hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sikkerhets tiltak i stall og i omgang med hest.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Sikkerhets tiltak i stall og i omgang med hest.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway
Innlegg: 1080

Skrevet - 01/10/2007 :  11:20:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Tenkte å starte en samletråd for sikkerhets tips og tiltak med tanke på det å håndtere hester, enten det er i stallen eller fra salen. Del dine erfaringer og lær oss dine tips her. Fint om du også forklarer hvorfor/hvorfor ikke:

Eksempel:

- Når hestene skal slippes ut på jordet så lei hesten inn og SNU den med hodet vendt mot åpningen og lukk porten etter deg før du slipper hesten. IKKE SMATT på den når du slipper den. På denne måten unngår du at hesten smetter ut før du får lukket porten. Og sjansen får at hesten flyr avsted med deg hengende i grimeskaftet eller kaster seg avsted og sparker deg i glede over å komme løs, reduseres.

- Om flere skal slippe hester ut på beitet sammen, så slipp alle hestene samtidig på 1,2,3. Hvis en høyrangs hest slippes før en lavransgshest risikerer du at ledern "går på" hesten du holder fast med lavere rang.

- Før du leier ut/inn en påsalet hest i stallen så husk på å trekke opp stigbøylene og ta tøylene over hodet på hesten slik at du leier i dem. Da minsker du sjansen for at hesten henger seg fast i noe og får panikk.

- Når du leier en hest ut eller inn gjennom dører så gå alltid foran hesten ut døra slik at du unngår å bli klemt eller skviset i døra.

- Bruk alltid sko/støvler med HÆL når du rir for å unngår at foten sklir igjennom stigbøylen og blir sittende fast. Om det skjer kan man bli slept etter hesten i stigbøylen hvis man faller av og hesten blir skremt. Det kan skje alle hester, selv den roligste.

- Bruk alltid sikkerhetsknute som lett kan løses opp når du skal binde opp hesten i tillfelle den blir skremt. En vanlig løs knute blir umulig å få opp når 500 kilo i full panikk strammer til.

- En hest som står ferdig påsalet i stallen med hodelag og sal må aldri forlates uten at man binder opp tøylene, slik at hesten ikke kan trå på dem og ødelegge munnen sin. Det er hester som har endt på slakteriet p.g.a slike skader.

- En hest som går løs på beitet bør stå uten grime. Hester som går med grime hele tiden kan risikere å sette fast bakbeinet i grima når den kør seg og dermed få panikk og skade seg alvorlig.

- Om hesten må bruke høynett så sørg for at det ikke henger så lavt at hesten kan hekte seg opp i det med beina når den ruller seg i boksen sin. Fest også høynettet godt og sikkert slik at det ikke løsner. Det er fort gjort for en hest og vikle beina sine inn i et slikt nett og få panikk.

- Legg aldri tau fra deg på stallgolvet hvor det passerer hester. Om en hest vikler dette rundt beina kan det fort oppstå store skader om den blir grepet av panikk.

- La aldri møkkagreipa bli liggende på stallgolvet med piggene opp. Hesten kan fort trå på den. Alt av redskap skal henges opp eller ryddes bort så snart man er ferdig med dem.

- Når man legger PÅ hesten dekken så skal man alltid feste fast spennene i bogen først og så de bakover. Når dekkenet tas av må man alltid løsne opp de bakerste reimene først før man løsner opp de lenger frem. Hvis man legger på hesten dekken og fester de bakerste reimene først og hesten så blir skremt, vil dekkenet skli bakover slik at bakbeina til hesten vil bli sittende fast. Skadene kan bli voldsomme, så vær nøye med å unngår at dette skjer.

- Fortell alltid hesten /snakk med den når du nærmer deg slik at den ikke plutserlig skvetter.

- Om du må gå bak hesten så vis hesten hele tiden at du er der ved å ta på den mens du beveger deg bak. Hovedregel er å aldri gå bak en hest du ikke kjenner. Den kan være bakredd og/eller sparke deg.

- Har hesten en tendens til å vri seg unna akkurat i det du skal legge grima over hodet dens for så å vandre bort fra deg. Begynn da alltid med å legg leietauet rundt halsen dens før du fester grima. Da får den ikke gått avsted før du har fått grima helt på.


Følg gjerne på med flere tips og sikkerhets tiltak som du sitter inne med.

--------------------------------------------------------------------------

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
*************************
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Redigert av - *Skogli_Western_Riders* den 01/10/2007 11:23:10

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 02/10/2007 :  03:06:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tjahh - du begynner jo bra, "Skogli", og jeg er enig i alt.

(Har ikke så mye peiling på dette med dekkenes, da - siden jeg ikke har noen...)

Hvis man skal hente èn hest inn fra et beite med flere hester (hos oss er det minst 10 stk.), ta med en lang pisk, gjerne kjøre-/longe-pisk, for hvis man plutselig blir omringet av en hel flokk med viltre hester som OGSÅ vil inn, kan det fort bli farlig - MEGET farlig! Da MÅ man kunne holde de andre hestene unna. Ikke ved å slå de andre, selvfølgelig, men man må ha lært å "true" med pisken, ved smell og vifting.

Ja, jeg lar ALDRI små, uerfarne jenter gå ut på et sånt beite, selv om de "bare" skal hente min snille, lille hest. Hvis det kommer 10 andre hester dundrende når du nærmer deg porten, så er det FARLIG! Har da lært en del - litt større jenter - en metode, som min hest også liker godt - da heller ikke hun kan fordra at det kommer masse hester rundt henne, og det er å gå rolig bort til hesten, ta på grima, og så leie den BORT fra porten, og så i en stor bue rundt, før man i langsomt skritt nærmer seg porten, som om hesten "tilfeldigvis" rusler den veien. Som oftest går det bra.

Tidligere var de fleste leietau, som var av nylon, forsynt med et håndtak, en sånn løkke å stikke hånda inn i - det er meget farlig å gjøre. Hvis hesten stikker, så blir du hengende i denne hempa etter - eller verre: under hesten! De fleste leietau er idag snurrete bomullstau uten hempe. Da slipper man brannsår i hendene av å holde igjen en hest, og man blir ikke hengende fast. Det jeg likevel gjør med alle leietau, er å knyte en knute ytterst på det. Da har man en bitte liten mulighet til å få et "grep" i tauet, og KANSKJE klare å stanse hesten. Men for all del: SLIPP hvis hesten drar deg overende!

- Har sikkert flere råd - etter hvert....


Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway
Innlegg: 316

Skrevet - 02/10/2007 :  06:18:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gå aldri forann en hest gå på siden er mindre sjangs for og bli løpt ned vis det skjer noe...


smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway
Innlegg: 1080

Skrevet - 02/10/2007 :  13:34:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Takk for flere fine tips om sikkerhet. Det finnes sikkert masse mer der ute, så bare kom med dem folkens. Del dem med oss. Man kan jo nesten skrive en hel bok bare det om hest og sikkerhet.
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
*************************
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Innlegg: 351

Skrevet - 06/10/2007 :  10:18:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du har fått med mange viktig sikkerhetstips Skogli!!

Meget enig i alt du kommer med!

Dette er noe ekstra jeg kommer med:

- Dette med å trekke opp stigbøyler er viktig når man ferdes i stallen med hesten! På en westernsal er det ikke så lett... hehe... Vil bare føye til at da må man passe på å styre hesten riktig i dører og rundt hjørner.

- Salhengere som kan svinges ut, må ikke stå utfoldt til vanlig! Hester kan komme bort i dem og skade seg, og noen salhengere mister også fort den gummiknotten på enden, og det er da skarpt metall ytterst.

- Aldri binde hesten fast i tøylene når hesten har bitt i munnen. Da kan hesten ødelegge munnen stygt! Dette burde komme som en selvfølge, men har faktisk sett det!

- Vær oppmerksom ved bruk av sikkerhetsvest og hopning når det gjelder westernsal. Det er lett å bli hengende fast på hornet med sikkerhetsvest, og salen er ikke laget for å hoppe. Da må man holde på hornet med den ene handen, for ellers kan faktisk brystbeinet henge seg på og knekke.... UHÆ!!!

- Når du går bak hesten, gå helt inntil rompa. Hvis hesten sparker så har den ikke så mye kraft så nærme seg (blir kraftigere jo lenger ut beinet kommet). Hvis den treffer deg, så treffer den deg i beina, og ikke i overkroppen/hodet som den kan gjøre når du står lenger unna og hestens bein er høyere i luften.

- Når du leier hesten burde du feste leietauet i siden på grima. Hvis hesten skulle fare avgårde så kan du ved å holde i leietauet (de vanlig leietaua blir da fort veldig korte...) og få hesten til å vende når du drar i enden av tauet. Hesten er svak i bevegelser til siden, og når hodet vendes hurtig må kroppen følge. Har man festet leietauet under grima legger hesten alle sine kilo rett på og du har ikke sjans til å holde igjen.

- Ikke gå forbi hverandre med hester på stallgangen, da kan det skje ulykker. Mennesker som oppholder seg der kan komme i fare, for eksempel hvis de står mellom hestene.

- Har man med barnevogn i stallen, pass på å sette den der det er lite mulighet for hestene å komme til hvis noen skulle komme seg løs.

Jeg synes sikkerhet er utrolig viktig, føler jeg til og med blir hemmet av tanken på sikkerhet, men det er bedre det enn at det skjer noe!

Kanskje viktigst av alt er å bli kjent med hesten din og trene på å være dens leder slikt at den får respekt for deg og med det også andre mennesker som håndtere den. Noen sikkerthetstiltak er fysiske og viktig, men det er viktig å ikke glemme de psykiske tiltakene som gjelder hesten atferd og dens omgang med oss mennesker :)
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway
Innlegg: 386

Skrevet - 06/01/2008 :  00:49:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
* Ryddig stallgang (ikke noe oppbevares der når det befinner seg hester i stallen- leietau, grimer, møkkegreip, pussebokser etc er bannlyst!)
* Orden på salrommet. Hver og en har ansvaret for at utstyret sitt henger på anvist plass (her er det INGEN mulighet for hestene å komme seg inn dit, men safety first, for både rytter og hest)
* Leietau UTEN hemper. Har sett mange rideskoleunger på slep etter slue hester... (T.Boysen; knuten i enden er herved adoptert! )
*Refleksartelleri... jo flere jo bedre!
*Spisse gjenstander (som saks, skrutrekkere etc) oppbevares FORSVARLIG
*Har montert salhengere som legges ned- de brukes kun den korte tiden på- og avsaling pågår. Ingen sal skal henge på boksdører, ligge på stallgang etc. Utstyret skal rett inn i salrommet etter at hesten er stengt inne på boksen.
*Hjelmer oppbevares på trygg plass
* Helst være to stk ved fôringer utendørs (heldigvis kjenner de fleste på stallen alle hestene og vet hvordan de oppfører seg, mener nå rangen innad i flokken og hvilke kombinasjoner av hester som ikke funker bra).
*Westernsaler ble nevnt tidliger... ikke bare sikkerhetsvest som fort hekter seg fast i hornet... romslige jakker er like ille...
* Den ene hesten min, min kjære banan (fjordingen) er "allergisk" mot alt han får tak i når han står på boks- er det 1% sjans for å kunne få tak i det; han tar det! Dette har jeg sagt ifra om på stallen- jeg NEKTER erstatningsansvar for ting han ramponerer av andres utstyr pga dårlig sikring av utstyret. Mulig jeg er litt bitchy, men...Hvorfor skal ting henge rett utenfor boksdørene uansett?? Grimer har fått kroker å henges på rett på andre siden av stallgangen- i trygg avstand for "snokete" muler

Det var noen av tiltakene her...

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway
Innlegg: 1080

Skrevet - 06/01/2008 :  09:00:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Flott med masse tips. Takk takk
Til Nikita; Dette med å feste leietauet i siden på grima er herved innført som fast rutine. Takk

Noen flere tips der ute???? Bare kom med dem

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
*************************
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

frkelin

Innlegg: 650

Skrevet - 06/01/2008 :  11:35:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beste sikkerhetstipset mitt er å aldri aldri la hesten flytte deg til siden eller klø seg på deg og skyve deg unna. Hester finner ut av rang ordning ved å flytte på hverandre og hvis hesten din kan flytte deg et steg til siden når du pusser og steller - uansett hvor tilfeldig det virker - så er hesten bevisst på det og regner med at den har rett til å flytte på deg i andre sammenhenger også. Hvis hesten min skvetter vil jeg at hun prøver alle andre fluktretninger enn den gjennom meg. Så vi har trent mye på bakken og mye på vike for press.
Så får hun oppleve masse forskjellig i sikre omgivelser slik at hun har erfaring til å takle mer uventede ting.
Jeg synes også det har med sikkerhet å gjøre å gjøre hesten sosialt intelligent og vant med selskap av andre hester. En hest som re vant med å innordne seg i en flokk har lettere for å innordne seg under en tydelig menneske-leder som forstår litt av hestespråket.
Hesten bør også være mentalt stimulert og ikke kjede seg og bli tvunget til å stå stille det meste av døgnet. Da har den mer sannsynlighet for å eksplodere i frustrasjon og oppladet energi.
Selv staller med ALL slags sikkerhetstiltak har uhell. Folk med sunt hestevett og tydelig lederskap, som holder hester som er harmoniske flokk og utedyr, men som overser de fleste sikkerhetstiltak har ofte aldri uhell.
Det jeg mener er at ingen rutiner kan erstatte god kommunikasjon og gjensidig tillit og respekt mellom hest og menneske.
Gå til toppen av siden

summer

Innlegg: 1167

Skrevet - 06/01/2008 :  12:08:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Je er helt enig i det frkelin skriver :) Jeg er opptatt av at ting skal være trygt, men jeg går ikke rundt og tenker på alt en hest kan få panikk av .... en hest skal være trygg nok til ikke å få panikk for den minste ting ...

På staller med mange hester og mye folk, spesielt kansjke mye yngre folk, trenger man mange av de reglene ovenfor her, jeg er ganske nøye på sikkerhet når det gjelder mine to hestepassere, men spesielt med min eldre hest har vi en egen måte å gjøre ting på, som går av seg selv . Jeg har masse utstyr i stallgangen foreksempel, og det har aldri vært noe problem.

de tingene jeg er veldig strikt på er at LEIING PÅ TUR skal foregå med LANGT TAU... å gå tur med en hest med et kort leietau anser jeg som helt bak mål.

Hestepasserne skal ri med hjelm (det gjør je selv og da selvsagt ) og med rideskotøy. De får ikke lov til å ri i joggesko (men jeg må innrømme jeg gjør det selv på min voksne hest )

Jeg lukker aldri porten før jeg slipper hestene, for jeg vet hva de gjør når jeg slipper dem, men hestepasserne mine MÅ lukke porten før de slipper hestene. Det jeg gjør av sikkerhet her, er å slippe unghesten først, bestandig ... fordi i motsatt tilfelle kan gamlemor brått finne ut at hun vil jage henne vekk, og da blir det trøbbel, enten porten er igjen eller ei. ved å gjøre det på denne måten, og samme måte hver gang, går utslipp helt stille og rolig for seg. Hestene har lært at de skal stå stille ti jeg har tatt av de grimene, , nok et sikkerhetstiltak, og så tusler de avgårde etterpå-

Jeg har mine to hester på min lille stall, og er ikke så opptatt av at alt skal gå etter boka, fordi hesten KAN få panikk. Jeg lærer heller hestene mine å takle endel ting, slik at de ikke så lett får panikk ... men dette blir jo noe helt annet på en stor stall hvor mange holder på ... hestene mine får ikke panikk av å tråkke i en pusseboks, rive ned noe fra veggen (de river gladelig ned ting selv om de får sjansen ) eller om de skulle rote seg inn i noe tau (selvsagt skal ikke tau ligge å slenge , det skal være ryddig, men det trenger ikke være sterilt ... ) En av de viktige tingene som faktisk gir større sikkerhet, som jeg gjør, er å gi hestene frihet . Ved å være litt løse og snuse og ordne på ting så blir de også tryggere på ting. jeg er foreksempel aldri redd om min eldste hest skulle komme seg løs. Hun er vant til å være løs, hun går løs inn hele vinteren, og er alltid løs på stallgang, og kan også plasseres løs ute mens je ggår inn og henter noe ... og hun klarer seg fint selv. skulle jeg ramle av eller hun kommre seg ut av havna, så skal det veldig mye til før hun skader seg. Dette driver jeg også og lærer unghesten sakte men sikkert ... min eldste hest er fr asine unge dager osgå så godt trent med tau på beina, at roter hun seg inn i tau, så greier hun faktisk å stoppe opp, tenke, og stort sett komme seg ut av tauet på egenhånd (Dette har jeg sett med egne øyne )

Å lære hestene å bruke hodet er noe av det nyttigste vi gjør tror jeg ... gjøre de trygge og ikke så disponible for panikk ...

Å lære hesten å alltid vike for trykk på grima foreksempel, å bli godt leietemt, er ennå mer nyttig enn hva slags tau og grimer man bruker, foreksempel ... lære hesten å bli trygg i oppbundet setting, å ha ting slengende rundt kropp og bein ... en dekkenhest (har vært borti en) som har stått med dekken hele sitt liv, og som er redd når reimene slenger rundt beina finnes det ingen unnskyldning for ... hesten fikk hetta når dekkenet ikke ble lagt på akkurat sånn og slik ... der har man som eier et ansvar mener jeg altså, lære hesten å gå pent i tau, og å oppføre seg pent ved utslipp og innslipp ... hester som raser avgårde med deeg før du har rukket å slippe den er kort og godt uoppdratt.

Jeg synes faktisk at grimer SKAL være i stallen, om noe skulle skje, og man må evakuere hestene fort. da skal man ikke være nødt til å lete etter dem. selv je med mine to hester har grimene hengende på rett plass med navn over, slik at om noen finner de løse og skal fange de, er det lett og finne grimene MED tau, og også slipper å bruke tid på å sette den lille grimen på den store hesten ...

noe jeg mener er viktig er at kraftfor ikke er tilgjengelig for hestene, om de skulle komme seg løs ra havn eller boks ...

dette ble rotete gitt
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.