hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - BOMLØS SKLED RUNDT I GALLOPP
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 BOMLØS SKLED RUNDT I GALLOPP
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

feliin

» VIP

Norway
Innlegg: 322

Skrevet - 03/12/2007 :  22:03:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Bare tenkte å fortelle noe ytterst ubehagelig jeg utsatte meg selv for i dag.....

Jeg rir med bomløs sal, i dag brukte jeg Cheyenne. Dum som jeg er, tenkte jeg å legge et filt-teppe under pad'n som hører til salen - fordi jeg ikke ville svette den ut.....

Pad'n jeg har, er av den typen med "pus" under. "hå-hå, nå var jeg lur tenkte jeg" og red fornøyd avgårde....Og riktig fint gikk det også - helt til den siste turbo-galloppen.......Det skjedde altså så brått, at jeg ikke rakk å reagere i det hele tatt - SALEN SKLED helt over, nesten på siden av hesten. Klorte meg fast av alle krefter, men det nyttet ikke selvsagt - så tilslutt lå jeg der i en haug - fra full gallopp til brå-stopp på bakken...........Tenker det var kombinasjonen filt-teppe som ikke hørte til - og puse-underlaget på pad'n. Veeeeeldig dårlig idé - som jeg med dette håper andre lærer av!

Hesten er like hel, selv om hun løp i et f...... tempo med salen under magen og løse tøyler - og jeg er tilnærmet like hel, selv om jeg hadde 2 andre hester etter meg i full gallopp - og jeg vraltet rundt på bakken midt i veien.......

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 04/12/2007 :  03:44:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bomløse saler har muligens blitt en mote, og jeg har ikke erfaring med slike.
Har riktignok en liten Westernsal, som har "lite bom", og ellers rir jeg enten helt bareback eller med bare et teppe, festet med en rundgjort, + halsreim. Men så er jeg så heldig å ha en hest som ikke løper så fort, og heller ikke har løpt ut på maaange år.

Noen andre som har erfaring med "skliende" bomløse saler? Etter fattig evne vil jeg tro at fortøy og halereim kan være aktuelle hjelpemidler for å holde salen på rett kjøl, når galoppen tar overhånd, og salen ville ha begynt å skli.

Tidligere var det et problem med å få saler til å ligge støtt på trillrunde "sofahester uten manke", og det er ikke uten grunn at mange islandshestsaler har feste for halereim.

At nå også mange ryttere med hester som HAR manke også velger bomløst, så har kanskje problemet med saler som sklir rundt blitt aktuelt her også.

Uansett type av sal, vil det være meget nyttig å "teste" hvor fast salen ligger før man stiger opp, dvs. tråkke så hardt man kan ned i stigbøylen - på begge sider, og sjekke at salen ikke havner under magen på hesten.

Forøvrig er det nesten utrolig så mange hakk man kan stramme inn en salgjort etter å ha gått med hesten noen runder på gårdsplassen - og den har måttet "dra inn magan" etter å ha blåst den opp ved påsadling.

Etter min erfaring blåser 99,9% av alle hester seg ganske så solid opp ved påsadling, og så er den merkbart tynnere noen minutter senere. Ja, gjerne midt i en ridetime, kan man oppleve at salen liksom har "løsnet" og ikke ligger støtt, og man må stramme gjorten - nok en gang. Det er vel noe de fleste som har ridd på rideskole, med utspekulerte skolehester, har opplevd....

Dette er vel enda viktigere å huske på hvis man har bomløs sal. Og, siden jeg ikke har sett så mange bomløse saler: Har de feste til halereim, evt. ringer til feste av fortøy?? Jeg bare spør.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Innlegg: 862

Skrevet - 04/12/2007 :  08:11:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
går helt greit dersom man bruker saueskinnspad (ekte sau, ikke no bomuldgreier) rett på huden uten shabrak under. ellers så fins det masse antiskliunderlag. regner med det ikke er noe problem så lenge man bruker slike. har bestilt meg bomløs espaniola delux fra startrekk. regner ikke med at den vil skli på min høymankede herremann. og bomløs saler er urgamle! bommen i salen ble oppfunnet når man begynte med jakting og trengte noe stødigere. en bomløs sal er uten tvil det beste for hestens rygg da den ikke begrenser bevegelsene til hesten. men den bør jo selvsagt holde seg i sadelleiet, hehe! Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway
Innlegg: 322

Skrevet - 04/12/2007 :  10:29:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men den bør jo selvsagt holde seg i sadelleiet, hehe!


Nettopp min tanke også, der jeg hang med kneet over hesteryggen.....
Mailet til Hansi (som selger disse salene) - og ynket meg. (bortsett fra at jeg kuttet ut biten med den ekstra filten....) - og han fortalte at puse-pad'n kunne skli "litt" om hesten var svett. - Og det var hun jo....Masse vinter-pels og mildt i været, kombinert med litt grassal riding - vel.

Nå har jeg bestilt meg anti-skli - og tenker - Hva med å ri litt mer fornuftig......? Man lærer jo

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Innlegg: 862

Skrevet - 04/12/2007 :  17:51:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
du får prøve deg frem da :). det skjer jo helt sikkert ikke igjen, hehe Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway
Innlegg: 322

Skrevet - 05/12/2007 :  11:10:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Vi får se, vi får se....Jeg måtte ihvertfall love gubben at Rally-riding i Sekk-Mørkt heretter er uaktuelt...Da slipper jeg i det minste at de andre ikke ser meg henge rundt på hesten i unaturlige positurer, så kanskje, kanskje DE i det minste bremser opp.
Vinker muntert !!

(om det skulle være noen som leser dette - og lurer på om jeg er totalt ansvarsløs mht riding - så la oss ikke dvele ved det, men heller konstatere at den såkalte "rally-ridingen" foregår på en vei-strekke vi kjenner MEGET godt! Hver minste lille dump, hver minste lille kvist som henger ned osv-osv. Og vi sjekker ALLTID føret først. )

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 06/12/2007 :  02:21:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
At bomløse saler er mye eldre enn saler med bom, er en selvfølge. Det er en utvikling, at saler tilpasses det bruk de er beregnet for.

Det jeg har merket meg, er at det er blitt økt etterspørsel - og tilbud - om bomløse saler de senere årene. Har sett noen også, og de ser gode ut for hesten å ha på, og gode for rytteren å ri i.

Håper ikke noen tar det ille opp, men jeg red i bomløs sal for 35 år siden, men det var saler i bruk i terapiridning, som var spesialsydd av dyktig salmaker. Da jeg selv prøvde å å tak i noe lignende, endte jeg opp med en liten westernsal, som hesten liker veldig godt - selv om vi må passe på å etterstramme gjorten et par-tre ganger, for jeg en sånn hest som blir merkbart "tynnere" noen minutter etter påsadling....

Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Innlegg: 776

Skrevet - 08/12/2007 :  00:02:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm jeg har bestandig brukt schabrak under min pad pga latskapen ved vask og jeg har enda ikke ramlet av pga at salen har sklidd! Og ja jeg har også hatt rallyridning i skogen mellom trærne eller hentet meg inn igjen ved å stå ene og alene i ene stigbøyla fra full galopp til 180graders sving... Salen lå like stødig den!

Skal sies at jeg bruker y-fortøy men det holder mest salen på plass i BRATTe oppoverbakker!

Er nok viktig at salgjorden blir strammet

Og ja det er D-ringer til både fortøy og halereim, ihvertfall på de 2 salene jeg har hatt og har!

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway
Innlegg: 322

Skrevet - 09/12/2007 :  09:10:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Ved nærmere ettertanke, er nok sannsynligheten for at andre har et slikt filt-teppe som jeg brukte svært liten...Det er stall-eier som lager de selv, av saueull filtet med på en mongolsk måte. Fine til vanlig sal - men tydeligen ikke til bomløse saler... Teppet er tykkere enn en western-pad, og svært kompakt. Har selv brukt "vanlig" shabracker, og de sklir ikke i det hele tatt, selv om det også har vært av den "fylte" sorten!
Om salgjorden min hadde vært slakk, hadde ikke denne opplevelsen vært skremmende i det hele tatt - men en naturlig følge av dårlig forberedelser..........!

Når det er sagt - så skader det selvsagt ikke om andre sjekker gjorder også...Litt OT: I fjor vinter, kom en dame til stallen med demostrasjon av bomløse saler (ikke Barefoot). Hun "strammet" salen så utrolig dårlig at den skled rundt på hesten bare den rørte seg! Da jeg kommenterte dette - sa hun bare at "Ja, men sånn rir jeg selv heeeele tiden, jeg - så sånn skal det være" - da ble jeg noe skremt....Jeg fikk hele ARMEN mellom salgjorden og hesten - og det er faktisk IKKE en overdrivelse - jeg prøvde dette!!! (og jeg hadde boble-jakke på...)

Med min begrensede kunnskap om denne type saler, gjorde denne damen at mitt inntrykk av bomløst ble: Fytti grisen, for noe dritt! Så jeg styrte godt unna "den slags tull".
- Helt til vår/sommer - da en venninne av meg kom hjem fra skole, "draende" på en bomløs sal...som jeg fikk prøve på min hest, som jeg slet med å finne sal til grunnet mystisk kroppsbygning. Resultatet av det ble altså 3 bomløse saler, som både hestene og jeg er KJEMPE-fornøyd med!!! (og Christine godter seg enda, etter min tverr-vending om hva jeg mener om bomløst....)

Mulig det finnes masse (misforståtte??) teorier om hvordan bomløse saler skal brukes, ikke vet jeg - men inntil bruken av den evindelig filten min - har jeg vært storfornøyd hele veien selv. (og den filten har jeg nå lagt på hylla...tilbake til vanlig shabrack)

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Innlegg: 862

Skrevet - 09/12/2007 :  13:59:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe... Når Alexandra Myhren skulle ri for Bent Brenderup i begynnelsen måtte hun ri uten gjort... Med sal som ikke var festa... Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway
Innlegg: 322

Skrevet - 09/12/2007 :  20:18:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
auda.........? Og poenget var da...? Balanse-trening??? Kanskje noe jeg burde prøve, i så fall - he-he. Hmmm. Kanskje noe jeg SKAL prøve....Men venter til det kommer mere snø - og satser på skritting i første omgang!! På tur i dag kjente jeg at jeg var rimelig anspent i galloppen, og veldig opphengt i om salen lå rett - enda jeg trodde at det fallet ikke gjorde meg noenting. Merkelige saker, det der!
En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Innlegg: 862

Skrevet - 09/12/2007 :  22:18:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja var sikkert balansetrening ja :). når hun fortalte det til meg tenkte jeg bare "Neeei! nå må sikkert jeg oxo det!!!" hehe! heldigvis har jeg ikke måtte gjøre det... enda... :) Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway
Innlegg: 2272

Skrevet - 09/12/2007 :  23:56:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg bruker alltid anti skli pad under bomløs salen min.
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 10/12/2007 :  03:29:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tjihh - ser for meg ridning med sal (bomløs eller ikke) UTEN gjort. Garantert balansetrening - som vel absolutt ikke bør prøves utenom et ridehus eller en ridebane...

Greit nok å skulle prøve å lære seg "indianer-ridning" - men de hadde vel også festet teppene på en eller annen måte, når de ikke red hestene "nakne", da.

Forøvrig: På et annet emne er halsring tatt opp - og det er en "duppeditt" som absolutt er å anbefale - omtrent uansett hvordan man rir og med hva slags utstyr.
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Innlegg: 776

Skrevet - 10/12/2007 :  09:51:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er vel et ordtak som sier at en god rytter trenger ikke salgjord

Jeg har ridd på tur i skogen(leder sådann) med helt løs gjord en gang da jeg var ung og til tider gal Jeg trodde jo da at eieren som sto å holdt lederhesten virkelig hadde strammet gjorden men neida! Jeg tilpassa bare stigbøylene og klatra på og ut på tur! Salen lå helt i ro den hele turen selv slalom mellom trærne og til tider bratte oppoverbakker og nedover! Snille gamle hesten må ha blåst opp magen noen ganger iløpet av den turen for å få fortsette turen med løs gjordt! Og da vi kom tilbake til stallen og jeg hadde hoppet av hesten så hang gjorden så fint HELT løs og var nesten ikke borti hesten Var da ingen galopp på denne turen...

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.