hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Welsh...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Welsh...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 08/12/2007 :  12:03:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Hvilket ¨blod¨ har Welshen? Varm, kald, full eller halv?

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/12/2007 :  01:42:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
De engelske Welch-ponniene av ulike typer og størrelser er blandinger av opprinnelige ponniraser i England (Wales), og "den romantiske historien" sier at de er oppblandet med araberhingster som svømte i land da den spanske armada ble senket utenfor kystene av England/Wales.

I enkelte typer av Welch'er, er arberpreget tydelig, med "oppstoppernese" og forholdsvis spinkle bein.

Ponniavlen i England har til dels vært preget av "blanding med edlere raser", så de nå står frem som temmelig "varme i blodet", ja, enkelte ser ut som mini-arabere.

De ponnirasene som er mindre preget av slik avl er Exmoor, Fell, Dales og Scottish Highland, og også de fleste slekter av Shetland. (Den Amerikanske Shettis er blanding av Shetland og Mini Welch Mountain + små araberhingster, og disse er igjen blitt til Falabella, som stammer fra Sør-Amerika.)

Hvordan ponniraser kategoriseres i varm-, halv- og kald-blod, har jeg ikke konkret greie på. Mulig at man heller kaller dem av "edel type", av "opprinnelig type" eller lignende.

En del kan man lese seg til i bøker om hester, og kanskje NPA (Norsk Ponniavls Forening) kan gi mer utførlige svar.

Forøvrig er det interessant å merke seg at den norske Nordlands-/Lyngs-hesten og Islandshesten faktisk kategoriseres som varmblods hesteraser. Da ser man bort fra størrelsen, men ser på rasenes "heste-preg".

Når det gjelder Welch-ponni-typene, er det faktisk Welch Mountain (den minste typen) som har mest araberpreg.

Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 09/12/2007 :  11:20:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Hæ? Hvor har du lest/fått hørt at N/L og isis er varm?
Det har jeg aldri hørt...

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2007 :  14:05:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Noe så idiotisk, hva gjør en N/L og isis varm?
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 09/12/2007 :  15:31:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så Welsh Mountain ponnier har araberblod i seg? Mora til hesten min er Welsh Mountain, og ligna veldig på en mini araber. Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 09/12/2007 :  17:40:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Alle welshene jeg har sett ser ut som en mini-araber. :P
Men er det flere typer av Welsh Mountain igjen, er det det du mener Trine? At noen er blandet med den rasen, og andre igjen en annen rase?

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Musken

» VIP

Skrevet - 10/12/2007 :  16:42:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMusken  Svar med kopi av melding

I stamtavlen til min welsh ponni finner jeg både araber, barb og hackney ( i tillegg til fullblods).

Alle welsher har araber i seg, siden noen araber hingster ble brukt på slutten av 1800 tallet og begynnelsen av 1900- tallet for å foredle rasen. Disse har avlet de mest kjente avkommene som er i nesten alle welshers stamtavle. En populær araber hingst som ble brukt er f.eks Skowronek.

Hackney er også mye brukt. Disse ble brukt for å få fram det energiske stegene som welsh ponniene er kjent for. Kan nevne at morfars far til Coed Coch Glyndwr (som nesten alle welsh ponnier har i stamtreet sitt) var en hackney.

Til tross for dette er og blir welshen en ponni rase, og som ponnier flest er den en kaldblods. Selv om flere av de moderne welshene blir bare edlere og edlere.. Ser man på en welsh av gamle typen, ser man hvordan rasen så ut opprinnelig. Selv om de er mere lik en araber nå, så har de ikke mere araber blod i seg enn de gode gamle ponniene. De har bare konentrert avelen av rasen den veien.

En welsh mountain har nok mere araber blod i seg enn en welsh cob. Den ene utgaven skal være til lettere ridning og stas kjøring, Mens den andre var avlet for styrke. En welsh ponni er en kryssning mellom disse og finnes i kraftig og lett utgave (welsh ponni av cob type er kraftigere en vanlig welsh ponni. Disse typene er ikke egne raser, men blir bestemt ut i fra høyden.

http://www.freewebs.com/morgan_kane/ Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/12/2007 :  02:07:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
I de fleste hestebøker står det en del om de engelske ponnirasene, bla. de fire kategoriene av Welch-er, som altså går på mankehøyde - Sec. A - B - C - D.

Som i de fleste raser, er det individuelle forskjeller, og blant f.eks. Welch Mountain (sec.A) kan noen se ut som de edleste miniarabere, mens andre er adskillig lubnere. Husker selv et par Welch Mountain-ponnier, Philosopher (kalt Sofus) og Judor, den ene var heeelt miniaraber, den andre en adskillig mer "Thellwell-ponni". To herlige, små fyrer, forøvrig.

Når det gjelder "blodet" til nl-hest, kan følgende siteres: "Det er ganske stor variasjon i utseende på nl-hester. Den er ikke en kaldblodshest, men viser tydelige tegn på en langt varmere herkomst, dvs. at de sannsynligvis stammer fra de urgamle lettbente og smekre steppehestene."
- "Beina til nl-hesten skiller den også fra de to andre norske rasene. De er spinkle, men råsterke, med små høver. Dette er ikke beina til en kaldblodshest, men arven etter steppehestene som måtte være raske og meget sikre på foten...."

En av forfedrene til islandshesten er norske småhester (= nl-hest), i tillegg til irske og skotske ponniraser som munker brakte med seg. Med sitat: "Mange tar feil av nl-hest og islandshest..."

For de som har lest en del hestebøker, vil vite at det var tre typer av urhester: Skogshesten (= kaldblodstyper), ørkenhesten (= arabere) og steppehesten (= små, lette mongolske ponnier).
Siden steppehestene levde under harde miljømessige forhold, med varme somre og iskalde vintre, hadde/har de evnen til å tilpasse seg dette, med tynn og fin sommerpels og skikkelig ragg om vinteren. - Noen som kjenner seg igjen? Særlig nl-hest og islands-eiere.....

Disse urhest-typene er ikke lenger å finne i ren tilstand, kanskje bortsett fra den nå rekonstruerte Tarpanen, den Kaspiske ponni og den Mongolske ponni. Deres etterkommere er blitt blandet og avlet frem til dagens hesteraser.

Vet at det nå pågår et interessant arbeide med gentester av forskjellige hesteraser for å finne ut av slektskapet tilbake i tid. - Ikke uventet har de fleste raser, bla. welch-ponniene, araber i seg - men det har garantert ikke nl-hest og islandshest.

Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 15/12/2007 :  14:17:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste nettopp om dette... Har nettopp arva "Den store hesteboken", og der står det en hel masse om opprinnelsen, avlen osv. Gå til toppen av siden

-HowellflyDiana

» VIP

Skrevet - 29/12/2007 :  14:18:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først av alt så vil eg seie at Welshponniane kommer ikkje frå Wales i England, men frå Wales i Storbritannia! Som halv waliser blir eg litt fornærma ..

Sjøv har eg ein Welsh sec. C. I stamtalvla hennar finn eg både Welsh sec. D og Welsh sec. A. Går eg lengre tilbake er det faktisk Araber, Fullblods og Hackney i den òg. På ei nettside fan eg faktisk også Quater horse i stamtavla hennar, men eg tvila på at det er sant ..
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 29/12/2007 :  14:50:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Hørtes riktig ut!

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/12/2007 :  01:50:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, Welch-ponni-rasene stammer fra Wales i Storbritannia - det er riktig. (NB, det skrives Welch - ikke Welsh).
Men at ponniene nå er spredt over hele England - og til mange andre land, er å sammenligne med at "Vestlandshesten" = Fjordingen også er blitt spredt ganske vidt utover sitt opprinnelsessted, ja, eller at Araberhesten nå finnes over hele verden.
Gå til toppen av siden

-HowellflyDiana

» VIP

Skrevet - 30/12/2007 :  23:13:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sorry, Welsh skrivast Welsh ikkje Welch..

Sjå i passet til ein kven som helst Welshponni. Ponnien min sitt pass er britisk ( utgitt av Welsh Pony and Cob Society ), og der er det skreve med s..

Eg er enig i at Welshponniane blir avla på over heile verden, men det blir aldri ein engelsk ponnirasen som du har skreve i fleire innlegg over. På samme måte som at Fjordingen blir aldri sett på som dansk..
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 31/12/2007 :  00:36:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok, beklager misforståelsen om navnet - det var min meeeget anglofile ridelærer som sa at det var med "c" - og siden har jeg ikke sjekket.....

Og ja, i de fleste engelske hestebøker jeg har, står Welshponniene som "breeds of Great Britain", og navnet Welsh sier i seg selv at de stammer fra Wales.

På samme måte stammer Lipizzaneren fra den Jugoslaviske byen Lipicia, mens de fleste tror det er en Østerrisk rase.

Gå til toppen av siden

guroteas

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2008 :  14:37:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja da var det sagt. Så vidt jeg vet er alle seksjonene welsh varmblodige, med utgangspunkt i utseende, lynne og bruksegenskaper. (og da selvfølgelig opprinnelse) Jeg eier selv både en sec A og en D, i tillegg til en døla hest, og de har ikke så mye kaldblods-preg i seg nei!! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.43 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.