hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest med mugg.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hest med mugg.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Belinda_Ask_Kvikken

» VIP

Skrevet - 03/10/2007 :  10:18:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hesten min har mugg på hovene. Hvordan skal jeg få det bort, og hva kommer det av?????

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2007 :  13:37:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Mugg kommer ofte av at hesten har gått i fuktig miljø og det er ikke uvanlig at dette dukker opp nå på høsten, siden det da gjerne regner mye slik at det blir vått og leirete ute.

Her hjemme pleier vi å klippe bort alt hovskjegget til hesten for å forebygge/unngå mugg før den kommer. Om hesten har mugg finnes det mange gode kjærring råd til å behandle dem med men alle er ikke like effektive. Den beste muggkuren jeg har brukt på hesten min var:
- Klipp evt. barber bort alt hovskjegget.
- Skyll beina til hesten hver dag før behandling
- Smør inn området på beina til hesten som har mugg på seg med Corsylan?/Corsydyll? (munnskyllevann som fåes kjøpt på apoteket)
- Deretter har du på litt utblandet jod/jodosan tilslutt.
Denne behandlingen utførte jeg 2 ganger daglig inntill hesten min var helt bra og den funket for oss.

Bortsett fra dette er det viktig med godt stell av beina. Puss godt over alle beina og så i kodene, fjern all leire/sand og tørk dem godt, bruk gjerne et håndkle. La hesten daglig få stå og tørke beina noen timer f.eks. i stallen (dette gjeder særlig om hesten til vanlig går på utegang.

Mange hester sliter med mugg i mer eller mindre grad så det er et vanlig problem i mange staller. Men det er godt å vite at det kan kurreres.

Lykke til

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Belinda_Ask_Kvikken

» VIP

Skrevet - 03/10/2007 :  15:53:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for at du svart. Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 03/10/2007 :  19:45:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sverger til Optima-ph hudspray. Et økologisk alternativ som er sunt for huden og gjerne kan brukes forebyggende.
Jeg klipper aldri vekk hovskjegget og vasker sjelden. Så unngår jeg at hesten blir stående i gjørme, men har godt drenerte uteområder.
Gå til toppen av siden

Belinda_Ask_Kvikken

» VIP

Skrevet - 03/10/2007 :  20:01:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men kansje litt vanskelig der jeg bor da vell. For vi har ikke bare hest så hu må gå på en plass heile tilden og der blir dem foret med runnball så det er ikke enkelt. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.83 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.