hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ekkel opplevelse i natt....... :O
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Ekkel opplevelse i natt....... :O
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway
Innlegg: 1080

Skrevet - 24/10/2007 :  08:18:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Jeg bråvåknet av et kjempesmell i natt så både bakken og huset stod bokstavlig talt og ristet (ca.kl.4.30 i natt). Først var jeg ikke helt sikker på om jeg drømte eller ikke, men Forestia fabrikken på nabotomta var noe av det første som slo meg.
Da jeg kikket ut av vinduet så jeg at det brant kraftig på fabrikken rett ved siden av oss.

Det første jeg tenkte på var hesta. Tenk om vi måtte evakuere. Hvem skulle jeg da ringe som hadde båda stallplass og transport? Klærne kom på i en kjempefart før jeg vekket mannen min, som ikke hadde merket noen ting av hverken smell eller ristninger. Han tittet ut og så det samme som meg, at det brant der borte.

Jeg slang på meg ytterjakka, tok med hunden vår som logret ivrig over å få en "nattluftetur" og gikk så ut på gårdsplassen for å få et bedre overblikk av hva som foregikk der borte på fabrikken. Jeg synes det tok lang tid fra det begynte å brenne der, før vi endelig hørte utrykkningskjøretøyene komme. Både brannvesen og ambulanse kom tilslutt strømmende til med fulle blålys.

Jeg håpet ingen ble skadd der borte og var samtidig bekymret for hesta våre. De jobbet en god stund med å slokke før brannen var under kontroll.

Det har visst vært flere eksplosjoner borte på Forestia fabrikken i natt og det har brent flere steder der. Vi er en av de aller nærmeste naboene til denne fabrikken som er en av de største sponplate fabrikkene i Norge. Der ligger det flere 1000 kubikk med tørr flis i digre hauger (store som fjell) og skulle det ta fyr i disse er det bare å evakuere så fort som fy. Så det er ikke så rart at det første jeg tenkte på var; hvem kan jeg ringe om vi må evakuere hestene (dette var klokka 4 i natt).

Omfanget av ulykken har visst vært ganske stor med brann i to av de store flissiloene og produksjonslokalet, flere eksplosjoner som bl.a førte til at hele taket på produksjonslokalet ble blåst av. Det kom fult brannmannskap både fra kommunen her og nabokommunen. Heldigvis kom ingen til skade under ulykken, men det blir stans i produksjonen noen dager til skadene er reparert. Det var så ekkelt å våkne til det kjempesmellet og at huset bokstavlig talt ristet. Fabrikken var det første som slo meg. Og enda værre ble det da jeg tittet ut av vinduet og så flammene spy ut av fabrikklokalet på nabotomta. Heldigvis har det gått bra og ingen ble skadet i ulykken, men en ekkel opplevelse alikevel.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
*************************
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Royal-X

» VIP

Innlegg: 862

Skrevet - 24/10/2007 :  18:34:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
håper dette får deg til å lage rutiner for evakuering (hvem du skal ringe osv.). les min tråd under "i stallen" - ufattelig viktig med brannrutiner i stallen! å nå har du vært heldig at det ikke var værre enn det faktisk var... En brann sprer seg på sekunder! Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway
Innlegg: 1080

Skrevet - 25/10/2007 :  16:26:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
håper dette får deg til å lage rutiner for evakuering (hvem du skal ringe osv.). les min tråd under "i stallen" - ufattelig viktig med brannrutiner i stallen! å nå har du vært heldig at det ikke var værre enn det faktisk var... En brann sprer seg på sekunder!

Opprinnelig postet av Royal-X



Takk for svar
Joda vi har nok en del branninstrukser hvis ulykken først er ute. Nå går hestene våre på utegang foreløping og vi har mange venner av oss som kan både kjøre hesta og ta vare på dem noen dager hvis det må til. Men det er alikevel ikke helt enkelt å vite hvem man skal ringe til av disse klokka 4 om natta. Hvem er lettes å vekke, hvem kan være her på kortest mulig til osv. Jeg er også heldig som har ei venninne med en liten stall like oppi vegen her, slik at om hesta må bort veldig kjapt kan vi bare leie dem opp dit.

Uansett så vil jo slike plutserlige eksplosjoner overraske hvem som helst, hvor som helst og da gjelder det å summe seg så fort som mulig og klarne tankene litt kvikt om du skjønner.

Tråden du har skrevet om banninstrukser er kjempe flott. Har lest igjennom og tatt det til meg. Vil nok være enda bedre forbredt til neste gang om det blir noen

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
*************************
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.