hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vanskelig på ridetur
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Vanskelig på ridetur
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

martherosnes

Skrevet - 29/11/2007 :  09:30:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg har en 6år gammel kaldblodsvallak som hovedsaklig blir trent til å gå trav. Blir derfor mest trent i roadcart.. Men, jeg vil gjerne ri ham mer, både for å styrke ryggen, ha mer variasjon i trening og treningsmetoder og fordi jeg synes at det er gøy å ri:)

Jeg har hatt ham i over to år nå og det har mest blitt kjøring med roadcart. Har også ridd ham litt, men grunnen til at jeg ikke rir mer er fordi han er veeldig gira og stressa på tur! Han er jo en traver, så er naturlig at han er litt stresste, men han er nesten umulig å holde igjen! Etter hver ridetur er jeg utslitt, og turene blir som regel ikke noe koselige når det er på denne måten. Red ham endel med engang jeg kjøpte ham, og det gikk greit. (Selvom han var gira) Han sto alene hos oss først (da jeg red ham mest) og han var heller ikke vane med å gå alene, så han har nå selskap i en liten shetlandsponni:) Han har blitt en helt annen hest og er mye roligere etter at han fikk selskap, men han er nesten verre å ride på tur nå enn han var før...

Å kjøre ham i roadcart går helt greit! Det er aldri noe problem, men når jeg er ute å rir er han som sagt veldig gira. Skal jeg prøve å ta en volte med ham på veien bare flekker han hue framover igjen å går videre (som regel). Ser han andre hester blir han også gira og vil fly opp til dem. Ingen av disse delene gjør han jo når vi kjører...?

Hva tror dere det kommer av? Har tenkt litt på at han kanskje har en form for separasjonsangst, (og at jeg da evt er en dårlig leder) Men han er jo overhodet ikke slik når vi kjører, og han kan jo ikke plutselig få separasjonsangst når vi rir...?

Så; har dere noen ideer og tips på hva jeg kan gjøre for å få han til å 'oppføre' seg ordentlig på tur, og ikke minst bli roligere?
(Han har dessuten ikke lært seg å stå, noe jeg også jobber iherdig med)

Mvh. Marthe:)

summer

Skrevet - 29/11/2007 :  11:06:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
er han innridd ?

Jeg mener INNRIDD, og ikke bare plassert en rytter på og ridd....

Altfor mange travere er nettopp som du beskriver, de er tross alt kjørt, og da kan man i praksis bare sette seg opp og ri , for de kan kommandoene . Men det er faktisk veldig urettferdig, fordi de har jo aldri lært hva som er forventet av dem. Det KAN jo være at han har vondt i ryggen etc, men dette er ikke akkurat uvanlig blandt travere. (at de oppfører seg slik mener jeg.

Hadde det vært min hest, hadde jeg ridd den inn. Rett og slett. LAtt som om den aldri hadde hatt rytter på ryggen, og ridd den inn fra start. Begynt med å lære den og stå helt stille når du går på. Jeg er veldig sær, og når jeg har fått nye hester , og de ikke har kunnet stå stille, så er det det første jeg har jobbet med. Forsikre deg om at alt utstyr passer, og gjør alt fra scratch. Ikke noe trav eller sånt før han er LYDIG i skritt, lær han hva sjenkler betyr, og også sideførende sådanne. Lær han å bøye nakken sideveis begge veier, osv osv , slik at du har øvelser du kan bruke etterhvert på tur . Du kan med stor fordel begynne fra bakken, så han lærer ordentlig, og deretter overføre til rytter. Så lenge han oppfører seg strålende foran vogn, vil jeg tro det er så enkelt som det, og at han ant har fått løpe og herje før du fikk han.

Det kan også være lurt å bruke et annet bitt /bittløst når du rir, enn når du kjører tror jeg ... men det er bare noe jeg tror ...
Gå til toppen av siden

martherosnes

Skrevet - 30/11/2007 :  12:04:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen! Jeg kontaktet den gamle stelleren hans, og neida; han er ikke innridd. Bare som du sa, satt en sal med en rytter i, og avgårde på tur.. Hjelp.. Kan noen komme med tips / erfaringer / gode råd? Hvordan jeg skal gjøre dette.. Altså innri ham.. Han er ganske sta og egenrådig, men noe av forklaringen har jeg jo fått nå.. :s Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/12/2007 :  03:08:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oooopss - ja da har du litt av en oppgave foran deg - med å skikkelig ri inn en såpass voksen, stor, sterk og egenrådig hest.

Som andre har sagt: Her har du en "kjempebaby" å hanskes med, og som må lære alt fra bunnen av. Mulig at du har et "redskap" i at den har lært seg kommandoer i kjøring, og da må du først finne ut hva den kan, hva den lyder, og så starte jobben derfra.

Kanskje du må begynne med tømmekjøring, longering og annet lydighetsarbeide "fra bakken", før du prøver å saltrene den igjen.

Har du noen som kan hjelpe deg, ved at en setter seg opp på heten, mens en annen lærer den å lyde kommandoer, samtidig som rytteren forsterker kommandoene med ride-innvirkninger.

Det er direkte farlig å begi seg ut på "ridetur" med en uinnridd hest - både for rytter og omgivelsene. Man setter seg ikke på ryggen til en "vill tiger".....

Det viktigste å lære den, er å lyde stemme og bitt, bli "myk i munnen", og det viktigste: Å adlyde "stopp" og "senk farten". Etter det jeg har sett av ridning på tidligere aktive travere, så er arbeidet med å få dem til å lyde "forholdende innvirkninger" helt essesielt, da de faktisk aldri har lært seg å senke farten - bare øke den.

Håper du kan få flere råd fra andre som har efaring med "innridning av tidligere travere", da jeg selv aldri har hatt denne problemstillingen.
Gå til toppen av siden

martherosnes

Skrevet - 01/12/2007 :  14:26:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han er jo fortsatt en traver, bare at jeg vil også ha han som en god ridehest, slik at jeg kan trene ham under salen også.. Har jo ridd ham en del ganger på tur, og han lyder sjenkler, at jeg skal sette opp farten, og han lyder å senke farten, men ikke å stoppe helt.. Så han kan jo stort sett alle de viktigste signalene.. Det viktigste jeg må jobbe med er vel at han skal lære å stå i ro, og å være 'smidig på tur..

Siden han er en traver er han jo ganske stressa, så vil prøve å få ham til å gå pent på tur.. Dette blir nok en kjempejobb, men heldigvis er det ikke noe problem for ham å ha mennesker på ryggen + at han kan de viktigste signalene, som jeg skrev over.. Håper fler kan hjelpe meg og komme med råd!!!? :)
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 01/12/2007 :  14:40:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Som de andre har sagt så BEGYNN PÅ BAKKEN selv om - som du sier - han kan å bli ridd osv.. Begynn på bakken og jobb med dette i noen uker, helt til han er rolig sammen med deg fra bakken av. Da kan kanskje noen andre (dyktige!) f.eks longere mens du sitter oppå ham etter at de så klart har fått ham til å stole litt på seg de også..
Det er veldig viktig at hesten er helt trygg på deg, ellers kommer du ALDRI til å være trygg på ham..
Gjør arbeidet til en lek i begynnelsen, og ikke dra på tur med det samme.. Du ville vel aldri tatt en helt vill hest og ridd rett på tur, ville du vel?

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.