hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tips, fakta og gode råd rundt drektighet & følling
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Tips, fakta og gode råd rundt drektighet & følling
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2007 :  23:42:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Jeg tenkte å starte en samletråd for gode råd, tips og fakta rundt det med drektighet og følling. Selv er det første gang vi har ei drektig hoppe her på stallen så jeg leser og sluker inn all info om følling og drektighet som jeg finner på internett, i bøker ol. Hva jeg må passe på, huske på og ha klart o.s.v.
Vet det er mange der ute som sitter inne med bred erfaring og viten innen det å følge den drektige hoppa frem til fødselen. Tenkte det hadde vært kjempefint å fått samlet massevis av tips og gode råd nedtegnet fra andres erfaringer her.

Har du noen gpde tips og råd rundt dette så del dem med oss og legg dem ut her

Jeg starter med noen små råd her:

- Hoppa bør vaksineres mot bl.a. stivkrampe 1-2 måneder før følling. Da vil folen få mest mulig antistoffer av moren fra fødslen av.

- Om hoppa skal følle et annet sted enn der hun til vanlig står, bør hun tilvennes føllboksen sin ca. 2 måneder i forveien. Dette både for at hoppa skal finne seg til rette og slå seg til ro. Men viktigst av alt er det for at hoppa skal bygge opp antistoffer mot det bakterie miljøet som folen vil bli født i og overfører dermed dette automatisk til folen sin. På denne måten sikres folen viktig "beskyttelse" i imunforsvaret sitt, mot de bakterier som finnes i sine omgivelser, helt i fra fødsel av. Og dette forebygger at folen blir syk av det nye miljøet.

- En drektig hoppe er ikke syk, bare litt gravid Hoppa har bare godt av litt mosjon. At hun er i god fysisk form til følling er med på å lette fødslen som er en stor kraftanstrengelse som krever både styrke og masse krefter.

- Hoppa går vanligvis ca. 11 måneder drektig, men den kan føde levedyktig føll både i tiende og tolvte måned. Går det mer enn tolv måneder bør dyrlegen kontaktes.

- Det er best for hoppa å følle i halm og ikke i flis, om hun skal følle i stallen. Flis består av meget små partikler og støv. Under fødselen åpner hoppa seg slik at ingang for bakterier, smuss o.l blir en mye større risiko enn til vanlig. Og dette kan gi alvorlige infeksjoner hos hoppa.

- Det er en stor fordel om folen får ligge noen minutter med navlestrengen fortsatt inntakt rett etter følling. I disse minuttene overføres det et par liter (?) med blod fra moren gjennom navlestrengen. Denne blodoverføringen gir føllet en god og viktig start på livet sitt utenfor livmoren.

Ja dette var noen tips fra meg. Har du noen tips på lager så kom gjerne med dem

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/12/2007 :  01:22:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser ut til at studiene er kommet riktig godt i gang, ja.

Hva er grunnen til at hun ikke skal følle hjemme? Ikke stor nok boks, eller?
Helt riktig at hoppa da må tilvenne seg selv og sitt immunforsvar i nye omgivelser, med nye bakterier.

I føllboks har jeg også brukt halm, som er godt ristet opp og "luftet". Men under tykt lag med halm har jeg hatt en godt innarbeidet talle, som er tett og lun. da ligger halmen mer i ro, og man risikerer ikke "bare flekker" med betong. Også lettere å rengjøre med en talle under.
Tenk deg at tallen er madrass, så er halmen dyna.

Når det gjelder navlestengen - når hoppa etter noen minutter reiser seg opp, vil strengen ryke av seg selv, og da er allerede blodstrømmen i den stoppet opp. Det blir da et "tørt brudd" av strengen. Man kan vaske med noe desinfiserende.

HVIS navlestrengen må klippes, så må man alltid ha liggende klar en kokt bomullstråd og en helt ren saks (desinfisert), samt desinfeksjonsmiddel.

Ha alltid nummeret til aktuelle veterinærer for hånden. Varsle når fødselen er i gang, og si at du evt. ringer senere hvis det skulle "være noe".

Ved min siste hestefødsel, syntes jeg det tok litt lang tid før etterbyrden kom, og veterinær kom (kl. 1 om natta) og var enig, så hoppa fikk et vee-fremmende middel som fikk morkaka ut. Den ble så nøye sjekket for se at den var "ren" i kantene, så ikke noe satt igjen inni hoppa.
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2007 :  14:45:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Takk for bidrag til føllings tips Trine. Fint at du tok opp det med talle under halmen. Har faktisk lurt veldig på akkurat det, men tenkte det kanskje ville bli for "urent" der inne når hun føller. Fint om vi kan ha talle under halmen for føllstallen vår har ikke innlagt varme.
Ja grunen til at Stjerna må følle i stallen ved siden av hovedstallen vår er fordi den vanlige boksen hennes blir litt vel liten til det. Den vanlige boksen hennes i stallen der hvor kompisen hennes også bor, er bare 3.50 X 2.40 (=8,4 m2). Litt liten å følle i med andre ord. Den nyoppussede føllingsstallen er 3.50 X 4.20 (=14,7 m2) veldig lys og med 2 store gitterbelagte vinduer i. Bakdelen er at hun blir stående der helt alene. Vi tenkte å begynne forsiktig tilvenning allredet fra nyttår, og da la henne få spise måltidene sine der inne i starten.
Tror nok hoppa vår vil takle det å stå alene mye bedre enn den uselvstendige hysteriske vallaken min Det blir nok ganske tøft for han, men med gradvis trening så går det nok.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/12/2007 :  03:11:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, en føllende hoppe foretrekker faktisk å være alene "når det skjer". Det er derfor jeg er blitt "lurt" så mange ganger - 6 av 8, faktisk - med å oppleve fødselen "live", tross timevis og nattevis med føllvake. Når jeg snudde ryggen til i mer enn et kvarter, dvs. tok en tur ut av stallen - så øynet mærra sjansen, og "heiv ut" folan i full fart!

Men DET er også et tegn på at alt er normalt, og at hoppa ikke trenger hjelp med fødselen.

Du sier at du skal tilvenne henne en ny boks allerede fra nyttår. Dette kan være bra mht. å bygge opp en talle som - når det nærmer seg fødselen - ikke er helt "fersk", og dermed har fått dampet ut mye "tisse-gass" (= amoniakk). Det er veldig viktig å ikke ta "hull" på tallen når den er vel etablert.

Å lage en "god" talle, er litt av en "kunst", og mange ganger må man begynne på nytt, hvis den ikke "setter seg" skikkelig. Har du erfaring emd talle? Hvis ikke, kan vi ta et "talle-kurs" på privat mailing etter hvert.

Under svangerskapet sørger hoppa for at føllet får en del motstandskraft gjennom sitt immunforsvar, og særlig er de første melkedråpene viktige, nemlig "råmelka". Hvis hoppa er i en stall som har HENNES bakterieflora etablert, vil sjansen for at føllet smittes av andre bakterier minskes.

Husk at du har en "sunn" mor i en fjording, en rase som har klart seg selv i århundrer, og som har bevart de fleste urinstinktene til en kommende mor.

Vil anta at det er 99,999% sjanse for at dette vil gå aldeles utmerket!
Gå til toppen av siden

Tobbi.fra.Kringeland

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2008 :  12:38:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTobbi.fra.Kringeland  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTobbi.fra.Kringeland  Svar med kopi av melding
Fikk lært mye her nå jeg altså
Jeg har vært med på ei følling før, og har selv vært med på å trene føll

Ei hoppe i stallen der jeg jobebr(er Lærling der), skal følle nå om noen få dager, og er ganske så spent på om jeg får se føllinga

Vi har desverre ikke halm, men bare flis. Men jeg har hørt at hvis man "vanner" flisen godt(ikke gjennomblaut), så er det ganske lite som skal til for at det støver og har masse annet i lufta.
Hoppa har gått på utegang i maaaaange år, og har hatt ett føll før. Så tror det går bra selvom det ikke er noen der. Men skal prøve å være der når det skjer

juret begynte å fylle seg opp i går(03.04.08), og noen dyrleger sier at det tar mellom 2-4dager før føllet kommer da. Mens andre sier mellom 2-4uker. Men, hva er sant
Hmmm, får vel bare se hva som skjer skal ivertfall være der med hoppa hver dag fremover til føllet er født
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2008 :  13:07:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
- Hoppa bør vaksineres mot bl.a. stivkrampe 1-2 måneder før følling. Da vil folen få mest mulig antistoffer av moren fra fødslen av.
Opprinnelig postet av *Skogli_Western_Riders*

Hoppa mi ble vaksinert 12.02, og da sa dyrlegen at tiden passet bra i.o.m at hun skal ha føll i mai.
Men hun skal vel ikke vaksineres nå igjen da? Siden du skriver 1-2mnd før følling..

Kopi av melding:
- Om hoppa skal følle et annet sted enn der hun til vanlig står, bør hun tilvennes føllboksen sin ca. 2 måneder i forveien. Dette både for at hoppa skal finne seg til rette og slå seg til ro. Men viktigst av alt er det for at hoppa skal bygge opp antistoffer mot det bakterie miljøet som folen vil bli født i og overfører dermed dette automatisk til folen sin. På denne måten sikres folen viktig "beskyttelse" i imunforsvaret sitt, mot de bakterier som finnes i sine omgivelser, helt i fra fødsel av. Og dette forebygger at folen blir syk av det nye miljøet.

Er det veldig nødvendig å flytte 2mnd før følling?
Hoppa mi har gått 11mnd drektig ca 8.mai, og vi hadde tenkt til å flytte henne til annen stall like i nærheten(sånn at vi skal gå dit) 1.mai. Dette blir litt knapp tid da kanskje...
Har hørt med dyrlegen nå hva han mener.
Vi flytter andre hesten vår dit også så hun blir ikke alene på nytt sted. Men tenker på bakterier jeg..
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2008 :  14:13:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Hoppa mi ble vaksinert 12.02, og da sa dyrlegen at tiden passet bra i.o.m at hun skal ha føll i mai.
Men hun skal vel ikke vaksineres nå igjen da? Siden du skriver 1-2mnd før følling..

Kopi av melding:

Hoppa mi har gått 11mnd drektig ca 8.mai, og vi hadde tenkt til å flytte henne til annen stall like i nærheten(sånn at vi skal gå dit) 1.mai. Dette blir litt knapp tid da kanskje...
Vi flytter andre hesten vår dit også så hun blir ikke alene på nytt sted. Men tenker på bakterier jeg..

Opprinnelig postet av SkyggenogCo

Hun skal flyttes nå, fått svar av dyrlegen.
Gå til toppen av siden

Justforfun+Rilight

Norway

Skrevet - 04/04/2008 :  17:49:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJustforfun+Rilight  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fikk lært mye her nå jeg altså
Jeg har vært med på ei følling før, og har selv vært med på å trene føll

Ei hoppe i stallen der jeg jobebr(er Lærling der), skal følle nå om noen få dager, og er ganske så spent på om jeg får se føllinga

Vi har desverre ikke halm, men bare flis. Men jeg har hørt at hvis man "vanner" flisen godt(ikke gjennomblaut), så er det ganske lite som skal til for at det støver og har masse annet i lufta.
Hoppa har gått på utegang i maaaaange år, og har hatt ett føll før. Så tror det går bra selvom det ikke er noen der. Men skal prøve å være der når det skjer

juret begynte å fylle seg opp i går(03.04.08), og noen dyrleger sier at det tar mellom 2-4dager før føllet kommer da. Mens andre sier mellom 2-4uker. Men, hva er sant
Hmmm, får vel bare se hva som skjer skal ivertfall være der med hoppa hver dag fremover til føllet er født

Opprinnelig postet av Tobbi.fra.Kringeland

Hvor lang tid det tar fra juret begynner å fylle seg opp til føllet kommer varierer veldig fra hoppe til hoppe. Kan også variere endel mellom om det er førstegangsføllende eller om de har hatt føll før. Derfor må du nok bare følge med om det begynner å komme væske i juret. Begynner væska å bli hvit kommer sannsynligvis føllet i løpet av et døgn.

Husk at hvorvidt hoppene klarer seg selv eller ikke under følling er ikke avhengig av om hun har hatt føll før og at hun har gått mye ute, men om alt går som det skal under og etter føllingen. Alle hopper klarer seg selv hvis alt går som det skal, men hvis noe går galt så er det veldig kritisk å få hjelp fort. Jeg mener derfor alle hopper skal overvåkes når føllingen er nært forestående.

Lykke til med følling
Gå til toppen av siden

Justforfun+Rilight

Norway

Skrevet - 04/04/2008 :  17:54:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJustforfun+Rilight  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Kopi av melding:

Jeg ser du har fått svar fra veterinæren, men jeg ville ikke flyttet ei hoppe så nært opp mot termin. Hoppa rekker ikke å danne antistoffer mot den bakteriekulturen som er i den nye stallen før føllet kommer, og får dermed ikke overført denne til føllet gjennom råmelka.

Når det gjelder stivkrampe vaksine så er det ikke noe problem om hun fikk det i februar. Stivkrampe trenger i utgangspunktet bare å gies hvert 3. år på hest, men antistoffene vil gradvis forsvinne jo lengre tid det har gått fra sist vaksine. Det er derfor å anbefale at drektige hopper har fått vaksine den siste tiden før følling for da overfører de mest mulig antistoffer til føllet. Fra februar er helt sikkert ikke noe problem. Husk også at det tar 14 dager å bygge opp antistoffene slik at de er på topp, så om det er mulig bør man vaksinere i litt god tid før følling.
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2008 :  18:51:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Kopi av melding:

Jeg ser du har fått svar fra veterinæren, men jeg ville ikke flyttet ei hoppe så nært opp mot termin. Hoppa rekker ikke å danne antistoffer mot den bakteriekulturen som er i den nye stallen før føllet kommer, og får dermed ikke overført denne til føllet gjennom råmelka.

Når det gjelder stivkrampe vaksine så er det ikke noe problem om hun fikk det i februar. Stivkrampe trenger i utgangspunktet bare å gies hvert 3. år på hest, men antistoffene vil gradvis forsvinne jo lengre tid det har gått fra sist vaksine. Det er derfor å anbefale at drektige hopper har fått vaksine den siste tiden før følling for da overfører de mest mulig antistoffer til føllet. Fra februar er helt sikkert ikke noe problem. Husk også at det tar 14 dager å bygge opp antistoffene slik at de er på topp, så om det er mulig bør man vaksinere i litt god tid før følling.

Opprinnelig postet av Justforfun+Rilight

Men jeg skrev jo at hun skal flyttes nå, vi venter ikke til 1.mai. Da burde det vel gå bra?
Dyrlegen mente det gikk bra hvis hun ble flyttet nå.
Grunnen til at vi må flytte er at hun har for liten boks til å følle i, så hvis hun må bli stående der hun er må hun følle ute. Det er jeg egentlig ikke no for da jeg ikke veit hvordan været blir rundt den tiden. Vil ikke ha føllet ute om natten den første tiden hvis været er dårlig.

Bra at vaksinen er grei da.
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2008 :  20:06:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Kopi av melding:

Joda jeg tror nok det vil gå bra å flytte henne over nå med tanke på å bygge opp antistoffer. Klart det er vel aldri helt heldig å flytte på ei høydrektig hoppe, men må man så er jo tidligere, desto bedre. Det er jo nesten en måned til terminen hennes og dyrlegen din mente det ville gå bra så da er det sikkert helt greit. Hør på dyrlegen du. Masse masse lykke til :)

Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2008 :  21:13:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Kopi av melding:

Joda jeg tror nok det vil gå bra å flytte henne over nå med tanke på å bygge opp antistoffer. Klart det er vel aldri helt heldig å flytte på ei høydrektig hoppe, men må man så er jo tidligere, desto bedre. Det er jo nesten en måned til terminen hennes og dyrlegen din mente det ville gå bra så da er det sikkert helt greit. Hør på dyrlegen du. Masse masse lykke til :)

Tjoo, godt å høre.. Vi har hvertfall avtalt alt med de som eier stallen, så alt er klart til at vi kan komme imorra. Skulle ønske jeg slapp å flytte henne men..
Jeg har faktisk ikke tenkt på dette med bakterier i nytt miljø, eller så ville jeg flyttet henne før! Men håper det går bra..
Det er over en mnd til termin, men føllet kan jo komme før.

Takk for det =D Masse lykke til du også
Gå til toppen av siden

Justforfun+Rilight

Norway

Skrevet - 04/04/2008 :  22:29:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJustforfun+Rilight  Svar med kopi av melding
Hvis dere flytter henne nå i så god tid før termin skal det ikke være noe problem Min veterinær sier inntil 1 måned før termin. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/04/2008 :  01:15:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare en tanke - men hvis det er praktisk mulig, kan dere kanskje ta med en sekk eller to (eller fler) med "hjemmeflisa" fra boksen hennes. Da får dere med både lukta av "hjemme" og en ladning med bakteriene. Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2008 :  10:45:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis dere flytter henne nå i så god tid før termin skal det ikke være noe problem Min veterinær sier inntil 1 måned før termin.

Det er bra

Kopi av melding:
Bare en tanke - men hvis det er praktisk mulig, kan dere kanskje ta med en sekk eller to (eller fler) med "hjemmeflisa" fra boksen hennes. Da får dere med både lukta av "hjemme" og en ladning med bakteriene.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Det er ikke no problem, så det kan vi gjøre:)
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2008 :  12:58:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hvis dere flytter henne nå i så god tid før termin skal det ikke være noe problem Min veterinær sier inntil 1 måned før termin.

Det er bra

Kopi av melding:
Bare en tanke - men hvis det er praktisk mulig, kan dere kanskje ta med en sekk eller to (eller fler) med "hjemmeflisa" fra boksen hennes. Da får dere med både lukta av "hjemme" og en ladning med bakteriene.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Det er ikke no problem, så det kan vi gjøre:)

Kjempesmart og veldig bra om dere kan få til dette
Gjorde selv dette med hoppa vår da vi flyttet henne over i føllstallen. Flyttet over all den gamle flisa hennes til føllboksen og blandet den med ren flis. Dette er heldig for hoppa på flere måter, hun vil fortere falle til ro på det nye stedet med sin kjente lukt allredet tilstedet pluss at hun får med seg sin vante bakterie flora inn i det nye miljøet. Dette vil lette overgangen litt for henne.

Masse lykke til

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.