hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - er det best for hesten og gå med eller uten sko?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 er det best for hesten og gå med eller uten sko?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Marielle+Farris

Skrevet - 18/08/2007 :  19:51:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
er det best for hesten å gå med eller uten sko:S??

Om Sommeren? men på vinteren blir det jo så glatt uten brådder:S

Hesten jeg har har sko hele året uten om når den står på beite..

frkelin

Skrevet - 18/08/2007 :  20:27:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er et stort og omfattende spørsmål som ikke kan besvares kort og enkelt.
Jeg har selv hesten barfot hele året fordi jeg tror det er til det beste for hesten.
Men, jeg brukte et par år på å sette meg inn i hvordan høver fungerer, alle fordeler og ulemper, snakket med andre som hadde erfaring og forsikret meg om at jeg kjente til noen som kunne hjelpe meg med riktig trim i starten - før jeg tok av skoene og lot hesten min gå uten.
Jeg har også lært MASSE siden jeg tok skoene av om hva som skal til for å få hesten til å fungere og kunne ris på all slags underlag uten jernsko. Det er mange sider ved hestehold som må revurderes og du får litt andre fokus når hesten er uten sko.

Jeg vil anbefale alle som har hest med sko om å sette seg mer inn i temaet - det er veldig spennende og kan gi hesten og deg selv store fordeler, MEN jeg vil ikke anbefale noen å rive av skoene uten å ha kunnskapen og forutsetningene for å stelle og bevare høvene slik at hesten har det godt barfot.
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 02/09/2007 :  00:15:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Mest naturlig for hesten er jo å gå uten sko... De er jo ikke født med sko på bena.
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

*sandra*

» VIP

Skrevet - 04/09/2007 :  14:55:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville beholdt skoa på. Den tar ikke skade av det. Har sett å hørt om mange hester som har blitt ødelagt av barfot opplegget. Eierne prøver og prøver å få det til. Hesten ender ofte opp med å ikke trø ordentlig på føttene. En vanlig person trenger ikke se dette... Men hesten bruker ikke føttene fullt ut. Dette fører så vidre til muskel spenninger.. så har man en ond sirkel. Muskel spenninger kommer jo også når man går rundt og er sårfotet, kansje til og med små halt. De som har barfothest kan jo tenke over hvor ofte hesten sin er halt...? Kansje litt for ofte..?

Er enig med frkelinom at man bør ha peiling på barfot før man prøver. Om du har en hest med NATURLIG STERKE høver som ikke blir ridd aktivt blir det litt annerledes. Jeg er i utgangspunktet i mot barfot. Men jeg har selv en 23 år gammel, halvpangsjonert shettis. Han går uten sko året rundt. Blir beskjert hver 8 uke.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 05/09/2007 :  17:17:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det Sandra sier om sårbeinthet og steg - dette kan gå begge veier.
Det er noe av det som er spennende og utfordrende med å ha barfothest. Du lærer å kjenne steget i hesten og om den er komfortabel eller ikke. Når en barfothest er komfortabel med underlaget og bena sine får den stort sett et mye bedre steg enn skodde hester.
Det er det som er målet, og hvis du hører om folk som har prøvd ut barfot så er dette grunnen til at de beholder skoene av - eller i noen tilfeller tar de på. Det er mange ting som må stemme for at hesten skal få det steget den skal ha uten sko. Hesten er dønn ærlig å du VET for hvert skritt om hesten har det bra i bena eller ikke. Du oppdager evt problemer med en gang og du merker umiddelbart når det stemmer.
Hesten min var aldri i nærheten av det steget hun har nå uten sko. Jeg sliter med å sitte nedsittende og hesten svever for hvert skritt. Hun spretter liksom bortover bakken med store luftige steg og jeg tror ikke mine egne øyne.
Men så snart hun er litt ukomfortabel synes og merkes det. Hestene er forsiktige med bena sine og holder en god sikkerhetsmargin slik at skader er uvanlig på hester som har gått en stund uten sko, med godt hovstell. De kjenner underlaget og hvor mye de "tåler" av press opp mot høvene og hvor mye friksjon de har med underlaget.
Det er vanskelig å forklare - det må oppleves...
Det er fordeler og ulemper med alt. Mange tar ulempene med jernsko som en selvfølge så de "teller liksom ikke med". Det å være avhengig av en smed, og risikere å miste sko, hester som skader hverandre med spark, eller tråkker seg, problemer med høvene oppdages gjerne ikke før de er blitt temmelig alvorlige, høvene får dårligere kvalitet, saktere hovvekst osv.
For noen er disse ulempene verdt tryggheten med å bruke gamle tradisjoner og ikke ha ansvaret for høvene selv.
Halthet og muskelspenninger er ofte et problem hos skodde hester også, så det er ingen garanti mot det ved å sko. Når hesten er barfot jobber man mot en optimal sterk og sunn hov og er hele tiden litt bekymret og venter på at den stadig forbedrer seg. Mange må legge om mange ting i hesteholdet for at det skal fungere og endre sine egne vaner litt. For de fleste tar det ikke lang tid før hesten kan brukes stort sett som før, evt med boots i perioder.
Her er ikke ting svart og hvitt, men man må samle seg kunnskap og høre på andres erfaringer.
En barfot hest med sunne høver uten sårbeinthet har et fantastisk steg og er bedre rustet mot skader og halthet enn skodde hester. En gallopp stall i England har endel hester barfot og har oppdaget at disse hestene har mye færre og kortere avbrudd i treningen pga skader enn de skodde hestene. Hestebena får bedre støtdemping, bedre blodsirkulasjon osv.
Så - MYE taler for å ta skoene AV - men man må få det til å fungere for seg selv og sin hest i den situasjonen hver enkelt er i, og for mange vil det være umulig slik at de inntil videre fortsetter med jernsko.
Gå til toppen av siden

baroja.

» VIP

Skrevet - 05/09/2007 :  18:27:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
jeg er enig i mye av det du skriver frkelin=)
men du sandra.det du skriver om at du er så redd for at hestene skal få muskel spenninger,hvis man tar av skoene. hesten min hadde store muskelspenninger i skulderen, mens hun var skodd. PGA skoinga!!!!!! hun var skodd feil over en lang tid, før jeg kjøpte henne, og den forje eieren viste ingen ting om det.for smeden hadde antageligvis ikke sagt noe om det, bare skodd.ikke sikkert smeden la merke til muskelknutene i skulderen selv.. Når vi tok av skoene forsvant muskelknutene av seg selv!!!!
det som er skummlest med sko synes jeg at man ser ting så fryktelig seint.. hvis hesten begynner å halte med sko, da har det vært noe galt med hoven over en ganske lang stund! og da har skaden i hoven blitt mye større antageligvis enn hvis hesten hadde gått uten sko for da hadde du sett det mye tydeligere at hesten ikke hadde det bra.
det du skriver om at hesten ikke bruker hoven ordentlig når den er barfot, jeg har sett to klipp der de har somet helt inn på hoven til hesten i den ene filmen har den hatt sko på og i den andre har den gått barfot, og der ser man tydelig at hesten får en ekstra sleng på hoven pågrunn av tyngden til skoen.. på den filmen hvor hesten gikk uten sko var det null sleng på hoven.
ikke ta det feil, men jeg synes å bare få beskjært hesten sin hver 8 måned. hørtes veldig lite ut! spessielt hvis du bruker ponnien lite.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/09/2007 :  19:22:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
*Sandra*:
Du skriver:
Kopi av melding:
De som har barfothest kan jo tenke over hvor ofte hesten sin er halt...? Kansje litt for ofte..?

Aldri faktisk, i løpet av det 1 1/2 året han har gått uten sko

frkelin: du skriver så mye bra - tar av meg hatten for deg

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 06/09/2007 :  20:50:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes du skriver mye bra Frkelin! Og du baroja :)

Det kommer helt an på hva som passer for eieren. Man må ha mer kunnskap og tid hvis man skal lykkes med barfothest. Man må dessuten få trimmet hver 4. uke og dette koster. Det er faktisk dyrere å ikke ha sko på hesten...

Jeg har også tenkt mye på det med vinteren. Da finnes det boots :) De senere årene har det faktisk vært en del utvikling for å lage boots som sitter og som ikke faller av. For det må nok være mitt mareritt, at det er speilblankt og bootsen faller av og hesten tryner! Man får brodder man kan skru inn i bootsene, så da blir det jo som sko med brodder. Jeg håper jeg finner noen boots som passer og som sitter på :)

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 07/09/2007 :  02:58:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette har vært diskutert opp og ned og frem og tilbake - utallige ganger - meter på meter med innlegg.

Og selvsagt blir man ikke enige. Noen sverger til bar-fot, og andre kan ikke tenke seg hesten uten sko. Noen lar skoa være av så lenge hesten trives med det, og den fungerer, og slår på passende sko hvis nødvendig.

For at ikke dette skal bli en gjentagelse av tidligere meningsutvkslinger, foreslår jeg at dere bare søker litt tilbake i tid - og så dukker temaet opp - igjen og igjen - og så er det værsgod å bli forvirret og usikker for de som ikke har noen mening - mens de som sverger til det ene eller andre bastant sier sin bestemte mening om dette med sko - eller ikke sko - "to be or not to be".....
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2007 :  14:30:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Det aller meste er vel diskutert før hvis man leter litt. Så lenge folk har noe på hjertet, så ser jeg ikke noe i veien for å diskutere det samme om og om igjen Gå til toppen av siden

AquilaogMeg

Skrevet - 05/10/2007 :  06:37:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er heeeelt enig med asbjørg. ting kan vel ikke diskuteres for mye, spesielt ikke sko kontra barfot
Se med alle dine øyne, se!! Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 06/10/2007 :  19:52:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo

Ja, dette er et tema som kan gå opp igjen og opp igjen. Alle har hver sin mening... Selv så har jeg sko på kaldblodshoppa mi fordi hun blir brukt aktift hele tiden og det er endel grusveier osv... Men så har jeg ei shetlandsponni hoppe som går uten sko, og hun gjør ikke noe ut av det så... Men jeg har ikke noe særlig kunskaper til og ha hest barfor så jeg kunne ikke tenke tanken på og få kaldblods hoppa mi barfot...
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 06/10/2007 :  20:15:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Det er jaggu meg ikke et enkelt spørsmål du stiller der... Smaken er som baken, den er veldig godt delt.

Både hester og eiere er forskjellige, så sko vs barfot må vurderes enkeltvis. Det finnes nemlig ingen standardsvar.

Jeg har 5 barfothester, og kan ikke tenke meg å spikre sko på noen av de.

Ellen Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 06/10/2007 :  20:18:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Forresten, mine hester har godt fotfeste på vinteren. Men jeg rir bare der hvor jeg hadde turt å gå selv. Om det er for glatt for meg å gå der, så rir jeg heller ikke der.

Har hatt halt hest 1 gang i løpet av 2 år. Det var fordi ho fikk sur stråle av kraftfor. Syns ikke at 1 halt hest av 5 mulige hester i løpet av 2 år er så ille statistikk (eller, hadde 2 hester fra 2005 til 2006, 3 hester 2006 til 2007 og er oppe i 5 nå).

Ellen Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 26/10/2007 :  22:58:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ville beholdt skoa på. Den tar ikke skade av det. Har sett å hørt om mange hester som har blitt ødelagt av barfot opplegget. Eierne prøver og prøver å få det til. Hesten ender ofte opp med å ikke trø ordentlig på føttene. En vanlig person trenger ikke se dette... Men hesten bruker ikke føttene fullt ut. Dette fører så vidre til muskel spenninger.. så har man en ond sirkel. Muskel spenninger kommer jo også når man går rundt og er sårfotet, kansje til og med små halt. De som har barfothest kan jo tenke over hvor ofte hesten sin er halt...? Kansje litt for ofte..?

Er enig med frkelinom at man bør ha peiling på barfot før man prøver. Om du har en hest med NATURLIG STERKE høver som ikke blir ridd aktivt blir det litt annerledes. Jeg er i utgangspunktet i mot barfot. Men jeg har selv en 23 år gammel, halvpangsjonert shettis. Han går uten sko året rundt. Blir beskjert hver 8 uke.

Opprinnelig postet av *sandra*

Disse barfot trimmerne som har gått helge kurs og "kan" dette skal man holde seg langt unna. Men det skal du jaggu gjøre med hovslagere som har sett på andre smeder et par ganger også.

Selv har jeg ei Araber hoppe med topp stamtavle og løshoppet 1,30 som 2 åring (hoppet over gjerder) og gikk både piaff og passage som 4 åring i tomkjøring. Men så ble gampen feil skodd og kan nå bare brukes til tur og lett ridning... Jippi!! Så er hesten feil skodd gjør dette STOR skade!!

Hannoveraneren min hadde grusomt dårlige hover da jeg fikk han, mistet sko og mistet sko. Var halt hoven i bena og gud vet ikke hva. Gikk glipp av stevner og treninger pga halt hest eller hest med 3 sko.

I sommer med så mye gjørme så ble jeg møkk lei og satt hesten på beite, siden han var så mye skadet alikevel. Så mistet han sko da jeg skulle begynne å trene han opp, fikk smeden til å komme å sette på sko og to dager etter var skoen av igjen. Da var det ikke mer hov igjen å feste søm i, og jeg hadde en utvei igjen og det var å prøve barfot. Så det gjorde jeg. Hesten har nå vært uten sko i to mnd. Og hovene hans så helt jævelig ut da vi begynte. Nå begynner de heldigvis å komme seg, og jeg må ri med boots på frem bena hans. Men gud så mye sopp og bakterier det var og er i hovene hans. Dette lå jo da og lurte og vokste under skoene. Søm hull og allt var infiserte.

En annen ting du bør tenke på er at hovene er laget for å dempe trykk, dette klarer de ikke med sko.

Angående halte hester så har jeg 6 hester og kun en av disse har vært halt etter jeg tok av skoene. Og det er pga herjing i ulent terreng.
Alle 6 hestene er fullt ridbare enda noen av de er det bare 4 uker siden jeg tok av skoene. Selvfølgelig vil jeg få en overgangs periode på de fremover hvor de reagerer på skarpe stener og slikt. Men om hestene mine kan få et bedre liv uten sko, så overlever vi det en stund. Rart det har blitt slutt på å stikke av når jeg skal hente de på beite når jeg skal ut å ri...

Tror nok du uttaler deg om ting du overhodet ikke har peiling på her. Vet du at mange hester går konstant uten følelse i bena sine pga sko? Blod sirkulasjonen er blitt så dårlig at bena dems har dovnet, og tenk dette hopper de hinder med og går dressur... Og mange hester som sier i fra om dette problemet ved halthet ender sine dager hos slakteren, enda det kanskje kunne vært så enkelt å ta av skoene og gitt hesten litt tid.

Så klart alle hester kan ikke gå uten sko, men de er det heldigvis få av.

Trådstarter:
Og angående glatt føre på vinterstid, hva har vi boots til?

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 26/10/2007 :  23:10:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Susanne: Så godt å høre at det fungerer så bra:-)
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.