hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Registrering av hesten min
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Registrering av hesten min
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Shambam

Innlegg: 171

Skrevet - 20/10/2007 :  23:03:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg eier ei lita blandingshoppe på 1 år. Hun har ikke papirer... Moren hennes vet jeg bare rase og alder på, og moren har ikke papirer. Har ikke peiling på hvem faren er, vet bare rasen på faren. Så er da spørsmålet mitt om det er mulighet om å kunne registrere hun og evt delta i konkurranser når hun bli eldre? Har spurt over alt, lest bøker, men ingen ser ut til å vite det. Så hadde vært fint om noen har gitt meg et svar her=D

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 21/10/2007 :  04:30:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten din kan du nok ikke få registrert i noen "rase-registere", og det er et resultat av at man i maaange år har forsøkt å få avl av hest inn i "kontrollerte former".

Men hvis hesten din blir "ponni", eller vokser seg til "hest" - avhengig av målt mankehøyde ved 3-års-alder, så kan du prøve å søke den inn som "uregistrert konkurransehest".

Har ikke mora et eneste papir? Og da må jeg spørre: Hvilken hingste-eier tillater at en slik hoppe kommer til hingst? Her er det MYE som ikke "stemmer".

Har du ikke et eneste navn - på hoppe eller hingst? Ikke et eneste navn på tidligere eiere?

Hva TROR du er blandingen av din hest/ponni? NOEN MÅÅÅ da ha en bitte liten peiling på hvor en åring kommer fra - med mora og hvilke(n) hingst(er) som har stått her for ca. 2 år siden.

Det er synd å si, men du har altså fått "Svarteper" med en useriøs parring, som har resultert i et føll, som du dessverre ikke får registrert. Føllet kan vise seg å bli en "go'ing", men du må ALDRI føre henne til hingst.

HVIS hun viser seg å bli en god konkurransehest, er det mulig at hun kan registreres som dette, men som du forklarer, kan hun ikke komme i noe register for en rasehest.

Har du kontaktet NHS (Norsk Heste-senter) og lagt frem din sak?
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Innlegg: 2595

Skrevet - 21/10/2007 :  12:26:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Null problemer! Ta en telefon til Norsk Hestesenter, og de ber deg sende en mail med navn på hesten, fødselsdato, farge og din adresse. Etter noen uker får du et hvitt pass (som betyr at den har ufullstendig/ukjent stamme) i posten sammen en chip. Og en regning på 1000,- Få dyrlegen på plass, full ut passet og sett inn chipen. Send inn passet, og vips, du kan starte alt du vil (ikke trav selvfølgelig, der må hesten ha full stamtavle, men sprang, dressur, feltritt, mountain games etc) =)
LYKKE TIL!

Gå til toppen av siden

Shambam

Innlegg: 171

Skrevet - 21/10/2007 :  14:14:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til T.Boysen: Jeg eide ikke hoppa da hun ble parret skjønner du... Vi ble dessverre lurt under kjøpet, for det var langt fra der vi bor, og vi hadde ingen mulighet for å se hoppa:/ De sa hun muligens var drektig med hingsten de hadde(som var avlshingst), å faren hennes er garantert registrert og har papirer, bare at jeg ikke har peiling på hvem faren er! Ded gamle eierne får vi ikke tak i, så det ga vi bare opp. Vet hvilken rase faren er, og moren. Faren er kaldblods og moren er Welsh Mountain. Sammen med mora kjøpte jeg henne daværende føll, som er helbroren til hesten min. Han har samme far. De sa det skjedde vet et feilgrep, at hun ble parra me hingsten. Håper du skjønte de litt bedre nå:) Litt innvikla:P

Til Torhild: Tusen takk, det var svare jeg har lett LENGE etter! Du aner ikke hvor glad jeg ble nå!!!=D Tuuuusen takk!!!!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 22/10/2007 :  02:40:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, nå er jo reglene blitt sånn at ALLE hester skal ha hestepass - uansett blanding og alder.
Jeg trodde en stund at registrerte og Stambokførte hester født før 1998 slapp unna, men så ble det nye regler, og dermed måtte også jeg skaffe hestepass til min 23 år gamle dame - av den "makabre" grunn at når hun en gang dør, så må dette kunne registreres av en veterinær - på et hestepass....

Helt klart at det er en stor fordel at man nå må ha pass, og det vil også gjøre hesteholdet i Norge mer "trygt" - selv om man må regne med at såkalte "uhells-føll" kommer til å bli født i mange år fremover.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.