hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - slo hesten på hengeren
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 slo hesten på hengeren
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Tina_Marie

Skrevet - 01/10/2007 :  10:37:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må bare fortelle dette!

Jeg var i helgen på en annen stall i nærheten, der var det noen på besøk med sine hester med henger og greier. Da jeg kom tilbake fra min ridetur, så jeg at de strevde med å få hesten på hengeren. Greit nok tenkte jeg, helt til jeg så at han som leide denne hesten, begynte å hamre løs på den! Hadde ikke den hesten hatt dekken på, ville den vært gul å blå.. Jeg er ikke alltid så tøff i trynet som jeg skulle ønske jeg var, men jeg tok mot til meg og sa at han aldri kom til å få hesten på hengeren om han skulle SLÅ den. Han glefset bare tilbake at jeg skulle enten gjøre det jeg, eller gi faen i å bry meg. jeg leide hesten "min" rolig inn i stallen mens jeg mumlet idiot for meg selv og lo litt av ironien. Etter å ha stelt "min" hest, gikk jeg ut til min bil, som for øvrig sto ved hengeren, for å kjøre hjem. Da stod han fortsatt å hamret løs på den stakkars hesten. Jeg hadde ranet et epletre på veien, så jeg gikk bort til han å ga han et eple jeg hadde i lomma, og sa han skulle la hesten smake litt på det så skulle han lokke den inn. Så gikk jeg bort til bilen min, og spurte de andre folka om det var trygt å starte bilen, fikk ikke noe svar, så sier jeg at jeg tar ikke noe ansvar om hesten ikke liker bilen min. På dette tidspunktet var faktisk hesten halveis inne i hengeren. da jeg startet bilen, hoppet hesten til, dunket hodet i taket på hengeren og føk rett ut igjen med mannen på slep.

Jeg vet jeg sannsynligvis ikke skulle startet bilen, og sikkert var en idiot, men jeg ble skikkelig sur for at dem ikke kunne gi meg et svar en gang

må også legges til at jeg fikk fortalt at han som slo hesten, hadde sett på en annen jente mens hun ridde hesten sin på banen. denne hesten ahdde en dårlig dag og ville ikke gå skikkelig ut i hjørnene på banen. han mannen hadde kommandert jenta av hesten, hentet en pisk og stilt hesten midt på banen og SLO! han pisket hesten som straff for "ugjerningen" hans, med å ikke gå ut i hjørnene. Jenta hadde gråttog bedd han gå av, men han hadde sagt hun bare skulle slappe av, så skulle han fikse dette...

herregud, bare to historier

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2007 :  10:50:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Desverre finnes det folk som tror at ting kan løses med makt!

De burde holdt seg laaangt unna hester!

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 01/10/2007 :  12:20:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
ååå! det er så jævli mye rart der ute og spesielt når dt er henger med i bildet. i sommer var det to jenter med hver sin hest som hadde lånt henger med sjåfør. når de skulle laste hestene gikk det jo helt skeis. den ene hesten gikk rett på, mens den andre stressa helt vilt. sleit grima osv. jeg gikk å hentet mitt longetau å spurte om vi skulle ta tauet bak rompa på hesten. da svarte han "nei, det var siste utvei" eller noe i den duren... det første han prøvde på var å ta tauet rundt frambommen å på en måte dra hesten inn - den fikk jo selvsagt panikk (ville jeg også fått). deretter prøvde han me pisk på rompa som ikke gjorde saken bedre. hesten, som vanligvis var kjemperolig, fikk virkelig fram det verste i seg. jeg spurte så forsiktig: ...Kan vi prøve min metode nå? så sa han "ja, ok da" jeg rakk omtrent ikke få tauet bak rompa på den før hesten var inne i hengeren - det tok 5 sekunder, og så vidt jeg kunne se: så var dette en ganske så human måte å få den inn på. det funker sikkert ikke på alle, men det er i alle fall mye bedre enn å stå der å piske og slå - huff, jeg får helt vondt inni meg av å se på slikt!! Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2007 :  16:48:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Hvordan kan et longetau bak rumpa være siste utvei når du bruker pisken først ?

Jeg er ikke helt "fan" av longeringstau bak rumpa, jeg synes hesten skal kunne gå inn i hengeren uten hjelpemidler. Det er jo en grunn til at hesten ikke vil på (sannsynligvis stahet dersom den går på med en gang longetauet kommer bak den), men du løser jo ikke problemet med longetauet.
Men har man dårlig tid, en dårlig dag etc etc er det bedre å få hesten inn med longetau enn å stå og kverrulere med den.

Men har sett nok at de eks når man dytter hesten oppetter lemmen med longetauet.. Grøss og gru!

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 02/10/2007 :  03:27:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å laste hest og laste hest - det er ikke bare èn sak, selv om man skulle ønske det var slik.

Kan selv bare peke på lemmen, så tusler min snilt inn, og "takker meg selv" for at jeg har lært mine hester å gå pent på henger. Og jeg kunne da sette meg ned og gjeeespe med henda bak nakken når jeg har sett andre streve, slite, sloss og herje, for å få en mildt sagt uvillig hest inn på en henger.

Men JA, jeg har vært med på lastinger av andre hester enn mine egne (når jeg rett som det er blir spurt peeent om jeg ikke kan kjøre den og den hesten dit eller dit). Når alt fra havrebøtte, gulrøtter og andre lokkemidler ikke virker, da har det av og til vært nødvendig med krysstau bak, blinding, ja, til og med å rygge hengeren inntil stalldøra, før hesten endelig forstod at det bare var èn vei: inn i hengeren. Og da har det ikke vært en REDD hest, bare en som fant ut at dette ikke var "gå-på-henger-dagen" - for det er lett å se om en hest er redd, eller bare vil prøve ut sin vilje.

Og jeg kan sverge: ALDRI er en hest blitt "slått inn i en henger" når jeg har vært i nærheten.

Her i vinter så jeg et fornøyelig syn: En liten shettis nektet å gå på en henger, og satte på "fire-beins-bråstopp" - ikke muulig å få den ombord. Enden på visa var at fem sterke mannfolk løftet opp det lille "monsteret" og BAR den inn i hengeren... he he.

Vi som er så "velsignet heldige" å ha hester som knapt leer på et øre når de ser hengeren, kan prise oss lykkelige.

Gå til toppen av siden

Rude

» VIP

Skrevet - 02/10/2007 :  18:24:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er så godt med hester som er vant til henger ja....han jeg hadde på for før gikk bare rett på. Haha, etter vi hadde fått oss hestebil på "gamle" stallen red jeg tilfeldigvis forbi den en dag, jeg visste ikke om hesten hadde stått på bil før eller kun henger, så jeg tenkte vi kunne nærme oss litt slik at han kunne kikke og lukte litt men han var klar til å bare marsjere rett på:)

Hadde jeg hatt hest som ikke ville på henger hadde ikke pisk vært et alternativ en gang. Det er så vanvittig mange andre metoder å få en hest på hengern. Man må bare ta seg tid

In riding a horse we borrow freedom Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2007 :  18:41:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har hest som går på hengeren sammen med andre, men alene nekter ho og gå på så vi legger eks jakke over hode på ho vis vi skal på trening el stevne... men så jobber vi med det hjemme oxo sakte men sikkert tvinger ho aldri på
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 02/10/2007 :  19:27:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
huff, ja, det med henger er et stort slit Jeg er også imot alt av "rare" måter og få hesten på hengeren på...Har sett hester både "gule og blå" når de enda ikke har gått på hengeren
Men selv er jeg VELDIG heldig, begge mine går rett på... Den minste går på før meg tilogmed
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 03/10/2007 :  00:03:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
ÅYÅYÅY!! Hesten min måtte på henger i går kveld pga en vetrinær vi har venta på lenge plutselig kom til en stall i nærheten. jeg var kjempenervøs siden han ikke er hengertrent på 2 år... men han gikk rett på han! uten å blunke :). og han pleier heller ik å være no fan av å stå alene, men det var ingen problem!! :) jeg ble jo så glad at jeg jubla og hoppa opp og ned der jeg sto :). Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 03/10/2007 :  00:07:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er folk her klar over at det er straffbare handlinger trådstarter forteller om?!!

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2007 :  01:10:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Virker ike slik...
Men klart man kan løse noen andre sitt problem ved å fortelle om hvor lite man plages selv. På den andre side har jeg lært meg å ikke ta alle skrekkhistorier for god fisk lenger.

Jeg undres litt på hva denne historien egentlig skal ende opp med, kontra den med slengepåhodet-måttelevere-tilbake-hest...
Orker ikek engasjere meg mer i tråder som viser seg å forandres etterhvert.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 03/10/2007 :  10:16:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Unskyld meg.. men hva skulle det bety? Påstår du at jeg sitter å lyger eller?
Poenget med å starte denne tråden, var ganske enkelt å fortelle om noe jeg, og flere så her om dagen. Men om du ikke tar dette "for god fisk", hvorfor gadd du bruke tiden din på å svare for da??
Og den andre tråden jeg startet, hva har den med dette å gjøre? Har du noe i mot meg eller?
Folk virket interesserte i å vite hvordan det gikk med meg og den hesten jeg trodde skulle bli min etterhvert så jeg holdt dem oppdatert. At jeg måtte levere tilbake hoppa, hadde ingenting med hoderistingen å gjøre, for det brydde ikke jeg meg om, det var stalleieren som ikke ville ha hesten der, dermed hadde jeg ingen andre valg enn å levere tilbake hesten! Som forøvrig også har fått seg et nytt hjem nå alikevel.

Så jeg vil veldig gjerne vite hvorfor du kriitiserer mine inlegg på denne måten?!
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2007 :  02:34:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kritiserte ikke innlegget ditt i den forstand, men det er hundrevis av "overgåhverandre" tråder i slike hendelser.
Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke bruker energien sin på det vonde som skjer der og da i stedenfor å diskutere det på forum.
Om han stod og hamret, som du sier på hesten, hvorfor meldte du han ikke da?
Hva ønsker du å oppnå med innlegget ditt?

Jeg beklager om jeg virket krass, men jeg blir bare så frustrert og oppgitt over alle historiene som blir lagt ut hvor folk ikke tar tak i ting der og da.
Så kommer det 40 innlegg med svar hvor "alle" har opllevd det samme, det gjelder ikke bare denne men mange lignende tråder.
Jeg beklager at det gikk ut over deg.
Kommer rett fra et annet forum hvor en masse folk, inkl. meg selv har brukt MYE tid og enrgi på å prøve å hjelpe ei med en "farlig" hest, som viste seg til slutt å være alt annet enn det... var bare oppgitt, sorry :)

Når Gubben er borte driter hestene på plenen
Redigert av - Harneshaug den 04/10/2007 12:00:14 Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 04/10/2007 :  12:31:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje jeg tok deg feil. Beklager det.

Jeg er dessverre ikke den som tør å gjøre så mye der og da, noe jeg skulle ønske ikke var tilfellet. Hadde jeg turt å gjøre noe, hadde jeg uten tvil gjort det.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 04/10/2007 :  23:43:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er ikke lett å si fra der og da akuratt i slike hendelser. dette problemet er SVÆRT utbredt. på hvert eneste sprangstevne skjer det og det er skummelt at ikke det blir mer slått ned på enn det gjør. desverre er det ikke alltid lett å få hengertrent hestene sine heller, hvis man ikke har/kjenner noen som har en henger. så jeg kan også forstå frustrasjonen når man en dag MÅ på henger og hesten ikke er trent og slår seg helt vrang. MEN dersom man begynner å banke hesten inn på hengeren har man et stort problem. og slike mennesker bør ikke få frive med hester... Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 05/10/2007 :  23:09:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har sett en del rare og ikke så trivelige tilfeller av lasting av hest.
Et år vi var på Norway Grand prix, var vi vitner til at 2 hester ble vinsjet inn på en stor flott hestebil med elektrisk vinsj, og stålvaier.
Og det midt på gårdsplassen foran andre konkurenter og besøkende.
Fikk helt hakeslipp jeg, for dette var nok ikke hester som ble transporttert til og fra beite en gang i året.
Nei dette var konkuransehester som burde være reisevante og la seg laste på en normal måte!

For noen år siden var jeg på ei utstilling på Hønefoss.
Der var det noen som ikke fikk inn hesten på hengeren, og det manglet ikke på voldelige forsøk.
Til slutt kjørte de hengeren inn i ridehallen og lukka alt av dører.
10-15 minutter etterpå var hesten på hengeren, lurer på hvordan jeg.

Enkelte ser bare ikke viktigheten av å ha en hest som går pent på hengeren / bilen.
Mange velger snarveien og må ha uendelig mye hjelp og hjelpemidler for å få hesten inn.
Hadde de gjort en like dårlig jobb med hesten under rytter, så hadde den vel i verste fall ikke engang vært ridbar.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.