hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - spm om ridning rett etter vaksine..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 spm om ridning rett etter vaksine..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 22/10/2007 :  22:32:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei

Hesten min skal ta sin årlige vaksine nå på onsdag, og jeg har hørt så mye om det å trene hesten etter den er tatt.

Noen mener hesten kan ris som normalt, men ikke slite seg helt ut, andre sier jeg ikke skal ri han i det hele tatt og gi han fri noen dager, opptil 4 dager..mens atter noen sier han godt til slite seg ut også..så HVA er egentlig riktig? Jeg har egentlig tenkt å la han få fri for var mange som "skremte" meg i fjor med at hesten kunne få bivirkninger av sprøyta om den ble trent..

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/10/2007 :  00:10:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Vi har tatt vaksine i dag, og var på en times rolig tur noen timer etterpå. Men spørsmålet ditt fikk meg til å lure litt også.....Har da tatt vaksiner før, og tatt det rolig etterpå da også - men om det er riktig eller nødvendig, eller om jeg ikke skulle ridd i det hele tatt, se det vet jeg faktisk ikke....Har ikke merket noe på hesten ihvertfall. Men fint om noen som vet, svarer litt her ja - kjekt å vite uansett!!
En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/10/2007 :  00:29:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke satt meg inn i saken, men i alle de år, når hestene er blitt vaksinert eller fått markkur, henger Bonden opp lapper i stallen, med dato for medisineringen, og et lite råd om å ta det med ro med hestene et par dager.
Mange hester som da koste seg på rusleturer i skogen et par dager.
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 24/10/2007 :  02:30:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har også hørt at det med de "nyere" vaksinene ikke er nødvendig å ta noen forbehold etter vaksinering, men veterinæren min sier hver gang at hesten bør få det litt roligere enn vanlig, og ikke "slites ut" de første dagene etter vaksine, så jeg forholder meg til det. Det er jo ikke akkurat verdens undergang å ta det rolig 3-4 dager, så jeg satser på å heller være på den sikre siden. En veldig "billig forsikring" i mine øyne, da.
Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2007 :  03:15:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Mulig det er anderledes med vaksiner nå enn det var for noen år siden. Men for ca 6 år siden når jeg hadde hest på for, fikk jeg beskjed fra dyrlegen om at hesten ikke måtte bli ordentlig svett på noen dager. Tok det alltid med ro etter vaksine jeg. Spurte aldri hva grunnen var!!

Nå etter å ha kjøpt egen hest, så spurte jeg dyrlegen om dette. Men han visste faktisk ikke hvordan man burde trene hesten de første dagene etter vaksine. Tok det med ro noen dager for sikkerhets skyld

Beate & Alger Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 24/10/2007 :  05:26:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grunnen er at vaksinen er er mini-infeksjon i seg selv, og kroppen bør da få noen dager på å "arbeide" med denne. Det som kan skje dersom hesten må arbeide hardt/blir sliten, er at vaksinen kan virke dårligere, eller at hesten kan få andre sykdommer/infeksjoner fordi immunforsvaret allerede har denne "mini-infeksjonen" å jobbe med. Så i grunn høres det jo for meg helt logisk ut å ta det med ro noen dager for å være på den sikre siden, selv om noen mener man ikke trenger det.
Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 24/10/2007 :  20:37:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med Spendas Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 25/10/2007 :  11:08:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er som spendas sier. Man sprøyter tross alt inn litt influensa, og det er greitå holde kroppen litt i ro så ikke det utvikler seg noen vei. Noen hester blir smådårlige etter en vaksine også.

Jeg gir alltid helt fri den dagen de har fått sprøyta, evt også dagen etterpå. og rusler bare rolig de neste dagene. Passer på at hesten ikke trener seg svett, og i det hele tatt tar det med ro.
Gå til toppen av siden

christinaogodinn

» VIP

Skrevet - 01/11/2007 :  22:03:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette har jeg ikke hørt før. Hver gang hesten min blir vaksinert sier ikke dyrlegen noenting om hvordan jeg skal forholde meg til etter en vaksine. Har ridd han samme dagen som han fikk vaksine uten at jeg merket noe av det. Da ble han også litt svett.

En annen dyrlege som vaksinerte mitt søskenbarns ponni sa at hun burde ta det med ri NOEN UKER! er ikke det å ta litt veldig i ?? synes det hørest merkelig ut å vente noen uker.. lr ri rolig i noen uker etter vaksinering.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/11/2007 :  23:56:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som de fleste her sier: Ta det med ro noen dager - tre-fire, kanskje.
Kanskje dyrlegen trodde du visste det.
Noen uker høres litt i meste laget ut - sikker på at det ikke ble sagt "noen dager"....?
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 02/11/2007 :  09:17:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
før hadde våre hester fri en helt uke.
men min vetrinær sier at han ikke skal bli sikkelig svett på 2 dager.
og hvorfor ikke
det er jo sommer når han får vaksine

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

christinaogodinn

» VIP

Skrevet - 02/11/2007 :  14:47:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
svar til T. Boysen: Dyrlegen sa noen uker.. Gå til toppen av siden

Ulsrud Marte

Norway

Skrevet - 09/11/2007 :  15:59:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUlsrud Marte  Svar med kopi av melding
Sist jeg tok den årlige årsvaksinen på hesten min, fikk jeg beskjed om at det er lurt å la hesten få hvile en dag før man bruker deg siden det kan være bivirkninger etter sprøyta.:)
En hest står alltid ved din side og støtter deg samme hva som skjer.. Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 17/11/2007 :  11:55:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ta det med ro en dag eller to, så er du sikker.
Sett deg selv i hestens situasjon. Det er jo en liten belastning å få vaksine, og da kan det være greit å slippe å prestere.
Man kommer langt med sunn fornuft, og med en vanlig hobbyhest har det ikke noe å si om man tar det litt med ro en dag eller to.
Kanskje viktigere å planlegge ifht konkurranser ol.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.