hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Film av barfot vs skodd hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Film av barfot vs skodd hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Spendas

» VIP

Skrevet - 19/11/2007 :  10:01:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet at jeg en gang har sett en filmsnutt der man fikk se en barfot og en skodd hest løpe i sakte film... Mener jeg kanskje har sett den via en link her en gang i tiden, men har prøvd å søke overalt og greier ikke å finne den...

Noen som vet hvilken film jeg mener og kan hjelpe meg å finne den igjen?

(Og tar selvfølgelig gjerne også imot tips om andre, lignende filmer!!)

Drep ikke fluen på din venns panne med øks....

frkelin

Skrevet - 20/11/2007 :  11:50:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her er den du tenker på tror jeg;
http://www.horsesfirstracing.com/index.asp?PageID=7
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 20/11/2007 :  19:59:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flott Elin! den var kjempeinteressang!!

Jeg har en skodd hest - han har vært skodd alltid... Han har veldig dårlig blodsirkulasjon i bakhøvene, og jeg vurderer da å ta av han bakskoene (i første omgang). vi har en hest på stallen som fungerer helt utmerket med bare sko fremme. Ikke la dette bli en sånn "frelse deg til barfottråd", men jeg bare vil høre noen synspunker...

Er det noe som kan gå galt hvis jeg gjør dette? tenker på, hvordan merker jeg at han ikke kan gå barfot?

Er det bare å slå på skoene dersom det ikke funker, eller er det noe som kan gå galt liksom? Jeg har ikke snakket med smeden min enda, og har tenkt å høre med flere ang dette. Smeden sier han har veldig god hovkvalitet, men jeg vet jo ikke om det betyr det samme som at han kan fungere uten sko...

Hvor lenge er forsvarlig å la vær å gå tur da (tenker dersom han blir sårbeint og sånn) - hvor lenge må jeg vente på han? Er det noe jeg må forberede meg på veldig?

Osv... håper på at noen kan gi meg litt svar på det jeg lurer på, og det dere tror jeg kanskje lurer på, men ikke skrev, hehe!
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 20/11/2007 :  21:19:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det som er viktig er at sålen og kråka/strålen er i god stand. Om han har tynn/flat/myk såle og smal svak stråle er det viktig å gå på helt jevnt eller mykt underlag (ikke grov grus), evt bruke boots. Når du tar av skoene vil større del av vekten fordeles mellom hovvegg, stråle og såle og det er da mange oppdager at stråle og såle er svake eller syke.
Noen smeder rasper sålen tynn og det gir problemer om skoene kommer av. Men mange hester har normalt tykk såle som bare flasser av det overflødige på overflaten og kan bære mye vekt uten noen problemer. Mange hester har stråler angrepet av sopp som har en smal midtfure som er myk og fuktig og "bunnløs". Hester som har gått barfot en stund med godt stell får gjerne brede stråler som kjennes ut som traktordekk og som kan bære mye vekt. Hester som blir sårbeinte er ofte ømme i hælområde. Dersom hesten har svake stråler hjelper det med lav ph behandling og soppdrepende midler, jeg har strålende erfaring med Optima ph som sprayes på hver gang jeg renser høvene. Det er et økologisk middel, helt ufarlig og tillatt brukt i matproduksjon og mennesker med hudproblemer bruker det. Strålen er jo egentlig hard hud.

Ellers skjønner jeg "noia'en" din. Vil hoven falle fra hverandre og kollapse? Bli slitt fullstendig av!? osv. Hovveggen har ofte for dårlig forbindelse til hovbenet på hester som har vært skodd lenge. Den blir holdt sammen av jernskoen. Når jern skoen blir tatt av og hovveggen holdes for lang så hesten fortsetter å bære all vekt på hovveggen vil hovveggen bli bendt ut fra hovbenet når hesten går og hovveggen flyter ut og får det vi kaller sleng. Mange skodde hester har også det i større eller mindre grad. Det kalles sleng når hovveggen ikke holder nøyaktig samme vinkel fra kronranden og helt ned til bakken. Du skal kunne holde en linjal eller rett papirark el.lign inntil hovveggen langs vokseretningen og det skal ikke være luft mellom linjal og hov noe sted. Hovveggen skal ikke se ut som tuten på en trompet. Det tyder på en svakhet.
Så lenge såle og stråle enten er sunne og sterke, eller får beskyttelse ved mykt/jevnt underlag eller boots er ikke sleng noe stort problem. Hovveggen raspes ned og rundes av til ca samme høyde som sålen. Da vil hovveggen vokse ned med en tettere og bedre forbindelse, så lenge hovveggen aldri får lov å vokse høyere enn sålen og sålen aldri tynnes og hesten har gode stråler så den lander komfortabelt på hælen. (Det siste gjelder forresten særlig forben. Bakben lander vel nokså likt tå og hæl, men hælen og strålen bærer mye vekt bak, tåa er for å skyve fra med. ) Masse bevegelse er kjempebra og sørger for god blodsirkulasjon og raskere hovvekst med god hovkvalitet. Men hesten må være komfortabel når den beveger seg.
Stabilt snøføre er kanskje det beste underlaget for en barfot hest å bevege seg på.
Barfrost er det værste. Isete hålke må man unngå eller bruke boots med pigger. MYE har skjedd i utviklingen av nye og bedre boots de siste årene og de kan være et godt alternativ til jernsko for mange.
Ellers er det viktig å tenke på godt renhold, daglig grundig rensing av høvene, ikke for mye stivelse og sukker i kosten og ikke for vått og gjørmete leveområder for hesten.
Alle problemer kan overkommes bare de taes hensyn til i forhold til den enkelte hest, men det krever litt tilpasning og kunnskap fra eier.
Når hesten går uten jernsko mister man endel problemstillinger og får endel helsefordeler. På den andre siden får man noen ekstra bekymringer og må sette seg inn i masse ny kunnskap for å stelle høver og holde hesten på best mulig måte for høvene.
Dersom det ikke fungerer, og man har stelt høvene godt og ikke latt dem vokse for lange så de har fått sleng - er det ikke noe problem å sette på skoene igjen. Såle og stråle har da fått stimulering i en periode så de er sterkere og sunnere og hovveggen har i de fleste tilfeller blitt tykkere og sterkere med tettere forbindelse til hovbenet.
Noen er fornøyde med å ha hesten uten sko i deler av året. Mange smeder anbefaler en periode hvert år uten sko for å unngå noen av de negative effektene kontinuerlig skoing har på hoven. Fra gammelt av var det vanlig å la hesten gå uten sko de perioder av året den ble lite brukt eller hadde fri. Mye har skjedd når det gjelder kunnskap om hvordan høvene da bør trimmes og vedlikeholdes best mulig for å få best mulig effekt av perioden uten sko. Med riktig trim og vedlikehold har da mange funnet ut at hesten fungerer uten sko hele året, også med normal bruk.
Når hesten er uten sko blir det ekstra viktig med jevn trening og gradvise overganger. Høvene tilpasser seg det de blir vant med. Derfor får de fleste barfothester litt problemer når det blir brått barfrost og beinhardt etter å ha stått 2 måneder i gjørme og luftegården er full av gjørmekrater som har stivnet i kulda. Hestene får også problemer med gallopptur på grus etter å ha gått kun på gress og jord bunn i flere måneder. Alt må tilpasses gradvis og gjerne ved hjelp av boots for de brå overgangene.
Dess mer hesten beveger seg dess mer vokser høvene og dess bedre kvalitet har de.
Det er MASSE informasjon om barfothest på nett. Noe er fanatisk, men noe er overraskende nøytralt og egentlig forskning om høver og hestens blodsirkulasjon og div sykdommer som forfangenhet. Mange artikler er beregnet på hovslagere. Mange som driver med barfot er tidligere smeder som har oppdaget at høvene er sterkere og mer tilpasningsdyktig enn de fleste tror - med riktig stell/foring og oppstalling av hesten.
Lykke til med avgjørelsen!
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 20/11/2007 :  23:42:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk, frkelin, det var den, ja!

På min leting etter den samme filmen har jeg funnet litt annet snacks jeg tenkte kanskje andre også ville se...

http://www.youtube.com/watch?v=_6yLEdr2EOM
barfot vs http://www.youtube.com/watch?v=fql-xsofeg0 skodd...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 21/11/2007 :  00:32:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
huff... ble veldg tydelig for meg der - det jeg trodde jeg så på frkelin sin film, nemlig at den hoven med skoen blir helt slarkete (i mangel på bedre ord) i nedslaget... det så ikke bra ut for de stakkars ledda...

og TUSEN takk for et fyldig og godt svar frkelin! jeg skal printe det ut og lese det om og om igen + lese på nett. må si jeg har veldig lyst til å prøve... men jeg må nok ha boots i en overgang. han er så klossete på isen og andre glatte steder.. sklir på asfalt og på stallgangen. jeg bor på sørlandet og her er det ofte is som kan bli et problem. i fjor var det imidlertid høst hele vinteren bortsett fra 14 dager hvor det var 3 meter nysnø.... ingen mellomting.... litt spennende å lære om barfot ser jeg! Takk for svar!

hvilke boots er egentlig best og hvordan måler man hvilke str en må ha egnetlig?
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 21/11/2007 :  21:20:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du har lyst å lese litt klarer jeg ikke å dy meg for å legge ut et par linker som ikke er blant de mest opplagte, men som jeg tror er faglige gode. Noen har litt vanskelig språk, men gode bilder og illustrasjoner!

http://www.naturalhorsetrim.com/Michael_Savoldi_uniform_sole_thickness.pdf

Denne forstår ikke jeg så mye av, men er med for å vise at det skjer mye NY forskning på området som hovslagere faktisk bør sette seg inn i! Så print ut og del ut til smeder og hovslagere. De bør være interessert i ny kunnskap om sitt felt.
http://www.horseshoes.com/advice/anatomyandfunction/anatomyofinnerhoofwall/anatomyofinnerhoofwall.htm

Dette er en VELDIG god begynner side med masse gode bilder og enkle forklaringer.
http://www.ironfreehoof.com/

Pete Ramey anbefales. Han har en veldig god kjent bok som er lettlest, og etter at han skrev boken har han lagt ut alt han skriver gratis på nettet. Det kunne fyllt minst en bok til. Etter hvert som han får mer erfaring og leser mer forskning på området deler han kunnskapen sin og han er flink til å forklare. Hans hjemmeside er www.hoofrehab.com
Der ligger det også mange gode linker videre.
Den beste norske siden er http://www.barfothest.com/
Den er oversatt fra engelsk og den engelske siden har noen ganger oppdateringer som ikke fanges opp av den norske siden, men den er likevel god.
Den engelske/amerikanske damen som har skrevet siden har erfaring med Strasser trim og kjenner til ulemper og fordeler og hun har funnet ut at den trimmen ikke gir så gode resultater som f.eks Pete Ramey sine anbefalinger. Det er greit å bli advart av noen som KAN og som ikke bare har hørt skrekkhistoriene. Jeg anbefaler ikke Strasser trimmen. Jeg synes den er utdatert. Hun kom med mye bra, men vi har fått masse ny kunnskap siden den gang som bør komme hesten til gode.

Når man begynner å se på høver og setter seg inn i funksjon og fasong er det lett å se seg blind på noen områder og "glemme" andre ting. For å få det til å fungere er det viktig å se "the big picture", se på alle ting som påvirker og stadig lete etter optimale løsninger for deg og din hest i den situasjonen dere er i. - Når det gjelder foring, oppstalling, trening, underlag, stell og vedlikehold av høver, boots osv.

Det viktigste med boots er at de passer høvene til hesten DIN. Mange boots sitter fint helt til du begynner å galloppere, men da har de lett for å glippe av om de ikke passer skikkelig. Bootsene som passer skikkelig er til gjengjeld ofte vanskelige å få på.
Jeg har gode erfaringer med "Easyboot Bare", men Easyboot har mange ulike modeller.
http://www.easycareinc.com/

En ting når det gjelder hester som sklir og er klossete: Dersom strålen er sunn og ikke øm og bærer vekt (jeg anbefaler fortsatt Optima-ph sterkt!) og hesten går uten sko med en god trim - får hesten mye bedre kontroll over bena sine og mye bedre friksjon med underlaget enn med jernsko. Jeg mener ikke at hester kan gå barfot på stålis - det underlaget som er glatt for meg er glatt for hesten - MEN jernsko uten brodd er MYE glattere. Stallgang og asfalt er aldri noe problem for en barfothest med gode høver.
Jernsko har mindre flate som treffer underlaget, og de gir ikke etter. Barfote høver får en stor flate som treffer underlaget og som gir etter slik at hoven får en stor bæreflate. Strålen har veldig god friksjon og jeg har følt meg så mye tryggere på hesten min etter at hun fikk av skoene. Hun sklir aldri på asfalt og svært sjelden på svaberg eller sten. Hun har også mye bedre kontroll på is (selv om jeg jo prøver å unngå det.) Hesten kjenner hvor mye friksjon den har mot underlaget når den ikke har sko og tilpasser bevegelsene sine etter underlaget. Mange hester blir veldig fort veldig flinke til å forutse underlaget når de begynner å gå uten sko. En hest med sko som sklir virker overrasket og sklir gjerne laaangt med en hov. Hesten min i bratte bakker på våt sleip bakke sklir 15 cm på hvert ben for hvert skritt ned hele bakken og har full kontroll.
Det må oppleves. Det er jo en grunn til at vi som prøver å ha hesten uten sko er villige til å bruke så mye tid og penger og endrer hele hesteholdet vårt pga dette. Vi oppdager at hesten har en annen kontroll og bedre bevegelser (så lenge den ikke er sårbeint) og vi vet etter ett skritt om hesten er sårbeint på det enkelte underlag. Hesten kan gå med lange raske gode skritt på gress og legge helt om på første skrittet på grus. Da unngår man grus om man kan, - eller bruker boots. Man slår seg ikke lenger til ro med at hesten min er født med et godt eller dårlig steg, eller at hesten min ofte snubler. Man slipper å bekymre seg for at hesten plutselig mister sko, barfote hester kan ikke skade andre så mye dersom de sparker og de tråkker seg eller slår seg ikke med skoene sine lenger. Hesten får også så mye bedre hovkvalitet og så mye bedre såle og stråle så knusninger er veldig sjelden. Også fordi hesten kjenner underlaget bedre og tar hensyn til hva den tråkker på på en helt annen måte.
Hesten får også bedre blodsirkulasjon så fyllinger og galler blir et mindre problem. Det var veldig merkbart på min hest etter at skoene kom av.
Men, man er avhengig av at det fungerer for både hest og eier og mange må legge om rutiner og hestehold i større og mindre grad. Derfor er det lurt å lese masse og sette seg godt inn i saken. Du bør også finne en smed som har lest boka og artiklene til Pete Ramey og synes det er interessant og prøve seg på barfothest ved siden av de han skor - evt en barfottrimmer. Men spør barfottrimmeren først hvem han/hun har lært av og hva han/hun legger vekt på. Så kan du luke ut dem som tar vekk for mye og trimmer hestene såre.
Lykke til.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 21/11/2007 :  22:12:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
tusen takk for at du tar deg tid til å svare meg så bra! kjempegøy å lese om dette! kan du anbefale knut bjerva? ser han er nevnt i den norske linken... han bor i samme fylke som meg - så hadde liksom vært så praktisk... :-/ Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 23/11/2007 :  18:12:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri truffet han. Vet det er flere i det området, men kan ingen navn. Dessverre. Det beste er å finne noen som har en barfothest som fungerer. Har de en barfot hest som kan brukes normalt og ikke er sårbeint etter trim er det beste referanse for trimmeren deres.
Og kjøp boka til Pete Ramey. Den er så enkel og godt forklart og da får du utbytte av alle artiklene på hjemmesiden hans også. Den selges bl.a på tofhesteutstyr.no
De selger også boots.
Gå til toppen av siden

Maju
» VIP

Skrevet - 25/11/2007 :  18:47:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.barehoof.com/html/norway_students.HTM her er oversikt over noen trimmere som er utdannet hos Dan Guerrera. Bruker selv en av dem, og er veldig fornøyd! Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 25/11/2007 :  19:43:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe! selvsagt ingen i sør ;-). Men Jeg har to som er oppstalla hos oss (bla Alexandra myhren) som har barfot hester - skal spørre dem :) Gå til toppen av siden

Itsrik

Skrevet - 25/11/2007 :  20:41:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare sånn kort om glatt og barfot - jeg gikk ned en bratt bakke med to hester i leietau i går - den var glatt og jeg gled på rompa støtt... Hestene gikk fint, hadde ikke ett eneste glipptak... Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 27/11/2007 :  15:33:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
et spørsmål etter å ha lest masse nå på linkene til elin... Jeg observerte i dag at min hest lander med tåa først når han går... Hva skal jeg gjøre for at han skal lande med helen først? Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 28/11/2007 :  16:44:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min landa også med tåa først, det var da han var barfot. Nå har han sko og å lander hele hoven samtidig...

Hva kan det komme av tro?
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 28/11/2007 :  18:45:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kommer litt an på om hesten er med eller uten sko. Det kan ha med trimmen å gjøre, , og det kan ha med ømhet i hælpartiet å gjøre.
Mange hester som går med sko har for lang tå, noe som fører til tung overrulling og da rekker de ikke å strekke benet helt ut og lande på hælen.
Med en god barfottrim, mye bevegelse på jevnt/mykt underlag evt med boots med innleggsåle og behandling av strålen for sopp og bakterieinfeksjon vil det vanligvis hjelpe veldig.
Mange hester som blir sårbeinte er ømme i hælen - dvs strålen egentlig. Når de skal gå på grus lener de seg fremover med hodet lavt og vipper all vekt fremover på tærne.
En hest bør ha størst bæreflate i den bakerste halvdelen av undersiden av hoven.
Det finnes mange lange forklaringer på dette. Pete Ramey skriver om det i artiklene om Navicular Disease og Seedy Toe.
En side av saken er bakterieinnfeksjoner og soppinfeksjoner i strålen - noe som er utrolig vanlig og egentlig lett å behandle og forebygge med f.eks Optima-ph som sprayes på hver dag når man renser høvene. (Jeg har prøvd litt forskjellig, men for å få en sunn stråle slår dette alt annet.)
En annen side av saken er litt vanskeligere og mer tidkrevende. Når en hest har gått lenge med sko og kanskje har hatt litt lange hæler helt siden den var føll så har den ikke fått utviklet brusken under strålen og hovballene. Denne utvikler seg når den stimuleres ved bevegelse, skofri og avslappet slik at hoven får utvide seg og trekke seg sammen for hvert skritt.
Når skoene på hesten min kom av husker jeg at jeg kjente på hovballene og ble skremt fordi de var så myke og kjentes ut som de kunne klemmes i stykker.
Nå er hovballer og strålen like harde og det er en jevn overgang mellom hovballer og stråle.
Dette trenger tid for å utvikle seg, det skal stimuleres - ikke herdes. Det er ikke vits å la hesten gå og ømme og lene seg fremover og gå på tærne. Da skjer det ingen utvikling i brusken. Det er bedre å la hesten gå på det underlaget den er komfortabel med, eller bruke boots, gjerne med såler, f.eks liggeunderlag som klippes opp. Jeg vet noen klipper opp liggeunderlag og taper fast under strålen med gaffatape.
Strålen trenger å få kontakt med underlaget for riktig stimulering. Men blir det for grovt underlag for strålen vil hesten avlaste den og da skjer ikke noen utvikling.
Det at hesten lander med hælen først er også viktig for å unngå sleng i tåa og at hoven gir god støtdemping i nedslaget.

En hest som er barfot og traver på asfalt har mindre belastning på sener og ledd i bena enn en hest som er skodd med jernsko og skritter på asfalt.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 28/11/2007 :  19:12:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
jøss du kan masse! må få kasta av de skoa asså! skader vel ikke å prøve? det er ei som studerer på vetrinærhøyskolen samtidig som hun studerer hos Are Thoresen - og hun har hesten sin på min stall. + Alexandra Myhren. begge har hestene barfot og trimmer dem selv. Skal høre med de hva de syns om det. Jeg har kjempelysst! men det er klart, det kan bli vanskelig siden han ALLTID har gått med jernsko. Smeden sier han har god hovkvalitet da, så det er jo bra :-) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.11 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.