hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg gjøre?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hva skal jeg gjøre?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 23/11/2007 :  10:12:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Stallen jeg har Tassen i er ikke min, men han står oppstallet like ved.
Nå begynner jeg å bli mektig lei av stalleieren som virkelig tror at hun kan styre både stallen og dyrene (inkludert hesten min..)
Først litt om Tassen:
- Fjording
- 3 år (blir jo ''4 etter nyttår'')
- Tykk, men har hatt stoooore problemer med undervekt helt frem til kastraksjon i mai 07

Stalleieren satte opp en forplan for ham som så slik ut:
2 kg høy om morgenen
2,5 kg høy om kvelden

Hva mener dere om denne??? I og med at hesten min har vert så syyyltynn fra fødsel av (han er tvilling) men har nå begynt å legge på seg.
Han begynner å slanke seg litt nå (uten at jeg rir ham mer enn vanlig) og jeg har selv satt opp en forplan som ser slik ut;
3,5 kg høy om morgenen
4 kg høy om kvelden

Jeg syns at min ser best ut fordi:
- Hester skal jo egentlig ha fri tilgang på høy hele døgnet, men dette blir jo kjempevanskelig for oss å få til.
- Han begynner å bli tynnere (selv om han fremdeles er tykk da..)
- Han har slitt med å være veldig tynn
- Som et/to åring sa dyrlegen at han hadde anoreksi (noen som har vært borti dette før?)

Hva mener dere?
Overforer jeg ham?

Problemet her er at vi bytter på å ha foringer i stallen, slik at jeg forer en gang i uken. Og det er kun denne dagen i uken han får 3.5 kg om morgenen og 4 kg om kvelden.. Ellers gir stalleieren og alle de andre ham akkurat det STALLEIEREN sier han skal ha!
Ingen hører på meg selv om dette er MIIIIN hest...

Hva ville dere ha gjort?
Hvilken forplan er best?

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3

Karoline90

Skrevet - 23/11/2007 :  10:19:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei :-)
Det er jo du som bestemmer hvor mye for hesten din skal ha! Men hvis dere er litt i tvil burde du prate med en dyrlege, sån at han får nøyaktig det han skal ha.
Hvis du vil at han skal ha mat hele døgnet, byrde han få det oxo. Du kan jo kjøpe en rundball å sette i padokken hans :-) og gi han noe høy om kvelden :-) Vi har rundball innehos Tootsie og han stortrives med det :-)
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 23/11/2007 :  10:27:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Dyrlegen vi har vil ikke gi råd til slikt:/
Men jeg har snakket med en som drev med oppdrett før, og han sier at min forplan er perfekt, og at jeg godt kunne ha gitt ham mer.
Hester tar ikke annen skade av mye høy enn å legge på seg..
Og jeg vil holde hesten min tykk gjennom hele vinteren, spesielt siden jeg nettopp har innridd ham og sånn...

Men det er ikke bare det som er problemet med stalleieren. Hun tar Tassen og setter ham inn (han står ute hele døgnet) og lar ham stå der over natten. Og da står han der. I skitten boks uten vann! Jeg får jo ikke beskjed om at hun satt ham inn, så jeg møkker jo ikke.. (Jeg er ikke i stallen hver eneste dag)

Hva sier dere til det?:S

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2007 :  21:39:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Ta det opp med stalleier, og forklar at dette er DIN hest.

Makan til frekkhet!

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 24/11/2007 :  03:50:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
I det stallen jeg har hatt hester i 24 år fungerer det slik:
Stalleier foreslår en forplan - ut fra hans kunnskaper om foring av hest - med høy og kraftfor.
HVIS jeg hadde vært uenig i dette, ville vi gå gjennom forplanen, så vi ble enige.
Dette gjelder det som kalles "grunnforing" - og hvis jeg ville at hesten skulle ha noe mer av "spesielt for", så måtte jeg skaffe det selv, og sette det på forplanen, samt sette det frem til foringen.
Sånn jeg ser det med din UNGE Fjording, så vil jeg tro at DIN fòr-mengde er det som passer din hest best.
En så ung Fjording kan gjerne ha litt "valpefett" - som den trenger gjennom denne vinteren - og som den vil gå av seg til våren. En unghest skal IKKE "slankes", selv om den er "i godt hold".

HVIS den er "bælfeit", kan noe av høyet erstattes med litt halm som "vomfyll", men ellers vil jeg anbefale at du gir den GODT med høy - lite av kraftfòr - og så kan dere trimme og kose dere sammen i løpet av vinteren.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 24/11/2007 :  15:30:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
4.5 kilo høøy i døgnet til en fjordinger jo galskap. Får de bare mat to ganger om dagen ? Dvs, den får to kilo til frokost, og dermed får dne ikke noe mer mat før kvelden ??? Enda mer galskap. Skal man fore to ganger om dagen, må de få tilnærmet fri tilgang.

Dette er din hest, og du betaler for å stå på den stallen, ingen skal og kan gjøre noe med din hest som du ikke vil. HVis du ikker er gammel nok til *å bli tatt seriøst* så få hjelp av foreldrene dine. Sett dere ned og ta en alvorsprat, forklar at du bestemmer hva din hest skal ha,selvom stalleier mener noe annet.

Hvis ikke det er mulig og få ting som du vil ha det på denne stallen, så bør man kanksje vurdere om hesten bør stå der. ??
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 24/11/2007 :  17:59:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med summer.

2 ganger om dagen Min hoppe på 9år får 3 morgen 3 lunsj og 4 kveld ... hun får 10kg høy om dagen. Din kun 4,5
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 25/11/2007 :  02:31:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor i verden holder du til? - HVIS du bor i nærheten av Oslo-området, er du hjertelig velkommen til den stallen jeg har hatt hester på i 24 år. Kan da garantere at hesten din får nok av godt fòr.

Men altså: Denne stall-eieren ser ut til å tenke "penger" og ikke "hestens velferd".

4,5 kg høy om dagen til en enda voksende unghest er helt uakseptabelt. Hester skal dessuten ha foring minst tre ganger om dagen - og ved utegang skal det være utlagt høy (i foringshekker) til fri tilgang.

Hvis ikke fòringen av denne hesten endres snarlig, ser jeg for meg dårlig utvikling, fare for magesår og andre fysiske og psykiske plager og skader.
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2007 :  22:57:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
jeg må bare føye meg inn i rekken her og si meg enig i at hesten får for lite mat, for få måltider osv.
Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 26/11/2007 :  02:23:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bytt stall! Koste hva det koste må...
Jeg var nødt til å ha hestene mine på en billig stall i et halvt år på grunn av økonomiske problemer, og de fikk ikke den maten de skulle ha. Jeg klaget og klaget og sa at NÅ ER DET NOK, NÅ MÅ DE FÅ MAT! "Å jada, beklager, nei klart de skal få mat!" Men de ble bare tynnere og tynnere, og kunne til slutt ikke trenes som før fordi de rett og slett ble for tynne!
En som skal drive stall må søren meg drive den fornuftig også, og noen som nekter å se hestens vel og ve bør ikke drive stall!
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 26/11/2007 :  21:34:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Tusen takk!
Dere er i vert fall enige med MEG, noe jeg kanskje syntes var litt merkelig siden jeg kun har hatt hest i snart 3 år, mens stalleieren har hatt hest i ca. 12 år (eller mer).
Jeg tok en skikkelig alvorsprat (hvor jeg kanskje var litt for hissig.. Men uansett!).
Og hun sa:
''Greit, jeg syns det er for mye men du betaler tross alt for høyet så jeg skal snakke med de andre. Jeg gir ham bare det jeg mener, jeg...''
Jeg er sikker på at jeg aldri har kjeftet så mye i mitt liv! Hehe!

Men nå får han i alle fall dette fast, og nå satt jeg på ham barbak i sted og jeg kunne kjenne ryggraden, så jeg skal peise på med enda litt mer..

Hva sier dere til:
Morgen: 3kg morgen
Middag: Blanding av havre/komplett (som jeg fikk anbefalt av en oppdretter siden han har det med å slanke seg av seg selv..) og 1,5 /2kg høy
Kveld: 4 kg høy

Hva sier dere til den?
Nå får han altså ca. 9kg høy hver kveld, pluss litt kraftfor. Middagen får han altså OM jeg har ridd/trent den dagen. Har jeg ikke det så får han nok bare frokost og kveldsmat..

T.Boysen; Bor dessverre i Møre og Romsdal/Ålesund jeg:S
Og muligheten til å flytte ham finnes ikke.. Jeg har ikke mopedlappen en gang, og nærmeste sted jeg kan ha ham er noen tuneller unna (ca. 1 time å kjøre med bil) :S

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 26/11/2007 :  23:30:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han bør få middag hver dag. Som nevnt før, skal de ha høy to ganger om dagen, må de få så mye at det holder mesteparten av dagen. Og det er ikke spesielt bra og gi hester kraftfor noen dager, og andre dager ikke,, dette har med bakteriefloraen i magen å gjøre.

Det du skrev ser ok ut, men bør være hver dag.

tenk deg også hvis han blir vant til å få to kilo høy de dagene du er der, og når du ikker er der får han ikke ....

Så finn en måte hvor han får høy tre ganger om dagen, hver dag.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/11/2007 :  01:29:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er sikkert mange måter å fore på, men generelt skal hester ha foring tre ganger pr. dag.

I vår stall er det slik: Frokost: Høy + kraftfor - utegang med tilgang til silo - Middag: Bare høy - Kvelds: Høy + kraftfor.

Så avhenger det av hestens størrelse og bruk hvor mye som gis.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 27/11/2007 :  10:40:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom du noen ganger har mulighet til å gi han kraftfor/middag bør du IKKE gi komplett og havre. Havre skal aldri gis sammen med komplett, og både komplett og havre er stivelsesrike for som er vanskelig for hestens fordøyelse å takle. SÆRLIG når hesten bare får det en gang i blant og ikke hver dag.
Jeg har hatt akkurat samme problem som deg, med tynn hest som jeg måtte ekstra fore selv pga stallen jeg sto i, og jeg fikk ikke foret ekstra hver dag. Det er så fristende å pøse på med energirikt kraftfor men det kan gjøre mer skade enn nytte. Det hjelper ikke om hesten spiser masse kraftfor om det meste går rett igjennom, eller om det ødelegger bakteriefloraen i tarmen slik at hesten heller ikke klarer å få i seg all næringen fra høyet den spiser samme natten.

Løsningen er Betfiber. Det er et grovfor så det er litt lettere for hesten å fordøye og nyttiggjøre seg selv om den ikke får det hver eneste dag. I Betfiberet kan du blande inn vitaminer og mineraler som hesten ellers får gjennom kraftfor. Det må bløtlegges noen timer i forkant så du lager det ferdig når du kommer i stallen og gir det før du drar igjen. Om du har et sted i stallen som holder rett over null grader kan du så lage til ennå et måltid og la det stå der til dagen etter. Kanskje du kan få noen til å sette det inn i boksen til hesten din sammen med kveldsmaten de kveldene du ikke er der, hvis det står helt ferdig blandet fra kvelden før. Hvis du så er i stallen hver 2. dag kan hesten din likevel få Betfor med vitamin/mineraltilskudd hver dag.
Dersom du kommer inn i en rutine der hesten din får Betfiber hver dag kan du også tilsette litt olje i grøten. 3 dl olje er maks døgndose og det tilsvarer energien i 1 Kilo havre (som er mye mer enn en liter havre). Olje bør gis hver dag slik at fordøyelsen til hesten blir vant til å få det for at den skal klare å nyttiggjøre seg det. Men, i motsetning til havre ødelegger ikke oljen bakteriefloraen i tarmen og dermed fordøyelsen slik havre kan gøre.

Ellers er det bare å stå på ditt og kreve at hesten skal få så mye høy han klarer å spise. Det er jo særlig i løpet av vinteren at mange hester taper vekt så det er viktig at de ikke går inn i en vinter og allerede er undervektige.
Gå til toppen av siden

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 27/11/2007 :  19:11:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar=)
Ja, jeg skal prøve å gi ham det hver dag, og jeg skal også prøve betfiber, selv om jeg egentlig aldri har hørt om det før..
Jeg vil i vert fall kun det beste for min lille venn, da=)

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/11/2007 :  23:36:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden min gamle, sedate hest ikke overanstrenger seg på noen måte, og derfor får lite kraftfor, har jeg i de senere år gitt henne gulrøtter som "trøst" - når de andre hestene står og gomser kraftfor på kvelden, og hun bare har ca. 1/2 - 3/4 liter.

Gulrøtter har mye A-vitamin, godt med fiber, er et "vått" for, og virker mildt fordøyelsesregulerende. Har for sikkerhets skyld spurt veterinær om det å gi gulrøtter, og det ble varmt anbefalt - bare man ikke gir kilovis hver dag.

Betfiber er etter det jeg har forstått fiber av tørkete rotfrukter - beter - som er i samme plantefamilie som gulrøtter.

Er så heldige å ha en person i stallen som jobber på FK, og kan skaffe gulrøtter i sekker billig. Så alle hestene i stallen får gulrøtter....

Til slutt nevnes at høyet og siloforet er testet for næringsinnhold, så forplanene er også regnet ut etter dette. F.eks. er det stor forskjell i næringsinnholdet på fjellslått og en 2.-slått på kulturhøy. Ja, forskjellen kan være så stor at på 1 kg fjellhøy går det 2 kg. etterslått.

Derfor kan noen hester ese ut, selv om de "bare" får høy, hvis dette er "fett", mens andre hester blir tynnere og tynnere, samme hvor mye høy de får - og da er en sjekk av næringsinnholdet på sin plass.

Regner forøvrig med at Tassen blir bortskjemt i de nærmeste dagene....... - men pass opp så det ikke blir for mye godsaker på en hvilende hest, for da kan "julesjuka", dvs. krysslammelse oppstå.

Lykke til videre med Tassen!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.