hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hyper 3åring..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hyper 3åring..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 12/12/2007 :  13:59:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Jeg innrir hesten min på 3 år for øyeblikket, og etter tips fra andre har jeg trent ham et par ganger i uken, og så latt han stå stille i en uke eller to.
Dette gjorde jeg også denne uken, og skulle ri igjen på søndag, noe som ikke gikk helt etter planen... (Red på tur, siden banen er frosset).
Den ellers så rolige og sikre fjordingen var helt hyper! Greit nok, han tar et par bukk til vanlig også, men på søndag var han helt tulen.
Først satte han ut rett ned på ei mark og begynte å løpe og bukke, men det virket ikke ut som om han prøvde å kaste meg av, han var nok heller glad for å få komme ut.

Og så red jeg videre etter at han hadde roet seg ned, og jeg merket fremdeles at han ville løpe selv om han var under kontroll.
Jeg styrte han inn på ei mark hvor jeg skulle trene litt dressur for å få ham rolig, og det gikk ganske greit noen minutter før han plutselig satte av gårde igjen!

Han hoppet rett og slett i luften, og bukket og styret på. Jeg merket at han ville sette av gårde mot den ISGLATTE veien, og jeg kjente at jeg holdt på å falle av, så jeg lot meg falle slik at han ikke skulle sette av gårde mot veien. (Jeg har aldri duttet av han før, men instinktet mitt sa meg at han kom til å stoppe om jeg falt, og det gjorde han).

Kjæresten min og niesen min var også med meg på denne turen og hadde komt et godt stykke bak meg. Det var trær mellom marken jeg lå på og veien, så de hadde ikke sett noen ting. Jeg prøvde å reise meg, men jeg fikk en enorm smerte i hele kroppen..

Til slutt klarte jeg å rope på dem, og de kom løpende.
En nabo ringte ambulansen, og etter en tid fikk jeg vite at jeg hadde fått skade på bekkenet, ribbebeina og ryggen, og at jeg måtte gå på krykker.

Poenget mitt her er;
Hva skal jeg gjøre?
Han er bare tre år, så han trenger disse "feriene" sine, men han blir jo bare gal etter dem!
Jeg har tenkt på frilongering og annen trening, men det går jo ikke når banen er frosset...

Jeg har ikke akkurat tenkt å bli såpass hardt skadet etter hver ferie han får, så jeg trenger sårt noen tips til hvordan jeg skal gå frem etter en ukentlig ferie - PÅ TUR!

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3

Ingerid-Exon

» VIP

Skrevet - 12/12/2007 :  14:36:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Kansje han ikke burde få helt fri i en hel uke. jeg har en hest på 2 1/2 år, og han blir full av energi etter bare å stå 1 dag! Har du ikke noen bakker du kan leie han opp, og bruke energi på den måten? dette synes jo hesten er kjempe gøy, den bygger muskler og blir sliten! selv rir jeg på hesten min 1-2 ganger i uka, og longere han etter jeg har ridd eller på de dagene jeg ikke rir. pleier også å gå på turer med han, men han blir lett sår beint da vi går på grus og div i det siste, så er heldig med at der hesten min står er det ridehus.
Så lenge hesten får 2-3 fridager i uken burde du jo kunne gå/ri han på masse turer, så han får brukt denne energien over lengere tid.
Og etter han har hatt disse feriene er det nok ikke lurt å bare ri med en gang. Da kan du jo sikkert gjøre litt bakkearbeid og gå enda mer på turer Ikke så gøy alltid, men er jo tryggere enn at han skal løpe som gal med deg oppå.
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 12/12/2007 :  16:46:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Når du ikke rir han, burde du longere han/trene NH. Dette er fin trening for å få hesten lydig for stemmen. Husk imidlertid på at dette er relativt hard og ensformig trening for hesten, og for mye longering kan gå ut over bena. Det viktigste du kan gjøre for hesten din både nå og senere, er derfor å variere treningen, slik at du i størst mulig grad unngår slitasjeskader.

En hest du innrir må du ha mye variert trening på. Trener du langt tøyler på han? Det er også veldig bra trening.
Men du må også passe på å ikke trene ham for hardt igjen. :)

Med disse treningene får han både brukt seg, i tillegg til at dere skaper tillit/respekt hos hverandre.

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2007 :  23:04:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er greit at det er fint å komme i gang, og jeg er ikke blant dem som er veldig "pusete" i starten med trening av en unghest. Men du har trossalt en hest som er 3 år gammel. Både i utdannelsen, i psyken og i utvikling. Du tar riktignok hensyn til dette ved via trening (jeg synes ikke du utsetter hesten din for for hardt arbeid), men man må likevel ikke glemme at det er en 3 åring man holder på med. Jeg ville aldri ridd ut med en 3 åring som er så lite ridd på tur ennå. Og iallfall ikke om den hadde hatt fri en periode, og/eller føret til og med ikke var optimalt. Av den grunn at jeg synes det ikke er sikkerhetsmessig forsvarlig ennå m.h.p. ryttern som skal sitte på. Synd du ikke har tilgang på ridehus, men likevel ikke krise nå i vinter. Jeg ville bare latt han fått fri til snøen kom. Når snøen kommer så kan du longere han litt i starten, før du kan begynne å ri litt igjen. For å komme over den sprekeste perioden. I og med at du vet at du vil møte en lengre periode i forbindelse med at snøen skal smelte, og du antagelig kan vente dårlig ridebaneføre da, ville jeg faktisk planlagt det som en ny "friperiode". Ri han kanskje derfor litt mer i vinter når føret er bra. Lær han noen enkle nye ting, og la han bruke smeltemåneden(e) til å modne seg i forhold til det han har lært. Det er greit man ønsker å komme i gang, men bruk tiden mer effektivt, ta hensyn til sikkerheten først og fremst og det er trossalt en hest på 3 år du håndterer.

Det med å gjøre alternative ting i påvente av bedre føre er forsåvidt greit nok. Men for en unghest er også dette psykisk krevende. Det er fint å trene litt håndtering, men pass på at det ikke blir for mye å bryne seg på. Den trenger også litt fri til å tenke selv og modne seg på. Og det er ingen regel som sier at du skal gjøre ting sånn og sånn, og må være variert, derfor skal du ri på tur osv. Jeg synes du skal ri på tur etterhvert, men i sikkerhetsmessig forsvarlige forhold. Du kan eventuelt vurdere å leie den korte turer om den er grei å leie.

Men igjen, første prioritet er at du ivaretar din og hestens sikkerhet. Det er helt greit å ta en litt rolig vinter nå. Dvs, jeg ville brukt de ukene hvor du har bra snøføre til å ta opp litt trening, og heller trene litt "hard" (sett i forhold til aldern) og intensivt da, for så å la dette modnes når du likevel bør gi hesten fri igjen. På vårparten har du en hest som er 4 år, og en lengre periode forran deg. Jeg ville sett for meg at det egentlig først var da du begynte med ridningen for fullt.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/12/2007 :  01:15:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men Lizzie - hva med kjøring? En fjording er jo skapt til å arbeide under redskap.
Er han tømmetrent? Hvis ikke, bør Tassen snarest tas i skole med å ta i fatt med å bli en "komplett fjording", som kan brukes til ALT - også kjøring. Det setter også eieren i stand til å ha mange flere muligheter til å trene med hesten og gi den meningsfulle oppgaver, som den synes det er morsomt å bli beskjeftiget med.
Siden de fleste her på Hesteforum er jenter, kan jeg vel komme med følgende "innrømmelse": I alle år hadde jeg meget smertefull mens, og ridning på "de verste dagene" var utelukket. Da var det veldig OK å ha en hest som kunne kjøres......
Og, Lizzie - du har fått navnet på han hestekaren, som sammen med sin kone, driver en meget fornuftig gård med hester - ta kontakt med disse - og hils fra meg.
Ta gjerne kontakt med meg privat - da kan jeg si mer, liksom.
Og en liten tanke: Hva får han av fòr i disse dager? Anbefaler minst mulig av kraftfòr, nesten bare høy (evt. med litt halm) for å ikke gi for mye energi i en periode med mindre aktivitet. Han er en nesten voksen hest, og i tider med lite bruk, trenger en fjording minimalt av "ekstra energi".
- For å si det litt billedlig: Man fyller ikke rakettdrivstoff på en traktor....
Håper det går bra med deg - og siden du holder til så langt unna, kan jeg bare gi deg råd "from a distance".
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 13/12/2007 :  20:20:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Boysen, kjøring er super trening, spesielt for ungheste.r

Jeg forstår ikke det du har blitt fortalt at han skal ris et par ganger på en uke , og stå en uke eller to. ... Har sagt noe om det før, det blir jo utrolig ujevn trening, og skal han ris er det jo viktig med muskulatur i ryggen også. Jeg ville heller ridd foreksempel som du sier to ganger i uken en lengre periode, samt trent andre ting, og da heller gitt han en lengre pause fra ridningen , sammenhengende.

Til sammenligning så trimmer jeg min dame annenhver dag sånn ca. Hun er ett år yngre. Hun blir kjørt, leid på turer, tømkjørt, bittelitt longert, og henger på slep etter den voksne hesten i skogen. Hjernebry øktene er korte, og hun kjøres ikke hardt i vogn, men hun er ute og rører på seg iallfall annenhver dag.

Jeg tror det er viktig for veldig mange forskjellige grunner, at ting er litt regelmessig.
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 15/12/2007 :  17:10:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Jeg VIL gjøre det noe lignende slik:
Mandag: Fri (det er jo en grei dag å ha fri på, siden det er første skoledagen i uka..)
Tirsdag: Ridetur
Onsdag: Longering/NH
Torsdag: Ridetur
Fredag: Fri (Denne dagen er jeg som oftest utslitt etter en uke med hard skole..)
Lørdag: Ridetur eller longering på bane.
Søndag: Enten tur eller bakketrening.

Jeg har tømmekjørt han, noe jeg har gjort siden ca. et og et halvt års alderen. Men vi har ingen mulighet til å få tak i vogn.. Han er kjempeflink, og lyr alle gangarter, stopp osv når jeg tømmekjører, og jeg har veldig lyst å sette vogn på ham, men vi har ikke penger for øyeblikket og stallen vi har Tassen i er ikke akkurat et sted for å oppbevare dyre ting (andre vil bruke det, og de vil ødelegge det om de blir irritert på meg for et eller annet.. )

Jeg forstår deg, T.Boysen, og jeg vil også ha kontakt med de du snakket om. Du kan sende meg en mail med deres mail og navn på, om du vil:)

Men når banen er frosset så kan jeg kun være på tur, om det så er gående eller ridende. Men det er tross alt en HEST jeg skal leie, og ikke en hund. Det vil si, at om han finner ut at han skal springe så gjør han faktisk det.. Jeg har ikke sjanse til å holde han fast, selv om han egentlig er en snill og lydig gutt.. Disse "hyperdagene" er han rett og slett ikke seg selv, og han hører IKKE etter.
Om jeg slipper han ut på ridebanen kommer han til å løpe for fult og hoppe og sprette rundt i evigheter, noe som hadde gått greit om det ikke var frosset...

Det med å la han stå stille i de månedene det er frost høres jo greit ut, så kanskje jeg skal prøve det?

Tusen takk for svar, og T.Boysen? Bare send meg en mail du:) Kjempehyggelig å høre fra deg:)

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 15/12/2007 :  17:18:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men når banen er frosset så kan jeg kun være på tur, om det så er gående eller ridende. Men det er tross alt en HEST jeg skal leie, og ikke en hund. Det vil si, at om han finner ut at han skal springe så gjør han faktisk det.. Jeg har ikke sjanse til å holde han fast, selv om han egentlig er en snill og lydig gutt.. Disse "hyperdagene" er han rett og slett ikke seg selv, og han hører IKKE etter

nettopp ... det er en hest du skal leie .... og han skal ikke finne ut at han skal springe. Da er han kort og godt ikke godt nok dressert ... jeg har påbegynt innkjøring at min unghest nå, og er nå igang med å kjøre korte turer alene ... og det er da ikke snakk om at hvis hun vil løpe, så løper hun ??? Du må da ikke finne på å sette deg oppå eller bak en slik hest.

Det er greit at unghester tester grenser, men har den lært seg at den kan stikke når den vil, da har du et seriøst problem... det er noe av det viktigste vi lærer hestene våre ... at vi er sterkere enn dem ... regner med at dette ikke er noe du vil høre ,men jeg vil si at du bør gå endel steg tilbake i treningen, og droppe hele ridningen, til du faktisk kan leie hesten din på tur og det uten å miste den ....

Ang hvor mye du trener blir jeg helt forvirret, for den planen du skriver er jo helt ok, men du sier jo også at han blir ridd noen ganger , og deretter står i flere uker, så jeg vet egentlig ikke hva du mener.

Blir han hyper kort og godt pga været, ville jeg gitt han helt fri og heller tatt opp treningen om han blir roligere når det blir varmere.
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 16/12/2007 :  22:52:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Jeg forklarer visst veldig dårlig, jeg.
Han er god som gull hele tiden, unntatt den ENE dagen etter at han har stått stille en stund!
Denne ENE dagen er han helt het, og det er denne ENE dagen jeg trenger tips til hva jeg skal gjøre. Ellers er han faktisk den flinkeste hesten i stallen til å ly kommandoer og det å holde seg i ro selv om ti tusen ville hester løper forbi ham.

Jeg har ikke noe problem med han i det hele tatt, kun denne dagen. Du kan jo tenke deg selv da, hadde du vært innesperret på soverommet ditt i kanskje en uke eller to, så hadde du ikke bare fint gått inn på stua og tilbake!

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 16/12/2007 :  22:53:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Jeg forklarer visst veldig dårlig, jeg.
Han er god som gull hele tiden, unntatt den ENE dagen etter at han har stått stille en stund!
Denne ENE dagen er han helt het, og det er denne ENE dagen jeg trenger tips til hva jeg skal gjøre. Ellers er han faktisk den flinkeste hesten i stallen til å ly kommandoer og det å holde seg i ro selv om ti tusen ville hester løper forbi ham.

Jeg har ikke noe problem med han i det hele tatt, kun denne dagen. Du kan jo tenke deg selv da, hadde du vært innesperret på soverommet ditt i kanskje en uke eller to, så hadde du ikke bare fint gått inn på stua og tilbake!

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

Elvis-Man

Skrevet - 16/12/2007 :  23:23:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei:)
Jeg må si det virker litt rart at du rir hesten din noen dager og så lar han stå i 1-2 uker, er jo ikke rart han er spinnvill når han kommer ut på tur igjen da... Syns også det virker litt merkelig at du rir inn på et jorde for å ri han dressur for å roe han ned,hvor mye dressur kan han når du driver med innridning????
Syns du skal revurdere trenings planen din av han jeg....
Syns ikke du skal la han stå helt i ro i et par uker etter hver gang du har hatt en trenings periode på han...
Syns du skal "ri han" rolig annenhver dag en periode, og da mener jeg i SKRITT og når han skal "stå i ro" syns jeg du skal ta han med deg på leieturer og eventuelt jogge ved siden han av han....Husk han er fortsatt veldig ung og trenger tid til å fordøye alt det nye som skjer, både mentalt og kroppslig od et å ri inn en unghest SKAL TA LANG TID, så de lærer seg det grunnleggende på riktig måte...
Syns det virker som du vil ha en ferdig innridd 3 åring på 1-2-3, men på feil grunnlag....
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 17/12/2007 :  00:23:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg baserer svarene mine på det du sier Lizzie, men du forandrer jo det du sier hele tiden. Først så ris han noen dager og står i flere uker. deretter viser du til en plan som sier regelmessig trening ...

Så sier du at du ikke kan leie han på tur, fordi bestemmer han seg for å løpe, så gjør han det, og jeg svarer da, at da har du et problem, for han skal jo faktisk ikke gjøre nettopp det ... men da sier du at dette ikke er noe problem.

Så jeg tror igrunn jeg gir meg jeg

men...

Kopi av melding:
Jeg har ikke noe problem med han i det hele tatt, kun denne dagen. Du kan jo tenke deg selv da, hadde du vært innesperret på soverommet ditt i kanskje en uke eller to, så hadde du ikke bare fint gått inn på stua og tilbake

Jeg håper da virkelig at treåringen din er ute i havn sammen andre hester når han står i ro, og ikke står på boksen sin i to uker ....

Vel ... fro å sammenligne ... når min toåring har stått i FIRE uker , kan jeg fint spenne henne for vogna, som hun bare har hatt foran seg ni ganger ... og kjøre på tur .... gjorde det i går, uten problem. Og jeg forventer heller ikke noe annet problem enn at jeg må gå tilbake i hva vi gjør, sidne hun har hatt pause. Hun var sprek, ja. Tilogmed litt skvetten, for det er brått blitt kaldt og frossent.

Jeg forventer, av en godt oppdratt hest, at den ikke stikker for at den har stått en uke ... enten den er to år eller ti.

HVis det er akkurat denne ene dagen som du har problemer, så gjelder fortsatt svaret mitt. Leietrening denne ene dagen , slik at han og du lærer at også denne dagen skal man ha kontroll.

En så ung hest skal faktisk ha mulighet til å få ut energien sin i havna og hverdagen .. du skal ikke trenge å trene av energien på noe så ungt.

Men siden vi alle svarer feil hele tiden, så har jeg vel iallfall sagt det jeg vil si :) Lykke til med han.
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 17/12/2007 :  19:05:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
1. Han står på utegang sammen med andre hester.
2. Jeg mener ikke å forandre det jeg sier, men jeg forklarer veldig dårlig. Han blir ridd regelmessig f.eks en uke, og så står han still i for eksempel en uke.
3. Jeg mente ikke DRESSUR akkurat, men trening på volte og sånn. Jeg vet at jeg forklarte dårlig, men jeg har div. problemer nå så jeg klarer ikke helt å ordsette meg riktig.
4. Jeg vil ikke ha han innridd på 1,2,3 altså, men han kan det grunnleggende (jeg har ridd han siden Juni).

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 17/12/2007 :  19:05:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
1. Han står på utegang sammen med andre hester.
2. Jeg mener ikke å forandre det jeg sier, men jeg forklarer veldig dårlig. Han blir ridd regelmessig f.eks en uke, og så står han still i for eksempel en uke.
3. Jeg mente ikke DRESSUR akkurat, men trening på volte og sånn. Jeg vet at jeg forklarte dårlig, men jeg har div. problemer nå så jeg klarer ikke helt å ordsette meg riktig.
4. Jeg vil ikke ha han innridd på 1,2,3 altså, men han kan det grunnleggende (jeg har ridd han siden Juni).

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 07/01/2008 :  17:18:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
du sier du har ridd 3åringen din som blir 3 i juni siden forrige juni? altså siden han var 2? jeg skjønner ingenting jeg av disse forklaringene dine, men skal komme med et par tre gode råd til deg!

1. Få tak på en HESTEkyndig trener som kan hjelpe deg.

2. Flytt hesten din vekk fra det horrible stedet du har han nå(der folk stjeler hesten din og ødelegger utstyr hvis de er sure på deg)

3. LES om emnet innridning av unghest og håndtering av hest generellt.

og ellers: uvitenhet er roten til MYE ondt.

Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 08/01/2008 :  11:27:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Han blir 4 år i Juni.
Jeg innridde han etter at han hadde blitt 3 år.

1. Jeg har fått tak i en, men han bor i Nord-Norge og er her ikke så ofte.
2. Jeg har ikke mulighet til å flytte ham før jeg får moped, da den andre stallen i nærheten er en halv times KJØRETID hjemmefra.
3. Jeg har lest, og lest, og lest...

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.