hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Quarter - hva tenker du?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Quarter - hva tenker du?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Nikita

» VIP

Skrevet - 09/10/2007 :  09:58:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvilke egenskaper forbinder du med denne hesterasen?

Ridd på en slik en? Vært på samme stall med en quarter? Noe du kan fortelle om egenskaper, temperament, atferd osv?

Er så nysgjerrig på folks oppfatning av denne rasen :)

TORHILD

» VIP

Skrevet - 09/10/2007 :  12:02:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har hatt Quarter på stallen tidligere. Virker helt ok, merken mer eller mindre spesiell enn andre hester...
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 09/10/2007 :  16:32:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva brukte de denne quarteren til? Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 09/10/2007 :  18:42:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Quarteren er jo en sportslig hest :)

Har nå for tiden om Quarteren i et engelskprosjekt :) Etter det jeg har funnet ut om den er den veldig populær innen sportsgrener.

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 09/10/2007 :  19:14:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
LivStjerna: Hva blir den brukt til? Alt?

Da har du kanskje satt deg inn i rasebeskrivelse og slikt?
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/10/2007 :  01:41:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Engelskprosjekt? - Ja, det er vel bare å søke på nettet, så vil det sikkert dukke opp masse om denne rasen, særlig hvis du søker på engelsk.

Opprinnelsen til Quarterhestene var cowboyhester, som de var ivrige til å konkurrere med - "Hvem har den raskeste hesten?" - og så satte de opp veddeløp over "a quarter of a mile" - og de raskeste dannet grunnlaget for Quarterhesten.

De er gode arbeidshester, lynraske på korte distanser og veldig "håndterbare" - det var ihvertfall grunnlaget. Når så amerikanere går inn for noe, så skal det være "ekstremt" - det ser man også på en del hesteraser. Arabere er ekstemt "showy", med laaaang man og hale, og fett smurt på over alt osv, og Quartere har blitt avlet til å ha ekstremt kraftig bakpart, så de nå har en diiiger påhengsmotor bak (dvs. kraftig bakpart), som gir ekstrem hurtighet på korte distanser.

Quarterhesten er forøvrig en av USA's vanligste hesteraser, da den har blitt brukt til alt mulig, og er et vellykket "sammensurium" av div hesteraser av lettere type.

Har selv masse hestebøker hvor jeg har kunnet lese om rasen - men nå er jo det meste å finne på nettet - så lykke til!
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 10/10/2007 :  17:35:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Ja, nå fikk du svaret ^^ Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 10/10/2007 :  20:57:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som vet hvor mange quartere der er registrert i Norge?

Hva tror du hvis du skulle tippe?

Det er veldig artig at det er den rasen det er fleste av verden! Men i lille Norge er det nok ikke så mange.... hehe
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 11/10/2007 :  16:48:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Hehe, nei kan ikke tro at det er mange Quartere i norge! Men kan prøve å finne ut ^^ Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 11/10/2007 :  16:48:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Hehe, nei kan ikke tro at det er mange Quartere i norge! Men kan prøve å finne ut ^^
Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Ingerid-Exon

» VIP

Skrevet - 12/10/2007 :  23:38:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvor jeg bor er det en god del quartere! bor i hedemark, så er ofte stevner og div i nærheten hvor jeg har hesten min (50% quarter/50%araber) er det masse quartere! de har alle kjempe bra temperament og er rolige og snille. har ridd noen quartere, og må si det er noen av de beste hestene jeg har ridd veldig lærevillige og sammarbeider veldig bra! Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2007 :  15:58:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Ja her i Hedmark er det en god del Quartere. Flere jeg kjenner har denne rasen og den er mye brukt i bl.a western ridning. Det er et godt og stort western miljø i vennekretsen vår og her møter vi ofte på Quarter og Paint hester. Stallen jeg hadde min første hest oppstallet på driver aktivt med avl av Quarterhester (Holtet gård ved Flisa) og mitt inntrykk av disse er svært positivt. De har et usedvanlig godt lynne, rolige og flotte hester og de er lettlærte og gode å ri på. De har en smidig og kompakt muskelsatt kropp og er raske og stødige på foten. Hardføre er de også. Quarterrasen er på vei oppover i antall i Norge og flere og flere har fått øynene opp for denne allsidige og behagelige hesten. Den er ikke så veldig stor men heller ikke liten. Akkurat passe størrelse
For ca. 2 år siden fikk jeg være med å ta i mot et Quarterføll på Holtet gård og jeg var overrasket over at folen allrede forsøkte å reise seg før bakparten var ute av kroppen til mora. Den var også mye mer muskelsatt da den ble født enn mange andre foler jeg har sett. En spennende og artig erfaring.

Selv har jeg aldri hatt egen Quarter hest, men som sagt liker jeg denne rasen svært godt allikevel.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 13/10/2007 :  19:31:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
nei liker ikke den rasen.
den går for lavt med hode og er for dårlig i beina synes jeg.
flere quartere jeg har sett nå har hatt forkalkningen spatt osv og så går de og subber i jogg fram for trav og med dette hodet langt langt nede.

ikke hest for min smak

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Ingerid-Exon

» VIP

Skrevet - 13/10/2007 :  21:21:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
nei liker ikke den rasen.
den går for lavt med hode og er for dårlig i beina synes jeg.
flere quartere jeg har sett nå har hatt forkalkningen spatt osv og så går de og subber i jogg fram for trav og med dette hodet langt langt nede.

ikke hest for min smak

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Alle har sin egen smak ja.
jeg synes ikke rasen blir dårligere i beina en andre raser.. når hestene går for langt ned med hodet og "subber" med beina er det på grund av rytteren. da jobber de ikke hesten bra nok fram, og i pleasure skal hestene gå med hodet senka og være avslappet, men samtidig jobbe bra fram og løfte ryggen. mange quartere er veldig gode i dressur og sprang også når hesten går dårlig har det ofte noe med rytteren å gjøre!
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 14/10/2007 :  13:05:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tigull: alle får jo ha sin egen mening :)

Men du kan ikke skrive at de går for lavt med hodet! Da har du ikke sett så mye god westernriding... Det finnes dessuten like mange grener her som i engelsk ridning, og i de fleste så har hesten sitt normalt plassert... Du skjærer liksom mange over en kam eller?

Men siden du skriver som du skriver, så har du kanskje sett en del av dem? Hvordan er de når det gjelder temperament og atferd? Egenskaper sånn generelt?
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 14/10/2007 :  18:54:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tigull: alle får jo ha sin egen mening :)

Men du kan ikke skrive at de går for lavt med hodet! Da har du ikke sett så mye god westernriding... Det finnes dessuten like mange grener her som i engelsk ridning, og i de fleste så har hesten sitt normalt plassert... Du skjærer liksom mange over en kam eller?

Men siden du skriver som du skriver, så har du kanskje sett en del av dem? Hvordan er de når det gjelder temperament og atferd? Egenskaper sånn generelt?

Opprinnelig postet av Nikita

etter mange år som western rytter og medlem i wester klubb vil jeg si jeg har sett endel ja.

gemyttet er ok det, men det kommer jo ann på behandlingen du gir.
er du urettferdig mot den får du som regel igjen et dårlig gemytt.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.