ikke burde begynne å ri den inn før den er 4-5 år.

Men poenget var: er det greit å begynne å ri inn en (Islands) Hest på 2-3 år ?

summer

Skrevet - 15/12/2007 :  17:12:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å tmkjøre en unghest er bare bra, det kan man begynne med når de er åringer. Å kjøre en to/treåring er også bare bra, så lenge det ikke er snakk om tung belastning (jeg kjører min toåring lett foreksempel) Det er en super forberedningtil ridning, både håndteringsmessig og styrkemessig.

Å ri en to tre åring derimot, er ikke bra uansett hvilken rase det er snakk om. Personlig mener jeg at ingen hest skal ha ryttervekt før den sesongen den blir 4, og da kun om den er trent og har muskler og kondis fra før.
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 15/12/2007 :  17:16:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Etter min mening syns jeg at du skal vente med å SITTE PÅ en hest før den er fylt 3 år i det hele tatt. Uansett om det er unger eller norges tykkeste mann! Det er i alle fall min mening.
Før jobbet jeg hos en oppdretter av islandshester som innridde hestene før han solgte dem (riktignok var han mishandler, men i akkurat dette tror jeg at han hadde rett), og der begynte han å sitte litt på dem når de var tre år, og så begynte han å jobbe litt med tøylene (tømmekjøre bare) i denne tiden, bare i et par måneder.
Og så lot han hestene stå til de var 5-6 år, og da begynte han å innri dem for fult.

Jeg syns det er helt greit å begynne å innri en hest når den er 3 år (ikke etter nyttår altså, men fødselsdagen), men ikke en dag før.
Det kan nok hende at islandshester er sene av utvikling, men det er ikke noe jeg har hørt noe om. Det kan være fordi de har flere gangarter, og at disse ikke helt har komt i spill før de blir litt eldre? Jeg har altså ikke peiling på islandshester..

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 16/12/2007 :  09:42:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tømmerkjøring er bare bra Kjøring også, uten det aller tyngste lasse da selfølgelig...

MEN !!
Ridning på en så ung islandshest er IKKE bra... De skal ikke ris inn/sittes på før de er 4-5år...
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 16/12/2007 :  12:44:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
det som er litt intr ... er at islandshester vokser ikke senere enn andre hester ... aller er enige om at en islandshest skal ikke sittes på før den er 4-5 år ... mens andre hester gjerne kan ris fra det året den blir 3 .....

Jeg tror de som driver med islandshester har helt rett jeg. En HEST skal ikke begynnes å ris på før det året den er 4 ....
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.