hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Norsk Varmblod / Varmblods ridehest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Norsk Varmblod / Varmblods ridehest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lene81

» VIP

Skrevet - 16/09/2007 :  00:35:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selv om jeg ikke har tenkt å kjøpe meg flere hester akkurat nå kikker jeg daglig på hesteannonser, og det er en ting jeg stusser litt over.

Når man skal selge en varmblodstraver, er det da ok å avertere denne som en Norsk Varmblod eller som en Varmblods Ridehest? Jeg synes det blir litt villedende når folk blander disse. Norsk Varmblod er jo en rase, og en varmblods ridehest er jo ikke det samme som en varmblodstraver.

Nå skal det sies at jeg selv har eid både kaldblods og varmblods travere tidligere, og at dette ikke er ment som kritikk mot rasene, men jeg mener - er du på utkikk etter en varmblods ridehest så er det jo ingen hensikt å måtte klikke seg gjennom en masse annonser med travere? For å sammenligne: Det ville jo vært rart om folk som skulle kjøpe islandshest ble "villedet" gjennom alle nordlandshest-annonsene...

Flere som "plages" med dette?

ulvetispa
» VIP

Skrevet - 16/09/2007 :  00:59:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, du har jo Norsk Varmblods traver og Norsk Varmblods ridehest. Dersom en varmblodstraver kan ris på, og kan en del, vil jeg si den kan averteres som norsk varmblods ridehest, spesielt dersom den ikke kan brukes til trav lenger av en eller annen grunn. Norsk Varmblods er en rase ja, og så kommer det vel stort sett bare an på hva man bruker hesten til, aye? Og seff hva foreldrene har vært brukt til. Men en pensjonert traver, som er godt skolert som ridehest, eller en hest som har traverforeldre men aldri har vært brukt i trav selv, vil jeg si kan betegnes Norsk Varmblods ridehest, eller Varmblods ridehest.
Redigert av - ulvetispa den 16/09/2007 00:59:56 Gå til toppen av siden

ulvetispa
» VIP

Skrevet - 16/09/2007 :  01:00:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Me er enig med deg, kunne godt vært to kategorier, for jeg blir ganske frustrert over alle ridehestene jeg finner når jeg ser etter unghest innen trav. :P Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 16/09/2007 :  12:57:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det ER faktisk to veldig forskjellige kategorier med meget distinkte egenskaper. Norsk varmblods ridehest er overhode IKKE det samme som en inridd travhest på noen som helst måte, da disse er avlet opp for og bli svært gode ridehester mot travhestene som er avlet for og bli svært gode i trav.

Det er heller ingenting som heter noerk varmblods travhest, men norsk kaldblods travhest, amerikansk- og fransk travhest (for det meste)....

Om ikke jeg husker feil er det ikke mange år siden de begynnte og registrere norsk varmbl. ridehester. Jeg tror, uten for stor sikkerhet at dette var halvblods- og varmblodsridehester i utgangspunktet (svenske og danske for det metse).

Men på en annen side så vil vel de fleste kunne forstå at det er ugler i mosen når en ung, inridd Norsk varmblods ridehest selgest med utstyr til rundt 15000 kr eller lignende og om ikke de forstår det er det vel like greit at de rir rundt på en helt annen rase enn det de tror de gjør? :) Da har de det sikkert like greit og er like glad i sin yndlingshest fordetom? ;)
Gå til toppen av siden

-Maria-

Skrevet - 16/09/2007 :  13:38:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er ikke NV en rase, men et avlsforbund (på lik linje med sportsponni som ikke er en rase..)

Jeg har lagt merke til disse annonsene og jeg synes det er villedende å skrive Norsk Varmblods Ridehest hvis hesten er av traverstamme. Det ville bli noenlunde likt som å skrive traver om en ridehest, bare fordi den var innkjørt. For hestefolk flest vil det skurre om det står en NV til 15000 helt skadefri, men det kan jo være de som er uten erfaring går i fella og kjøper seg noe annet enn det de forventet.
Gå til toppen av siden

Lene81

» VIP

Skrevet - 17/09/2007 :  08:59:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for input! Jeg skjønner bare ikke helt poenget med å avertere hesten som noe annet enn den er. Jeg er helt uenig i at man kan kalle en varmblodstraver for Norsk Varmblod eller en Varmblods ridehest - samme hvor mye den er ridd og hvor lite den er kjørt. Hesten hører ikke inn under dette avlsforbundet! Jeg har heller aldri hørt om rasen "norsk varmblodstraver".. Og om den finnes er det DET som bør stå i annonsen.
Gå til toppen av siden

Lene81

» VIP

Skrevet - 17/09/2007 :  09:03:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vel, du har jo Norsk Varmblods traver og Norsk Varmblods ridehest. Dersom en varmblodstraver kan ris på, og kan en del, vil jeg si den kan averteres som norsk varmblods ridehest, spesielt dersom den ikke kan brukes til trav lenger av en eller annen grunn. Norsk Varmblods er en rase ja, og så kommer det vel stort sett bare an på hva man bruker hesten til, aye? Og seff hva foreldrene har vært brukt til. Men en pensjonert traver, som er godt skolert som ridehest, eller en hest som har traverforeldre men aldri har vært brukt i trav selv, vil jeg si kan betegnes Norsk Varmblods ridehest, eller Varmblods ridehest.

Opprinnelig postet av ulvetispa

Se www.norskvarmblod.no - Jeg tenker Norsk Varmblod ville "steilet" dersom du kom med en hest med travstamme som aldri har gått trav og ville registrere denne som norsk varmblods ridehest!
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2007 :  21:40:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Må jo bare si meg veldig enig med Lene--- det finnes egen avlsplan for Norsk varmblod NV...Greit at det ikke er noen "egen rase", men nå har det seg faktisk slik at det bla arrangeres utstillinger- og konkurranser--la meg nevne norsk breeders trophy...for å være med der må faktisk hesten være registrert hos norsk varmblod. Og det vil ALDRI en papirløs hest eller f.eks en traver bli--dere andre kan diskutere dette til dere blir grønne. men det er ikke greit for meg som "oppdretter" at nabo-traveren blir kalt norsk varmblods ridehest- for det er det ikke. Forskjell på om hesten har stemplet passet sitt i Det Norske Travselskap eller Norsk Varmblod.
...Det var ei som prøvde å selge meg en sportsponni-- det viser seg at mor er fullblods og far er araber...og at denne hjemmeavla hoppa tilfeldigvis nå er 143 cm i manke. Dette er ingen sportsponni i mine øyne, men ei som prøver å få mer penger for fllet sitt ved å bruke " merkenavnet sportsponni" --veldig frustrerende for seriøse avlere.

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

kenyelgen

» VIP

Skrevet - 02/10/2007 :  23:04:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blir også frustrert av å klikke meg inn på div varmblods x travere når jeg vil se på NV ridehest! Om en ikke har så peiling kan en jo lett bli lurt om en er førstegangskjøper eller no.. men prisen bruker jo å vere mistenkelig lav... Syns det burde stå, x traver, omskolert traver eller noe som indikerer at den er av travstamme i overskriften. Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2007 :  23:43:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
kan ikke være så vanskelig for hestemarked og legge inn en ny kategori heller da:)
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2007 :  01:13:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
En varmblodstraver blir ikke en varmblods ridehest om den så går MB dressur... den er fremdeles en traver.
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 08/10/2007 :  22:39:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er stor forskjell på rideheststamme og traverstamme, og det burde komme godt fram i overskriften på annonsen spør du meg!

Har sett ei som skrev: Fin varmblods ridehest selges!

Joda, den blei jo ridd på og var sikkert kanskje bedre enn mange x-travere, men jeg synes ikke det er riktig å skrive overskriften slik, for det var en traver. De med travere og x-travere må da være stolte nok over disse dyrene til å skrive riktig?
Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2007 :  19:49:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja det er jeg enig i at de kan skrive x traver eller omskolert traver og ikke ridehest
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2007 :  22:13:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du vil nok eventuelt få noen misfornøyde kunder, som føler seg litt lurt når de kommer for å titte. Igrunn ikke koselig for noen av partene. Antagelig kan du luke ut omtrent alt som heter varmblodstraver på prisen, problemet er hvis du skal ha en ridehest i avdanket-varmoblostraverpris. Men det er også litt kjøpers ansvar å kunne stille de riktige spørsmålene. Du kan nok oppleve at selger likevel holder ting tilbake, men det at en hest er avlet for trav kan en sjelden skjule.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lene81

» VIP

Skrevet - 10/10/2007 :  09:52:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du vil nok eventuelt få noen misfornøyde kunder, som føler seg litt lurt når de kommer for å titte. Igrunn ikke koselig for noen av partene. Antagelig kan du luke ut omtrent alt som heter varmblodstraver på prisen, problemet er hvis du skal ha en ridehest i avdanket-varmoblostraverpris. Men det er også litt kjøpers ansvar å kunne stille de riktige spørsmålene. Du kan nok oppleve at selger likevel holder ting tilbake, men det at en hest er avlet for trav kan en sjelden skjule.

Opprinnelig postet av spoff

Men det må da være unødvendig å måtte ringe for å spørre? En seriøs selger skriver riktig rase/avlsforbund i annonsen! Jeg skjønner bare ikke poenget med å late som man selger noe annet enn man gjør!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2007 :  23:52:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men det må da være unødvendig å måtte ringe for å spørre? En seriøs selger skriver riktig rase/avlsforbund i annonsen! Jeg skjønner bare ikke poenget med å late som man selger noe annet enn man gjør!

Opprinnelig postet av Lene81

Jeg er absolutt enig med deg, men jeg ser jo andre som også selger ekte ridehester også, som holder skjul på mangler ved hesten. For å få de intereserte til å komme og se. Om det er en varmblodstraver eller en hest som faktisk viser seg å være halt, synes jeg det er like ille. Heldigvis har de fleste seriøse selgere interesse av å huke fast i de kjøperne som faktisk er interessante for sin hest. Ikke de som aldri i verden treffer målgruppen av interesserte..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.