hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Film av barfot vs skodd hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Film av barfot vs skodd hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

frkelin

Skrevet - 30/11/2007 :  21:52:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har lest time etter time all info jeg har funnet på nettet. Det ligger MYE info om dette her ute. Kjæresten min synes jeg er sprø som leser så mye om barfot høver - og at det finnes så mye info om et så sært emne - , men det er veldig facinerende å se hvordan kartet stemmer med terrenget, dvs at ting du leser om i teorien pluselig stemmer med utvikling og fasong på hesten sine høver når skoene kommer av.
Min hest hadde gått med sko i minst 10 år når skoene kom av. Jeg har tatt masse hensyn og brukt mye tid, men om jeg hadde ridd jevnere og gitt henne mer bevegelse hver dag hadde det nok gått fortere og hun hadde hatt jevnt gode høver. Nå merker jeg at etter en periode med lite bruk må jeg gradvis begynne å trene igjen. Og da bør jeg ha boots.
Når været endret fra tørt til vått, eller fra gjørme om høsten til tæle og frost, da blir hesten lett sårbeint uansett jevn bruk.
Men, de nye bootsene på markedet er gode! Og man får igjen for alle hensynene man tar.
Det er ulemper og fordeler med sko og uten sko. Først når man prøver uten sko oppdager man ulempene man hadde med sko og hvilke fordeler man kan få uten.
Skjekk nettsiden til Pete Ramey: www.hoofrehab.com
Han har en veldig god side med linker til andre gode barfotsider også.
Les masse og bruk den erfaringen andre har fått og la den komme din hest til gode. På den 20 siden du leser oppdager du et moment som er kjemperelevant for akkurat DIN hest og din oppstalling og hestehold som kanskje er den brikken i puslespillet som kreves for at barfot skal fungere for akkurat DEG og DIN hest.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 31/03/2008 :  21:14:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har fjerna skoa!! les min blogg på: http://www.hest.no/blogg/?bid=12792&blid=83101&pagetitle=Nå%20er%20Roal%20barfot!! og kom gjerne med kommentarer og tips.

Stakkars hesten min er full av WLD, så det var virkelig på tide å få av skoene! på bildene av venstre frambein kan du se at Anne har skjært opp slik at luft skal komme til - derfor hakket. I helgen har jeg sprayet med klorin og vann blanding, samt biosa (natulige bakterier. ingrediens i bl.a biola). I dag har jeg kjøpt optima som jeg skal spraye med to ganger daglig på høvene. er så glad skoene kom av slik at jeg forhåpentligvis får behandlet dette før det er for sent! Har du noen kloke ord å komme med ang denne sykdommen Elin? Hva er forskjellen på seperasjon og WLD egentlig?
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 01/04/2008 :  18:23:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette kommer sikkert til å gå fint. Anne er flink og gir gode råd og går an å diskutere med hvis du erfarer ting med høvene mellom hver gang hun er der.
Jeg har hatt masse problemer med WLD på hoppa mi. Ikke så mye at hun er blitt sårbeint, men nok til å gjøre meg litt bekymret, og et par ganger i året har jeg fått hjelp av Anne til å rydde opp skikkelig og fjerne alt angrepet hov. Men, det har vært i draktene (på sidene av hoven) og de er ofte ikke så viktige i vektbæringen, så å fjerne litt hovvegg der er ikke krise for hesten. (vanligvis)

Jeg tror det du sprayer og behandler med er veldig lurt. Og at hesten har det så rent og tørt som mulig der den står... Håpløst på akkurat denne tiden av året, - men likevel. Man har alltid noe å strekke seg etter. Daglig møkking inne OG ute er en fin start.
Akkurat nå (bank i bordet) har jeg ingen seperasjoner eller WLD på hoppa mi. Og jeg tror det er pga diett. Vi får problemer med søtt gress tidlig på sommeren og det gir konsekvenser hele sommeren og høsten. Jeg har lagt om dietten hennes slik at hun har minst mulig stivelse og sukker: fri tilgang til sent slått høy, Betfiber, litt eplecidereddik, Hilton Herbs Hoof and Health og litt olje om vinteren om hun trenger det for å holde vekten. Siden høyet er så sent slått får hun også litt Green Power Alfalfa for litt ekstra proteiner. For kosens skyld får hun litt Champion Diett som "krutonger" oppå grøten.
Man kan gi hesten MYE godis uten å gi kraftfor! Jeg gir også noen ganger litt ingefær og/eller gurkemeie i grøten - men det er nok fordi jeg er litt sprø..... :-) Men, jeg startet med det fordi det skal være sunt også..... - litt i steden for hvitløk?

For å bli kvitt WLD er diett ofte helt essensielt! Fordøyelse, jevnt blodsukker, imunforsvar - alt må fungere helt slik det skal. Det har skuffende lite med høvene å gjøre - noen ganger da....

I tillegg holder jeg hovveggen i draktene på høyde med sålen og med en god "mustang rull" for at de aldri skal bli så veldig vektbærende. - Det er sånn jeg har fått høvene til hesten min fri for WLD - for øyeblikket iallefall. I perioder av året vokser høvene fortere enn andre perioder og jeg må vedlikeholde med litt pedikyr nesten hver uke. 1 mm raspes vekk av gangen i samme tempo som hovveggen vokser. Det er for å simulere slitasje, så jeg rasper hjørnet av hovveggen der den møter bakken helt ytterst. Om man klarer å gjøre det jevnt og vedlikeholde det hovtrimmeren din gjør kan man ikke gjøre så mye galt. Under høvene - dvs alt på innsiden av den hvite linjen bør man ha kurs for å røre med kniv (min mening) og skikkelig skarpt verktøy. Så jeg foretrekker å skrape med hovskrape. Alt jeg kan skrape vekk med hovskrape eller rive av med fingrene (flapper i kråka f.eks) har ikke noe under hoven å gjøre og ville blitt borte om hesten hadde fått beveget seg mer på slitende ujevnt underlag.
Hverken jeg eller min hovtrimmer trenger stort sett å gjøre noe under høvene til hoppa mi. Såle, draktstøtter og stråle vokser i samme tempo som det slites av. Jeg oppdaget at jo mindre jeg trimmet - jo mindre vokste det. Men, det er jo en gradvis utvikling da - og i starten uten sko skjer det mye og ting vokser litt fortere eller saktere enn det som etterhvert blir normalen. Smeder tar ofte vekk mye mer under hoven rutinemessig enn barfottrimmere - fordi skodde høver får ikke stimulering fra underlaget og bærer hele vekten på hovveggen.
Ikke tenk at høvene skal herdes i den første perioden nå uten sko. Tenk at de skal stimuleres og masseres av underlaget, og at hesten skal ønske - og få mulighet til å bevege seg mest mulig - helst hele døgnet.
Noen trimme metoder fokuserer veldig mye på hovfunksjon og blodsirkulasjon i høvene, men dette går stort sett av seg selv om hesten beveger seg nok og til dels på hardt underlag.
Jeg fikk nettopp en ny hest (min hest nr 2 - litt samboeren min sin også) og han har nettopp mistet skoene sine for første gang på jeg vet ikke hvor lenge. Jeg har nå fått anbefalt å la han skritte på asfalt, men ikke trave, selv om han ikke er sårbeint. Hardt underlag er fint for blodsirkulasjonen og naturlig slitasje/stimulering, men harde nedslag kan få en allerede svak hvit linje til å få enda mer seperasjon.

Når gresset kommer i år skal jeg være streng og ikke la dem gresse før etter sankthans - minst. Det blir vanskelig - sukk. I England er det vanlig å gi hestene Magnesium tilskudd i gress- sesongen for å beskytte mot den skadelige effekten søtt gress kan ha. Dette har jeg lest på engelske diskusjonsforum. Jeg har litt lyst til å prøve det i år. Eller Laminaze fra NAF - men slike ting er så dyre og samboer blir litt sprø av alle de tingene jeg vil dytte i hestene våre. *LOL*

Forskjellen på WLD og seperasjon kan sikkert diskuteres. Her er bare min mening i forhold til det jeg har lest.
Om man har WLD er det en type sopp som finnes overalt i jorda som har begynt å leve i sprekkene i hoven. Den trives i et miljø uten luft og ikke for lav ph. Det er derfor man bruker alle typer soppdrepende middel mot det (f.eks klor) og sprayer på ting med lav ph (f.eks optima-ph eller eplecidereddik)
Men, denne soppen (tror man) klarer ikke å angripe en sunn sterk hov på en hest med sunt godt imunforsvar osv. En sunn hvit linje er ikke noe svakt punkt under hoven. Men - nesten ingen hester har en sunn hvit linje. Den hvite linjen blir svekket av skoing (sømmene som slås i eller ved den hvite linjen), diett, mekaniske belastninger som for lang hovvegg osv.
Seperasjoner er jo alle grunner til at hovveggen ikke sitter godt nok inntil hovbenet. Strukket hvit linje, sleng, forfangenhet, wld, osv. Seperasjoner er vel en samlebeskrivelse av en hvit linje som ikke er sunn og sterk men der hovveggen har mistet deler av forbindelsen til hesten.
Ved kraftige seperasjoner er det ingen vits å prøve å få hovveggen rundt seperasjonen til å være vektbærende. Men når hesten går barfot får hoven en unik mulighet til å vokse ned en ny sunn hovvegg med god hvit linje som ikke slipper inn noen soppsporer som kan gi wld.
Lykke til!
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 01/04/2008 :  18:35:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her er noen av "kildene" mine. Den nederste er mest lettlest... Anbefaler deg å lese alle artiklene på www.hoofrehab.com og titt gjerne på linkene hans også.
Ikke alle fokuserer på diett, noen fokuserer veldig på veldig sterke gifter og voldsomme beskjæringer. Dette er for ekstreme tilfeller der hovveggen har løsnet helt opp til kronranden hele veien rundt. Jeg har heldigvis aldri hørt om så alvorlige tilfeller i Norge. Men begrepet wld brukes stort sett ikke av norske smeder. Her kaller man ofte alt for hovråte, uansett om det er WLD, LGL, sopp i strålen, shelly feet, seedy toe osv.

http://www.horseshoes.com/advice/whitelinedisease/dunivant2/dunivant2.htm
http://www.horseshoes.com/advice/whitelinedisease/rooney1/rooney1.htm

http://www.hoofrehab.com/end_of_white_line_disease.htm#Whiteline
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 02/04/2008 :  07:36:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar! kjempeinteressant! Har lest innlegget ditt mange ganger og suger til meg kunnskap. Trenger tid for å pløye gjennom pete ramey, syns det er skrevet med et litt tungt språk. Men det er sikkert fordi jeg ikke kan så mye enda... Hestepasseren min rei Roal i ridehallen uten boots i går - det gikk kjempefint! blir så letta for hver dag som går greit nå - selv om det sikkert er for tidlig til at ting kan gå galt. Han trenger jo tid, masse tid for å få hoven til å tilpasse seg.

Jeg gir han eggersmannfor og er megafornøyd med det. tenkte kanskje at han kunne trenge noe tilskudd av noe... gir du eplecidereddik ublandet da eller? betfiber har jeg lenge vurdert å begynne med igjen. han fikk alltid det før, men så sluttet jeg av en eller annen grunn... Jeg er veldig opptatt av det med sukker og stivelse - han får nemlig veldig fort forallergi så må passe på hva jeg putter i han. grovforet vi har er ensilage høy av god kvalitet.

Flyttet han over i ny paddock i forgårs. der han sto var det kjempesølete nå som snøen dro, og med hestemøkk i tillegg - så var det det verste stedet han kan stå! der de står nå blir det ikke lett sølete. i går regnet det, og da blir det jo sølete - men bare på toppen, ikke sånn at han synker ned. ridelæreren min renser høver på alle hestene som ble beskjært av Anne på fredag og sprayer med optima hver morgen! Utrolig snilt av henne! så da får han i alle fall 2 ganger daglig med optima :-).

Jeg har i grunnen bestemt meg for at det i alle fall ikke skal være MEG som skal sabortere dette opplegget. Egentilig er det jo veldig koselig å stelle høvene. jeg sitter på en krakk med hoven på kneet og børster og pirker :).

Du, vi er heldige som har Anne altså! Er så mye lettere når man har eksperthjelp i bakhånd. også for den psykiske støtten... Har du gått på mange kurs? jeg skulle gjerne vært på det som er nå i april, men er helt umulig for meg å få det til den helgen - så typisk! kanskje neste gang! og da har jeg også sikkert mer oversikt over "casen" min :)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.