hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tips, fakta og gode råd rundt drektighet & følling
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Tips, fakta og gode råd rundt drektighet & følling
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2008 :  17:34:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hvis dere flytter henne nå i så god tid før termin skal det ikke være noe problem Min veterinær sier inntil 1 måned før termin.

Opprinnelig postet av Justforfun+Rilight

Det er bra

Kopi av melding:
Bare en tanke - men hvis det er praktisk mulig, kan dere kanskje ta med en sekk eller to (eller fler) med "hjemmeflisa" fra boksen hennes. Da får dere med både lukta av "hjemme" og en ladning med bakteriene.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Det er ikke no problem, så det kan vi gjøre:)

Opprinnelig postet av SkyggenogCo

Kjempesmart og veldig bra om dere kan få til dette
Gjorde selv dette med hoppa vår da vi flyttet henne over i føllstallen. Flyttet over all den gamle flisa hennes til føllboksen og blandet den med ren flis. Dette er heldig for hoppa på flere måter, hun vil fortere falle til ro på det nye stedet med sin kjente lukt allredet tilstedet pluss at hun får med seg sin vante bakterie flora inn i det nye miljøet. Dette vil lette overgangen litt for henne.

Masse lykke til

Opprinnelig postet av *Skogli_Western_Riders*

Vi gjorde som du sa, tok all den gamle flisa hennes og blandet med ny. Men vi måtte flytte henne over i en annen boks da hun var veldig urolig, hun og den andre hoppa vår stod bare å ropte til hverandre.
De står egentlig ikke ved siden av hverandre siden hun som er drektig fikk enda større boks, men som sagt måtte vi flytte henne da hun var så urolig.
Har tenkt til å la henne stå der hun står nå frem til hun har roet seg, så flytte henne over der hun egentlig skal stå.
Det mest ideelle hadde vært om begge kunne stått ved siden av hverandre uansett hvor hun som er drektig må stå, men det spørs om de som eier stallen vil bytte boks til hesten sin.

Så nå har hun ikke den gamle flisa i boksen da, siden vi blandet den sammen i den hun egentlig skulle stå, men har det veldig mye å si? Hun er ihvertfall rolig nå som hun står ved siden av venninna si.
Kunne såklart byttet om all flisa igår, men det skjedde så mye på engang at vi bare satte henne inn i den andre ledige boksen.

Uff, dette ble rotete skrevet..
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2008 :  20:30:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Når jeg satte inn den kommende mor istad virket hun slankere, og juret var ikke så stort som det har vært..
Hun har vært i mer aktivitet idag enn hun pleier når hun står ute i luftegården, for hun har passet veldig på den andre hoppa. Disse to står i luftegård aleine, men de står ved siden av de andre hestene på stallen. Så hun som er drektig har passet på sånn at hun andre ikke har kommet innpå de andre hestene. Hun har også diltet etter henne hvorhen hun har gått.
De var ganske i hundre når vi satte de ut på morgenen idag, så de har fått trimmet seg litt.
Det må jo være derfor hun virker slankere og juret ikke er så stort, men det er vel ikke farlig?
Det har vært skikkelig stygt vær her idag så hun frøys når vi satte inn, selvom hun har gått med dekken. Hun var ikke våt men jeg la allikevel på et innedekken som hun får stå med inatt.

Blir bekymret jeg
Hun er egentlig rolig der asså, men hun har som sagt gått og løpt litt mer idag enn hun har gjort den siste tiden når hun har stått ute.
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 06/04/2008 :  21:41:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Juret på hoppa mi blir også mindre og slappere når hun har vært aktiv. Vanligvis er hun ganske rolig i luftegården, men om bestevenninna blir tatt inn før henne, vandrer hun gjerne fram og tilbake langs gjerdet helt til hun blir tatt inn. Og da krymper puppestellet:) Gå til toppen av siden

Justforfun+Rilight

Norway

Skrevet - 06/04/2008 :  22:10:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJustforfun+Rilight  Svar med kopi av melding
Slik er det på hoppa mi også. Juret blir mindre når hun har vært i aktivitet. Det kommer nok av at det blir litt "ødem" som vi kaller det når de står inne, og dette forsvinner når blodsirkulasjonen øker. Jeg ville ikke bekymret meg for det Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2008 :  08:21:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Det var godt å høre!
Jeg veit jo egentlig at det er vanlig, sånn er det jo med f.eks hevelse i bein også det, som regel hvertfall. Men jeg blir bekymret uansett ;)

Redigert av - SkyggenogCo den 07/04/2008 11:43:26 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/04/2008 :  02:18:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen hopper vil følle alene, mens andre ønsker å ha en "jordmor-hest" i nærheten.
I naturhest-flokker er dette enten hoppas mor, søster eller et tidligere hoppeføll - eller en annen hest - ja, til og med av og til en sønn som enda ikke er jaget fra flokken.
Har selv opplevd at føllhopper liker å ha en "støttehest" i nærheten. Har hatt mor og datter drektige, og søstre drektige, og de har tydelig vist at de ønsker hverandres selskap.

Da jeg hadde en unghoppe som ventet føll, ble hun satt i stallens største boks, og alt ble gjort istand til følling. Men hun roet seg ikke i denne boksen, før den kloke og erfarne "bonden" sa at "da må søstra hennes stå i naboboksen" - og det stemte. Dermed fikk mine to små damer stå ved siden av hverandre i stallens største bokser (og en stooor hest måtte midlertidig flytte).
Da roet lillesøster seg, og alle signaler på at følling ble satt igang - med storesøster trygt forvart bare en meter unna.
Ja, jeg som lå på feltseng i stallen kunne da slappe mer av (og sove noen timer av gangen), for jeg visste at storesøster ville varsle når fødselen var på gang - og det slo til!
Etter flere netter med "delvis sovende vake", ble jeg rundt to-tiden vekket av at Sunniva plutselig begynte å humre høyt, skrapet og ville inn til lillesøster Fjærill. Jeg kom meg ut av soveposen og å at Sunniva stod med spissete ører mot naboboksen - og DER lå Fjærill nede, med "pose" ut bak. Ja, det tok bare ca. 10 minutter, så var føllet ute - med litt hjelp av meg, som dro et tak i forbeina til føllet. Jeg kunne jo ikke DYYY meg for å "hjelpe til littegrann", selv om hestene helt sikkert hadde klart det hele uuutmerket uten menneskelig hjelp. Det ble et diiigert hingsteføll, og hele tiden humret Sunniva oppmuntrende til sin søster - det ble en MAGISK og GOD fødsel - noe av det vakreste jeg har opplevd!
He he - NÅ blir vel dere "føllventende bestemødre" omtrent "sjuke" av all ventingen...!

"Moralen" i det jeg her skriver, er at dere må vurdere hoppas sosiale omgivelser, med hestevenner og hvem de ellers stoler på. For det som er SIKKERT, er at en føllhoppe "holder igjen" hvis hun ikke føler seg komfortabel, men hvis hun er i kjente omgivelser, og føler seg trygg, så kommer føllet. Det jeg også mener å si, er at man ikke må "gjøre for MYE" - slapp av og la naturen gå sin gang.

Det med at pattene minsker med aktivitet er helt normalt - det er bedre å ha en aktiv hest, enn en som står stille.
Som en "siste moral": En følling går som regel heeelt greit, og det siste som trengs er en stresset menneskelig person i nærheten - DA "kniper dama igjen".....

Gå til toppen av siden

SariaogWenche

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2008 :  11:15:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSariaogWenche  Svar med kopi av melding
Leste det T.Boysen skrev om hoppene som ofte velger et familiemedlem som "vakt" under følling. Så da tenkte jeg at jeg ville fortelle om da hoppen min fikk sitt tredje føll.
Saria hadde året før fått en flott liten hingstegutt, som vi avvendte i til høsten. Hingsteføllet stod på en stall og Saria på en helt annen fra september 2000 til Mai 2001.
Da mor og sønn ble gjenforent sommeren 2001 var Saria veldig agressiv og avviste ham totalt. Hun hadde ikke vist noen tegn på at hun godtok ham ordentlig i flokken da følling nermet seg.

Jeg sov i telt utenfor beitet, slik at jeg kunne følge mer med under føllingen...sovnet selvsakt rett før hun føllet da men :P Men da jeg våknet og så at lille Sahara var født, la jeg merke til at alle de andre hestene var over på den andre siden av sommerbeitet. Den eneste som stod igjen ved Saria sin side var åring sønnen hennes :) Det var nesten litt rørende å se på..hehe, men de første dagene etter var det kun ham hun godtok av alle de andre hestene.
Vil bare nevne at de andre hestene hun delte beite med, var hopper og vallaker som hun hadde stått sammen med siden 1996. Så min hoppe er ihvertfall en hoppe som trenger støtte fra en hestekompis under føllingen :)

Gå til toppen av siden

Tobbi.fra.Kringeland

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2008 :  22:19:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTobbi.fra.Kringeland  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTobbi.fra.Kringeland  Svar med kopi av melding
Men det er ganske vanskelig for meg å finne nøyaktig tidspunkt og dato på følling. Dette er ganske vanskelig, for ved den minste forstyrrelse, holder hoppa igjen, og dette er ikke bra for føllet eller hoppa!
Jeg vet bare at jeg skal fortsette med det jeg har gjort til nå, og ta merhensyn til å la henne få ro når melk begynner å dukke frem.
Det er også ganse mange elever og privatryttere her oppe, så jeg må nok også holde dem unna når hoppa starter føllinga.
Tenkte på at det holder at 1, maks 2 sitter der med henne i tilfelle noe skulle skje. Ikke at det er så mange rundt henne!Dette blir bare forstyrrende dor hoppa!!!!

Hoper på at føllet er levedyktig, og fint, da aren måtte avlives grunnet kolikk den 10.01.08. Han ble ikke 2år engang!!!!!!!!!!!!! Saver han fælt:'(

Men men, gleder meg til føllet kommer, og skal passe på det som om det var mine hester!!!!!!!!
Skal være DEN VAKTBIKKJA som fjerner andre folk når føllinga starter!!! hehehehehehehehe!!!
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 09/04/2008 :  01:06:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom forholdene ligger til rette for det:

Kjøp et overvåkningskamera fra Clas Ohlson (500 kr), monter i boksen når voksproppene er kommet og legg deg på lur et annet sted i stallen, slik at hoppa får være i fred.
Det skal jeg gjøre, i hvert fall. Vi har varmerom i 2. etg., ledningen fra kameraet strekkes dit og kobles enkelt i scarten på en gammel TV.
De aller fleste hopper føller nattestid, og jeg bor så langt unna stallen at det ikke nytter å kjøre dit annenhver time for kontroll når tegnene på fødsel begynner å komme. I så fall er sannsynligheten stor for at hoppa klemmer ut fålan akkurat når jeg IKKE er der, de er snedige sånn!
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 09/04/2008 :  01:07:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom forholdene ligger til rette for det:

Kjøp et overvåkningskamera fra Clas Ohlson (500 kr), monter i boksen når voksproppene er kommet og legg deg på lur et annet sted i stallen, slik at hoppa får være i fred.
Det skal jeg gjøre, i hvert fall. Vi har varmerom i 2. etg., ledningen fra kameraet strekkes dit og kobles enkelt i scarten på en gammel TV.
De aller fleste hopper føller nattestid, og jeg bor så langt unna stallen at det ikke nytter å kjøre dit annenhver time for kontroll når tegnene på fødsel begynner å komme. I så fall er sannsynligheten stor for at hoppa klemmer ut fålan akkurat når jeg IKKE er der, de er snedige sånn!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/04/2008 :  04:53:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tips til "nervøse bestemødre": Prøv å "lese" hoppa. Hva liker hun, og hva liker hun IKKE.
Dere kan sette himmel og jord i bevegelse, og så "liker" ikke dama ALT dere gjør, i beste mening.
Hun blir grinete og "kniper igjen", da hun aller helst vil VÆRE I FRED.
Det "verste" en føllhoppe vet, er stressete folk som sjekker pupper og bakpart i eninga, siden hun mest av alt ønsker å være i fred.
Hun VET at dere "vil være til stede" - men HUN vil helst "være for seg selv".
Jeg VET hvor spennende det er å vente - og vente - på et føll.
Men her handler det faktisk om "respekt" også! Hoppa VIL føde sitt føll, men hun VIL også gjøre det i rolige, stille og mørke omgivelser - uten "bråk og lys".
For en hoppe av noenlunde "natur-rase", vil lys og "bråk" bety "fare" for føllet, da rovdyr kan oppdage det.
Hoppa "forstår" ikke at en stall er et trygggere sted enn på en slette, da hun her IKKE kan flykte, verken under fødselen eller med sitt nyfødte føll.
Håper dere forstår hva jeg mener, for selvfølgelig er det spennende å sitte føllvake, men det som er viktig, er at hoppa IKKE føler seg "overvåket". Da blir hun stressa og får ikke til å følle naturlig.
Ja, jeg tror at dette er en av årsakene til at enkelte fødsler blir "vanskelige". Hoppa føler seg ikke TRYGG - selv om man i aller beste mening "overvåker" dama.
I en sånn situasjon som følling er, er "vi mennesker" IKKE de hun vil ha "voktende på henne".

De gangene jeg har "ligget føllvake", har jeg vært på en feltseng et stykke unna føllboksen, og har IKKE forstyrret hestene med unødig "sjekk".

For å si det sånn: Det er ikke ALLTID at vi mennesker "har kontrollen".... - og minst av alt NÅR en hoppe finner det for godt å "gi livet" til sitt føll!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.