hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hoppa mi har slått seg vrang!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hoppa mi har slått seg vrang!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Shambam

Skrevet - 20/10/2007 :  21:05:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg prøvde å skrive en gang det samme som nå, men da gjorde jeg feil xD Så prøver igjen!

Jeg strever med den 1 år gamle hoppa mi! Hun biter, sparker, napper osv! Har prøvd å sette henne på plass, men hun driter i meg! Hun er i tilegg veldig sterk og! Håper på noen tips!

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/10/2007 :  02:33:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Se forslag under "Avl...". Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 21/10/2007 :  14:01:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan trener du denne hoppa ? Altså ... hva gjør du med henne i hverdagen ? Hvordan ser hverdagen hennes ut generelt ? Hva gjorde du når du skulle sette henne på plass ? Hva slags hester står hun ute sammen med, og hvor lenge står hun ute + + i hvilke settinger biter og sparker hun ?

Jeg tror det vil være mye enklere å komme med råd når vi vet litt mer om hverdagen hennes (For hvis ikke kan man nesten sette seg ned å skrive en bok ;) )
Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 21/10/2007 :  14:08:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun står sammen med den andre hesten min, Stjerna. Ei lita lettdøl hoppe, og Stjerna er da sjefen da. Jeg trener henne sån at hun aldri blir direkte tvunget til noe, som regel trener jeg henne løs. Hun kan kommandoer, f.eks vi bruker en dag på å overvinneskrekken på å gå over en søledam. Jeg setter henne på plass ved å si en høy tone og ta tak i grima. Biter hun, gir jeg henne en bitte liten smekk. Hun sparker f.eks inne i boksen sin.. Jeg skal fylle opp vannbøtte, snur hun baken til å sparker. Hun biter konstant, hele tiden. Og napper da! ;) Så hun er ganske vanskelig:P Gå til toppen av siden

nala

Norway

Skrevet - 21/10/2007 :  23:01:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå kjenner jeg ikke deg eller hesten, men på meg virker det som du er altfor snill mot henne.

jeg tror at du må kreve mer av henne, og si tydeligere ifra, det er bedre at du sier ifra ordentlig en gang, med et skikkelig smell. slå til ho så hardt du klarer når ho sparker eller biter(bare pass på at du er utafor rekkevidde, for det kan gått være at ho vil si ifra med å sparke eller bite igjen, for ho mener det at ho er sjefen), og du skal ikke være redd for å skade ho, hester tåler ganske mye.

også tror jeg at du skal få hjelp, for slike hester kan bli farlige, hvis de ikke lærer at det ikke er lov.

det enkle er ofte det beste;) Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 21/10/2007 :  23:14:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, tusen takk for tipse:) Kanskje du har rett i at jeg er litt for snill med henne, hun er vel egentlig ganske bortskjemt slikt. Men jeg skal følge rådet ditt, og ta henne hardt neste gang. Kommer nok til å stikke litt i hjerte mitt, men det er bedre enn at hun blir farlig tror jeg..:)

Takk for alle tips!
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 22/10/2007 :  11:39:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
greia med unghester er at de trenger likeense og leke med. Problemet med å ha de sammen en voksen hest, er at de får ikke ut energien sin og lekebehovet ute, og da blir vi lekekameratene deres. Når du tar igjen og setter henne på plass slik du beskriver, så svarer du på en måte på leken.

Samtidig kan unge hopper være mye slik som du beskriver, og man er nødt til å sette ordentlige grenser i hverdagen. Og følge de.

Ang biting så kan du lære henne å holde avstand, slik at du er utenfor rekkevidde. Ikke stå rett foran nesa hennes, og ikke la henne komme dit selv heller. Å smekke til en hest som biter lærer den bare å bite raskere og komme seg unna kjapt. Kom henne heller i forkjøpet og unngå at hun faktisk biter. samme i boksen, pass på at hun ikke får snudd rompa til deg, men at du har trygge deler mot deg. Prøver hun seg på noe, send henne vekk *Vil ikke ha noe med deg og gjøre * .

Hvordan er hun å leie og slike ting ? Du sier du trener henne mest løs .. hvordan ? og hvor ofte ?

Kanksje litt hjernebry og litt nye utfordringer er på plass ? Ta henne med ut på turer om hun er leietrygg ?

En åring har enorme mengder med energi, og får hun ikke brukt noe av dette ute , så skaper det problemer i annen håndtering. Hun høres absolutt som om hun hadde hatt godt av en likealdret lekekamerat, men det er vel ikke så enkelt å få til.

Enn så lenge ville jgeg fylt på vann og slike ting mens hun er ute, til du får litt mer kontroll over henne. HAr du noen som kan se på dere og hjelpe dere litt ?
Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 22/10/2007 :  19:36:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg trener henne løs så tar leg av leietauget og hun går løs, jeg går før henne og hun følger lydig etter, dette er kanskje en gang i uken. På tur er hun håpløs, hun er livredd for å være borte fra andre hester! Har en tante som har lært meg alt jeg vet om hest, men for tiden er hun veldig opptatt og vi har ingen muligheter til trener eller noe.. Har jo venninner som hjelper, men de er faktisk redd henne da...:/ Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 22/10/2007 :  22:00:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
oj... her har du en jobb å gjøre ... du trener bare med henne en dag i uken ? hva gjør du resten ? Jeg forstår greia med å la unghest være unghest, men da bør hesten også leve i flokk, iallfall sammen med en til unghest altså...

hun er vel halvannet år nå ? Hun burde absolutt kunne gå på små turer alene nå. I stedet for å t aav leietauet og trene henne løs, bør du påbegynne leietrening. Først på inngjerdet område, og deretter utenfor. Begynn med små turer vekk fra stallen, og området rundt, evt så hun ser den andre hesten i begynnelsen, og øk gradvis avstanden. tren på kommandoer. Du kan gjerne ta med den andre hesten på tur også, men hun bør lære seg og være selvstendig. tren på forflytning og slike ting der hun føler seg trygg.

Dette høres ut som noe du ikke kan la fortsette, og husk hun blir bare større og større ....
Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 22/10/2007 :  22:53:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, nei, nå misforsto du meg! Jeg mente at jeg bare trene henne løs en gang i uken:) De andre dagene i uken har vi annent trening som f.eks gi hov, plastik osv:) Hun er en engel å leie når det er andre hester i nærigheten, men hun det ikke er andre hester der klikker hun totalt! Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 23/10/2007 :  00:00:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å hehe, ja da misforsto jeg.

Men jeg ville seriøst begynt å trene henne på å være alene. Det er jo på en måte nå du legger grunnlaget hennes ...
Gå til toppen av siden

proscenia

» VIP

Skrevet - 23/10/2007 :  15:06:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Jeg har en ett og et halvt år gammel vallak som jeg har hatt fra fødsel. Han kan selvsagt vere tullete, men over det hele er han super. og jeg er ganske fornøyd med måten jeg har trent han opp. Jeg vil IKKE anbefale å slå til han skikkelig selv om han biter eller ypper seg. Det jeg gjorde når han begynte med det tullet der, er å la han jobbe når han gjør noe galt. jeg leier han i et leietau på 4,5 meter, og når han biter eller prøver å steile så sender jeg han rundt meg en runde ved å svinge på på enden av tauet, for så og stoppe opp å lar han stå iro i noen minutter. dette gjør jeg hver gang han er ulydig. og nå er det ikke noe tull med han (omtrent) :-)
Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 23/10/2007 :  16:25:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan jo prøve, jeg har jo VIRKELIG ikke lyst til å slå henne, men vi få se hvordan det blir:) Tusen takk for alle tips!:) Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 23/10/2007 :  23:19:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å slå henne hjelper garantert ikke, ant vil det gjøre det hele værre. Men tenk mye på hva du gir av signaler, lær henne å holde avstand, og rett og slett prøve å unngå at det skjer ... og vis henne hvordan du VIL at hun skal oppføre seg :) Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 24/10/2007 :  19:14:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror heller ikke selv det hjelper å slå, men jeg skal prøve uten å slå nå. Jeg har faktisk allerede fått til resultater:) Så takk til alle som kom med tips=D! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.