hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - slo hesten på hengeren
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 slo hesten på hengeren
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Royal-X

» VIP

Skrevet - 05/10/2007 :  23:30:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
imponerende at disse hestene i det hele tatt kan fungere under en rytter synes jeg... tenk på hvilke tillitsbrudd det er å velge denne snarveien... i mine øyne er dette dyreplageri rett og slett. og man bør jo kanskje tenke litt over hva man faktisk gjør når man velger å vinsje hesten inn på en henger! man elliminerer jo muligheten for at denne hesten noengang vil gå inn på en henger! nei, da synes jeg man heller bør dope hesten hvis hesten måå på hengeren, men er utrent... Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 07/10/2007 :  01:02:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurer heller litt på hvofor dere bare står og glor på disse tilfellene og så syte på et forum med god samvittighet..

Hvorfor reagerte dere ikke?? Ringte politiet?? Kontaktet dommere og stewarder??

Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 07/10/2007 :  10:25:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo ikke alle som tør å si i fra der og da... Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 07/10/2007 :  11:08:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ved såpass ekstreme tilfeller som å vinsje en levende hest på en henger (det gjør man kun med slaktet dyr og skrapbiler) så synes jeg det er helt sykt at man ikke gjør noen ting! Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2007 :  13:57:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er dere redd skal skje da?
At dere får evt kjeft/tilsnakk? Hva gjør egentlig det... Det er jo ikke som om at de angriper deg, i så fall er det jo bare å melde.
Jeg hadde uansett ikke stått å sett på slikt, det handler vel i bunn og grunn bare om hvor mye man egentlig bryr seg.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 08/10/2007 :  10:56:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så flott at det finnes så perfekte og bra hestemennesker som tar tak i alt galt i hesteverdenen da.
Ringer politiet og greier om de ser noe galt.
Er dere så naive at dere tror at de kommer?
Og tror dere virkelig at internasjonale ryttere i verdenstoppen bryr seg om ei jente som sier at hun ikke liker lastemetodene de bruker?
Da er dere jammen dummere enn jeg hadde fått inntrykk av.
Kan vel trøste meg med at der var flere 100 mennesker til stede, mange voksne både arrangører av stvne og ryttere som ikke sa et ord, bare gjorde som vi, gikk hoderystende forbi.
Tror ikke jeg er mindre glad i hester og opptatt av at hester skal ha det bra.
Er vel bare ikke så urealistisk at jeg tror jeg kan endre folks hldninger desverre.

Forresten er det lett å fortelle at jeg hadde gjort slik og sånn når man ikke er til stede.
Men om det får dere til å føle dere bedre, så gjerne for meg.
Er ikke sikker på at jeg tror så hardt på det jeg-.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 08/10/2007 :  13:27:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Altså jeg går ut fra du vet at dommere og stewarder er der for en grunn og SKAL ta tak i slike episoder om det blir påpekt.. (ikke politi på stevner..)Det har da nada med å være naiv å gjøre.
Du kan jo sjekke litt med rytterforbundet hva stewarden sin oppgave er..

Virker vel heller som du pakker inn din dårlige samvittighet med å kunne trøste deg med at andre heller ikke gjorde noe.. DET ryster jeg hodet av.. for en moral. Er det en trøst?? at ikke andre reagerte heller??

Men for all del om det får deg til å føle deg bedre so be it.. ingen her sier de er perfekte, men å hyle opp på et forum etterpå hvor fryktelig dette var, DER forsvinner min respekt når man ikke da gjorde en shit selv!

Ang politirapportering gjelder det vel heller episoder og hestehold man ser på privaten. Evt mattilsynet.. Det er forresten mulig å være anonym om du ikke tørr å stå frem..

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2007 :  13:52:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Så flott at det finnes så perfekte og bra hestemennesker som tar tak i alt galt i hesteverdenen da.
Ringer politiet og greier om de ser noe galt.
Er dere så naive at dere tror at de kommer?
Og tror dere virkelig at internasjonale ryttere i verdenstoppen bryr seg om ei jente som sier at hun ikke liker lastemetodene de bruker?
Da er dere jammen dummere enn jeg hadde fått inntrykk av.
Kan vel trøste meg med at der var flere 100 mennesker til stede, mange voksne både arrangører av stvne og ryttere som ikke sa et ord, bare gjorde som vi, gikk hoderystende forbi.
Tror ikke jeg er mindre glad i hester og opptatt av at hester skal ha det bra.
Er vel bare ikke så urealistisk at jeg tror jeg kan endre folks hldninger desverre.

Forresten er det lett å fortelle at jeg hadde gjort slik og sånn når man ikke er til stede.
Men om det får dere til å føle dere bedre, så gjerne for meg.
Er ikke sikker på at jeg tror så hardt på det jeg-.

Opprinnelig postet av Sarha

Ikke nok med at du er feig du er jammen meg frekk også!
Tror du skal tenke litt før du skriver her og forsvarer at man ikke gjør noe når man ser utført urett mot dyr og mistror de som faktisk sier i fra.
Nå aner jeg ikke hvor gammel du er, kan ikke være veldig gammel, men likevel...
Det får da være måte på.
Patetisk, kalles slikt. Men kos deg inni din lille hesteverdenboble du og lukk øynene når du ser noe du ikke liker, du kommer langt i verden med det.

I stedenfor å overgå hverandre med skrekkhistorier på nett, som mange her tydeligvis er vitne til, vil jeg oppfordre dere til å si fra til de rette personene om dere ser handlinger dere synes er graverende.

Royal-X

» VIP

Skrevet - 08/10/2007 :  21:10:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
men... dette er ikke så svart hvitt... jeg ser selvfølgelig at man skal si ifra og gripe inn og vise dem alternative metoder .jeg gjør det hver gang jeg. MEN, jeg har ikke problemer med å forstå at det er vanskelig å gripe inn når man ser en kjent sprangrytter piske hesten sin inn på henger (det var et eksempel). Og tro meg - det skjer veldig mye rart på stevner... ikke bare når hestene skal på henger, men også inne på banen. jeg var på et stevne å kikket i helgen - og der så jeg èn hest som jeg syns ble pent ridd. Jeg så også 30 hester som gikk med hodet mer eller mindre rett opp i lufta og viste motsand mot sitt bitt. uff, dette ble OT. men poenget mitt er: Skulle jeg gått ut til hver eneste ekvipasje å sagt: Du må ikke ri hesten din med det bittet! eller du må ikke sage hesten din i munnen! du må ikke stikke hull på hesten din med sporene! eller du må ikke piske hesten din 20 ganger før et hinder.... Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 08/10/2007 :  21:58:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei men man kan gå til dommerne å påpeke stygg ridning på oppvarmingsbanen om det var her du så det??
Da slipper du selv å kontakte rytterne selv..
Hester som blør av sporebruk er ikke bra..

en som pisker hesten 20 ganger før et hinder vil vel få en reprimande??
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 11/10/2007 :  21:58:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei, det var inne på banen... der ser alle det - og ALLE syns det er helt greit. derfor ville det jo ikke nyttet å klage i.o.m at de mener at det er slik det skal være... Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2007 :  04:03:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei men altså det er her man må skille på de ARVORLIGE hendelsene og de man vile gjort anderledes selv, eller synes er "litt" ubehagelig.
Skambanket!!! som var presentert innledningsvis her tror jeg INGEN synes er greit.
Det er forskjell på Penny og misshandling!

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/10/2007 :  01:18:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er forskjell på "grisebanking" med pisk for å få en gamp inn på henger, og å VISE hesten at man er "sjef", ved å vifte med en pisk - og kanskje forsterke "presset", ved at man krysser to liner bak den og "viser klart" hvilken vei man øsnker at den skal gå.

Har forresten selv funnet ut at hester har stoor respekt for mine to tykke, brune stokker. Siden jeg er dårlig til beins, er disse alltid med meg (når jeg ikke sitter i rullestol), og jeg har flere ganger opplevd at hvis jeg står stille - på et "dertil egnet sted" i forhold til innlastingen av en skeptisk hest, så har det ofte gjort "susen" at jeg bare har løftet stokkene ut i skulderhøyde, og da virker det som hesten oppfatter meg som uutrooolig diiger og en "myndig sjef" som sier "inn med deg".

Skulle gjerne vist dere hvordan det funker, men jeg vil tro at det går på hestens oppfattelse av at "her er det ingen utvei", for det står en "sjef" og viser vei.....
Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 21/10/2007 :  23:44:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syns det er feil å slå hesten hvis den nekter å gå inn på hengeren... Det skal mye mot fra hestens side å stå innstengt i et bittelite rom. Tålmodighet er det som skal til:) Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 23/10/2007 :  21:26:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
helt enig med deg! jeg skjønner godt at det er skremmende på en henger som rister og er trang og uoversiktlig. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.