hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva synes dere man burde kunne før man kjøper hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Hva synes dere man burde kunne før man kjøper hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ammymy

» VIP

Skrevet - 14/10/2007 :  12:50:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva synes dere man burde kunne før man kjøper seg hest ? (sånn som fôring,stell,ridning OSV)...

Har hørt om folk som kjøper seg hest og nesten ikke kan noen ting (kansje de har sittet på en hest EN gang..) hva synes dere om det ?

Bælena

» VIP

Skrevet - 14/10/2007 :  18:57:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det kommer an på hvor mye hjelp en har tilgjengelig. Må man klare seg helt selv skal man kunne en god del, både når det kommer til stell og ridning. Man må kunne takle alle problemer man støter på, og man må kunne en del om sykdommer, man må vite hva hesten trenger å spise, og man må selvfølgelig kunne håndtere hesten i det daglige og.

Hvis man derimot står oppstallet på rideskole, tar ridetimer, har mange man kan spørre om råd og hjelp osv trenger man ikke kunne SÅ mye. Man må selvfølgelig kunne ta vare på hesten sin, men det er ikke like viktig å være helt utlært angående sykdommer/symptomer, og oppstår det problemer har man alltids noen mer erfarne i nærheten som kan hjelpe. Man er liksom ikke avhengig av å kunne alt.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2007 :  23:34:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det aller viktigste er vel å kunne betale for den, eller har noen som finansierer den

Ellers er ikke det å kunne ri en ting jeg mener er viktig. En hest kan ha det helt utmerket, selv om ryttern ikke kan ri. Det er viktigere å ha egenskaper som å være ansvarsfull og kunne håndtere dyr på en rettferdig og omsorgsfull måte, og ha tid til å kunne følge opp dette arbeidet. En bør kunne litt om hestehold i forhold til å kunne se til at en hest er syk, vite hvordan den skal fores, slippes ut og hvordan den bør stelles. Om man ikke kan dette selv, bør man få oppfølgning fra noen som kan.

Når det gjelder ridning er det viktig for sikkerhetens skyld, at hesten har et gemytt og er utdannet på en slik måte at dette vil være en hest du vil kunne håndtere bra og som vil oppfylle dine ønsker. Om du har en super snill nybegynnerhest, mener jeg at man faktisk aldri bør ha sittet på en hest før, for å kunne ha denne.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 16/10/2007 :  01:49:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette kan hende høres utrolig strengt ut, men jeg mener at om man er usikker på om man bør kjøpe seg egen hest - så bør man ikke!
Det er ikke nok å være en ok rytter og en ok steller, man må kunne så mye om både foring og sykdom/skader. Jeg vet om utrolig mange som føler at de ikke får nok ut av å ri på rideskole etter å ha ridd der i mange år, som kjøper seg egen hest, og står der å hyler og skriker og skal ringe veterinæren så fort hesten har et sår på benet, og som overser tilfeller som mugg, krysslammelse osv.
I tillegg må man være en god rytter, tenk at du skal ri på denne hesten hver eneste dag, og om du ikke er flink nok så vil den bli forvirret og ødelagt.

For all del, jeg er for at unge jenter skal få seg hest, men er dritt lei av de som faktisk ikke har nok erfaring og kunnskap!

Veldig få er klare for sin egen hest etter å ha dratt fram og tilbake på ridetimer i flere år. Derimot har du "hengt" i stallen, vært med på foringer, tilstander hvor hester er syke osv så vil du ha større annlegg for å kunne ta vare på din egen hest.
Det er faktisk ikke bare å komme til stallen og pusse, møkke og ri man må kunne altså..
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2007 :  06:36:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
(...)

I tillegg må man være en god rytter, tenk at du skal ri på denne hesten hver eneste dag, og om du ikke er flink nok så vil den bli forvirret og ødelagt.

(...)

Opprinnelig postet av *Showjumping*

Hvorfor er dette avgjørende for å ha egen hest? Så lenge ridningen er sikkerhetsmessig forsvarlig, ser jeg ikke noe problem med at hesten skulle forfalle i formen. En hest kan ha det helt utmerket, selv om den påføres litt muskeltap p.g.a. annerledes/mindre aktiv trening. Selvfølgelig er det synd å se en veldig fin hest forfalle, men det er på ingen måte dyrevernsmessig uforsvarlig så lenge hesten fremdeles er sikker til sitt bruk, og ryttern behandler hesten fornuftig ved ridning.

Lopke

Norway

Skrevet - 16/10/2007 :  09:09:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med spoff her.. Det er jo ikke sånn at hestene går rundt med ønske om å bli ridd og trent noe særlig. Så lenge de har sin frihet til å bevege seg og får sin daglige utetid så har vel rideegenskaper lite med å kunne være en god hesteeier å gjøre.

Tenk på alle selskapshestene som av en eller annen grunn ikke blir ridd.. tror de har det like fint jeg.
Er vel heller viktigere at man kan fore forsvarlig, sjekke hesten og ta aksjon om den blir dårlig.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2007 :  13:02:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En annen ting.. Ingen hest går hjem i boksen sin og tenker "Uff, den nye ryttern min klarer bare ikke å ri meg på rett spor, og i disse travøkningene blir det jo bare galopp fordi den nye ryttern ikke klarer å ri de riktig".

Selvfølgelig synes jeg ikke en rytter skal ha en hest som ut fra rytters nivå gjør at det blir for vanskelig å håndtere denne. Men dette går igjen gjerne ikke på dyrevern, og hesten kan ha det utmerket selv om den kaster av ryttern sin hver eneste dag. Men her kommer vel mer dette inn med sikkerhet og gleden av å ha denne hesten for denne ryttern inn.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 16/10/2007 13:04:19 Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 17/10/2007 :  02:22:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, det var vel ikke akuratt om rytteren overbøyde hesten av og til og travet mye på asfalt jeg mente for å si det sånn..
Men en hest har ikke godt av en som sitter å rykker og napper den i munnen konstant - fordi han/hun ikke klarer å sitte ordentlig på hesten, heller ikke en som vrenger hesten rundt fordi han/hun ikke har lært hvordan man skal bruke hendene, eller en som sitter å bruker sjenkler på konstant for hvert travsteg hesten tar, eller smekker til med pisk fordi hesten ikke gjør som du vil (fordi du selv ikke gir hesten korrekte signaler).

Jeg mente i hovedsak ikke nødvendigvis at en god hest skal bli ridd dårlig og forfalle - det vil jo være kjøperens tap, ikke hestens i seg selv.
Men jeg kan kanskje sammenligne det med at en som ikke har peiling på biler skal begynne å tukle med motoren? Om vi da hadde sagt at bilen var et levende vesen, ville den ikke bare få defekter i bruken, men også mye ubehag og smerte.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2007 :  17:40:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Da tror jeg ingen av oss egentlig burde hatt hester.. Ingen av oss burde heller ridd Alle har før eller siden vært i situasjonen hvor man humper hit og dit, og må brukte rå muskelkraft for å få svingt en hest, fordi hesten vet så innmari godt at du ikke har peil og utnytter situasjonen, og uannsett hvor mye du pisker så vil hesten stå der og nyte livet og være så innmari klar over at livet er herlig, og her er det jeg som er sjef

Det er ikke så mange som overbøyer hestene sine, traver så mye på asfalt, eller rykker og napper hestene så mye i munnen at det går går på kanten til å ikke være rettfedig hestehold. Jeg skal si det er mange jeg synes har grusomme metoder, og metoder jeg ikke liker. Men jeg tror likevel ikke disse hestene har det færlt. Som oftest setter dette heller grense for hva ryttern klarer å oppnå.

*Showjumping*

Skrevet - 18/10/2007 :  06:52:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener en hest har det bedre hos en som har litt strengere treningsmetoder - men som har peil, enn en som ikke har peil i det hele tatt!
Værsågod man kan kjøpe seg hest akuratt når man vil, og i de fleste tilfeller så går det fint - men veldig ofte utsetter man hesten (kanskje ikke direkte , fordi man får mye hjelp av de med peil rundt deg) for unødige ting.
Å vrenge hesten de gangene den er umulig å svinge, å humpe som bare det de gangene man traver i snøen på vintern osv er jo såklart noe alle gjør, men å gjøre dette konstant - hele tiden, alltid, hver gang man rir - så blir det veldig slitsomt for hesten.

Om noen tar "prikkedøden" på deg i noen sekunder et par ganger i året, vil du ikke ta skade av det såklart. Men om noen holder det gående i mange timer, dager, månder og år, så vil det ikke bare bli irriterende, men du vil ta fysisk skade av det i lengden.
Forstår dere poenget mitt her?

Om man faktisk er usikker på om man er klar for sin egen hest, så syntes jeg ikke det å kjøpe hest er riktig ende å starte i. Da gjenstår det mer undervisning, både teoretisk og praktisk, mer rådføring, og mye mer erfaring - som man foreksempel kan få ved å være forrytter, for så å få hest på helfor etterhvert. Om dette går fint, og du DA føler at DETTE klarer jeg, DETTE vil jeg, og DETTE skal jeg, helt ALENE - først DA syntes jeg du er klar for å kjøpe din egen hest!
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 18/10/2007 :  07:49:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

- som man foreksempel kan få ved å være forrytter, for så å få hest på helfor etterhvert. Om dette går fint, og du DA føler at DETTE klarer jeg, DETTE vil jeg, og DETTE skal jeg, helt ALENE - først DA syntes jeg du er klar for å kjøpe din egen hest!

og det er det mange dårlige ryttere som føler det sånn og.. hesten behøver ikke nødvendigvis å ha det dårlig fordi man rir på et veldig lavt nivå, evt gjør ting feil..
Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 18/10/2007 :  17:53:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg visste den der ville komme, og tenkte på å skrive om det, men håpet at ingen skulle dra inn det der så jeg slapp det... hehe..
Selvfølgelig er det ALLTID de som tror de er verdensmestere når de er langt i fra "ok" engang!
De vil fort få seg en smell når de først har kjøpt hest og står der å ikke vet hvordan de skal sette opp forplanen, hvordan finne sal som passer, hva de gjør når hesten stikker av gårde fordi det kom en lastebil osv.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2007 :  20:38:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg tror faktisk mange hester vil trives bedre med å ikke bli stilt så mye krav til, og kanskje ha litt "slakt" arbeid. Det er ikke alle hester som har psyke til å kunne kreves mye av i treningssammenheng f.eks. Jeg tror mange av disse hestene heller har det bra ved å være en hobbyhest, uten å bli stilt så mye krav til. Igjen tror jeg andre hester liker å jobbe, og elsker å bli stilt høye krav til. Noen hester har også helse eller forutsetninger som gjør de dårlig egnet for å kjøre et normalt løp, evnt. et mer krevende løp. De er som oss mennesker, vi trives i ulike situasjoner. Det er f.eks. ikke på noen måter noe slemt mot en hest, å gi den en eier som ikke kan ri lettridning. Dersom eieren ellers prisen hesten sin høyt, og tilbyr den alt det stell og all den omsorg en hest bør og skal ha. Er hesten til gjengjeld en fin nybegynnerhest, vil antagelig eiern trives godt i dens selskap, også på hestens rygg. Selvfølgelig kan ikke enhver hest ha en eier som ikke kan ri lett. Dvs, de kan vel ha det uten at det trenger å være dyrevernsmessig uforsvarlig likevel. Men litt av gleden ved et hestehold er at en trives gjensidig. Jeg vil påstå at det er viktig at man finner en hest som matcher det nivået en rir på. Det er ingen ting i veien med å lære å ri lettridning på en hest man eier, fremfor en hest på rideskolen.

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2007 :  23:05:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg kjenner en som bare kunne ri lett så knakk ho noe oppe på foten men bestemte seg for og forsette og ri og da måtte ho sitte ned noe ho da ikke kunne er dette dyreplageri? ho lærte jo og sitte ned etter 3-4 uker
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 20/10/2007 :  21:26:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å begynne å trekke dyreplageri inn i det her syns jeg vel går litt utenfor tema, selvom jeg dro det litt langt ut jeg også. Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 03/11/2007 :  11:04:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg er ikke en særlig god rytter, og hesten min er verken forvirret eller øfelagt.

Da jeg kjøpte min første hest var jeg 26 år gammel, og jeg hadde da ikke snøring på skader, tilpassning av utstyr, foring osv osv. Jeg hadde hatt mange års opphold fra hest og var ikke særlig stø på hesteryggen lenger heller. Men, som menneske er man da utstyrt med en viss porsjon sunn fornuft, omtanke og villighet til å lære.
Mener du da at jeg skulle latt være å kjøpe denne hesten?

Jeg lærte mer på den tida jeg hadde henne enn på alle de år jeg gikk holdt på med hest før oppholdet jeg hadde, og jeg fortsetter til stadighet å lære. Det er fortsatt tilfeller hvor jeg er i tvil om veterinæren bør komme eller ikke, og sånn tror jeg faktisk det alltid vil være. Jeg tar heller en tlf for mye enn en for lite.

For all del, det er mange som aldri burde ha hest, men jeg syns på ingen måte det skal være en slik "jo mer erfaring man har jo bedre skikket til å ha hest er man".
Jeg har sett svært så mange erfarne ryttere som har holdt på i 20 år som etter mitt skjønn ALDRI burde hatt hest.

Alle bør dog sette seg inn i ansvaret det faktisk innebærer å ha hest før de kjøper seg hest. Det koster penger og det vil alltid bli dyrere enn det man egentlig har trodd. Ikke minst er det svært tidkrevende og tidvis slitsomt. Er man uerfaren så ha hesten på stall hvor det er erfarne hestefolk som kan veillede.

Man skal selvfølgelig ikke kjøpe seg hest hvis alt man har ridd er 2 runder på ponny-ridning en solfyllt 17-mai.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.